Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Restaurangonline har gått samman med Foodora, vars ledning svär sig fria från ansvar för eventuella ekobrott hos partnern.

Trots det fortsätter Skatteverket det tidsödande arbetet med att nysta i vem som i verkligheten utfört och betalat ut lön för hundratusentals matleveranser runt om i Sverige. Mat som beställts genom varumärkena Hungrig.se och Pizzaonline under 2018 och 2019.

En av revisionerna riktas mot bolaget Sweden Consulting and Transport, med säte i Lund.

Företaget, som inte hade någon omsättning alls under nästan hela 2018, säger sig plötsligt ha utfört runt 20 000 matleveranser per månad i tio svenska städer. Det uppges ha skett med hjälp av en serie underleverantörer.

Huvudmännen i Sweden Consulting har frågats ut av Skatteverket. De har inte kunnat uppge namn på underleverantörer eller kontaktpersoner hos dem.

För de påstådda matkörningarna under åtta månader har Sweden Consulting fakturerat Restaurangonline närmare fem miljoner kronor.

Fakturorna har kommit till genom ett system som Skatteverket kallar ”själv-fakturering”. Det vill säga det är ansvariga på Restaurangonline som själva knåpat ihop räkningarna. Räkningar som sedan signerats av Sweden Consulting.

Skatteverket beskriver Sweden Consultings bankkonto som ett ”studskonto”. Pengarna från Restaurangonline har bara mellanlandat, innan de förts vidare till andra bolag, utomlands eller till olika privatpersoner. 150 000 kronor kan spåras till inköp av en Rolexklocka.

Vad är Restaurangonlines roll i härvan?

Skatteverket skriver:

”Fakturorna från Restaungrangonline är, enligt Skatteverkets uppfattning, enbart upprättade för att ge dem (Restaungarangonline) möjlighet att göra avdrag för ingående moms. Samt ge dem underlag för kostnader vilket möjliggör uttag av likvida medel.”

Skatteverkets utredning innehåller fler märkliga omständigheter. Trots att Sweden Consulting inte tycks ha någon egen verksamhet eller några tillgångar genomförs en bolagsaffär. Restaurangonline köper inkråmet i Sweden Consulting för 3,2 miljoner kronor.

Också det ett sätt att tvätta pengar, misstänker Skatteverket.

I förhören med de två huvudmännen på Sweden Consulting dyker ytterligare en representant upp. En ”bokförare”. Det är samme man som hade en nyckelroll när färdtjänstförarna i skandalbolaget Ringduve taxi skulle förmås att fortsätta jobba vidare, trots att lönerna uteblev. Den härvan slutade med konkurs.

I flera av bolagen kring Sweden Consulting har det funnits företrädare som framstår som rena målvakter, med skulder hos Kronofogden. Två av personerna ingick under en period i styrelsen för Ringduve taxi.

I mars 2020 upplöstes Restaurangonline Sweden AB, som bolaget formellt hette. Det skedde efter samgående med Foodoras huvudägare, Delivery Hero.

Fast Resaturangonline har kvar sin hemsida på webben och fortsätter marknadsföra beställning av hämtmat. Ett telefonnummer anges. Där svarar telefonisten: ”Tack för att du kontaktar Foodora…”

Transportarbetaren har sökt Foodora för en kommentar. Svaret kommer på mejl. Från företagets pressansvariga, Johanna Lindskog Lindell.

”Vi kan inte kommentera då det rör historiska händelser som skedde innan vi, vår ägare Delivery Hero, förvärvade Hungrig.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Linda Weidenstedt är doktor i sociologi och knuten till näringslivets forskningsinstitut Ratio. Rapporten är skriven tillsammans med Andrea Geissinger och Monia Lougui. Foto: Ratio

Matbudens svar förvånade

8 frågor. Vad är det som motiverar människor att börja jobba som matbud? Det försökte Linda Weidenstedt och hennes forskarkollegor vid näringslivets forskningsinstitut Ratio ta reda på. Svaren förvånade.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

Missnöjet pyr bland Foodoras bud

Matbud. Godtyckliga uppsägningar, borttagna arbetspass och otrygghet vid sjukdom. Buden på Foodora har mycket de är missnöjda med.

Dennis Blomqvist, Bzzt AB (podtaxi) i Stockholm.

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Nya förhandlingar på Gate gourmet

Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Therese Thörner

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Långtradare i kö

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.