Företagens flexibilitet ställs mot anställdas liv

Förhandlingar. Striden om tiden är ett av de hetaste slaget i årets avtalsrörelse.

Arbetsgivarna vill själva bestämma när 1,5 miljoner arbetare ska jobba. Transportarbetaren har tillsammans med tio andra tidningar granskat dragkampen om din arbetstid. Den har aldrig varit tuffare än nu.

De 14 LO-förbunden enades i oktober om att agera gemensamt i avtalsrörelsen som nu är i full gång. Facken ska bland annat slåss för en låglönesatsning och förbättrade avtalsförsäkringar och tjänstepension.

Grundkravet är 2,8 procent mer i lön. För arbetare som tjänar upp till 24 000 kronor är kravet i stället 672 kronor. Det gör att lågavlönade procentuellt sett får ut mer än medlemmar som ligger högre upp på löneskalan. Arbetsgivarna – åtminstone i industrin som är först ut – har svarat med ett bud på 1,5 procent i löneökningar.

Samtidigt har fokus inom många LO-branscher satts på en ännu hetare stridsfråga.

Tiden. Och makten över tiden.

Arbetsgivarna i de flesta branscher kräver mer flexibla arbetstider och anställningar. Kraven ser olika ut och facken svarar utifrån detta.

I krogbranschen är arbetstiderna, kanske framför allt frågan om schemaläggning, många gånger viktigare än lönen, enligt Hotell- och restaurangfackets avtalssekreterare Per Persson. Arbetsgivarna kräver att få ändra schemat med sju dagars varsel.

– För våra medlemmar skulle det innebära en katastrof privat, säger Per Persson till Hotellrevyn.

Handels riktar in sig på att avtalsvägen motverka hyvling, det vill säga när arbetsgivare minskar anställdas arbetstid utan hänsyn till turordning och uppsägningstid. Fackförbundet fick i höstas en dom i Arbetsdomstolen emot sig i frågan, och tar upp kampen i de centrala förhandlingarna om kollektivavtalet.

Och i industrin handlar striden om att arbetsgivarna vill kunna öka och minska arbetstiderna plus få rätt att lägga ut tid på lördagana – detta utan att förhandla med facket, vilket är regeln i dag.

– Det måste bli enklare och billigare för företagen. Enklare genom att slippa långa förhandlingar. Billigare genom att inte behöva betala för personalens flexibilitet, säger Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe i tidningen Dagens Arbete.

Om några veckor förväntas facken inom industrin ha gjort upp med arbetsgivarna. Därefter intensifieras förhandlingarna i de andra branscherna där avtalen löper ut den sista mars.

– Kampen om arbetstiden är en komplex fråga som ständigt har funnits med, säger Marcel Carlstedt, Transports förbundsjurist som själv har varit med i de senaste 20 årens avtalsrörelser.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Containerlastning i Helsingborgs hamn

Vad händer med jobben?

Hamn. Om några år kommer många hamnkranar och truckar sannolikt vara automatiserade, utan förare i hytten. Vad händer med jobben? Kan surrning av gods ombord på båtarna skapa ersättningsjobb när gamla försvinner?

Transportarbetarens logga

Förhandling pågår om nytt avtal för hamnarbetarna

Hamn. Onsdag. Klockan är 14. Transports lilla förhandlingsdelegation reser sig ur stolarna och går i väg för en andra rond mot Sveriges Hamnar. I potten ligger ett nytt avtal för stuveriarbetarna. Möt två i delegationen på film.

Illustration avtalsrörelsen

Följ kampen om lönerna!

Avtal 2020. Inför avtalsrörelsen granskar Transportarbetaren de olika branscher där medlemmarna jobbar. Vi tittar på trender, problem och hur automatisering och digitalisering kan komma att påverka arbetet. Hittills har vi skildrat fem branscher. Fler kommer under våren. Här hittar du länkar till alla artiklar som publicerats.

Corona

Fortbildning för vakter ställs in

Bevakning. Den fortbildning som krävs för väktare, ordningsvakter och skyddsvakter ställs in. En vakt vars behörighet är på väg att gå ut måste begära ett personligt undantag hos polisen.

Corona

Östkrav att skjuta på EU:s vägpaket

EU. Åtta länder vill skjuta på EU:s skarpare regler för lastbilstrafiken. De hänvisar till tuffa tider för åkerierna under coronakrisen. På gränsen till osmakligt, enligt svenska parlamentarikern Johan Danielsson (S).

Corona

Ansökningarna väller in till a-kassan

A-kassa. Medlemmarna strömmar till Transports a-kassa. Bara under tisdagen anslöt sig 2 000 personer. Rusningen tog fart med regeringens förslag att det ska bli lättare att kvalificera sig till ersättning.

Företag försöker tjäna pengar på dina försäkringar

Försäkringar. Transports medlemmar fick 77 miljoner kronor utbetalt från sina fackliga försäkringar förra året. Samtidigt varnar facket för företag som försöker tjäna pengar på medlemmarnas olyckor.

Corona

Många företag vill permittera

Arbetsmarknad. Taxiåkarna står först i kön för att permittera. En del av Transports lokala ombudsmän hinner inte andas mellan samtalen och mejlen.

Corona

Värmland utbildar förare för coronakörningar

Färdtjänst. I Värmland ska oförberedda färdtjänstförare inte riskera att få köra coronasmittade resenärer. Trafikbolaget ligger i tättruppen när det handlar om att dela upp resenärerna för att skydda chaufförer.

Corona

Färdtjänstförare kan få köra coronasmittade

Färdtjänst. Regioner och kommuner avgör nu själva om coronasmittade patienter ska transporteras med vanlig färdtjänsttaxi. I Dalarna har Transport anmält sex taxibolag för att de utsätter sina chaufförer för risker när de kör smittade.

Corona

Sänkta krav för att få a-kassa

A-kassa. Kraven för att få a-kassa sänks tillfälligt. Samtidigt tas karensdagarna bort. Ersättningen som en arbetslös kan få höjs under resten av året.

Tre värdetransporter rånades i fjol

Bevakning. Värdetransportrånens tid är förbi. I början på 2000-talet begicks uppåt 60 rån på ett år. Siffran för förra året är 3.

Corona

Över 3 700 varslade i transportbranschen

Arbetsmarknad. Aldrig förr har så många varslats om uppsägning som under denna coronasmittade mars. Över 3 700 i transportbranschen är drabbade. Det motsvarar 1,6 procent av de anställda.

corona
Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Corona
Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

corona

Förare vittnar om fusk när taxiföretag korttidspermitterar

Taxi. I den krisande taxibranschen är det många företag som utnyttjar möjligheten att permittera förare, genom korttidsarbete. Transport får nu vittnesmål om taxibolag som fuskar när staten går in och betalar delar av lönen.

Corona

Tusen nya medlemmar i Transports a-kassa

A-kassa. Krisen i coronavirusets spår får allt fler att gå med i a-kassan. Transports a-kassa har fått över 1 300 nya medlemmar under mars. Än så länge har inte utbetalningarna börjat öka.

Corona

Distribution har det tuffast bland åkerierna

Chaufförer. Hårdast drabbade av coronakrisen är distributionsåkerier – och därmed distributionschaufförerna. I hela åkeribranschen har de företagen hittills tappat flest uppdrag.