Förare och fordon granskade

Åkeri. Rattfylleri, manipulerade färdskrivare, brott mot kör- och vilotiderna, underkänd lastsäkring, förare utan behörighet. Förra veckan specialkollade polisen i hela landet den tunga trafiken. Av 850 stoppade lastbilar fick 37 inte rulla vidare.

– Det här visar betydelsen av våra kontroller. Och att det behövs specialutbildade poliser och inspektörer ute i trafiken, säger poliskommissarie Erling Andersson när han granskar resultatet.

Region väst rapporterar om en bulgarisk dragbil som stoppades på väg 40 vid Viared, väster om Borås. Föraren, som kom från Makedonien, saknade förarkort vilket krävs av en den som kommer från ett land utanför EU. Polisen konstaterade att han oftast arbetade sju dagar i veckan.

Resultatet blev 10 000 i böter för föraren samt transport tillbaka till sitt hemland. För åkeriet landade räkningen på 40 000 för olaga cabotage, alltså brott mot reglerna om hur många inrikeskörningar en utländsk lastbil får göra i Sverige. Pengarna har betalats in och trailern rullade så småningom vidare med en annan dragbil.

Några hårda siffror från kontrollerna:

  • 14 fordon fick körförbud.
  • 25 förare hade inte rätt behörighet.
  • 7 chaufförer var rattfulla. Ytterligare 9 ertappades med drogfylla.
  • 3 färdskrivare var manipulerade. Ytterligare 12 var obesiktigade.
  • 80 fordon hade för mycket last.

– Vi stoppade ungefär lika många svenska som utländska fordon. Poliserna gick på sin magkänsla och vinkade in bilar som de misstänkte hade brister, berättar Erling Andersson.

Urvalet blir därför svårt att göra statistik av. Den kommer däremot efter nästa drive från poliserna ute på de stora vägarna.

– I vecka tolv ska vi stoppa var tionde lastbil. Och med det slumpmässiga urvalet kan vi få rättvisande siffror, säger Erling Andersson.

Även taxibilar granskade i förra veckan. Den delen av undersökningen görs bara i Sverige, medan den tunga trafiken är ett EU-samarbete.

– Vi skickar ner resultatet och sedan får vi tillbaka en sammanställning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Blomquist, red:
    7 mars, 2019

    Vaken kommentar. En hel del av felen på bilar, färdskrivare och förare handlade om samma ekipage, enligt polisen. Det kan inte var hela förklaringen, men jag uppfattade att till exempel lastproblem kunde lösas på plats.

  2. göran:
    6 mars, 2019

    Om jg läser rätt så stoppades 850 bilar, och av dessa fick 37 körförbud (Fick inte rulla vidare) sen i texten så räknas synder upp och där är det betydligt fler än 37st, som inte skulle få rulla vidare.??
    är det någon form av rabbatsystem eller bara felräkning

Lästips:

Facklig samling – 10 fackliga organisationer

Vi vill stärka det brottsförebyggande arbetet

Debatt. Det brottsförebyggande arbetet måste stärkas genom en bred mobilisering från hela samhället. Nu inleder vi ett långsiktigt samarbete för att bromsa den negativa utvecklingen, med en kriminalitet som sjunker allt lägre ner i åldrarna. Vi påbörjar arbetet med facklig samling för att stärka det brottsförebyggande arbetet och samordna det tidiga stödet till barn och unga i riskzon.

Stefan Strömberg

… regeringens utredare som ska stoppa brottsligheten kring de ekonomiska stöden i coronatider.

Transportarbetarens logga

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

SD-uteslutning prövas i rätten

Facket. När lastbilschauffören valde att sitta i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna blev han utesluten ur Transport. Då stämde han facket. Nu prövas fallet av Stockholms tingsrätt.

Nej till ökad befogenhet för skyddsombud

Politik. Det blev som väntat nej från riksdagen. Regeringens förslag att regionala skyddsombud ska få besöka arbetsplatser med kollektivavtal även om facket inte har medlemmar föll i dag.

Corona.

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Corona

Ingen avgiftshöjning i a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa höjer inte avgiften. Flera andra kassor behöver ta ut en högre avgift än tidigare för att klara både anstormningen av arbetslösa och de högre ersättningar som betalas ut under coronatiden.

Las-utredningen

”En krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”

Arbetsrätt. Förslaget om moderniserad arbetsrätt får underkänt. Transports ordförande Tommy Wreeth talar om en hotande katastrof för svensk arbetsmarknad. Ett enigt LO sänker också förslaget.

Lättare att sparka

Arbetsrätt. Utredningen om en ”modernare” arbetsrätt presenterades i dag.

Trebent gul pall

Läs in dig om las

Arbetsrätt. Chefen för fackens juristbyrå Dan Holke jämför dagens las med en trebent pall.

Corona

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

Corona.
Arlanda, lastare

300–400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.

Cabonline begär tillstånd för 600 egna taxibilar

Taxi. Mitt under corona-krisen har taxijätten Cabonline Group ansökt om och fått tillstånd att sätta 600 egna taxifordon i trafik. Åtgärden skapar oro bland de hundratals anlitade åkare som hittills stått för alla bilar och chaufförer.

Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.

Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift

Miljöarbetare. I Malmö inför företaget Suez tvåskift för miljöarbetare som kör in hushållssopor. Trots att den kommunala upphandlingen i princip förbjuder det. Även Transport säger nej till tvåskift, men kördes över vid förhandlingsbordet.

Arbetsskador och sjukdomar ökar

Arbetsmiljö. Nära 35 000 personer råkade förra året ut för en olycka på jobbet som tvingade dem att vara borta från arbetet. Över 10 000 blev sjuka av jobbet. Lastbilschaufförer och truckförare tillhör de hårdast drabbade yrkena.