Förare undantagna ny EU-princip om lika lön

Politik. EU:s tre beslutande organ har kommit överens om en princip att lika lön för lika arbete ska gälla i hela unionen. Däremot flyttas allt som rör transportsektorn till kommande uppgörelser.

Den arbetare som skickas av sitt företag till ett annat land är utstationerad. Enligt den nya överenskommelsen ska den anställde ha rätt till lön enligt det kollektivavtal eller den minimilön som gäller i värdlandet.

– Det roliga med nattens överenskommelse är att en bred majoritet står bakom. Vi har fått till ett stärkande av kollektivavtalen och en klausul som stärker strejkrätten, säger den socialdemokratiska EU-parlamentarikern Marita Ulvskog.

Inom just transporter är oenigheten i EU något större. Transportarbetarförbundets linje har länge varit att den som kör lastbil i Sverige ska anses vara utstationerad, och därmed ha svensk lön. Någon sådan princip har EU inte landat i. Tvärt om gick det inte att få till någon kompromiss alls inom området. Villkoren för dem som arbetar på Europas vägar ska i stället, som planerat, bestämmas inom ramen för det kommande mobilitetspaketet.

– Det var svårt att få tillräckligt brett stöd för att vi skulle hantera hela transportfrågan. Det utvecklades så under kvällen att vi lämnar frågan till transportutskottet. Men om de inte lyckas lösa det inom fem år, då ska EU-kommissionen gå tillbaka till transportfrågorna, säger Ulvskog.

Men kan enigheten om utstationeringsdirektivet ge hopp om lösning för transportsektorn i framtiden?

– Det tror jag absolut. I den här uppgörelsen finns allt från liberaler och konservativa till socialdemokrater och vänsterpartier. Jag har sett en utveckling där det blivit ett allmänt intresse av att skapa tryggare och rättvisare jobb med vettigare arbetsvillkor. Men vi har förhandlat länge, det tog sju förhandlingsomgångar.

Nattens beslut var en överenskommelse mellan representanter från EU-parlamentet, EU-kommissionen och ministerrådet. Nu skickas överenskommelsen tillbaka till de olika institutionerna för ett slutgiltigt formellt beslut, allt annat än godkännande skulle vara högst förvånande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ronny:
    3 mars, 2018

    Konstigt (för jä.ligt) att dom inte vill stoppa det största slaveriet i EU, men det skulle kanske påverka den egna ekonomin för mycket. Stor jä.la skam men ytterligare ett bevis på hur flata politiker i EU är. För övrigt bra överenskommelse.

  2. Henrik Granlund:
    3 mars, 2018

    Svensk åkerinäring är död om fem år kolla hur många lastbilar med svenska nummer plåtar du möter på vägen nästa gång du kör på vägen.

  3. Lennart:
    1 mars, 2018

    Har man 5 år på sig innan kommissionen griper in är väl svensk åkerinäring redan nerlagd, finns inget gammalt öststatsland som är intresserade av denna fråga. Den kommer att förhalas så länge det går.

Lästips:

Transportarbetarens logga

EU kan införa minimilön

Hundra dagar efter att EU:s nya kommissionsordförande tillträder ska frågan om europeisk minimilön avgöras. Svenska fackförbund motsätter sig förslaget som skulle vara förödande för den svenska modellen.

Johan Danielsson

”Jag har bett om det här”

Mötet. Här kommer en europeisk makthavare gående med bestämda steg genom korridorerna i Europaparlamentet.

Diagram antal tillstånd 2012–2018

Lavinartad ökning av tredjelandschaufförer

EU På fem år har antalet lastbilschaufförer från länder utanför EU ökat med över 100 000. Facket talar om arbete under slavliknande förhållanden, trafficking och en andra våg av social dumpning i transportsektorn.

EU kan införa minimilön

Hundra dagar efter att EU:s nya kommissionsordförande tillträder ska frågan om europeisk minimilön avgöras. Svenska fackförbund motsätter sig förslaget som skulle vara förödande för den svenska modellen.

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet på två månader.

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

Tidningsbud sägs upp i Småland

Tidningsbud. Ungefär 95 tidningsbud hotas av uppsägning. Koncernen Hall Media varslar om kraftiga nerdragningar. Tidningsläsare i Småland kan i början av nästa år få sin tidning med post i stället för på morgonen.

Matleverantör i konkurs – med stora skatteskulder

Budkörning. Matdistributören T Group Logistics har försatts i konkurs, med över 1,7 miljoner i skatteskulder. Bolagets bud har kört ut restaurangmat för sajterna hungrig.se och onlinepizza. Enligt uppgift har de flesta buden jobbat som F-skattare.

Fackliga i flyget kräver plan

Flyg. Fyra fackligt förtroendevalda i norr går ut och kräver en ny plan – och kraftigt höjt driftsstöd. – Det behövs en sammanhållen flygstrategi för hela landet, säger Björn Grönlund på flygplatsen South Lapland airport i Vilhelmina.

Europeiskt samarbete på Nokas

Bevakning. Nokas, som snart byter namn till Avarn, har tecknat ett EWC-avtal med fyra nordiska fackförbund. Transport är ett av dem. Med det förenklas det europeiska utbytet mellan facken.

Karl-Petter Thorwaldsson

Thorwaldsson slutar som LO:s ordförande

Facket. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson lämnar över klubban i juni nästa år. Jättetråkigt, kommenterar Transports Tommy Wreeth.

Lönekrav på 3 procent

Avtalsrörelsen. Industrifacken kräver 3 procent och ettåriga avtal. Med det beskedet på bordet möttes i dag LO-styrelsen för att bestämma tolv förbunds gemensamma lönekrav. Kravet blir 3 procent och ettåriga avtal.

Återvinningspråm på Göta älv.

Återvinning till sjöss

Miljöarbetare.  I Göteborg kan man slänga soporna i älven. Eller snarare på en återvinningspråm i Göta älv. Under sex veckor i höst lägger pråmen till vid fem olika kajer för att underlätta stadsbornas avfallshantering.

Lavinartad ökning av tredjelandschaufförer

EU På fem år har antalet lastbilschaufförer från länder utanför EU ökat med över 100 000. Facket talar om arbete under slavliknande förhållanden, trafficking och en andra våg av social dumpning i transportsektorn.

Rätt om medlemsutveckling i facket

Facket. I Transportarbetarens papperstidning, som når läsarna under torsdagen och fredagen, finns en artikel med rubriken Medlemmarna som försvann. I ingressen står att alla fackförbund backar. Det är inte korrekt.

Hallå där!

Ann-Sofie Hermansson

... tidigare S-topp som söker nytt jobb som lastbilschaufför.

Mimmi Roslin

Hon kämpar för att ta hem mästar-titeln

Chaufförer. Mimmi Roslin från Nils Holgerssongymnasiet vann en av kvaltävlingarna i Yrkes-SM för unga lastbilschaufförer. Sammanlagt kommer åtta eller tio förare att tävla om SM-titeln i april nästa år.