Close
Bilden är tagen 2018, när Orkar inte hade lokal på Roslagsgatan i centrala Stockholm.
Close

Flyttföretag kör vidare – trots konkurs

Flytt. Flyttfirman som opererar under namnet "Orkar inte" lever vidare, trots avslöjanden om svartarbete, skattefiffel och två konkurser. I dag hävdar huvudmannen att flyttjobben bedrivs via en enskild firma. En restaurangrörelse som inte redovisat en krona i arbetsgivaravgifter det senaste kvartalet.

För två år sedan fick Transportarbetaren av en slump ögonen på Orkar inte, som hade ett litet kontor mitt i centrala Stockholm. På gatan utanför stod fyra, fem lätta lastbilar strajpade med firmanamn och telefonnummer.

Bilarna bemannades av ett tiotal svarta män med afrikanskt ursprung – klädda i gympaskor, jeans och täckjackor.

En koll hos Skatteverket hösten 2018 visade att Orkar inte, som formellt hette Orkar Tjänster AB, varken hade F-skattsedel eller var registrerat som arbetsgivare. Inga skatter eller avgifter flöt in till staten, trots att firman enligt egen utsago hade ”ganska många” egna anställda.

Skatteverket inledde en granskning. Den visade att flyttbilarna var skrivna på privatpersoner eller underentreprenörer, som inte heller redovisade någon omsättning. Det ledde till upptaxeringar och sommaren 2019 begärde Skatteverket Orkar Tjänster i konkurs. På grund av skulder på flera hundra tusen kronor.

Ägarna sprattlade emot. Genom att betala av mindre skuldbelopp lyckades ägarfamiljen förhala konkursen. Men i oktober 2019 satte Stockholms tingsrätt ner foten. Det blev konkurs nummer två för Orkar inte, som tidigare verkat även under namnet Norrmalms Flytt och Städ.

– Därmed trodde vi ju att Orkar inte var borta från marknaden, säger en källa på Skatteverket.

I oktober 2020 fick Transportarbetaren plötsligt ett mejl. Det var från en man som precis hade anlitat Orkar inte. Vid flyttuppdraget hade flyttpersonalen skadat möblerna. Och nu vägrade Orkar betala ut ersättning, trots upprepade löften om att pengar skulle komma.

Transportarbetaren gör en ny utryckning till flyttfirmans adress i Vasastan. Den blir resultatlös. Orkar inte finns inte kvar i kontorslokalen. Ett par parkeringsvakter berättar att de inte sett till flyttbilarna på flera månader.

Fast hemsidan finns kvar och ett samtal till firman ger napp direkt. Transportarbetaren utger sig för att vara en presumtiv kund och får svaret:

”Visst, kan vi hjälpa till med en flytt”, svarar den 55-årige man som hela tiden varit den drivande i Orkar inte.

Lite trixigare blir det när Transportarbetaren ber om firmans organisationsnummer. För att kunna kolla att det finns F-skattsedel. Som kund vill man ju vara seriös…

Först efter tre dagar kommer uppgiften, via sms. Det visar sig vara ett nummer som går till en enskild näringsidkare, en 33-årig kvinna med firman Volcantis. Enligt uppgift ska det vara en restaurangrörelse.

En ny koll hos Skatteverket. Kommer det in några arbetsgivaravgifter från Volcantis?

Nej. Noll kronor gäller för juli, augusti och september.

Transportarbetaren skickar under täckmantel ett nytt sms till den 55-årige huvudmannen i Orkar inte. Vi påpekar att det inte kommit in några arbetsgivaravgifter på det organisationsnummer han lämnat.

”Var betalas flyttgubbarnas avgifter in?” undrar vi.

Svaret lyder:

”Vi jobbar genom Cool company och Pay2me. Du får googla vem de är och se.”

Det vet vi redan. Det handlar om aktörer på den nya tidens arbetsmarknad. Företag som tar sig an ”egenanställda”. Det är en märklig hybridform mellan anställda och egenföretagare. Den egenanställde är inte anställd hos Cool company eller Pay2me, utan får bara hjälp med fakturering för uppdrag som utförts.

Källan på Skatteverket säger:

– Med det här upplägget blir det väldigt svårt för oss att kontrollera verksamheten. Vi får vara vaksamma och se om det dyker upp ansökningar om rot-avdrag. Gissningsvis förväntar sig privatpersoner att kunna göra avdrag, om man köpt flyttjänster.

Kunden med de förstörda möblerna väntar fortfarande på ersättning. Han betalade för flyttjobbet direkt till en av flyttarbetarna. Via swish. Telefonnumret går till en man född 1977. Som nolltaxerade i senaste deklarationen för 2019.

Flyttkunden suckar:

– Jag ångrar att jag inte googlade på Orkar inte innan jag anlitade dem. Då hade jag sett er artikel från 2018. Jag lär aldrig se röken av ersättningen. Orkar inte har slutat svara på mina samtal. De här tusenlapparna får väl bli lärpengar.

Transportarbetaren ringer Orkar inte. Huvudmannen svarar.

Hur blir det med ersättningen till kunden med de skadade möblerna?

– Han kommer att få 7 000 kronor den här veckan.

Flyttverksamheten fortsätter uppenbarligen. Men Orkar inte är väl försatt i konkurs?

– Nej. Nej. Vi jobbar med andra företag nu.

Har ni egna flyttgubbar och lastbilar också?

– Vi utför flyttar.

Var är personalen anställd?

– Vi samarbetar med Cool company.

Då är flyttgubbarna inte anställda, utan egenanställda. Stämmer det?

– Ja.

Det går 22 minuter efter samtalet mellan Transportarbetaren och Orkar intes huvudman. Sedan tickar det plötsligt in 3 500 kronor på swishkontot hos kunden med de skadade möblerna.

Kort efter att Transportarbetaren publicerat denna artikel på webben får vi följande kommentar från företaget Cool Company:

”Vi blev förvånade av att se en del uttalanden i artikeln om Orkar inte. Vi vill därför förtydliga att: 

  • Cool Company inte är en samarbetspartner till Orkar inte och det finns inget avtal med Orkar inte. Det har heller aldrig funnits något avtal. 
  • Det har aldrig skickats någon faktura genom Cool Company till Orkar inte. Det vill säga det finns ingen egenanställd i vårt system som har skickat en faktura till Orkar inte. 
  • Detsamma gäller Volcantis och dess organisationsnummer.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Ombudsman hänvisade till Hells Angels – avstängd

Facket. Transports centrala ombudsman hänvisade till en kontakt inom Hells Angels som skulle kunna ge extra stöd till en medlem. Ombudsmannen är tagen ur tjänst och fackförbundet har startat en intern utredning om exakt vad som har hänt.

Västerås flyttningsbyrå

Domstolsbeslut sätter stopp för prisgolv

Flyttupphandling. Noll kronor i timmen för en flyttbil med chaufför. Erfarna flyttföretagare skakar på huvudet. Ett försök att motverka prisdumpningen gick i stöpet när landets högsta jurister grep in.

Rickard Biguet, Rexab

”Ärlighet vinner inga kontrakt”

Flyttupphandling. I 20 års tid har flyttföretagaren Rickard Biguet slagits för en seriösare bransch och för offentliga upphandlingar som inte uppmuntrar till fusk. Samtidigt har han anpassat sig till spelreglerna.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.