Företag vill ha kvar krav på skyddsfordon

Bärgaren är på plats vid den trasiga Volvon. Bakom står redan TMA-bilen med nedfälld krockkudde. Det är 30 kilometer i timmen som gäller förbi haveriplatsen. Då kommer länsbussen. I 90 blås. Chauffören pratar i mobiltelefonen och tvärbromsar först när han ser den höjda kameralinsen.

– Det är vardag för oss. Man känner vinddraget från bilarna. Det är många som över huvud taget inte saktar ner, säger Marcus Nyqvist, bärgare på Assistancekåren i Örebro.

Assistancekåren är en rikstäckande organisation med 120 anslutna privata bärgningsföretag.

I Närke heter bolaget Örebrobärgarna och i garaget finns både lätta och tunga bärgningsfordon. Vd Rickard Elvin är förbannad över Arbetsmiljöverkets velande.

Hans företag har redan fått vitesförbud från verkets inspektörer. Kravet är glasklart. Vid all bärgning på länets skyddsklassade vägar krävs TMA-fordon. Annars utdöms ett vite på 100 000 kronor. Varje gång.

– Vi valde att snabbt skaffa egna TMA-bilar för att klara Arbetsmiljöverkets krav, säger Richard Elvin. Det fanns inte tillräcklig TMA-kapacitet i länet och vi såg ingen annan möjlighet.

– Inledningsvis var vi lite skeptiska till Arbetsmiljöverks hårda linje, men den fungerar utmärkt. I dag vill ingen i personalen jobba utan TMA-skydd. Alla ser utvecklingen på vägarna med mindre och mindre hänsyn.

Örebro är ett stort trafiknav med två Europavägar som korsar varandra. Ovanpå det finns 15 riks- och länsvägar som omfattas av TMA-kravet.

I debatten hävdar skeptikerna att TMA kan vara motiverat på motorvägar och trafikintensiva riksvägar, men inte på alla andra som Trafikverket skyddsklassat.

Fast Rickard Elvin påpekar att tät trafik inte automatiskt ökar risken för bärgarna. Med många bilar på vägen blir farten ofta lägre och uppmärksamheten högre.

För Örebrobärgarna trädde viteskravet i kraft den 1 juni. Under de månader som gått har bilister vid två tillfällen kört in de uppställda skyddsfordonen. I båda fallen var det dagsljus och relativt lite trafik.

Rickard Elvin säger:

– En förare bromsade över huvudet inte, utan rammade TMA-bilen i 90 kilometer i timmen. Både föraren och passageraren, ett äldre par, klev oskadda ur personbilen.

– Man ska komma ihåg att TMA inte bara skyddar folk som jobbar ute på vägen, utan i lika hög grad bilisterna som krockar med våra fordon.

Såväl Elvin som företagets anställda bärgare och TMA-förare är oroliga för att Arbetsmiljöverket ska slå till reträtt och på nytt göra dålig arbetsmiljö till ett konkurrensmedel i branschen.

– Då hamnar vi i samma dilemma som tidigare, säger TMA-föraren Kari Saunamäki. Både kunderna och försäkringsbolagen vill ha jobbet utfört så fort och så billigt som möjligt.

– Att bara ställa upp koner är ju enklast. Men vilket skydd ger det? Vi ser ju nästan dagligen incidenter där passerande bilister mejar ner dem, trots att det står en TMA-bil framför.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.