Chauffören Klas Fredh körde i sammanlagt två år för Trans Cargo transport & spedition.
Close
Chauffören Klas Fredh körde i sammanlagt två år för Trans Cargo transport & spedition. Fast lönen kom via brevlådeföretag som varken betalade arbetsgivaravgifter eller skatt.
Close

Förarna riskerar skattesmäll

Klas Fredh är en av många chaufförer som riskerar en skattesmäll på minst 100 000 kronor, efter Trans Cargos krasch. – Det är inte mer än rätt, säger han. Alla förare visste att Skatteverket förr eller senare skulle knacka på dörren.

Klas Fredh började köra för Trans Cargo våren 2012. Han hade noterat att åkeriet hade fräscha dragbilar och hörde sig för om jobb.

– Det var transportledaren som intervjuade och anställde mig. Första månaderna fungerade det bra, men snart började problemen med löner som inte kom i tid. Lönespecifikationer fick jag aldrig.

När snacket började gå bland förarna om var man egentligen var anställd blev Klas Fredh fundersam:

– Jag hade inte frågat så mycket om själva anställningen. Lönen skulle vara 21 500 kronor, men nu ville jag veta vad det innebar att vara anställd i ett danskt bolag.

– När jag begärde svar av transportled­aren undrade han om jag var intresserad av det. Och om jag ville betala in min skatt själv. Nej, sa jag. Absolut inte.

Fredh kom att jobba i två omgångar på Trans Cargo, totalt två år under perioden april 2012 till mars 2015. Han uppfattade en tydlig hierarki för chaufförerna. Den som bestämde mest var speditören, Magnusson & Söner. Därunder styrde transportledaren. På tredje plats kom Trans Cargos ägare, ”Johan”.

– Honom såg man nästan aldrig. Han gick under namnet ”Skuggan”. I dag vet jag att hans hustru stod för bolaget och var trafikansvarig. Henne såg jag en enda gång, på en julfest, säger Klas Fredh.

Hur var det att arbeta på Trans Cargo?

– Det var mycket jobb som gällde. Vid ett tillfälle skällde jag ut speditören, Bengt Magnusson. Jag sa att det inte kunde vara meningen att vi chaufförer skulle köra livet ur oss.

– Magnusson var noga med att påpeka att kör- och vilotiderna skulle hållas. I praktiken la de ut körningar som gjorde det omöjligt. Många chaufförer hade dubbla förarkort.

Under sin tid på Trans Cargo mötte Klas Fredh även Ronny, alltså målvakten som riskerar skyddstillsyn för sina insatser i Trans Cargo och som företrädare i tre av brevlådeföretagen.

– Han åkte med mig i dragbilen två veckor. En snäll kille som fått bli slagpåse på Trans Cargo. Han kan lasta och lossa. Banda gods. Allt sånt klarar han perfekt. Men inte att sköta ett bolag. Aldrig i livet.

– I början bodde han i en husvagn utanför åkeriet. Utan internet. Hur ska man då kunna driva företag?

Enligt Klas Fredh körde Trans Cargo för minst fyra speditörer. Intäkterna från dem slussades antingen till Trans Cargo eller till ett annat bolag där Johan själv stod som företrädare. Vintern 2015 uteblev plötsligt lönen för ett 20-tal förare som kört för Magnusson & Söner.

– Chaufförerna hotade med att ställa bilarna. Då gick Magnusson in och betalade ut lönerna. När jag slutade i mars 2015 saknades 37 000 kronor i lön. Då vägrade jag lämna ifrån mig avräkningsunderlag och i två veckor hade jag lastbilen parkerad hemma hos mig.

– Det var inte mer än rätt. Jag blåste inte dem, då vill jag inte bli blåst tillbaka. Transportledaren hotade med att ringa polisen. ”Ha, ha, gör det!”, sa jag.

Minst 20 av Trans Cargos chaufförer har identifierats av ekobrottsutredarna. I de flesta fall har Skatteverket varken fått in arbetsgivaravgifter eller löneskatt. Risken är stor att de upptaxeras. Hur känns det?

– Den smällen får jag ta, säger Klas Fredh.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facken i EU kraftsamlar mot urholkade kör- och vilotidsregler

Åkeri. Den 4 juni väntas EU:s transportutskott rösta igenom regeländringar som gör att buss- och lastbilsförare kan tvingas jobba tre veckor i sträck, med bara två dagar ledigt. I hela Europa kraftsamlar facket för att få stopp på förslaget. I Sverige har Transport, Kommunal och Seko gemensamt skrivit ett öppet brev.

God avkastning – räddningen för bräckligt pensionssystem

Pensioner. Om avkastningen i de statliga AP-fonderna blir låg i framtiden, runt 1,0 procent per år, kan fonderna vara tömda om 40-45 år. Det skriver Pensionsmyndigheten i en färsk rapport, som också slår fast vad de flesta vet vid det här laget. Att dagen unga måste jobba länge för att få ihop en dräglig pension.

Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.