Företagens flexibilitet ställs mot anställdas liv

Förhandlingar. Striden om tiden är ett av de hetaste slaget i årets avtalsrörelse.

Arbetsgivarna vill själva bestämma när 1,5 miljoner arbetare ska jobba. Transportarbetaren har tillsammans med tio andra tidningar granskat dragkampen om din arbetstid. Den har aldrig varit tuffare än nu.

De 14 LO-förbunden enades i oktober om att agera gemensamt i avtalsrörelsen som nu är i full gång. Facken ska bland annat slåss för en låglönesatsning och förbättrade avtalsförsäkringar och tjänstepension.

Grundkravet är 2,8 procent mer i lön. För arbetare som tjänar upp till 24 000 kronor är kravet i stället 672 kronor. Det gör att lågavlönade procentuellt sett får ut mer än medlemmar som ligger högre upp på löneskalan. Arbetsgivarna – åtminstone i industrin som är först ut – har svarat med ett bud på 1,5 procent i löneökningar.

Samtidigt har fokus inom många LO-branscher satts på en ännu hetare stridsfråga.

Tiden. Och makten över tiden.

Arbetsgivarna i de flesta branscher kräver mer flexibla arbetstider och anställningar. Kraven ser olika ut och facken svarar utifrån detta.

I krogbranschen är arbetstiderna, kanske framför allt frågan om schemaläggning, många gånger viktigare än lönen, enligt Hotell- och restaurangfackets avtalssekreterare Per Persson. Arbetsgivarna kräver att få ändra schemat med sju dagars varsel.

– För våra medlemmar skulle det innebära en katastrof privat, säger Per Persson till Hotellrevyn.

Handels riktar in sig på att avtalsvägen motverka hyvling, det vill säga när arbetsgivare minskar anställdas arbetstid utan hänsyn till turordning och uppsägningstid. Fackförbundet fick i höstas en dom i Arbetsdomstolen emot sig i frågan, och tar upp kampen i de centrala förhandlingarna om kollektivavtalet.

Och i industrin handlar striden om att arbetsgivarna vill kunna öka och minska arbetstiderna plus få rätt att lägga ut tid på lördagana – detta utan att förhandla med facket, vilket är regeln i dag.

– Det måste bli enklare och billigare för företagen. Enklare genom att slippa långa förhandlingar. Billigare genom att inte behöva betala för personalens flexibilitet, säger Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe i tidningen Dagens Arbete.

Om några veckor förväntas facken inom industrin ha gjort upp med arbetsgivarna. Därefter intensifieras förhandlingarna i de andra branscherna där avtalen löper ut den sista mars.

– Kampen om arbetstiden är en komplex fråga som ständigt har funnits med, säger Marcel Carlstedt, Transports förbundsjurist som själv har varit med i de senaste 20 årens avtalsrörelser.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Avtalsrörelsen: Bevakning P-vakt

Vinsten stannar hos bolagen

Bevakning. Med ökad brottslighet och skadegörelse i samhället växer vinsterna i säkerhetsföretagen. Efterfrågan på deras tjänster stiger och mängder av nya medarbetare måste anställas. Med en avtalsrörelse väntande runt hörnet är frågan hur det påverkar lönerna.

Anders Norberg

”Industriavtalet är själva motorn i Sverige”

Förhandlaren. De omdebatterade turordningsreglerna är inget större problem i åkeribranschen. Det finns andra saker som Anders Norberg hellre vill ändra på. Fast det får andra göra. Efter 34 år som toppförhandlare i arbetsgivarlägret går han i pension.

Nu laddar vi för avtalsrörelsen

Ordförandeord. Avtalsrörelse 2020. Smaka på de orden! Det är dags att börja förberedelsen inför att förhandla fram nya avtal för våra medlemmar, något som är grunden i allt vi gör. Det, och sedan att se till att avtalen efterlevs och att ta striden för våra medlemmar när de inte gör det.

Sveriges största roro-hamn blir ännu större

Hamn. Över 2 000 lastbilar eller trailrar rullar av eller på de 15 godsfärjor som dagligen angör Skandinaviens största roro-hamn. Nu bygger Trelleborg ut. Notan, 1,5 miljarder kronor, betalas genom nya bostäder med havsutsikt.

EU kan införa minimilön

Hundra dagar efter att EU:s nya kommissionsordförande tillträder ska frågan om europeisk minimilön avgöras. Svenska fackförbund motsätter sig förslaget som skulle vara förödande för den svenska modellen.

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet av två månader.

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

Tidningsbud sägs upp i Småland

Tidningsbud. Ungefär 95 tidningsbud hotas av uppsägning. Koncernen Hall Media varslar om kraftiga nerdragningar. Tidningsläsare i Småland kan i början av nästa år få sin tidning med post i stället för på morgonen.

Matleverantör i konkurs – med stora skatteskulder

Budkörning. Matdistributören T Group Logistics har försatts i konkurs, med över 1,7 miljoner i skatteskulder. Bolagets bud har kört ut restaurangmat för sajterna hungrig.se och onlinepizza. Enligt uppgift har de flesta buden jobbat som F-skattare.

Fackliga i flyget kräver plan

Flyg. Fyra fackligt förtroendevalda i norr går ut och kräver en ny plan – och kraftigt höjt driftsstöd. – Det behövs en sammanhållen flygstrategi för hela landet, säger Björn Grönlund på flygplatsen South Lapland airport i Vilhelmina.

Europeiskt samarbete på Nokas

Bevakning. Nokas, som snart byter namn till Avarn, har tecknat ett EWC-avtal med fyra nordiska fackförbund. Transport är ett av dem. Med det förenklas det europeiska utbytet mellan facken.

Karl-Petter Thorwaldsson

Thorwaldsson slutar som LO:s ordförande

Facket. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson lämnar över klubban i juni nästa år. Jättetråkigt, kommenterar Transports Tommy Wreeth.

Lönekrav på 3 procent

Avtalsrörelsen. Industrifacken kräver 3 procent och ettåriga avtal. Med det beskedet på bordet möttes i dag LO-styrelsen för att bestämma tolv förbunds gemensamma lönekrav. Kravet blir 3 procent och ettåriga avtal.

Återvinningspråm på Göta älv.

Återvinning till sjöss

Miljöarbetare.  I Göteborg kan man slänga soporna i älven. Eller snarare på en återvinningspråm i Göta älv. Under sex veckor i höst lägger pråmen till vid fem olika kajer för att underlätta stadsbornas avfallshantering.

Lavinartad ökning av tredjelandschaufförer

EU På fem år har antalet lastbilschaufförer från länder utanför EU ökat med över 100 000. Facket talar om arbete under slavliknande förhållanden, trafficking och en andra våg av social dumpning i transportsektorn.

Rätt om medlemsutveckling i facket

Facket. I Transportarbetarens papperstidning, som når läsarna under torsdagen och fredagen, finns en artikel med rubriken Medlemmarna som försvann. I ingressen står att alla fackförbund backar. Det är inte korrekt.