Förarna utan lön på krisdrabbade Ringduve taxi

Taxi. Det skånska bolaget Ringduve taxi brottas med stora ekonomiska problem. I januari beslagtog Kronofogden 43 bilar som leasats från Ford. Ännu har förarna inte fått januarilönen och många är oroliga. – Vi hanteras som djur på en marknad, säger en besviken chaufför.

Transports ombudsman Lone Olsson förhandlade med Ringduve taxi förra veckan:

– Då lovade företaget att betala ut förarnas löner den 28 och 29 januari. Men det kom inga pengar. En chaufför som ringde mig uppgav att lön nu utlovas till den 6 februari. Men jag förbereder en betalningsuppmaning, enligt konkurslagen.

Ringduve taxi kör privatresor, men också skolskjuts, färdtjänst och sjukresor.

De ekonomiska problemen började tidigt och för ett år sedan begärdes företaget i konkurs av en fordringsägare. En uppgörelse träffades och verksamheten rullade vidare, på kryckor.

I höstas var situationen återigen akut, med stora skatteskulder. Förarna stod utan lön och Ringduve taxi begärde så kallad företagsrekonstruktion – ett alternativ till omedelbar konkurs.

Rekonstruktionen avbröts och i december fick tingsrätten in en ny konkursansökan. I samma veva sa Malmö stad upp kontrakten på skolkörningar och i mitten av januari följde Skånetrafiken efter. Avtalet om färdtjänst och sjukresor hävdes.

Några dagar innan Skånetrafikens beslut hade Kronofogden gått in med en betalningssäkran. 43 leasade Fordbilar hämtades med bärgare.

– Det är en märklig situation, säger en förare. Jag blev uppringd av växeln. Telefonisten sa att jag inte skulle köra mer, att jag skulle bli uppsagd. Jag körde direkt hem. Senare ringde företaget och sa att jag skulle komma in med bilen.

– Jag blev lovad en skriftlig uppsägning, det var det sista jag hörde från företaget. Någon uppsägning har inte kommit. Som jag ser det har Skånetrafiken ett stort ansvar för haveriet. Det går inte bedriva verksamheten med så låga priser som upphandlingarna lett till.

Transportarbetaren har pratat med fyra chaufförer under onsdagen. Ingen har fått lön.

När kommer lönerna?

Vi har sökt ledningen för Ringduve taxi ett stort antal gånger. Ingen svarar längre på beställningscentralen. Enligt uppgift har en ny huvudman kommit in i bolaget. Fast någon ny företrädare har inte registrerats hos Bolagsverket.

Den 45-årige Malmöbo som formellt är ledamot i bolagsstyrelsen har heller inte gått att nå.

Skånetrafiken har inlett en ny så kallad direktupphandling av färdtjänst och sjukresor. Nya avtal är på gång, men ännu inte underskrivna, uppger en talesperson.

Enligt Skatteverket har Ringduve taxi just nu ett litet plus på skattekontot. Hos Kronofogden finns betalningsförelägganden på cirka 2,2 miljoner kronor. Av det är 490 000 kronor obetalda premier för de anställdas arbetsmarknadsförsäkringar, Fora.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ahmed:
    31 januari, 2019

    FACKET GÖR INGET ÅT DET HÄR DET ÄR SÅ KONSTIGT ATT DEM INTE SÄTTER BOLAGET I KONKURS DIREKT .. DEM NÅR INTE ENS CHEFEN HAN SVARAR INTE TILL DEM O HON TÄNKER SKICKA EN BETALNINGS PÅMMINELS DET E RENA TRAMSERIET AV FÖRBUNDET . DET ÄR BARA ATT SÄTTA BOLAGET I KONKUS UTAN NÅGRA PÅMMINELSE FÖR VI KOMMER ALDRIG ATT FÅ LÖNER DEM HAR REDAN TAGIT ALLA PENGAR SOM FANNS .

  2. Adnan:
    30 januari, 2019

    Vad är det man ska kommentera här . Transportförbundet gör inget det är därför dem behandlar oss som djur . Man vet inte om företaget eller själva förbundet är värre . Det är viktigt att dem får sina löner som vi betalr in till dem . Jag vet inte riktigt varför ni finns kan ni ge mig ett svar ? Ni vet hur det har varit på detta företaget en längre tid nu . Så det är ju bara att sätta bolaget i konkurs utan att dröja för det har gått så långt nu . Eller ni vill att vi ska gå i konkurs . Vi måste betala räkningar barn som vill ha mat . Ni borde skämmas . Mvh

Lästips:

Transportarbetarens logga

Taxi – vargarnas marknad

Taxi. Sex dagars jobbvecka och arbetspass på tio till tolv timmar. Så ser vardagen ut för många taxiförare i Stockholm. – Enkäten vi genomför just nu visar på stora skillnader mellan stad och landsort, säger Transports utredare Sofia Lindqvist.

Transportarbetarens logga

Tuff arbetsmarknad väntar för nästa generation

Facket. I tjänstehjonsstadgan från 1833 hade arbetarna långtgående förpliktelser. Men husbonden hade också ett uttalat ansvar för arbetarna. Vilket socialt ansvar tar dagens arbetsgivare som anställer på visstid, deltid, hyvlar tjänster och hakar på gig-trenden?

Transportarbetarens logga

Allt fler underkänns vid Trafikverkets taxiförarprov

Taxi. Färre än var tredje elev får godkänt på Trafikverkets körprov för taxiförarlegitimation. Lika dåligt går det på teoridelen som handlar om gällande lagstiftning. Bara en tredjedel klarar testet.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.