Chauffören Klas Fredh körde i sammanlagt två år för Trans Cargo transport & spedition.
Close
Chauffören Klas Fredh körde i sammanlagt två år för Trans Cargo transport & spedition. Fast lönen kom via brevlådeföretag som varken betalade arbetsgivaravgifter eller skatt.
Close

Förarna riskerar skattesmäll

Klas Fredh är en av många chaufförer som riskerar en skattesmäll på minst 100 000 kronor, efter Trans Cargos krasch. – Det är inte mer än rätt, säger han. Alla förare visste att Skatteverket förr eller senare skulle knacka på dörren.

Klas Fredh började köra för Trans Cargo våren 2012. Han hade noterat att åkeriet hade fräscha dragbilar och hörde sig för om jobb.

– Det var transportledaren som intervjuade och anställde mig. Första månaderna fungerade det bra, men snart började problemen med löner som inte kom i tid. Lönespecifikationer fick jag aldrig.

När snacket började gå bland förarna om var man egentligen var anställd blev Klas Fredh fundersam:

– Jag hade inte frågat så mycket om själva anställningen. Lönen skulle vara 21 500 kronor, men nu ville jag veta vad det innebar att vara anställd i ett danskt bolag.

– När jag begärde svar av transportled­aren undrade han om jag var intresserad av det. Och om jag ville betala in min skatt själv. Nej, sa jag. Absolut inte.

Fredh kom att jobba i två omgångar på Trans Cargo, totalt två år under perioden april 2012 till mars 2015. Han uppfattade en tydlig hierarki för chaufförerna. Den som bestämde mest var speditören, Magnusson & Söner. Därunder styrde transportledaren. På tredje plats kom Trans Cargos ägare, ”Johan”.

– Honom såg man nästan aldrig. Han gick under namnet ”Skuggan”. I dag vet jag att hans hustru stod för bolaget och var trafikansvarig. Henne såg jag en enda gång, på en julfest, säger Klas Fredh.

Hur var det att arbeta på Trans Cargo?

– Det var mycket jobb som gällde. Vid ett tillfälle skällde jag ut speditören, Bengt Magnusson. Jag sa att det inte kunde vara meningen att vi chaufförer skulle köra livet ur oss.

– Magnusson var noga med att påpeka att kör- och vilotiderna skulle hållas. I praktiken la de ut körningar som gjorde det omöjligt. Många chaufförer hade dubbla förarkort.

Under sin tid på Trans Cargo mötte Klas Fredh även Ronny, alltså målvakten som riskerar skyddstillsyn för sina insatser i Trans Cargo och som företrädare i tre av brevlådeföretagen.

– Han åkte med mig i dragbilen två veckor. En snäll kille som fått bli slagpåse på Trans Cargo. Han kan lasta och lossa. Banda gods. Allt sånt klarar han perfekt. Men inte att sköta ett bolag. Aldrig i livet.

– I början bodde han i en husvagn utanför åkeriet. Utan internet. Hur ska man då kunna driva företag?

Enligt Klas Fredh körde Trans Cargo för minst fyra speditörer. Intäkterna från dem slussades antingen till Trans Cargo eller till ett annat bolag där Johan själv stod som företrädare. Vintern 2015 uteblev plötsligt lönen för ett 20-tal förare som kört för Magnusson & Söner.

– Chaufförerna hotade med att ställa bilarna. Då gick Magnusson in och betalade ut lönerna. När jag slutade i mars 2015 saknades 37 000 kronor i lön. Då vägrade jag lämna ifrån mig avräkningsunderlag och i två veckor hade jag lastbilen parkerad hemma hos mig.

– Det var inte mer än rätt. Jag blåste inte dem, då vill jag inte bli blåst tillbaka. Transportledaren hotade med att ringa polisen. ”Ha, ha, gör det!”, sa jag.

Minst 20 av Trans Cargos chaufförer har identifierats av ekobrottsutredarna. I de flesta fall har Skatteverket varken fått in arbetsgivaravgifter eller löneskatt. Risken är stor att de upptaxeras. Hur känns det?

– Den smällen får jag ta, säger Klas Fredh.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ingen fred i sikte i hamnkonflikten

Hamn. Nej, sa Hamnarbetarförbundet. Ja, sa arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. De statliga medlarna har inte gått ut med besked om ifall de fortsätter att försöka ena de båda parterna i hamnkonflikten.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.