Förarna utan lön på krisdrabbade Ringduve taxi

Taxi. Det skånska bolaget Ringduve taxi brottas med stora ekonomiska problem. I januari beslagtog Kronofogden 43 bilar som leasats från Ford. Ännu har förarna inte fått januarilönen och många är oroliga. – Vi hanteras som djur på en marknad, säger en besviken chaufför.

Transports ombudsman Lone Olsson förhandlade med Ringduve taxi förra veckan:

– Då lovade företaget att betala ut förarnas löner den 28 och 29 januari. Men det kom inga pengar. En chaufför som ringde mig uppgav att lön nu utlovas till den 6 februari. Men jag förbereder en betalningsuppmaning, enligt konkurslagen.

Ringduve taxi kör privatresor, men också skolskjuts, färdtjänst och sjukresor.

De ekonomiska problemen började tidigt och för ett år sedan begärdes företaget i konkurs av en fordringsägare. En uppgörelse träffades och verksamheten rullade vidare, på kryckor.

I höstas var situationen återigen akut, med stora skatteskulder. Förarna stod utan lön och Ringduve taxi begärde så kallad företagsrekonstruktion – ett alternativ till omedelbar konkurs.

Rekonstruktionen avbröts och i december fick tingsrätten in en ny konkursansökan. I samma veva sa Malmö stad upp kontrakten på skolkörningar och i mitten av januari följde Skånetrafiken efter. Avtalet om färdtjänst och sjukresor hävdes.

Några dagar innan Skånetrafikens beslut hade Kronofogden gått in med en betalningssäkran. 43 leasade Fordbilar hämtades med bärgare.

– Det är en märklig situation, säger en förare. Jag blev uppringd av växeln. Telefonisten sa att jag inte skulle köra mer, att jag skulle bli uppsagd. Jag körde direkt hem. Senare ringde företaget och sa att jag skulle komma in med bilen.

– Jag blev lovad en skriftlig uppsägning, det var det sista jag hörde från företaget. Någon uppsägning har inte kommit. Som jag ser det har Skånetrafiken ett stort ansvar för haveriet. Det går inte bedriva verksamheten med så låga priser som upphandlingarna lett till.

Transportarbetaren har pratat med fyra chaufförer under onsdagen. Ingen har fått lön.

När kommer lönerna?

Vi har sökt ledningen för Ringduve taxi ett stort antal gånger. Ingen svarar längre på beställningscentralen. Enligt uppgift har en ny huvudman kommit in i bolaget. Fast någon ny företrädare har inte registrerats hos Bolagsverket.

Den 45-årige Malmöbo som formellt är ledamot i bolagsstyrelsen har heller inte gått att nå.

Skånetrafiken har inlett en ny så kallad direktupphandling av färdtjänst och sjukresor. Nya avtal är på gång, men ännu inte underskrivna, uppger en talesperson.

Enligt Skatteverket har Ringduve taxi just nu ett litet plus på skattekontot. Hos Kronofogden finns betalningsförelägganden på cirka 2,2 miljoner kronor. Av det är 490 000 kronor obetalda premier för de anställdas arbetsmarknadsförsäkringar, Fora.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ahmed:
    31 januari, 2019

    FACKET GÖR INGET ÅT DET HÄR DET ÄR SÅ KONSTIGT ATT DEM INTE SÄTTER BOLAGET I KONKURS DIREKT .. DEM NÅR INTE ENS CHEFEN HAN SVARAR INTE TILL DEM O HON TÄNKER SKICKA EN BETALNINGS PÅMMINELS DET E RENA TRAMSERIET AV FÖRBUNDET . DET ÄR BARA ATT SÄTTA BOLAGET I KONKUS UTAN NÅGRA PÅMMINELSE FÖR VI KOMMER ALDRIG ATT FÅ LÖNER DEM HAR REDAN TAGIT ALLA PENGAR SOM FANNS .

  2. Adnan:
    30 januari, 2019

    Vad är det man ska kommentera här . Transportförbundet gör inget det är därför dem behandlar oss som djur . Man vet inte om företaget eller själva förbundet är värre . Det är viktigt att dem får sina löner som vi betalr in till dem . Jag vet inte riktigt varför ni finns kan ni ge mig ett svar ? Ni vet hur det har varit på detta företaget en längre tid nu . Så det är ju bara att sätta bolaget i konkurs utan att dröja för det har gått så långt nu . Eller ni vill att vi ska gå i konkurs . Vi måste betala räkningar barn som vill ha mat . Ni borde skämmas . Mvh

Lästips:

Illustration avtalsrörelsen

Följ kampen om lönerna!

Avtal 2020. Inför avtalsrörelsen i vår granskar Transportarbetaren de olika branscher där medlemmarna jobbar. Vi tittar på trender, problem och hur automatisering och digitalisering kan komma att påverka arbetet. Hittills har vi skildrat fem branscher. Fler kommer under våren. Här hittar du länkar till alla artiklar som publicerats.

Jerker Johansson

”Procentlönen måste bort!”

Taxiförare. Efter fyra år som taxichaufför skulle Jerker Johansson kunna skriva en roman. Om ”procentlöneträsket”. Om tolv timmar långa körpass utan riktig rast. Om att halka runt på slitna sommardäck med gamla och sjuka bak i bilen.

Illustration avtalsrörelsen taxi

Taxi – en sjuk bransch

Taxiförare. Ständigt nattarbete från klockan 18 till 06, fem dagar i veckan. En arbetsvecka på 60 timmar. Betalningen är rakt ackord, procentlön. Foraförsäkringar finns. För chaufförer som betalar dem själva genom lägre lön.

Inga alkobommar i Trelleborgs hamn

Hamn/Åkeri. Alkobommar var inte den bästa idén i Trelleborgs hamn. Hamnen, polisen och Transportstyrelsen har enats om att fler vanliga nykterhetskontroller i stället ska användas för att stoppa påverkade på vägarna.

Kraftig ökning av ingripanden från ordningsvakter

Bevakning. Väktare och ordningsvakter rapporterade in närmare 2,9 miljoner insatser under 2019. Det är en ökning med 14 procent jämfört med året innan. – Det är en oerhört stor mängd och visar att bevakningsanställda är ett viktigt komplement till polisen, säger Li Jansson, branschchef på Säkerhetsföretagen.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.