Annons:
Annons:

Flygskattplaner upprör och oroar flygplatsarbetare

Flygplats. Näringslivsorganisationen Stockholms Handelskammare varnar för att en flygskatt kan leda till att uppemot sju flygplatser får lägga ner, i en kritiserad rapport. Bland flygplatsarbetarna möts skatteförslaget med oro.

(UPPDATERAD)

Regeringen har skickat ut ett förslag om flygskatt på en så kallad lagrådsremiss. Det innebär att lagförslaget granskas, så att det inte strider mot andra lagar. Efter lagrådsremissen lämnas förslaget till riksdagen. Just flygskatten är en het fråga och är en av de skattehöjningar oppositionen sagt att de vill stoppa.

Stockholms Handelskammare är en intresseorganisation för näringslivet i Stockholmsområdet. I rapporten Flygplatsdöden pekas sju flygplatser som riskerar att drabbas av nedläggning om flygskatten införs ut. Grunden för rapporten är en analys som har gjorts av WSP på uppdrag av Stockholms Handelskammare och Svenskt Näringsliv. Rapporten har sedan mött kritik. Exempelvis påpekar magasinet Effekt att det inte finns någon beräkning på hur sannolikt det är att någon av flygplatserna faktiskt lägger ner.

En av de utpekade flygplatserna är den flygplats som ägs av Sollefteå och Kramfors kommun. Ulf Lundgren jobbar på flygplatsen och är medlem i Transport. När vi når honom är han på semester, Jämtlandsfjällens vindar blåser och brusar i mobiltelefonens mikrofon. Han berättar hur snacket om flygskatten går i fikarummet på jobbet:

– Att det är skit, ungefär, säger Lundgren.

– Alla som jobbar på små flygplatser är lite halvoroliga. Vi vill inte ha någon sån där extra flygskatt, det vill vi inte. Risken blir att vi får färre passagerare och att de inte har råd att åka. Det är de som till får betala skatten i slutpriserna.

Ulf Lundgren har jobbat på flygplatsen sedan 1987 och har sett många förändringar genom åren.

– Som mest hade vi ungefär 100 000 årspassagerare, nu har vi runt 15 000, säger han.

En bit norrut från Höga kusten ligger Lycksele flygplats. Där jobbar Carl-Bertil Essebro. Han har tillsammans med Johan Eriksson, ordförande för flygavdelningen, skrivit under en debattartikel där de vädjar till Socialdemokraterna att ändra sig om flygskatten. Lycksele är en flygplats som staten är med och betalar för.

– Totalt vet man inte hur det kommer bli, för människan är ju ekonomiskt känslig. Det blir vi som resenärer som betalar skatten på biljetterna. Då jämför ju folk priserna och kan flyga från Umeå på lågprisbiljetter som är åt skogen för billiga. Förlorar vi resenärer slutar staten kanske upphandla trafiken, säger Essebro.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jan van den Brink, Schiphol

Hit men inte längre!

Nederländerna. KLM-skylten i avgångshallen på Schiphols flygplats lyser som ett stopptecken för ombudsman Jan van den Brink. Efter en tvist med personalen om medbestämmande vägrar företaget att visa upp den automatiserade bagagehanteringen.

SAS-plan på marken

Mindre att lasta när piloterna strejkar

Flyg. Piloternas strejk fortsätter in på sin femte dag och runt 550 SAS-flygningar är inställda i dag. Hundratals flyglastare fortsätter att gå till jobbet, men med betydligt mindre att göra.

Transportarbetarens logga

Nytt jobb för nio av tio uppsagda

Arbetsmarknad. Nio av tio uppsagda transportarbetare skaffar sig ny sysselsättning med stöd från Trygghetsfonden TSL. Efter ett år har de nytt jobb, startat eget eller börjat på en längre utbildning.

Transports stiftelse belönar arbete för Östersjöns miljö

Havsmiljö. Östersjöakuten ger i år pris till Kjell Larsson, professor i sjöfartsvetenskap. Han får det för forskning om Östersjöns ekosystem och sjöfartens miljöeffekter. – Han är en fantastisk kombination av forskare och bra pedagog, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Skyddsombud i Dalarna anmäler riskabel sophämtning

Miljöarbete. Renhållningsarbetarna har i åratal larmat om olycksrisken och Transports skyddsombud Anders Hedman har länge försökt få till ändringar. Nu är sophämtningen vid riksväg 68 utanför Avesta ett fall för Arbetsmiljöverket.

”Gå en facklig kurs!”

Studier. Malmbilsföraren Helena Kuhumen var förr teaterledare. Nu är hon en av åtta nya studieorganisatörer som sammanstrålar på Transports förbundskontor. Deras mission? Att sprida kunskap.

Föraren styrde av vägen med skenande lastbil

Åkeri. En skenande lastbil har fått stor uppmärksamhet i medierna. Det var vid lunchtid på måndagen som bromsarna slutade fungera på Scanian som var på väg norrut på E 20. Föraren lyckades heller inte få ur 6:ans växel, trots telefonsupport från Scania.

SAS blir utan strejkstöd

Flyg. Svenskt Näringsliv kommer inte att betala ut konfliktersättning till SAS, efter den veckolånga pilotstrejken. Konflikten beräknas ha kostat flygbolaget 60-80 miljoner kronor per dag. Pengar som SAS nu får ta ur egen ficka.

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Veddigeåkeri försatt i konkurs

Åkeri. Lundåkra frakt är försatt i konkurs. Bolaget tog över körningar och lokaler efter det omdebatterade åkeriet Andreassons i Veddige. Paret Andreasson satt i ledningen för Lundåkra innan de försattes i personlig konkurs. De litauiska förare som bemannat Lundåkrabilarna är blåsta på lönen.

Nina Broman Costa

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Mats Ericsson

Medlemssnack vid mack

Facket. När en chaufför tankar sin lastbil står han stilla i runda slängar mellan fem och 15 minuter. Då passar Transports uppsökare i Värmland på.

Eddie Prüss

Lagerarbetare på Postnord varslas

Lager. Postnord tappar kunder. I småländska Ljungby betyder det varsel om uppsägning för 39 anställda på lagret. Fackklubbens ordförande förhandlar för 180 transportare.

TMA-skyddet är nedfällt.

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Alkoholkoll i hamnarna på gång

Hamn/Åkeri. Ingen är emot att de som kör på svenska vägar är nyktra. Svårigheten är att få till rättssäkerheten när nykterhetskontroller införs i hamnarna. Planen är att en eller flera teststationer ska komma i gång i år.

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Tidningsbud får inte betalt för extratid

Tidningsbud. Det är trögt att få ut extraersättningen när tidningsrundan tar längre tid än den uträknade. Tidningsbud på Prolog i Närke berättar att ersättningen ibland kan utebli helt.