Ingmar Hulting, Mats Eriksson, Lars Lindgren (förbundsordförande med 37 år i Transport), Frank Sonny Olsson, Johnny Ullström och Elov Berndtsson. Längst bak Patrik Kästel, ordförande i Värmlandsavdelningen och rena junioren med 17 år i förbundet.
Close
Ingmar Hulting, Mats Eriksson, Lars Lindgren (förbundsordförande med 37 år i Transport), Frank Sonny Olsson, Johnny Ullström och Elov Berndtsson. Längst bak Patrik Kästel, ordförande i Värmlandsavdelningen och rena junioren med 17 år i förbundet.
Close

För långt och troget medlemskap

Trogna medlemmar. Fem värmländska veteraner fick diplom och presenter när Transports avdelning 6 möttes till årsmöte. Alla fem har varit med i förbundet i minst 50 år.

– Nja, jag skulle nog ha valt ett annat yrke om det var i dag, säger Elov Berndtsson, chaufför och transportare sedan mitten av 1960-talet.

Han körde för samma åkeri i över 30 år. Det blev mycket grus, och en eller annat tur med containrar till Göteborgs hamn. I slutet av yrkeslivet gick han över till paketbil, då blev det en hel del spritleveranser till krogarna.

– Det var en helt annan frihet förr, fortsätter Elov Berndtsson från Forshaga.
En skötte sig själv och körde sin bil tills den var utsliten, nu är chaufförerna övervakade på ett helt annat vis.

– Och så är det en helt annan trafik … och jäkt.

Facit från yrkeslivet är en fortkörningsbot och två överlass. Plus en utsliten rygg.

Årsmötet blev ett bra tillfälle att möta både dagens ordförande i Transport och de andra veteranerna. De fem fick diplom, presentkort och en glaspress.

– Sen finns det fem till som inte kunde komma, berättar Mikael Ladman, ombudsman på Värmlandsavdelningen.

 

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ilskna medlemmar går ur Transport

Stor besvikelse. Telefonerna går varma på Transports medlemscenter. Ilskna medlemmar vill lämna förbundet. – De är arga, ledsna och besvikna, säger Viktor Hage. Efter beskedet att Lars Lindgren vill bli ordförande igen har de varit riktigt förbannade.

Fack går samman med krav på Iran

Kräver frisläppningar. Fyra fackliga tungviktare har enats kring fyra krav som riktas mot högsta ledningen i Iran. Alla fackliga fångar måste släppas fria och åtalen mot fackligt aktiva måste läggas ner, skriver ledarna i LO, Transport, Kommunal och IF Metall.

Theres Fäldt

… distributionschaufför och ordförande i Transportklubben på Schenker i Helsingborg. Hon och några andra transportare i avdelning 14 vill att förbundet ska arbeta aktivt för att bli mer jämställt. Gruppen har skrivit en motion som ska tas upp på kongressen i juni.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?