Bzzt podtaxi i Stockholm
Close
Bzzts eldrivna taxipodar rullar på innerstadens gator i Stockholm sedan drygt två år.
Close

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.

– Självklart känns det oroligt, särskilt med tanke på att de sagt att lönefilerna gått till banken igår och skulle varit utbetalda nu vid lunch, säger Eric Shabaj, ordförande i Transportklubben på Bzzt.

– Det är starka känslor, jag har fått minst 40 samtal de senaste timmarna. Några av förarna har också arbetsvägrat nu innan lönen betalas ut.

Eric Shabaj har arbetat på Bzzt i två år. Totalt har bolaget i dag i Stockholm omkring 160 anställda förare av så kallad podtaxi, en trehjulig el-moped med plats för två passagerare.

– Flera är nu på semester och strandsatte, jag talade med en kille i Göteborg som var på väg hem men inte hade råd att tanka bilen.

De förare på Bzzt som har lönebidrag från Arbetsförmedlingen för anställningen har fått lönen utbetalad enligt avtal.

– Men vi är över 100 drabbade, säger Eric Shabaj.

Sven Wolff är vd på Bzzt. Han beklagar att lönerna blivit försenade:

– Vi tar allvarligt på det, lönerna ska betalas ut i tid. Det har aldrig hänt tidigare, nu blev det en dag sent. Pengarna är på väg till samtliga nu, om någon får vänta ytterligare en dag är det inte något vi kan påverka längre.

Anledningen är att en större investerare blev sen med sin betalning till Bzzt, enligt Sven Wolff.

– Vi fick veta det väldigt sent. Någon risk att det skulle bli problem att betala ut lönerna i augusti finns inte.

Bzzt:s klubbordförande lämnade tidigare på fredagen tillsammans med Transports ombudsman, Anna Erixon, över nio lönespecifikationer till TCO-LO Rättsskydd. Det gäller anställda som inte fått några pengar för de timmar de arbetat i juni utbetalda den 25 juli. Att det rör sig om eftersläpad lön gör att facket har kortare tid på sig att agera före en eventuell begäran om konkurs; tidsfristen går ut den sista augusti för att lönegarantin ska gälla.

– Vi har varit tydliga med att vi inte kommer att backa, säger Anna Erixon.

Eric Shabaj fick under eftermiddagen meddelanden om att löner börjat trilla in hos arbetskamraterna, själv hade han vid 14-tiden ännu inte fått någon inbetalning på sitt konto.

Företaget Bzzt startades 2017, med ordentligt med riskkapital. Nu fick de anställda besked i onsdags, dagen innan lönen skulle kommit, att det inte fanns pengar. Och på kvällen den 25:e fick de löfte om att pengarna skulle komma på fredagen – lönefilerna är överförda till banken och skulle vara tillgängliga vid lunch på fredagen.

– I början hade vi en väldigt bra dialog med ledningen, säger Eric Shabaj. Fast allt är inte perfekt. Företaget har tecknat kollektivavtal med Transport, men taxiavtalet är inte helt anpassat för vår verksamhet.

Vid heltid får en förare ut cirka 16 000 kronor i månaden efter skatt. De får också dela på en procent av de inkörde pengarna under ett arbetspass för bolaget. Det är dock sällan några större belopp som kommer från körningarna, det bolaget tjänar pengar på är i stället reklam på taximopparna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bzzt ersätter kollektivavtal med ”egenanställningar”

Arbetsvillkor. Mopedtaxiföretaget Bzzt har skyltat med fast lön och kollektivavtal. Nu sägs alla förare upp. Det som gäller nu är rakt ackord och så kallad egenanställning.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Kristyngt podtaxibolag beviljas rekonstruktion i tre månader

Taxi. Bzzt, bolaget som kör små mopedtaxi, har ansökt om så kallad företagsrekonstruktion, på grund av ekonomiska problem. Ansökan kom in i mars och åtgärdsplanen har nu beviljats. Bzzt får tre månader på sig att komma på fötter.

Eric Shabaj och Dennis Blomqvist, Bzzt AB (podtaxi). Stockholm.

Snabbväxande fackklubb för podtaxins pionjärer

Taxi. De är små, tysta och ser ut som ufo:n. Det handlar om en ny typ av miljövänliga taxifordon. Och om ett företag som kontaktade facket för att försöka göra rätt från början.

Dubbla kollektivavtal i hamnarna fråga för Arbetsdomstolen

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet har tagit frågan om lokalt inflytande till Arbetsdomstolen. Under tisdag och onsdag ska kärnfrågan besvaras: Måste arbetsgivaren förhandla med Hamnarbetarförbundet på samma sätt som med Transport?

Dags att uppmärksamma Tjänstepensionens dag

Pension. På söndag är det Tjänstepensionens dag. Och det är hög tid att den får uppmärksamhet. Många som börjar på nytt jobb tar inte upp frågan. Inte ens två av tio pratar om pensionen vid en anställningsintervju.

Tingsrätten fällde DSV för brott mot beställaransvaret

Åkeri. DSV Road har dömts att betala 50 000 kronor i företagsbot för brott mot beställaransvaret. Speditören la ut ett cabotageuppdrag på ett bulgariskt åkeri som innehöll åtta olika sändningar inom Sverige. DSV överväger nu om domen från Helsingborgs tingsrätt ska överklagas.

Fler får mer från a-kassan

A-kassan. Sex av tio arbetslösa får nu ut 80 procent av den tidigare lönen från a-kassan, tack vare de tillfälliga generösare regler som infördes i våras. Huvudförklaringen är ersättningstaket, som i ett slag höjdes från 20 020 till 26 400 kronor.

Cabotagestudien 2020
Lena Hunt Wiberg, Tommy Jonsson, Jimmy Ovesson och Jan Lendin.

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Känd taxikämpe laddar för ny fajt

Taxi. För sju år sedan tog Allonias Sebhatu upp kampen för bättre villkor för taxichaufförer i koncernen som i dag heter Cabonline. Han fick sparken. Nu startar han en ny fajt, den här gången mot Samtrans.

Kaos på Gate gourmet
Gate gourmet Arlanda

Cateringjättens anställda förtvivlade

Flygplats. Gate gourmet säger nu upp folk på löpande band. En del erbjuds deltidstjänster, andra får gå. Bolaget underkänner fackets las-lista med uppsägning efter tjänstgöringstid. Med motiveringen att den inte gäller eftersom företaget övergår till Hotell- och restaurangfackets avtal.

Från vänster Transports regionala skyddsombud Dan Holmberg, skyddsombud Thomas Belvén, Erik Johansson i klubbstyrelsen, klubbordförande Rikard Larsson, flygombudsman Johan Einarsson och vice klubbordförande Dadhy Makengo.

Transportare riskerar tusenlappar i lönetapp

Flygplats. Den globala cateringjätten Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill dumpa lönerna och villkoren för alla anställda som i dag arbetar på Transports avtal.

”Det här är ren avtalsshopping!”

Flygplats. – Vi ser Gate gourmets agerande som ren avtalsshopping för att få till ett billigare avtal. Så kommenterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren den omorganisation som företaget kallat till förhandling om.

”Vi gör de uppsägningar som behövs”

Flygplats. Avtalsshopping, kallar Transport cateringföretaget Gate gourmets avsikt att byta transportarbetarnas avtal till ett billigare. Planen är också att hyvla ner hel- till deltider. Från mediaavdelningen i Schweiz kommer företagets svar, med hänvisning till corona.

Böter trots fartspärr på lastbilen

Chaufförer. Vem talar sanning: polisens laser eller färdskrivaren? Chauffören Jörgen Broth fick böter då polisens laser visade minst 87 kilometer i timmen. Men lastbilen var spärrad på 80. Han ska försvara sig själv i domstol.

Västerås flygplats. Foto: Justina Öster

Västerås flygplats läggs ner – men först ska folkomröstning hållas

Flyg. Västerås flygplats läggs ner. Men först ska västeråsarna säga sitt i en folkomröstning. –Jag var med och lyssnade på debatten i kommunfullmäktige till nästan klockan fyra i natt. Nu är det viss uppförsbacke. Jag känner mig lite uppgiven, men avvaktar folkomröstningen.

Pandemin gör att Transport ställer in fackliga utbildningar

Transport. Med anledning av coronapandemin ställer Transport in alla fackliga studier under hösten. Beslutet gäller kurser på både lokal och central nivå där deltagarna träffas i ”fysisk” form. Samtidigt fortsätter förbundet med en restriktiv linje för möten och besök. Anställda som kan, uppmanas att jobba hemifrån.