ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Följ oss i Almedalen

Orförandeord. Almedalen … är det ett jippo för samhällseliten och klubben för inbördes beundran – eller ett uttryck för den fantastiska demokrati vi lever i?

Jag skulle vilja säga att Almedalsveckan är precis vad man gör den till. Transport åker dit för att lyfta ett antal frågor som berör våra medlemmar. Under dessa dagar är det ju fullt möjligt att stoppa en minister på gatan för att ställa en fråga, eller sticka in huvudet på ett seminarium för att provocera någon som inte tycker som vi.

Vi har ett fullt schema med seminarier vi ska gå på om åkeri, hamn, arbetsmiljö och mycket, mycket annat. Vi har möten med politiker och intervjuer vi ska genomföra. Liksom förra året kommer vi att göra reportage med intressanta personer för att att föra Almedalsveckan närmare medlemmarna. Håll koll på Transports Facebooksida.

Vi kommer också att arrangera ett par egna seminarier:

Skapar Amazon djungelns lag på arbetsmarknaden?

(Måndagen den 1 juli kl 14.45-15.45.)

Vittnesmål från andra länder berättar hur Amazons anställda betraktas som maskiner vars rörelser registreras, klockas och analyseras i detalj. Hur de har vuxenblöjor då de nekas tid att gå på toaletten, och hur tidsjakten pressar logistikkedjan till bristningsgränsen.

Vi har all anledning att tro att Amazon inom kort kommer att slå ned sina pålar i den svenska myllan. Därför har vi all anledning att oroa oss för vad det kommer att föra med sig in på svensk arbetsmarknad, när det gäller synen på arbetstagare och deras villkor inom bland annat terminal, lager och åkeri.

Amazons ambition är att finnas i hela konsumtionsflödet, ”from A to Z”. Men här i Sverige har vi även Å, Ä, och Ö och det hoppas vi att de ska få förhålla sig till. För att det ska ske behöver vi diskutera just detta: Hur kan vi i Sverige förbereda oss för Amazon?

Ett halvår för att bli Youtuber, 80 timmar för att bli ordningsvakt – är det rimligt?

(Tisdagen den 2 juli kl 11.00-12.00.)

Bevakningspersonal förväntas i dag också agera poliser, brandmän, sjuksköterskor, socialsekreterare, psykologer och föräldrar, utöver sitt yrke. Detta med endast 80 timmars utbildning i ryggen.

Vi ser hur efterfrågan på bevakningspersonal ökar och Transport har också sagt att det är befogat att diskutera hur de kan bidra ytterligare till tryggheten, när polisens resurser inte räcker. Men då måste diskussionen om vilka förutsättningar de ges att göra sitt jobb gå hand i hand med detta.

Högre lön är självklart viktigt och sänder en tydlig signal. En avgörande förutsättning är också utbildningen, och vi ställer oss frågan om det är rimligt att en person förväntas hantera både hotfulla och mänskligt svåra situationer efter bara 80 timmar, vilket är vad som krävs för att bli ordningsvakt i dag. Vi tror inte det och vi vill diskutera hur vi stärker bevakningspersonalens kompetens. De måste bli både bättre rustade att värna om tryggheten i samhället och känna sig mer trygga när de utför sitt arbete.

 

Ni kan följa seminarierna på vår hemsida live eller i efterhand. Häng med oss! Vi är där för att lyfta våra gemensamma frågor.

Jag vill också passa på att önska alla en skön sommar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth kräver Vattenfall på förklaring

Facket. Andreas Ehms avstängning från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals engagerar Transports högsta ledning som nu kräver svar från Vattenfall.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Transportarbetarens logga

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Då var fallet löst?

Palmemordet. Jag tror att alla som var födda då minns exakt vad de gjorde natten när Olof Palme mördades.

I väntan på jobb

Kristider. Jag har varit med om flera kriser i arbetslivet. Och frågan är om det inte alltid är lite kris. När som helst kan förutsättningarna ändras och jobb försvinna i någon upphandling eller för att ett konkurrerande företag lagt ett skambud.

Ett andetag

Arbetare. Den här krönikan ska inte handla om coronan, covid-19. Den ska inte handla om att regering och riksdag inte tillsett att regionerna hållit beredskapslager. Inte heller om att samtliga myndigheter: Folkhälsomyndigheten, MSB, Socialstyrelsen, regionerna, kommunerna, riksdag och regering, inte en enda av alla instanserna har lyft ett finger för att i förväg skydda sin befolkning mot pandemier.

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Las-utredaren slår tok-rekord

Debatt. Många tokiga förslag har vi sett från utredare, men detta slår nog alla rekord!

Stort tack till coronapandemin!

Debatt. Svenska fackföreningar borde vara tacksamma över att coronan kom. Den har varit en ögonöppnare för många inom fackföreningen – och inte bara för oss. Många av de åtgärder som har gjorts för att lindra eller bromsa spridningen är sådant som vi inom LO har påpekat tidigare att man ska göra för att minska människors lidande i många avseenden.

Kris i taxibranschen – kollaps i färdtjänsten

Debatt. Det är bråttom om man ska klara att värna om transporterna för våra mest utsatta medborgare, skriver taxiåkaren och småföretagarkonsulten Michael Harvey.

Döden på jobbet är ständigt närvarande

Debatt. I coronapandemins spår har de som kan arbeta hemifrån uppmanats att göra så. Dock kan inte alla yrkesgrupper göra det. Dessa personer riskerar att smittas av covid-19, men även att råka ut för arbetsplatsolyckor.

Vi vill också uppleva en morgondag

Min vardag. Vi färdtjänstförare är de som får vardagen att gå runt för många i landet. Ibland med livet som insats. Ta den tanken med er när ni möter oss i trafiken, skriver Peter Eriksson som kör åt ett litet bolag i Uddevalla .

Dags att sätta ned foten om tvåskift

Insändare. Hej! Läste artikeln Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift. Många privata företag lägger fler kärl på färre bilar och personal. Personalen blir lidande, fordonsvård uteblir, kunder får inte tömt.

Varför ingen löneförhandling förrän i höst?

Insändare. Hej. Läste Transportarbetaren i dag. Och jag blev både förvånad och besviken då löneavtalen för 2020 förlängts till den 31 oktober, på grund av corona. Innebär det att vi blir blåsta på minst sju månaders löneförhöjning?

Hur många hundra miljoner bjuder du på?

Ledare. Mil efter mil av asfalt. Mobilens gps-app mäter farten och ger lite underhållning längs den monotona E4:an. Då och då hamnar jag bakom lastbilar, svenska eller utländska. Många tycks ligga kring 87–88 kilometer i timmen. Det vill säga 10 procent över laglig hastighet.

Vi har några viktiga fajter att klara av

Ordförandeord. Det här året, 2020, har verkligen skakat om det mesta som vi känner som bekant. Och det har redan gett oss en ny verklighet full av utmaningar och möjligheter. Jag kan se att många därute hjälps åt och drar lasset åt samma håll. Det är något bra och fint som sker runt den gemensamma fienden corona.

Facklig samling – 10 fackliga organisationer

Vi vill stärka det brottsförebyggande arbetet

Debatt. Det brottsförebyggande arbetet måste stärkas genom en bred mobilisering från hela samhället. Nu inleder vi ett långsiktigt samarbete för att bromsa den negativa utvecklingen, med en kriminalitet som sjunker allt lägre ner i åldrarna. Vi påbörjar arbetet med facklig samling för att stärka det brottsförebyggande arbetet och samordna det tidiga stödet till barn och unga i riskzon.