Flyktingfartyget kan kosta många miljoner

Hamn. Rederiet har stämt Migrationsverket på minst 250 miljoner kronor. Rättegång väntar i oktober. Det handlar om kryssningsfartyget som skulle bli flyktingboende i Utansjö hamn i Ångermanland.

Sommaren 2016 lade Ocean Gala till i den före detta bruksorten. 1 790 asylsökande skulle få sitt första Sverigeboende ombord. Migrationsverket och företaget Floating accommodations Sweden hade skrivit avtal.

För Transports Fredrik Brådd, ITF-inspektör med uppgift att besöka bekvämlighetsflaggade fartyg i svenska hamnar, kom Ocean Gala som en överraskning. Hans uppdrag blev att kontrollera sjömännens löner, villkor och förhållanden. Och han konstaterade ganska snart att besättningsmännen fick vad de skulle ha enligt de uppgörelser som fanns.

Men det blev aldrig något flyktingboende ombord. Härnösands kommun var emot projektet och både länsstyrelsen och Mark- och miljödomstolen sa nej. Migrationsverket stoppade inflyttningen.

Detta beslut har fått sin fortsättning i Norrköpings tingsrätt. Rederiet har med många inlagor och vid en muntlig förhandling för några veckor sedan beskrivit hur Migrationsverket har brutit mot ingångna avtal. Företagets linje är att myndigheten har skapat problemen för att strömmen av asylsökande hade tunnats ur och fartyget inte längre behövdes.

Ett avtalsbrott som kostar Floating accommodations minst 250 miljoner kronor, enligt stämningsansökan. Bland räkningarna finns hyra av kajplats, bränsle till fartyget, kostnader för ombyggnation och inköp av mat och förnödenheter till de väntade flyktingarna. Med mera.

Migrationsverket, å andra sidan, hävdar att rederiet saknade flera tillstånd för sin verksamhet från lokala myndigheter. Och därmed uppfyllde inte företaget sitt åtagande enligt de ingångna åtalen.

Svar på vilken part som har mest rätt ska Norrköpings tingsrätt ge efter de tre rättegångsdagarna i början av oktober. Alla försök att få parterna att göra upp vid den muntliga förberedelsen i tingsrätten var förgäves.

Och fartyget? Det har sedan länge lämnat Utansjö, Härnösand och Sverige. Det  återfick sitt tidigare namn Island Escape och skulle användas för kryssningar. Enligt sajten Vesselfinder befinner det sig i skrivande stund utanför Sharjah i Förenade Arabemiraten. Och enligt Internationella transportarbetarfederationens register väntar fartyget på skrotning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Svensk is bryts under cypriotisk flagga

Sjöfart. Isbrytaren Thetis går under cypriotisk flagga. Förra säsongen bestod besättningen av filippinier med dåliga förhållanden och lön som inte nådde upp till internationell miniminivå. I år bryter hon is utanför Gävle, och Sjöfartsverket har fått garantier om högre lön för besättningen.

Transportarbetarens logga

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Fartyg i Karlshamn

Höjda farledsavgifter hotar regeringens miljömål

Sjöfart. Vid årsskiftet höjer Sjöfartsverket farledsavgifterna för sjöfarten. Det gör att det blir dyrare att frakta gods på båt. I transportbranschen anser man att det motverkar statsmakternas miljömål, att mer gods ska flyttas från lastbil till järnväg och sjöfart.

Ragnar Malmquist, Mikael Wahlberg och Thomas Stenius

Facklig lobby gav resultat

Upphandling. Efter fem år är det dags igen. Ny tröja ska på men jobbet fortsätter att vara detsamma. Så är verkligheten för många av de transportarbetare vars jobb upphandlas.

Full fart på shoppandet till arbetsplatsbiblioteken hos Micke Evhammar.

Böckerna och verkligheten

Kultur. Transportarbetarens krönikör David Ericsson var på plats när årets upplaga av seminariet Boken på arbetsplatsen hölls ute på Runö folkhögskola.

Fler trafikpoliser i Värmland – inget tunga gruppen tror på

Åkeri. En handfull poliser ska övervaka all tung trafik i tre län – Värmland, Örebro och Dalarna. Fast till Dalarna får poliserna inte åka. Det blir för dyrt. Trafikpolis Lennart Karlsson gav en nattsvart bild när Transports Karlstadsavdelning bjöd in till öppet möte om fusk och osund konkurrens i transportsektorn.

Transport anmäler lönedumpande åkerier

Åkeri. Skattemyndigheten, Arbetsmiljöverket och polisen. Transport anmäler utländska åkerier för olika brott till tre olika myndigheter. För andra gången skickar facket vidare sin utredning om slovakiska Bring Trucking.

Tidningsbudskärra i Stockholm

Tidningsbud gör samma jobb med nygamla ägare

Tidningsbud. Tidningsdistributörerna behåller sina jobb. Men de får en nygammal arbetsgivare när Bring Citymail säljs till Tyskland – och tidningsdistributionen återigen ska drivas av Stockholms två morgontidningar.

Besked från HF: ”Vi låter oss inte sväljas av Transport”

Hamn. Hamnarbetarförbundet (HF) kommer inte att varsla om nya stridsåtgärder, med anledning av den hårda linje som arbetsgivarna i Sverige Hamnar nu driver igenom. HF accepterar heller inte att teckna ett så kallat hängavtal på Transports avtal och HF kommer inte att gå upp i Transport.

”Positivt att HF vill gå upp i Transport”

Hamn. – Vi tolkar Hamnarbetarförbundets utspel som att man nu uttrycker en avsikt att gå upp i Transport och initialt teckna ett hängavtal som innebär fredsplikt. Det är vi naturligtvis positiva till, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Hamnarbetare dog i Oxelösund

Hamn. En hamnarbetare hittades avsvimmad på väg ner i lastrummet. Han dog sedan på sjukhus. Olyckan, som inträffade i i Oxelösunds hamn, är inte den första då en hamnarbetare möts av koloxid och förlorar livet.

Kampdagar ska locka nya medlemmar till facket

Däckarbete. – Vad gör Transport åt det snäva tidsfönstret då alla bilägare måste hinna byta från dubb- till sommardäck? I år är det bara nio arbetsdagar... Det var den stora frågan som mötte Transports uppsökare när de hälsade på gummiverkstäder i Sörmland under den första av en serie fackliga kampdagar.

EU:s transportgeneral på besök i Stockholm

EU. – 73 procent av miljöutsläppen kommer från vägtrafiken. Vi måste skifta över trafiken från väg till tåg. EU:s transportkommissionär Violeta Bulc gästade under fredagen Stockholm för en dialog om unionens framtida transportmarknad.

ETC startar taxi och budkörning – utan tillstånd

Taxi. ETC är en känd tidningskoncern med vänsterprägel. Nu startar ETC taxi- och budkörning med en Tesla elbil som ska gå i en slinga runt Mälaren till Göteborg. Fast bilen är varken registrerad för taxi- eller godstrafik, uppger Transportstyrelsen.

Förlängd tid för klampning blir nu rikdagsfråga

Vägtransporter. Regeringen vill utöka rätten att låsa fast hjulen på lastbilar, så kallad klampning, till 36 timmar, från dagens 24. Under torsdagen fattade regeringen den formella beslutet. Nu återstår bara klartecken från riksdagen. Den förlängda klampningstiden är tänkt att börja gälla den 1 juli 2018.

Sveriges Hamnar skärper tonen mot fackförbund utan avtal

Hamn. Stuveribolagen som är med i arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar skärper tonen mot fackföreningar som saknar kollektivavtal. I praktiken innebär det att Hamnarbetarförbundet (HF) blir av med rättigheter som normalt följer av ett tecknat avtal. Hallands hamnar är ett HF-fäste där arbetsgivaren nu sätter ner foten.

Europeisk arbetsmyndighet på gång

EU. Får vi lov att presentera – European Labour Authority? Den europeiska myndigheten med uppdrag att samordna och informera om arbete över landsgränserna har tagit ett kliv närmare införandet.