Close
Transports förhandlingsdelegation. Längst till höger sitter Christer Bengtsson, ny vikarierande stuveriombudsman i avdelning 1.
Close
Avtal 2020

Förhandling pågår om nytt avtal för hamnarbetarna

Hamn. Onsdag. Klockan är 14. Transports lilla förhandlingsdelegation reser sig ur stolarna och går i väg för en andra rond mot Sveriges Hamnar. I potten ligger ett nytt avtal för stuveriarbetarna. Möt två i delegationen på film.

– Min personliga gissning är att ett nytt avtal är klart först när det gamla löpt ut den 30 april, säger Martin Johansson, facklig förtroendeman från Göteborgs roro-hamn.

Traditionellt har Transports största yrkesgrupp, lastbilschaufförerna och terminalarbetarna, varit först ut när Transport inlett avtalsrörelsen. Den här gången är det hamnarna.

Inne i ett mötesrum hos Svenskt Näringsliv på Östermalm i Stockholm sitter fackets stora förhandlingsdelegation. Det är ombudsmän, en utredare och yrkesaktiva hamnarbetare. Diskussionerna är heta. Om bemanningsföretag på kajerna, arbetsmiljö och automatiserade jobb…

Förhandlingsläget är unikt. I Sverige finns inte bara ett fack för hamnarbetare, utan två. Och för första gången finns också två kollektivavtal. Ett med Transport och ett med Hamnarbetarförbundet (HF).

Vad betyder det? Vilken status har egentligen HF:s avtal, som tecknades i mars 2019 och som arbetsgivarna ihärdigt beskriver som ett andrahandsavtal?

Den 19–20 maj väntas situationen klarna. Då ska frågan prövas i Arbetsdomstolen (AD).

Det är HF som drivit den dit. Stämningen kom in efter att hamnens största kund, Maersk, ändrat anlöpstiderna för det enorma containerfartyg som kommer till Göteborg varje vecka.

Den nya tidtabellen krävde ett nytt schema för hamnarbetarna. APM Terminals förhandlade fram en lokal uppgörelse med Transport, som har det först tecknade kollektivavtalet i branschen.

Fel anser HF. APM Terminals skulle ha förhandlat även med HF. Eller i vart fall kallat till MBL-förhandling (medbestämmandelagen) och informerat om förändringen i verksamheten.

I stämningen till AD kräver HF 300 000 kronor i skadestånd. Eller i vart fall 100 000 kronor, om det bara var ett brott mot MBL.

APM Terminals och Sveriges Hamnar tillbakavisar alla krav. Arbetsgivarna anser att de gjort rätt som schemaförhandlat bara med Transport. Någon större förändring var det heller inte fråga om, så något brott mot MBL har inte skett. Skriver Sveriges Hamnar i en inlaga till rätten.

– Ytterst är det hela den svenska modellen som prövas i AD, sa Transport centrala stuveriombudsman Per-Olof Norgren i en tidigare intervju i Transportarbetaren.

Inne hos Transports förhandlingsdelegation hos Svenskt Näringsliv sjunker nivån i den gemensamma skålen med onyttigt lösviktsgodis.

Förhandlarna är fortfarande inne hos Sveriges Hamnar. I morgon väntar en ny förhandlingsdag. Och nya intensiva diskussioner om stuveriarbetarnas framtida villkor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Nina och Mikael Arnewing.

Drömmen om båtlivet

Båtägare. Han gick till sjöss som 16-åring. Hon kallar sig landkrabba. Och, ärligt talat: Mikael och Nina Arnewing är än så länge mest bryggseglare i sin 34 fot långa motorbåt.

Transportarbetarens logga

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Transportarbetarens logga

Varför ingen löneförhandling förrän i höst?

Insändare. Hej. Läste Transportarbetaren i dag. Och jag blev både förvånad och besviken då löneavtalen för 2020 förlängts till den 31 oktober, på grund av corona. Innebär det att vi blir blåsta på minst sju månaders löneförhöjning?

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.