corona

”För lite, för sent”

Taxi. Statens kontantstöd på sammanlagt 39 miljarder ska rädda företag vars omsättning kraftigt sjunkit. Men pengarna betalas ut först i juli. Då riskerar två av tre taxiföretag redan ha gått i konkurs, visar en enkät.

Claudio Skubla
Claudio Skubla Foto: Svenska Taxiförbundet

– Kontantstödet vore en bra början för att rädda taxiföretagen – om pengarna kom nu, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör i Svenska Taxiförbundet.

Taxiförbundet hävdar också att det krävs mer pengar, i ett senare skede. Branschorganisationen har legat på regering och riksdag för att rädda den hårt krisdrabbade taxinäringen. Bland annat vill man se ett kontantstöd till företag som tappat en stor del av sin omsättning, en modell Danmark och Norge tidigare infört. På valborgsmässoafton kom så regeringens krispaket.

– Det tog tid innan det alls kom. Problemet är att utbetalningarna för mars och april görs först efter den 1 juli. Redan i april hade mer än hälften av taxiföretagen allvarliga likviditetsproblem – ett av fem företag skulle inte klara att driva verksamheten ens en månad till, säger Claudio Skubla.

En idé från Taxiförbundet är därför att utbetalningen görs redan nu, via skattekonto, och regleras i efterhand i juli. För behovet är akut.

Svenska Taxiförbundet gjorde i början av april en snabbenkät bland medlemsföretagen, sammanställd den 9 april. För den överväldigande majoriteten företag är coronakrisen svår. Under rådande omständigheter svarade 66 procent att de bara klarar att fortsätta driva sitt företag maj ut. 10 procent svarade att de klarar mer än halvår.

– Taxibranschen består av småföretag, 65 procent av åkarna driver verksamhet i enskilda firmor. Det handlar om människor vars företag ofta hänger ihop med privatekonomin, som satt hus eller bostadsrätt i pant, säger Claudio Skubla.

– Vi ser personliga tragedier framför oss.

Mörk bild

Medlemsenkäten visar också att fyra av tio företag hade förlorat mer än 80 procent av intäkterna i mars, jämfört med samma månad förra året. Nio av tio företag hade förlorat mer än 40 procent av intäkterna. Störst är problemen i storstadsregionerna, där taxi till och från flygplatserna i stort sett upphörde helt i mitten av mars.

Men Taxiförbundet varnar också för utvecklingen på landsorten, där taxibolag slås ut i krisen och många mindre orter riskerar att stå utan samhällsviktiga transporter.

– Vi vet sedan tidigare kriser att det riskerar att bli permanent. Därför är det så viktigt att rädda infrastrukturen så att den finns kvar. Om kommuner och landsting tvingas ta över blir kostnaderna mångdubbelt större, säger Claudio Skubla.

Taxiförbundets enkät visar vidare att över hälften av medlemsföretagen redan i början av april minskat, eller räknade med att minska, antalet anställda till följd av coronapandemin. Vart tredje företag uppger att de inte har några anställda i företaget, vilket kan komma att leda till personlig konkurs.

Samtidigt svarar många åkare att de tidigare införda statliga stöden inte varit möjliga att utnyttja. Sex av tio företag använder sig trots kris inte av möjligheten att korttidspermittera, exempelvis. Många har uppgivit att stödpaketen varit komplicerade och svåra att söka.

– De tidigare krispaketen fungerar inte fullt ut, har träffat fel, säger Claudio Skubla.

I det senaste paketet, med det kontantstöd som kallas omställningsstöd, talas det i regeringens eget pressmeddelande om att det till exempel kan betyda ”taxiverksamhet som kan ställa om till leveranser”.

– Men det är redan gjort, man började köra bud och färdtjänst, ingick avtal om att köra personal till och från sjukhus, leverera medicin… Det räcker inte, säger Claudio Skubla.

Svenska Taxiförbundets förbundsdirektör varnar för att det i stället riskerar att bli än värre under sommarmånaderna, när också skolskjutsarna försvinner från uppdragslistorna.

Regeringens kontantstöd är baserat på omsättning. Det så kallade omställningsstödet ska ges till företag som tappat 30 procent eller mer i omsättning under mars och april 2020, jämfört med samma månader 2019. Maxbeloppet är 150 miljoner kronor.

Också företag som utnyttjar tidigare införda stöd, som anstånd med att betala skatt eller korttidspermittering, kan få omställningsstöd. Däremot går det inte till företag på obestånd, med förfallna skatteskulder, är under rekonstruktion eller personer som har näringsförbud.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl Svensson:
    25 maj, 2020

    Nästan samtliga taxiförare har provioslön. Många saknar kollektivavtal och har därför enbart provisionslön.
    Tyvärr finns det risk för att de fåtal seriösa beställningscentralerna kommer slås ut och att Cabonline kommer bestå.

  2. Torun Mork Westerlund:
    21 maj, 2020

    Hej
    År näringsidkare med butik i Gamla Stan. Det ni tar upp gäller för alla . Det är alldeles för sent. Tycker att vi borde gå ut och demonstrera, vi har gjort det och kommer göra det igen i nästa vecka. Om alla olika grupper gör det får det kanske en effekt.

  3. Mohsen Hosseini:
    7 maj, 2020

    Jag tycker att förbundet ska anordna en rikstäckande aktion så att politiker kan förstå allvaret och vakna

Lästips:

Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.