Förare undantagna ny EU-princip om lika lön

Politik. EU:s tre beslutande organ har kommit överens om en princip att lika lön för lika arbete ska gälla i hela unionen. Däremot flyttas allt som rör transportsektorn till kommande uppgörelser.

Den arbetare som skickas av sitt företag till ett annat land är utstationerad. Enligt den nya överenskommelsen ska den anställde ha rätt till lön enligt det kollektivavtal eller den minimilön som gäller i värdlandet.

– Det roliga med nattens överenskommelse är att en bred majoritet står bakom. Vi har fått till ett stärkande av kollektivavtalen och en klausul som stärker strejkrätten, säger den socialdemokratiska EU-parlamentarikern Marita Ulvskog.

Inom just transporter är oenigheten i EU något större. Transportarbetarförbundets linje har länge varit att den som kör lastbil i Sverige ska anses vara utstationerad, och därmed ha svensk lön. Någon sådan princip har EU inte landat i. Tvärt om gick det inte att få till någon kompromiss alls inom området. Villkoren för dem som arbetar på Europas vägar ska i stället, som planerat, bestämmas inom ramen för det kommande mobilitetspaketet.

– Det var svårt att få tillräckligt brett stöd för att vi skulle hantera hela transportfrågan. Det utvecklades så under kvällen att vi lämnar frågan till transportutskottet. Men om de inte lyckas lösa det inom fem år, då ska EU-kommissionen gå tillbaka till transportfrågorna, säger Ulvskog.

Men kan enigheten om utstationeringsdirektivet ge hopp om lösning för transportsektorn i framtiden?

– Det tror jag absolut. I den här uppgörelsen finns allt från liberaler och konservativa till socialdemokrater och vänsterpartier. Jag har sett en utveckling där det blivit ett allmänt intresse av att skapa tryggare och rättvisare jobb med vettigare arbetsvillkor. Men vi har förhandlat länge, det tog sju förhandlingsomgångar.

Nattens beslut var en överenskommelse mellan representanter från EU-parlamentet, EU-kommissionen och ministerrådet. Nu skickas överenskommelsen tillbaka till de olika institutionerna för ett slutgiltigt formellt beslut, allt annat än godkännande skulle vara högst förvånande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ronny:
    3 mars, 2018

    Konstigt (för jä.ligt) att dom inte vill stoppa det största slaveriet i EU, men det skulle kanske påverka den egna ekonomin för mycket. Stor jä.la skam men ytterligare ett bevis på hur flata politiker i EU är. För övrigt bra överenskommelse.

  2. Henrik Granlund:
    3 mars, 2018

    Svensk åkerinäring är död om fem år kolla hur många lastbilar med svenska nummer plåtar du möter på vägen nästa gång du kör på vägen.

  3. Lennart:
    1 mars, 2018

    Har man 5 år på sig innan kommissionen griper in är väl svensk åkerinäring redan nerlagd, finns inget gammalt öststatsland som är intresserade av denna fråga. Den kommer att förhalas så länge det går.

Lästips:

Peter Nertling

Förlorar behörighet efter 27 prickfria år

Chaufför. Peter Nertling är en av hundratals chaufförer vars yrkesliv riskerar att krossas av ny, skärpt tolkning av EU:s ändringsdirektiv. Trots årtionden av prickfri körning förlorar de som en gång fått diagnosen epilepsi lastbilskörkortet – om de medicinerat under de senaste tio åren.

Transportarbetarens logga

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Johan Danielsson

”Nu får fusk och lönedumpning ett slut”

EU. Efter åratal av utredande och förhandlande är nya, skarpare EU-regler för lastbilstrafiken i hamn. Johan Danielsson (S) är glad när de tre tunga EU-instanserna har kommit överens om vägpaketet. En förändring är att alla som kör inrikestrafik i Sverige ska ha svenska löner och villkor.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.