Samuel West
Close
I våras öppnade Samuel West ett museum för misslyckade produkter. Det blev succé direkt och i april blir det nyinvigning i Helsingborg. Här provar han en mask som är tänkt att ge bäraren föryngrande elchocker. Vapenfabrikanten Bofors tandkräm blev inte heller någon försäljningsframgång.
Close

Floppar får eget museum

Kultur. I Helsingborg har Samuel West gjort succé med ett särskilt museum för misslyckanden. Här finns bland annat fettfria chips som ger diarré och Paolo Macciarinis numera världsberömda luftstrupe. Det är svart humor, med en allvarlig underton.

– De flesta företag och organisationer är fruktansvärt dåliga på att lära av sina misstag, säger Samuel West som vid sidan av museiarbetet är doktor i organisationspsykologi.

Museet invigdes i våras och fick en flygande start. Skavlan hörde talas om idén och bjöd på stående fot in Samuel West till tv-studion.

Över hela världen har medier uppmärksammat Museum of failure. Det tycks alltså finnas ett stort intresse för misstag och misslyckanden?

– Ja! Sager Samuel West. Det är sjukt med all uppmärksamhet, helt sjukt. En förklaring är nog att vi hela tiden bombarderas med framgångssagor. Historier om kändisar och killar som startar företag i källare och är miljardärer efter tre år.

– Det är samma historia som återberättas hela tiden. Samtidigt finns något autentiskt, genuint, i misslyckanden. De gör samhället mänskligare.

Nyinvigning i april

Det är bråda dagar för Samuel West. I höstas öppnade museet en filial. I Los Angeles. I Helsingborg är utställningen lagd i malpåse. Hela verksamheten ska flytta in i Dunkers kulturhus och en nyinvigning är planerad till april.

Stora framgångar alltså, vilket är det största misslyckandet på vägen?

Pringles fettfria chips
Fettfria chips. En given succé. Om det inte var för bieffekten, rejäl diarré.  Foto: Jan Lindkvist

– Haha, det kom redan när jag skulle registrera domännamnet Museum of failure till webben. Jag blev jätteglad när beskedet kom att namnet var ledigt. Men när jag tittade närmare på fakturan insåg jag att jag hade stavat ordet ”museum” fel. Den rättstavade varianten var förstås upptagen. Av någon konstnär i Spanien.

Till intervjun har Samuel tagit med sig ett urval prylar. Som en burk Pringles chips. En produkt som företaget helst vill glömma. I jakten på mindre hälsovådliga, mindre feta chips användes ett kalorifritt fettsubstitut vid tillverkningen.

– Det här var vad hela marknaden drömde om. Ät så mycket chips du vill utan att bli fet! Det fanns bara ett litet problem. De nya chipsen orsakade diarré och produkten förbjöds av myndigheterna.

En personlig favorit, fortsätter han, är Coca-cola-drycken han hittade i Paris:

– Coca-cola hade insett att energidryck och olika kaffevarianter var trendigt och hittade på en egen produkt. Cola light blandades med kaffe. Jag gillade flaskan skarpt. Men det slutade med att jag hällde ut det i vasken. Helt odrickbart.

Tragik

Här finns också vittnesbörd om tragik. Om fiaskon som slutat med storkonkurser och tiotusentals förlorade jobb.

Kodak var världsledande på film och printade bilder. Redan på 1970 hade bolaget tagit fram en digitalkamera. Men Kodak insåg inte vilket genomslag den digitala tekniken skulle få, utan envisades med att satsa på det man alltid tjänat pengar på – analog film och papper. Företaget gick omkull.

Samma öde mötte den svenska kontorssjätten Facit som fnös när de första små digitala räknedosorna kom. Ett par år senare köpte ingen manuella räknemaskiner och skrivmaskiner längre.

Plastcykeln av märket Itera har gjort intryck på honom:

– Den historien gör lite ont. Cykeln är så vacker och produktionen skulle rädda ett litet samhälle i Norrland. Någon marknadsförare sa: ”Den ser ut som en krokodil, men rör sig som en anconda.” Det kan inte sägas bättre. Den är helt omöjlig att cykla på. Cykeln slingrar sig verkligen fram.

Events

På Museum of failure visas inte bara historiska föremål. Samuel West arrangerar också events. På ett fick gästerna prova misslyckade ölsorter och vid ett annat spelade en duktig konsertpianist stora mästares mest misslyckade verk.

– Ölgrejen blev så bra att jag blir tårögd när jag tänker på den. När får vi annars prova öl med bismak av kloak?

Men i grunden har Samuel West ett allvarligt budskap. Företag och organisationer borda uppmuntra till risktagande och nytänkande, något som förstås bäddar även för misslyckanden.

Mycket av hans tid går till att hålla föredrag om hur man skapar ett bättre klimat för innovationer. Alltför många företag, särskilt de framgångsrika som vuxit sig stora, slutar tänka nytt, anser han.

– Se på Apple. När såg du senast något riktigt innovativt komma därifrån? Så är det med oss människor också. När vi blir äldre, blir vi mer konservativa. Vi vill hålla fast i det vi har.

Hur undviker man att stelna?

– En miljondollar-fråga. Men det viktiga är att skapa en kultur där människor får misslyckas, utan att bli bestraffade och uthängda. Man måste också våga prata om misslyckanden, i stället för att tysta ner dem. Hur ska man annars kunna lära av misstagen?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

husbilen

Lilla husbilen och stora friheten

Livsval. De sålde sina ägodelar, lämnade den stora villan i jämtländska Klövsjö och flyttade in på 15 kvadrat. Efter mer än 40 år på vägarna fortsatte lastbilschauffören Mats Bergman tillsammans med hustrun Anette i husbil. De lever sin dröm – enkelt, med praktiska lösningar och alltid på väg.

David Ericsson

Jag blir nervös av klockor

Davids krönika. Jag köpte en målning på ett galleri. En bekant hade rekommenderat mig att gå dit och plötsligt fanns den bara där. Bilden på kvinnoansiktet med björkar i bakgrunden. Kvinnan hade något beslöjat över sig med en gåtfullt frånvarande blick.

Rätt ut i Tidan, mitt i Lidköping, styr Klas Andersson ut sitt mesta sommarfordon. I samma ögonblick upphör försäkringen att gälla, inget bolag är berett att försäkra en bil när den körs i vatten.

Varning för vattenplaning?

Bilfrälst. Har du rastat ditt sommarfordon i år? För Klas Andersson i Götene handlar det om att låta bilen bada. Han gillar fordon i allmänhet – och sin tyska amfibiebil från 1960-talet i synnerhet.

Avtalsrörelsen
Avtalsrörelsen: Bevakning P-vakt

Vinsten stannar hos bolagen

Bevakning. Med ökad brottslighet och skadegörelse i samhället växer vinsterna i säkerhetsföretagen. Efterfrågan på deras tjänster stiger och mängder av nya medarbetare måste anställas. Med en avtalsrörelse väntande runt hörnet är frågan hur det påverkar lönerna.

Ordningsvakten Ulf Karlander föreslår obligatorisk dubbelbemanning när väktare arbetar i publika miljöer, som i köpcentrum och på järnvägsstationer.

Så här tycker medlemmarna

Enkät. En ordentlig löneökning på upp till 5 000 kronor, bonus till trotjänare i yrket och en extra semestervecka när man fyllt 40 år. Så lyder några förslag på krav i avtalsrörelsen från medlemmar i bevakningsbranschen.

Loomisbil

Nära var tredje värdetransportör har försvunnit

Värdetransporter. Vi ser allt färre sedlar och mynt i våra plånböcker. Därför syns säkerhetsföretagens fordon för värdetransporter inte lika ofta i trafiken. Men de kommer inte att försvinna.

Monika Rundin och hunden Birk

Sömnigt bakom ratten?

Hälsa. I stort sett vilken olycka som helst kan orsakas av trötthet vid ratten. Medan reglerna för kör- och vilotider fungerar som standard för yrkesförares körschema, är nattsömnens kvalitet helt oreglerad. Sömnforskaren Göran Kecklund hoppas att tekniska hjälpmedel ska göra körningen säkrare.

Kultur
Mats och Anette Bergman

Lilla husbilen och stora friheten

Livsval. De sålde sina ägodelar, lämnade den stora villan i jämtländska Klövsjö och flyttade in på 15 kvadrat. Efter mer än 40 år på vägarna fortsatte lastbilschauffören Mats Bergman tillsammans med hustrun Anette i husbil. De lever sin dröm – enkelt, med praktiska lösningar och alltid på väg.

Chaufförslöner i Europa
Demonstration för schysta villkor i transportbranschen, Bryssel i mars i år. Ordförande Frank Moreels (i keps), Europeiska Transportarbetarfederationen, i första ledet för kampanjen Fair Transport som mobiliserar lastbilschaufförer från hela Europa.

Här är lönerna i Transport-Europa

Granskning. Mer än en kvarts miljon kronor. Så mycket skiljer sig årslönen mellan en bulgarisk lastbilschaufför och en belgisk. Lönegapet är enormt mellan utlandsförare inom EU – nästan oöverskådligt till förare utanför unionen med allra sämst villkor.

Frank Moreels, ETF

Så ska lönegapet minska

ETF. Att skydda arbetares rättigheter är inte protektionism! För bättre villkor för alla yrkesförare krävs att EU genomför vägpaketet skyndsamt, framhåller Frank Moreels, ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen.

Lastbilschauffören Magnus Stenhols

”Bättre villkor – för alla”

Sverige. Chauffören Magnus Stenhols har kört många mil. Han blir inte förvånad över det stora lönegapet mellan yrkesförare inom EU. Men vill hellre tala om hur alla världens länder borde samarbeta och inte blunda för usla förhållanden utanför unionen.

Didier Borlée, Belgien

Löner viktigaste frågan

Belgien. − Jag slåss inte mot de rika, jag slåss för de fattiga, säger den fackligt aktiva belgiska chauffören Didier Borlée. Han anser att landets chaufförer borde tjäna åtminstone 5 000 kronor mer i månaden.

Kultur
Rätt ut i Tidan, mitt i Lidköping, styr Klas Andersson ut sitt mesta sommarfordon. I samma ögonblick upphör försäkringen att gälla, inget bolag är berett att försäkra en bil när den körs i vatten.

Varning för vattenplaning?

Bilfrälst. Har du rastat ditt sommarfordon i år? För Klas Andersson i Götene handlar det om att låta bilen bada. Han gillar fordon i allmänhet – och sin tyska amfibiebil från 1960-talet i synnerhet.

Granskning: När chefen trakasserar
Nicklas Gyllestad, Jenny Fredriksson, Paul Nilsson, Roland Karlsson och Anders Sassila körde alla tidigare sopbil för Sita/Suez – de gillade jobbet, men blev på olika vis sänkta av arbetsledningen.

Chefen, soporna och sanningarna

Arbetsmiljö. Anställda vittnar om åratal av svåra psykosociala arbetsmiljöproblem. Flera har varit sjukskrivna för psykisk ohälsa och fått diagnosen posttraumatiskt stressyndrom. Arbetsledningen sägs systematisk flytta folk mellan olika turer och punktmarkera folk de vill bli av med. De som ifrågasätter blir själva straffade. Här är sophämtarnas historia från Suez i Malmö.

Chefen trakasserar

Kränkta av chefen i åratal

Anställda vittnar. Trakasserier, hot, bestraffningar – renhållningsarbetarna vid Suez berättar om hur en chef och några arbetsledare tillåtits sänka dem under sju år. Och om hur jobbet de trivdes med blev en mardröm. Under Transportarbetarens pågående granskning valde chefen att säga upp sig.

Suez, Malmö

”Inga utbredda problem i Malmö”

Suez bemöter. Suez ledning ger en helt annan bild: Arbetsmiljön är i stort bra, hävdar de – bara några få missnöjda ligger bakom kritiken. Ledningen upprepar också sitt fulla förtroende för den Malmöchef som under många år pekats ut.

Anna Nyberg, Stressforskningsinstitutet.

Chefen avgörande för hälsan

Hälsorisk. Dåligt ledarskap påverkar inte bara sjukfrånvaron på jobbet – utsatta medarbetare riskerar att drabbas av sjukdom långt senare i livet. Ju sämre chef, ju större risk att till exempel drabbas av hjärtinfarkt.

Kronbäck och Cheik

Här har det vänt

Lagerklubben. Det nya reservdelslagret i Staffanstorp var en storslagen satsning för BMW. För personalen blev det en smutsig och rörig historia där många tvingades gå. Men tre år senare ser den nya fackklubben ljust på framtiden och har gehör hos ledningen.