”Förarna ska ha bra villkor”

Färdtjänst. Blekingetrafiken kommer att följa upp kritiken från förarna. – Vi vill att förarna ska ha bra villkor. Därför skrev vi in i upphandlingskraven att villkoren skulle vara i nivå med kollektivavtalet, säger Pär Welander, planeringschef på Blekingetrafiken.

Pär Welander låter bekymrad när han tar del av förarnas vittnesmål. När det gäller låga löner och långa arbetsveckor säger han:

– Avtalsenliga villkor var en jätteviktig fråga för oss. Kristianstads taxi och buss har dessutom tecknat avtal med Transport. Vi har utgått från att arbetsmarknadens parter kontrollerar att avtalet följs.

– Och det är väl så att reglerna i kollektivavtalet slår fast vilken lön man ska ha och hur mycket man får jobba? I flera upphandlingar har vi också skrivit in att de anställda hos entreprenörerna ska ha meddelarfrihet. Ingen ska riskera jobbet för att man berättar om missförhållanden.

Enligt chaufförerna finns det brister som direkt påverkar säkerheten för resenärerna.

– Det är nytt för mig, säger Pär Welander. Vi är ute och gör frekventa kontroller. Det har inte framkommit att det saknas utrustning för att spänna fast rullstolar. Däremot händer det att förare inte använt de spännband som funnits.

Är det okej att chaufförerna måste ta emot Blekingetrafikens egenavgifter, kontanter, som förskott på lönen?

– Här får jag hänvisa till företaget. Vi säger varken att det är okej eller inte okej. Regleras den frågan inte i kollektivavtalet?

Transport anser att Kristianstad taxi och buss bryter mot kollektivavtalet på en lång rad punkter. Kommer Blekingetrafiken att agera med anledning av det?

– Vi har inte fått kännedom om detta tidigare. Det är möjligt att vi kommer att vidta åtgärder.

En ny upphandling är på gång, efter att den tidigare avbröts. Vad hände?

– Vi fick in anbud som var höga och väldigt lika från flera företag. Jag vill inte säga att vi misstänkte en kartell, men vi avbröt upphandlingen och använde en möjlighet att förlänga de gällande avtalen ett år till.

– Vi har träffat företagen, som förklarat att kostnaderna ökat markant för dem. Bland annat när det gäller lönerna och inköp av fordon. Nu håller vi på och sammanställer en ny upphandling.

corona
Tommy Wreeth

Besviken Transportbas: ”Vi är dåliga på att hålla ihop i LO”

Facket. – I åratal har välfärden slimmats och slimmats. Corona-krisen blottlägger baksidan av råkapitalismen. Letar man ljusglimtar är det förstås att Transport växer. Vi har fått chansen att skapa en större facklig medvetenhet i samhället, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Arbetsmiljö
Johnny Lans i sin truck.

”Jobbet har blivit mer stressigt”

Terminal. Varje dag inträffar minst tre truckolyckor. Som truckförare tillhör Johnny Lans en av de mest olycksdrabbade yrkesgrupperna.

Gustaf Järsberg

Kraftig ökning av truckolyckor

Terminal. De senaste åren har olyckorna med truckar inblandade ökat kraftigt. För lite utbildning och dålig regelefterlevnad är förklaringar, enligt Transports arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Corona

Snabbprocess ska garantera skyddsutrustning

Färdtjänst. Särskilt viktiga yrkesgrupper ska få tillgång till skyddsutrustning snabbare. Från och med i dag ska Arbetsmiljöverket kunna genomföra snabba kvalitetskontroller utan att behöva vänta in CE-märkning.

corona

En vän på vägen under krisen

Åkeri. Lastbilschauffören Mathias Roos vet hur mycket det betyder att ha någon att tala med. När Coronahjälpen sökte folk var det naturligt att erbjuda social kontakt. Och under den gångna månaden har han på jobbet pratat i telefon om allt mellan himmel och jord.

LO:s kongress genomförs – fast i två etapper

LO. På grund av pandemin kommer LO att genomföra den planerade kongressen i två etapper. Den 15 juni hålls en digital första omgång. Ombuden väljer då en ny ledning. Inskickade motioner kommer att behandlats när kongressen samlas på nytt våren 2021. LO föreslår också att förbunden får en ny chans att skicka in motioner.

Corona

Speditörer stoppar leveranser till ståljätten

Åkeri. Flera åkerier nekar att köra gods till Outokumpu i Avesta där förarna påtvingas en hälsokontroll av kunden. Transport anser att det saknas lagstöd för det och kräver att testerna stoppas omedelbart.

Corona

Skånetrafiken svänger – specialfordon ska användas

Färdtjänst. Skånetrafiken har backat. Från och med klockan två i eftermiddag tar specialfordon, med utrustade och utbildade förare, hand om körningen av coronasmittade. Transports skyddsstopp skyndade på beslutet.

Corona
Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Corona

Transport stoppar coronatransporter i Skåne

Färdtjänst. Tvärstopp för coronapatienter i färdtjänstbilarna. Flera taxiföretag i Skåne belades med skyddsstopp i dag på morgonen. Risken är annars stor att förare smittas, enligt Transports skyddsombud.

Hallå där!

Karin Wennerberg

… konstkonsult med uppdrag att göra LO:s konst mindre gubbig.

Corona

Fortbildning för vakter ställs in

Bevakning. Den fortbildning som krävs för väktare ställs in. En vakt vars behörighet är på väg att gå ut måste begära ett personligt undantag hos polisen.

Corona

Östkrav att skjuta på EU:s vägpaket

EU. Åtta länder vill skjuta på EU:s skarpare regler för lastbilstrafiken. De hänvisar till tuffa tider för åkerierna under coronakrisen. På gränsen till osmakligt, enligt svenska parlamentarikern Johan Danielsson (S).

Corona

Ansökningarna väller in till a-kassan

A-kassa. Medlemmarna strömmar till Transports a-kassa. Bara under tisdagen anslöt sig 2 000 personer. Rusningen tog fart med regeringens förslag att det ska bli lättare att kvalificera sig till ersättning.