Ingmar Hulting, Mats Eriksson, Lars Lindgren (förbundsordförande med 37 år i Transport), Frank Sonny Olsson, Johnny Ullström och Elov Berndtsson. Längst bak Patrik Kästel, ordförande i Värmlandsavdelningen och rena junioren med 17 år i förbundet.
Close
Ingmar Hulting, Mats Eriksson, Lars Lindgren (förbundsordförande med 37 år i Transport), Frank Sonny Olsson, Johnny Ullström och Elov Berndtsson. Längst bak Patrik Kästel, ordförande i Värmlandsavdelningen och rena junioren med 17 år i förbundet.
Close

För långt och troget medlemskap

Trogna medlemmar. Fem värmländska veteraner fick diplom och presenter när Transports avdelning 6 möttes till årsmöte. Alla fem har varit med i förbundet i minst 50 år.

– Nja, jag skulle nog ha valt ett annat yrke om det var i dag, säger Elov Berndtsson, chaufför och transportare sedan mitten av 1960-talet.

Han körde för samma åkeri i över 30 år. Det blev mycket grus, och en eller annat tur med containrar till Göteborgs hamn. I slutet av yrkeslivet gick han över till paketbil, då blev det en hel del spritleveranser till krogarna.

– Det var en helt annan frihet förr, fortsätter Elov Berndtsson från Forshaga.
En skötte sig själv och körde sin bil tills den var utsliten, nu är chaufförerna övervakade på ett helt annat vis.

– Och så är det en helt annan trafik … och jäkt.

Facit från yrkeslivet är en fortkörningsbot och två överlass. Plus en utsliten rygg.

Årsmötet blev ett bra tillfälle att möta både dagens ordförande i Transport och de andra veteranerna. De fem fick diplom, presentkort och en glaspress.

– Sen finns det fem till som inte kunde komma, berättar Mikael Ladman, ombudsman på Värmlandsavdelningen.

 

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Lyft knytnäven ur byxfickan och börja agera!

Insändare. Hej alla Transportarbetare! Är det inte dags att sluta knyta näven i byxfickan, och börja engagera sig?

Ilskna medlemmar går ur Transport

Stor besvikelse. Telefonerna går varma på Transports medlemscenter. Ilskna medlemmar vill lämna förbundet. – De är arga, ledsna och besvikna, säger Viktor Hage. Efter beskedet att Lars Lindgren vill bli ordförande igen har de varit riktigt förbannade.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.