Flyttfirmor friade från konkurrensbrott

Flyttbranschen. Fem år efter Konkurrensverkets gryningsräd har tre flyttfirmor fått rätt i domstol. Företagen har inte ägnat sig åt att olagligt begränsa konkurrensen i branschen, enligt utslaget i högsta instans.

I februari 2013 gjorde Konkurrensverket sin gryningsräd mot de tre stora flyttbolagen: NFB, ICM Kungsholms och Alfa Quality Moving. Myndigheten la beslag på handlingar och avtal. Misstankarna handlade om både otillåten kartellbildning och samverkan vid offentlig upphandling av flyttuppdrag.

I juli 2014 stämde Konkurrensverket de tre företagen på sammanlagt 42 miljoner kronor.

Och i december 2017 har den slutliga domen från Patent- och marknadsöverdomstolen vunnit laga kraft: Alla tre flyttfirmorna frias. De får sina rättegångskostnader ersatta av staten, totalt cirka 11,5 miljoner kronor.

– Fem år är lång tid när man driver företag, det här har skadat oss mycket, säger Kent Hofmann som driver NFB och Vänrun (före detta ICM Kungsholmen).

Hans bedömning är att de två företagen har förlorat uppåt 90 miljoner kronor per år. Detta eftersom offentliga upphandlare ska ha valt bort flyttfirmorna när de befann sig i en rättsprocess.

På Konkurrensverket konstaterar Magnus Jonson, biträdande chef på den juridiska avdelningen, att myndigheten har förlorat. Han medger samtidigt att det är bra att få frågan om konkurrensklausuler prövad.

För hela rättsprocessen kom att handla om just konkurrensklausuler.

När NBF, ICM och Alfa hade genomfört flera inbördes bolagsaffärer delade de också upp marknaderna emellan sig. Alfa fick ta hand om de internationella flyttuppdragen, medan de andra två fortsatte att agera i Sverige. Att de olika företagen skulle hålla sig på sin del av marknaden under fem år slogs fast i klausuler om konkurrensen.

Konkurrensverket hävdade att konkurrensklausuler inte får vara giltiga i mer än två år, och det blev frågan som överdomstolen fick avgöra.

– Men nu vet vi att domstolen anser att de kan vara längre, säger Magnus Jonson. Och att vi som myndighet måste visa att klausulen har fått negativa konsekvenser på marknaden om ett företag ska dömas för konkurrensbrott.

Vid gryningsräden hade Konkurrensverket även andra misstankar mot flyttfirmorna.

– Vi ville undersöka om de hade samarbetat kring anbud på offentliga flyttar, berättar Magnus Jonson. Men det hittade vi inget stöd för i handlingarna, så den frågan släppte vi ganska snart.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.