”Förarna ska ha bra villkor”

Färdtjänst. Blekingetrafiken kommer att följa upp kritiken från förarna. – Vi vill att förarna ska ha bra villkor. Därför skrev vi in i upphandlingskraven att villkoren skulle vara i nivå med kollektivavtalet, säger Pär Welander, planeringschef på Blekingetrafiken.

Pär Welander låter bekymrad när han tar del av förarnas vittnesmål. När det gäller låga löner och långa arbetsveckor säger han:

– Avtalsenliga villkor var en jätteviktig fråga för oss. Kristianstads taxi och buss har dessutom tecknat avtal med Transport. Vi har utgått från att arbetsmarknadens parter kontrollerar att avtalet följs.

– Och det är väl så att reglerna i kollektivavtalet slår fast vilken lön man ska ha och hur mycket man får jobba? I flera upphandlingar har vi också skrivit in att de anställda hos entreprenörerna ska ha meddelarfrihet. Ingen ska riskera jobbet för att man berättar om missförhållanden.

Enligt chaufförerna finns det brister som direkt påverkar säkerheten för resenärerna.

– Det är nytt för mig, säger Pär Welander. Vi är ute och gör frekventa kontroller. Det har inte framkommit att det saknas utrustning för att spänna fast rullstolar. Däremot händer det att förare inte använt de spännband som funnits.

Är det okej att chaufförerna måste ta emot Blekingetrafikens egenavgifter, kontanter, som förskott på lönen?

– Här får jag hänvisa till företaget. Vi säger varken att det är okej eller inte okej. Regleras den frågan inte i kollektivavtalet?

Transport anser att Kristianstad taxi och buss bryter mot kollektivavtalet på en lång rad punkter. Kommer Blekingetrafiken att agera med anledning av det?

– Vi har inte fått kännedom om detta tidigare. Det är möjligt att vi kommer att vidta åtgärder.

En ny upphandling är på gång, efter att den tidigare avbröts. Vad hände?

– Vi fick in anbud som var höga och väldigt lika från flera företag. Jag vill inte säga att vi misstänkte en kartell, men vi avbröt upphandlingen och använde en möjlighet att förlänga de gällande avtalen ett år till.

– Vi har träffat företagen, som förklarat att kostnaderna ökat markant för dem. Bland annat när det gäller lönerna och inköp av fordon. Nu håller vi på och sammanställer en ny upphandling.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.

Uber fick länder att ändra lagen

Taxi. Plattformen Ubers etablering i Norden ledde till lagändringar och liberaliseringar av taxinäringen i fyra länder. Men när Danmark inte gick tillräckligt långt i sin avreglering av taximarknaden lämnade företaget landet, visar en rapport till Nordiska rådet.

Susanna Gideonsson ny LO-ordförande

Facket. En enig digital kongress har valt Susanna Gideonsson till ny ordförande för LO. – Jag står inte här ensam, jag delar det med er alla. Det gör mig trygg, sa hon i samband med att Karl-Petter Thorwaldsson överlämnade ordförandeklubban.

LO:s kongress har startat

Facket. I dag väljer LO ny ledning. Organisationens 29:e kongress inleddes på måndagsförmiddagen. 300 ombud, representantskapets ledamöter och LO-styrelsen möts digitalt för att bland annat välja ny ordförande.

Skadestånd för orimligt mycket övertid

Bevakning. Vakter kunde jobba tre dygn i sträck. Någon jobbade nära 500 timmar övertid på ett år. Transport och bevakningsföretaget har gjort upp: Skadeståndet blir 90 000 kronor.

Fler frågor när parterna förhandlar om las

Arbetsrätt. Andra veckan i augusti startar parternas förhandlingar om nya las-regler igen. Målet är en uppgörelse mellan fack och arbetsgivare som ska stoppa lagförslagen från regeringens las-utredare. Den bör vara klar senast den sista september.