Chauffören Klas Fredh körde i sammanlagt två år för Trans Cargo transport & spedition.
Close
Chauffören Klas Fredh körde i sammanlagt två år för Trans Cargo transport & spedition. Fast lönen kom via brevlådeföretag som varken betalade arbetsgivaravgifter eller skatt.
Close

Förarna riskerar skattesmäll

Klas Fredh är en av många chaufförer som riskerar en skattesmäll på minst 100 000 kronor, efter Trans Cargos krasch. – Det är inte mer än rätt, säger han. Alla förare visste att Skatteverket förr eller senare skulle knacka på dörren.

Klas Fredh började köra för Trans Cargo våren 2012. Han hade noterat att åkeriet hade fräscha dragbilar och hörde sig för om jobb.

– Det var transportledaren som intervjuade och anställde mig. Första månaderna fungerade det bra, men snart började problemen med löner som inte kom i tid. Lönespecifikationer fick jag aldrig.

När snacket började gå bland förarna om var man egentligen var anställd blev Klas Fredh fundersam:

– Jag hade inte frågat så mycket om själva anställningen. Lönen skulle vara 21 500 kronor, men nu ville jag veta vad det innebar att vara anställd i ett danskt bolag.

– När jag begärde svar av transportled­aren undrade han om jag var intresserad av det. Och om jag ville betala in min skatt själv. Nej, sa jag. Absolut inte.

Fredh kom att jobba i två omgångar på Trans Cargo, totalt två år under perioden april 2012 till mars 2015. Han uppfattade en tydlig hierarki för chaufförerna. Den som bestämde mest var speditören, Magnusson & Söner. Därunder styrde transportledaren. På tredje plats kom Trans Cargos ägare, ”Johan”.

– Honom såg man nästan aldrig. Han gick under namnet ”Skuggan”. I dag vet jag att hans hustru stod för bolaget och var trafikansvarig. Henne såg jag en enda gång, på en julfest, säger Klas Fredh.

Hur var det att arbeta på Trans Cargo?

– Det var mycket jobb som gällde. Vid ett tillfälle skällde jag ut speditören, Bengt Magnusson. Jag sa att det inte kunde vara meningen att vi chaufförer skulle köra livet ur oss.

– Magnusson var noga med att påpeka att kör- och vilotiderna skulle hållas. I praktiken la de ut körningar som gjorde det omöjligt. Många chaufförer hade dubbla förarkort.

Under sin tid på Trans Cargo mötte Klas Fredh även Ronny, alltså målvakten som riskerar skyddstillsyn för sina insatser i Trans Cargo och som företrädare i tre av brevlådeföretagen.

– Han åkte med mig i dragbilen två veckor. En snäll kille som fått bli slagpåse på Trans Cargo. Han kan lasta och lossa. Banda gods. Allt sånt klarar han perfekt. Men inte att sköta ett bolag. Aldrig i livet.

– I början bodde han i en husvagn utanför åkeriet. Utan internet. Hur ska man då kunna driva företag?

Enligt Klas Fredh körde Trans Cargo för minst fyra speditörer. Intäkterna från dem slussades antingen till Trans Cargo eller till ett annat bolag där Johan själv stod som företrädare. Vintern 2015 uteblev plötsligt lönen för ett 20-tal förare som kört för Magnusson & Söner.

– Chaufförerna hotade med att ställa bilarna. Då gick Magnusson in och betalade ut lönerna. När jag slutade i mars 2015 saknades 37 000 kronor i lön. Då vägrade jag lämna ifrån mig avräkningsunderlag och i två veckor hade jag lastbilen parkerad hemma hos mig.

– Det var inte mer än rätt. Jag blåste inte dem, då vill jag inte bli blåst tillbaka. Transportledaren hotade med att ringa polisen. ”Ha, ha, gör det!”, sa jag.

Minst 20 av Trans Cargos chaufförer har identifierats av ekobrottsutredarna. I de flesta fall har Skatteverket varken fått in arbetsgivaravgifter eller löneskatt. Risken är stor att de upptaxeras. Hur känns det?

– Den smällen får jag ta, säger Klas Fredh.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.

Mats Fredlund, SD

SD-politiker överklagar Transports uteslutning

Facket. Sverigedemokraten Mats Fredlund har riktat uppmärksamheten mot Transport. Han kommer att driva frågan om sin uteslutning rättsligt. En ledande arbetsrättsjurist konstaterar dock att även ett fack har rätt att utesluta den som motarbetar föreningen.