Förare undantagna ny EU-princip om lika lön

Politik. EU:s tre beslutande organ har kommit överens om en princip att lika lön för lika arbete ska gälla i hela unionen. Däremot flyttas allt som rör transportsektorn till kommande uppgörelser.

Den arbetare som skickas av sitt företag till ett annat land är utstationerad. Enligt den nya överenskommelsen ska den anställde ha rätt till lön enligt det kollektivavtal eller den minimilön som gäller i värdlandet.

– Det roliga med nattens överenskommelse är att en bred majoritet står bakom. Vi har fått till ett stärkande av kollektivavtalen och en klausul som stärker strejkrätten, säger den socialdemokratiska EU-parlamentarikern Marita Ulvskog.

Inom just transporter är oenigheten i EU något större. Transportarbetarförbundets linje har länge varit att den som kör lastbil i Sverige ska anses vara utstationerad, och därmed ha svensk lön. Någon sådan princip har EU inte landat i. Tvärt om gick det inte att få till någon kompromiss alls inom området. Villkoren för dem som arbetar på Europas vägar ska i stället, som planerat, bestämmas inom ramen för det kommande mobilitetspaketet.

– Det var svårt att få tillräckligt brett stöd för att vi skulle hantera hela transportfrågan. Det utvecklades så under kvällen att vi lämnar frågan till transportutskottet. Men om de inte lyckas lösa det inom fem år, då ska EU-kommissionen gå tillbaka till transportfrågorna, säger Ulvskog.

Men kan enigheten om utstationeringsdirektivet ge hopp om lösning för transportsektorn i framtiden?

– Det tror jag absolut. I den här uppgörelsen finns allt från liberaler och konservativa till socialdemokrater och vänsterpartier. Jag har sett en utveckling där det blivit ett allmänt intresse av att skapa tryggare och rättvisare jobb med vettigare arbetsvillkor. Men vi har förhandlat länge, det tog sju förhandlingsomgångar.

Nattens beslut var en överenskommelse mellan representanter från EU-parlamentet, EU-kommissionen och ministerrådet. Nu skickas överenskommelsen tillbaka till de olika institutionerna för ett slutgiltigt formellt beslut, allt annat än godkännande skulle vara högst förvånande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ronny:
    3 mars, 2018

    Konstigt (för jä.ligt) att dom inte vill stoppa det största slaveriet i EU, men det skulle kanske påverka den egna ekonomin för mycket. Stor jä.la skam men ytterligare ett bevis på hur flata politiker i EU är. För övrigt bra överenskommelse.

  2. Henrik Granlund:
    3 mars, 2018

    Svensk åkerinäring är död om fem år kolla hur många lastbilar med svenska nummer plåtar du möter på vägen nästa gång du kör på vägen.

  3. Lennart:
    1 mars, 2018

    Har man 5 år på sig innan kommissionen griper in är väl svensk åkerinäring redan nerlagd, finns inget gammalt öststatsland som är intresserade av denna fråga. Den kommer att förhalas så länge det går.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Transportarbetarens logga

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

Transportarbetarens logga

Danmark får behålla vassare cabotageregler

EU. Danmark har tagit strid för vassare cabotageregler mot EU-kommissionen och vunnit kampen. Efter en tvåårig strid ger EU-domstolen den danska regeringen rätt att komplettera reglerna med egna preciseringar. I ministerförhandlingarna om nya transportregler kan domen få stor betydelse.

Dom: Chaufförer fick för lite betalt

Åkeri. Det holländska åkeriet har kringgått kollektivavtalet, enligt en dom i en nederländsk domstol. Chaufförer från Moldavien, som bland annat har kört växter till Ikeavaruhus i Norden, har fått för lite betalt.

Pierre Mollestam, Helsingborg

Sophämtning på beställning fortsätter året ut

Miljöarbetare. Någon vill ha en stinkande soptunna tömd direkt efter helgen. Grannen fyller i stället sitt kärl och begär hämtning efter flera veckor. I ett villaområde i Helsingborg fortsätter kunderna att själva bestämma när sopgubben ska komma.

Transport kan bli facklig part i kollektivavtal med Samhall

Avtal. Efter en överenskommelse i LO är målet att Transport ska bli ett av LO-förbunden som förhandlar fram kollektivavtal med Samhall. Det statliga bolaget har 20 000 anställda och utför tjänster som städning och lagerhantering.

Pengar till försäkringsinfo kan dras in

Försäkringar. Svenskt Näringsliv har sagt upp avtalen med facken om att bidra med pengar till information om försäkringar. Transports Sture Thorsell blev lika förvånad som de övriga på den fackliga sidan.

Speditör friad i rätten

Åkeri. Åklagarens bevisning fick underkänt på alla punkter. Speditören friades helt i den första rättegången som har prövat beställarens ansvar när ett anlitat åker bryter mot lagarna.

Nytt larm om miljögifter från flygplatser

Flyg. Nu kommer nya larm om förhöjda haltar av det giftiga ämnet PFAS i grundvatten och brunnar. PFAS finns bland annat i brandsläckningsskum och höga halter har uppmätts nära flygplatser. Den här gången är det Visby som granskats.

Uppsagt tidningsbud blir fall för Arbetsdomstolen

Tidningsbud. I 44 år delade en kvinna ut tidningar för ett av landets största distributionsföretag. I somras, när det återstod tre år till pensioneringen, fick hon sparken. Företaget anser att hon jobbade för sakta, skriver Transport i en stämningsansökan till Arbetsdomstolen (AD).

Hallå där!

Johan Granlund

… Mr ”Kurvdosering” som lämnar konsultandet och lobbyverksamheten om hur vägar bäst bör byggas. Johan Granlund blir produktionschef inom byggnadsmaterial.

Vakter skyddar sopgubbar i Ängelholm

Miljöarbetare. Miljöarbetarna och deras sopbilar får sällskap av vakter. Renhållningsbolaget i Ängelholm har anlitat ett bevakningsföretag för att skydda anställda från en hotfull kund.

Karl-Petter Thorwaldsson

Var fjärde LO-medlem röstade på SD

Politik. Signalen har gått fram. Den hälsningen skickar LO:s ordförande till de över 300 000 medlemmar som röstade på Sverigedemokraterna.

Camilla Frostehag, Chrisse Sundvall och Viktor Andersson, valarbetare på Transport

Transports valarbetare besvikna

Politik. Visst är de besvikna. Tre aktiva transportare som i februari gick ringutbildning på förbundet kommenterar valresultatet. Idén var att så många transportmedlemmar som möjligt skulle få ett telefonsamtal före valet.

Val 2018
Tommy Wreeth

”S-ledd regering bästa alternativet”

Politik. Tommy Wreeths analys av valresultatet är att läget är ytterst bekymmersamt. Det bästa alternativet är i vilket fall en S-ledd regering, tycker Transports ordförande.

Pengar på gång för omlastning

Politik. Vad krävs för att mer gods ska köras på järnväg och fartyg? Regeringen funderar på en omlastningspeng.

Flygfraktargäng på Arlanda

Flygfraktare fick extra komp

Flyg. Ett 20-tal Transportmedlemmar i Arlandaklubben för flygfraktare dök upp när avdelningsordförande Johan Eriksson var på besök i dag. Snacket handlade en hel del om de 16 extra komptimmar som facket förhandlat fram som kompensation för att arbetsgivaren strulat med semesterdagarna.

Beställaransvar prövas i domstol

Åkeri. Två timmar tar rättegången som ska avgöra om speditören ska straffas. Fallet är ett första test av beställarens ansvar när de åkerier och chaufförer som anlitas bryter mot lagarna. Men det eventuella brottet begicks innan lagen skärptes.