Fartyget Ocean Gala.
Close
Ocean Gala när fartyget låg vid kajen i Utansjö i Ångermanland. Numera kryssningsfartyg i Medelhavet.
Close

Flyktingbåt blir kryssningsfartyg

Minns du Ocean Gala? Fartyget som låg i lilla Utansjö hamn i Ångermanland – och skulle bli bostad för 1 790 asylsökande. Det seglar numera under namnet Island Escape, och förbereds för sin första kryssning i Medelhavet.

För Transports Fredrik Brådd, ITF-inspektör med uppgift att besöka bekvämlighetsflaggade fartyg i svenska hamnar, var Ocean Gala en följetång i somras och en bit in på hösten.

Det Bahamasflaggade fartyget hade plötsligt dykt upp i Utansjö – utan Härnösands kommuns kännedom – för att bli bostad för asylsökande. Den privata hamnägaren hade hyrt ut hamnplatsen i den före detta bruksorten. Migrationsverket hade tecknat kontrakt om boende ombord för asylsökande.

Men … kommunen var emot och både länsstyrelsen och Mark- och miljödomstolen sa nej. Migrationsverket stoppade då inflyttningen.

Samtidigt jobbade Fredrik Brådd för besättningens bästa. Hans uppdrag var att kontrollera sjömännens löner, villkor och förhållanden.

– Och de fick vad de skulle ha enligt de uppgörelser som fanns, säger han.

Fartyget lämnade Utansjö under hösten, enligt Fredrik Brådd var första destinationen Riga i Lettland.

I dag skriver Sundsvalls Tidning att Ocean Gala har bytt både namn och uppgift. Island Escape ska åter bli kryssningsfartyg, som innan flyktingbostadsidén dök upp. Tidningen berättar att fartyget ligger för ankar utanför Malta och att en Medelhavskryssning är planerad till slutet av januari. Därefter väntar en längre kryssning till Dubai och Singapore.

Företaget som låg bakom planerna på ett flytande asylboende har lämnat Sverige bakom sig, och de leverantörer som hävdar att bolaget är skyldiga dem ungefär en miljon kronor. Sundsvalls Tidning skriver att Kronofogden har lagt ner försöken att driva in några skulder.

Myndigheten har inte hittat företaget eller några av dess tillgångar i Sverige.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Svensk is bryts under cypriotisk flagga

Sjöfart. Isbrytaren Thetis går under cypriotisk flagga. Förra säsongen bestod besättningen av filippinier med dåliga förhållanden och lön som inte nådde upp till internationell miniminivå. I år bryter hon is utanför Gävle, och Sjöfartsverket har fått garantier om högre lön för besättningen.

Fartyget Ocean Gala i Utansjö hamn.

Flyktingfartyget kan kosta många miljoner

Hamn. Rederiet har stämt Migrationsverket på minst 250 miljoner kronor. Rättegång väntar i oktober. Det handlar om kryssningsfartyget som skulle bli flyktingboende i Utansjö hamn i Ångermanland.

Transportarbetarens logga

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).