FN-organ underkänner Lex Laval

FN:s arbetsmarknadsorgan ILO underkänner den lagstiftning som Sverige antog efter EU-domstolens Lavaldom. ILO:s expertkommitté uppmanar nu Sveriges regering att ändra den så kallade Lex Laval.

Bakgrunden till ILO:s prövning av den svenska lagstiftningen, är att LO och TCO har ifrågasatt lagstiftningens förenlighet med grundläggande ILO-konventioner. ILO underkänner nu den lagstiftning som Sverige antog, och slår fast att lagstiftningen strider mot internationella konventioner om facklig förenings- och förhandlingsrätt.

– Det här är mycket glädjande. Det är inte bara en upprättelse för de berörda facken, utan också ett stort steg för alla europeiska fackliga organisationer. Även om ILO:s beslut vänder sig mot den svenska regeringen, så har detta naturligtvis betydelse för hela Europa, säger Claes-Mikael Jonsson, jurist på LO.

Den omstridda lagen Lex Laval antogs efter en arbetsrättslig konflikt mellan å ena sidan Byggnadsarbetareförbundet och Elektrikerförbundet, å andra sidan det lettiska byggbolaget Laval un Partneri. Ett bygge i Vaxholm försattes i blockad, och facken krävde att svenska kollektivavtal skulle gälla för de baltiska byggnadsarbetarna.

Efter flera års processande slog EU-domstolen fast att svenska fackföreningar inte får kräva förhandlingar av ett företag som uppfyller så kallade kärnvillkor. Sverige skrev om sina lagar för utstationering med hänsyn till EU-domstolens beslut, och de nya reglerna har kommit att kallas Lex Laval.

I yttrandet från ILO:s expertkommitté, som består av oberoende juridiska experter, slås nu fast att begränsningarna av svenska fackliga organisationers möjligheter att vidta stridsåtgärder för att få till stånd kollektivavtal med gästande utländska företag strider mot ILO:s konvention 87. Kommittén uppmanar därför den svenska regeringen att ändra lagstiftningen.

Expertkommitténs yttrande innehåller flera principiella rättsliga ställningstaganden. Bland annat slår kommittén fast att strejkrätten inte kan begränsas genom krav på så kallad proportionalitet, samt att fackföreningar inte kan åläggas skadeståndsansvar för strejker som skyddas av internationella konventioner.

ILO uppmanar därför den svenska regeringen att kompensera Byggnads och Elektrikerförbundet, för de skadestånd de båda organisationerna tvingades att betala till Laval un Partneri. Skadestånden utdömdes trots att Arbetsdomstolen i ett tidigare avgörande ansett stridsåtgärderna tillåtna.

I ett gemensamt uttalande skriver LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson och TCO:s ordförande Eva Nordmark, att regeringen snarast bör kalla parterna till samråd för att informera om sitt kommande agerande.

Claes-Mikael Jonsson kan ännu inte svara på hur LO kommer att arbeta med frågan.

– Det är lite för tidigt för att uttala sig om hur vi kommer att driva frågan. Men det är klart vi kommer att pressa på, säger han.

Med anledning av ILO:s ståndpunkt har den vänsterpartistiske riksdagsledamoten Ali Esbati lämnat en interpellation till arbetsmarknadsminister Hillevi Engström (M). Han vill få svar på hur regeringen kommer att agera för att se till, att svensk arbetslagstiftning inte bryter mot internationella konventioner.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Framgång eller misslyckande

Rapport. I november möttes världsledare i Glasgow för toppkonferens om klimatet, Cop26. Ulf Jarnefjord, under många år regionalt skyddsombud på Transports Göteborgsavdelning, var på plats. Här skriver han själv om mötet – om fackligt samarbete, om miljöhot och svårigheter att nå resultat. Läs hela rapporten här:

Transportarbetarens logga

Slut med våld på jobbet – enligt ILO

Världen. Våld och trakasserier på jobbet ska bekämpas i 187 av världens länder. FN:s arbetslivsorgan konstaterar att våldet kan vara ett brott mot de mänskliga rättigheterna – och antog under sitt 100-årsfirande en konvention som länderna ska skriva under.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.