Flygskattplaner upprör och oroar flygplatsarbetare

Flygplats. Näringslivsorganisationen Stockholms Handelskammare varnar för att en flygskatt kan leda till att uppemot sju flygplatser får lägga ner, i en kritiserad rapport. Bland flygplatsarbetarna möts skatteförslaget med oro.

(UPPDATERAD)

Regeringen har skickat ut ett förslag om flygskatt på en så kallad lagrådsremiss. Det innebär att lagförslaget granskas, så att det inte strider mot andra lagar. Efter lagrådsremissen lämnas förslaget till riksdagen. Just flygskatten är en het fråga och är en av de skattehöjningar oppositionen sagt att de vill stoppa.

Stockholms Handelskammare är en intresseorganisation för näringslivet i Stockholmsområdet. I rapporten Flygplatsdöden pekas sju flygplatser som riskerar att drabbas av nedläggning om flygskatten införs ut. Grunden för rapporten är en analys som har gjorts av WSP på uppdrag av Stockholms Handelskammare och Svenskt Näringsliv. Rapporten har sedan mött kritik. Exempelvis påpekar magasinet Effekt att det inte finns någon beräkning på hur sannolikt det är att någon av flygplatserna faktiskt lägger ner.

En av de utpekade flygplatserna är den flygplats som ägs av Sollefteå och Kramfors kommun. Ulf Lundgren jobbar på flygplatsen och är medlem i Transport. När vi når honom är han på semester, Jämtlandsfjällens vindar blåser och brusar i mobiltelefonens mikrofon. Han berättar hur snacket om flygskatten går i fikarummet på jobbet:

– Att det är skit, ungefär, säger Lundgren.

– Alla som jobbar på små flygplatser är lite halvoroliga. Vi vill inte ha någon sån där extra flygskatt, det vill vi inte. Risken blir att vi får färre passagerare och att de inte har råd att åka. Det är de som till får betala skatten i slutpriserna.

Ulf Lundgren har jobbat på flygplatsen sedan 1987 och har sett många förändringar genom åren.

– Som mest hade vi ungefär 100 000 årspassagerare, nu har vi runt 15 000, säger han.

En bit norrut från Höga kusten ligger Lycksele flygplats. Där jobbar Carl-Bertil Essebro. Han har tillsammans med Johan Eriksson, ordförande för flygavdelningen, skrivit under en debattartikel där de vädjar till Socialdemokraterna att ändra sig om flygskatten. Lycksele är en flygplats som staten är med och betalar för.

– Totalt vet man inte hur det kommer bli, för människan är ju ekonomiskt känslig. Det blir vi som resenärer som betalar skatten på biljetterna. Då jämför ju folk priserna och kan flyga från Umeå på lågprisbiljetter som är åt skogen för billiga. Förlorar vi resenärer slutar staten kanske upphandla trafiken, säger Essebro.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Transportarbetarens logga

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ulf Jarnefjord + karta

Dag 1, den 4 december 2018

På väg. Världens klimatexperter och makthavare samlas i Katowice i polska kolbältet. Uppgiften är att hejda utsläppen som ligger bakom de globala temperaturhöjningarna. Häng med Ulf Jarnefjord, Transports observatör på toppmötet, som startar sin reseberättelse på Göteborgs central.

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.