Förare undantagna ny EU-princip om lika lön

Politik. EU:s tre beslutande organ har kommit överens om en princip att lika lön för lika arbete ska gälla i hela unionen. Däremot flyttas allt som rör transportsektorn till kommande uppgörelser.

Den arbetare som skickas av sitt företag till ett annat land är utstationerad. Enligt den nya överenskommelsen ska den anställde ha rätt till lön enligt det kollektivavtal eller den minimilön som gäller i värdlandet.

– Det roliga med nattens överenskommelse är att en bred majoritet står bakom. Vi har fått till ett stärkande av kollektivavtalen och en klausul som stärker strejkrätten, säger den socialdemokratiska EU-parlamentarikern Marita Ulvskog.

Inom just transporter är oenigheten i EU något större. Transportarbetarförbundets linje har länge varit att den som kör lastbil i Sverige ska anses vara utstationerad, och därmed ha svensk lön. Någon sådan princip har EU inte landat i. Tvärt om gick det inte att få till någon kompromiss alls inom området. Villkoren för dem som arbetar på Europas vägar ska i stället, som planerat, bestämmas inom ramen för det kommande mobilitetspaketet.

– Det var svårt att få tillräckligt brett stöd för att vi skulle hantera hela transportfrågan. Det utvecklades så under kvällen att vi lämnar frågan till transportutskottet. Men om de inte lyckas lösa det inom fem år, då ska EU-kommissionen gå tillbaka till transportfrågorna, säger Ulvskog.

Men kan enigheten om utstationeringsdirektivet ge hopp om lösning för transportsektorn i framtiden?

– Det tror jag absolut. I den här uppgörelsen finns allt från liberaler och konservativa till socialdemokrater och vänsterpartier. Jag har sett en utveckling där det blivit ett allmänt intresse av att skapa tryggare och rättvisare jobb med vettigare arbetsvillkor. Men vi har förhandlat länge, det tog sju förhandlingsomgångar.

Nattens beslut var en överenskommelse mellan representanter från EU-parlamentet, EU-kommissionen och ministerrådet. Nu skickas överenskommelsen tillbaka till de olika institutionerna för ett slutgiltigt formellt beslut, allt annat än godkännande skulle vara högst förvånande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ronny:
    3 mars, 2018

    Konstigt (för jä.ligt) att dom inte vill stoppa det största slaveriet i EU, men det skulle kanske påverka den egna ekonomin för mycket. Stor jä.la skam men ytterligare ett bevis på hur flata politiker i EU är. För övrigt bra överenskommelse.

  2. Henrik Granlund:
    3 mars, 2018

    Svensk åkerinäring är död om fem år kolla hur många lastbilar med svenska nummer plåtar du möter på vägen nästa gång du kör på vägen.

  3. Lennart:
    1 mars, 2018

    Har man 5 år på sig innan kommissionen griper in är väl svensk åkerinäring redan nerlagd, finns inget gammalt öststatsland som är intresserade av denna fråga. Den kommer att förhalas så länge det går.

Lästips:

Gdynia i Polen. Lastbilsförare från Polen och Ukraina väntar på färjan till Karlskrona. Om 1,5 år gäller nya regler för löner, vila i hytten och så kallat cabotage.

Nya EU-regler ska ge ordning och reda

Åkeri. Mitt i sommaren blev det klart. EU-parlamentet godkände slutgiltigt det så kallade mobilitetspaketet. De nya EU-reglerna ska ge sundare konkurrens i åkeribranschen och bättre villkor för chaufförer som kör utomlands.

Gdynia

”Ett hårt slag mot polsk åkerinäring”

Åkeri. Polen är en av de stater som konsekvent röstat nej till skärpta regler för åkerier och chaufförer som kör i andra EU-länder. Varför? Hur ser polska åkare på låglönekonkurrens, om de själva skulle drabbas? Vi tog färjan till Gdynia för att få svar.

Transportarbetarens logga

Nya cabotagestudien är igång!

Åkeri. Dags att börja tagga utländska lastbilar. Den nya, stora cabotagestudien har inletts. Som tidigare bygger forskningen på allmänhetens rapporter. Och fakta om vägtransporterna behövs mer än någonsin, enligt Henrik Sternberg – professorn som kallats mr Cabotagestudien.

Dags att uppmärksamma Tjänstepensionens dag

Pension. På söndag är det Tjänstepensionens dag. Och det är hög tid att den får uppmärksamhet. Många som börjar på nytt jobb tar inte upp frågan. Inte ens två av tio pratar om pensionen vid en anställningsintervju.

Tingsrätten fällde DSV för brott mot beställaransvaret

Åkeri. DSV Road har dömts att betala 50 000 kronor i företagsbot för brott mot beställaransvaret. Speditören la ut ett cabotageuppdrag på ett bulgariskt åkeri som innehöll åtta olika sändningar inom Sverige. DSV överväger nu om domen från Helsingborgs tingsrätt ska överklagas.

Fler får mer från a-kassan

A-kassan. Sex av tio arbetslösa får nu ut 80 procent av den tidigare lönen från a-kassan, tack vare de tillfälliga generösare regler som infördes i våras. Huvudförklaringen är ersättningstaket, som i ett slag höjdes från 20 020 till 26 400 kronor.

Cabotagestudien 2020
Lena Hunt Wiberg, Tommy Jonsson, Jimmy Ovesson och Jan Lendin.

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Känd taxikämpe laddar för ny fajt

Taxi. För sju år sedan tog Allonias Sebhatu upp kampen för bättre villkor för taxichaufförer i koncernen som i dag heter Cabonline. Han fick sparken. Nu startar han en ny fajt, den här gången mot Samtrans.

Kaos på Gate gourmet
Gate gourmet Arlanda

Cateringjättens anställda förtvivlade

Flygplats. Gate gourmet säger nu upp folk på löpande band. En del erbjuds deltidstjänster, andra får gå. Bolaget underkänner fackets las-lista med uppsägning efter tjänstgöringstid. Med motiveringen att den inte gäller eftersom företaget övergår till Hotell- och restaurangfackets avtal.

Från vänster Transports regionala skyddsombud Dan Holmberg, skyddsombud Thomas Belvén, Erik Johansson i klubbstyrelsen, klubbordförande Rikard Larsson, flygombudsman Johan Einarsson och vice klubbordförande Dadhy Makengo.

Transportare riskerar tusenlappar i lönetapp

Flygplats. Den globala cateringjätten Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill dumpa lönerna och villkoren för alla anställda som i dag arbetar på Transports avtal.

”Det här är ren avtalsshopping!”

Flygplats. – Vi ser Gate gourmets agerande som ren avtalsshopping för att få till ett billigare avtal. Så kommenterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren den omorganisation som företaget kallat till förhandling om.

”Vi gör de uppsägningar som behövs”

Flygplats. Avtalsshopping, kallar Transport cateringföretaget Gate gourmets avsikt att byta transportarbetarnas avtal till ett billigare. Planen är också att hyvla ner hel- till deltider. Från mediaavdelningen i Schweiz kommer företagets svar, med hänvisning till corona.

Böter trots fartspärr på lastbilen

Chaufförer. Vem talar sanning: polisens laser eller färdskrivaren? Chauffören Jörgen Broth fick böter då polisens laser visade minst 87 kilometer i timmen. Men lastbilen var spärrad på 80. Han ska försvara sig själv i domstol.

Västerås flygplats. Foto: Justina Öster

Västerås flygplats läggs ner – men först ska folkomröstning hållas

Flyg. Västerås flygplats läggs ner. Men först ska västeråsarna säga sitt i en folkomröstning. –Jag var med och lyssnade på debatten i kommunfullmäktige till nästan klockan fyra i natt. Nu är det viss uppförsbacke. Jag känner mig lite uppgiven, men avvaktar folkomröstningen.

Pandemin gör att Transport ställer in fackliga utbildningar

Transport. Med anledning av coronapandemin ställer Transport in alla fackliga studier under hösten. Beslutet gäller kurser på både lokal och central nivå där deltagarna träffas i ”fysisk” form. Samtidigt fortsätter förbundet med en restriktiv linje för möten och besök. Anställda som kan, uppmanas att jobba hemifrån.

Norvik har en enkel insegling, jämfört med Frihamnen i Stockholm som krävde timmar av lotsning.

Stockholms hamn skeppad till Nynäs

Hamn. Den nya containerhamnen i Nynäshamn söder om Stockholm är i drift sedan maj månad. Stockholmarna vill att Norvik tar upp kampen mot livsmedelsporten Helsingborg och klassiska hamnstaden Göteborg.