Close
Lennart Karlsson är trafikpolis i Värmland.
Close

Fler trafikpoliser i Värmland – inget tunga gruppen tror på

Åkeri. En handfull poliser ska övervaka all tung trafik i tre län – Värmland, Örebro och Dalarna. Fast till Dalarna får poliserna inte åka. Det blir för dyrt. Trafikpolis Lennart Karlsson gav en nattsvart bild när Transports Karlstadsavdelning bjöd in till öppet möte om fusk och osund konkurrens i transportsektorn.

En av huvudtalarna på mötet skulle ha varit EU-parlamentarikern Jens Nilsson (s), som avled hastigt i mitten av mars. Nu blev det i stället en rad andra gäster som trädde fram och beskrev situationen på vägarna.

Först ut var Tommy Jonsson från Transport. I flera år har han jobbat med förbundets projekt, Ordning och reda i åkeribranschen.

– Vi har hittat åkerier med 20 bilar som inte ens varit registrerade som arbetsgivare. Vi har även kartlagt Bring Slovakia. Företaget har 480 bilar, bara två finns i Slovakien. Många kör inrikestransporter i Sverige vecka efter vecka.

– Nu har vi anmält företaget på nytt, den här gången till tre olika myndigheter. Samma sak har vi gjort med Samskip van Dieren. Vi hävdar att de har utstationerat förare till Sverige. Transport har tröttnat på att Arbetsmiljöverket inte agerat, nu hoppas vi på Skattemyndigheten.

Tommy Jonsson beskrev möten med utländska chaufförer som haft löner på 269 euro i månaden, alltså omkring 2 700 svenska kronor. En tiondedel av en svensk avtalsenlig chaufförslön. Förarna har berättat att de bara fått åka hem två gånger per år.

För att förbättra läget anser Tommy Jonsson att EU måste skärpa cabotagereglerna och skrota bestämmelserna som kallas kombidirektivet. Direktivet öppnar för företag som vill fuska och köra ren inrikestrafik i andra EU-länder.

I Bergslagslänen är kombidirektivet en underordnad fråga för ordningsmakten. Lennart Karlsson har jobbat som trafikpolis ända sedan 1970-talet. Då bestod trafikpolisen av 60-70 personer, bara i Värmland. I dag är det sex, sju personer som ingår i tunga gruppen – med ansvar för yrkestrafiken i tre stora län.

Karlsson fick frågor från publiken, bland annat om utökade möjligheter att ”klampa” lastbilar. Är inte det en förbättring trots allt?

– Det gör ingen större skillnad, replikerade han. Det är en massa krångel hur som helst. När timmarna gått måste någon åka ut och låsa upp. Vem ska göra det? I Sverige blir ingenting ordentligt gjort, när politikerna väl beslutar om åtgärder. Vi skulle behövt möjlighet att klampa fordon i flera 24-timmarsperioder på varandra, om sanktionsavgifter inte betalas.

Är det ändå inte så att böterna oftast betalas, om det finns last på trailern, undrade någon.

– Nej, sa Lennart Karlsson. I stället kopplar man isär ekipaget och sedan kommer en ny dragbil och hämtar trailern. Det är ju bara dragbilen vi får låsa fast, inte trailern.

– Det är mycket slarv, och de svenska åkerierna är inte bättre än utländska. ADR fuskas det med. Kör- och vilotidsreglerna fungerar bättre. När vi stött på medvetet fusk är det ofta åkerier eller speditörer som pressat chauffören att fortsätta köra – för att godset måste fram till varje pris.

Nu bjuder ju de politiska partierna över varandra när det handlar om nya satsningar på polisen. Kommer det fler trafikpoliser i framtiden?

– Nä, återväxten är noll, sa Lennart Karlsson surt. Det är inte fint att vara trafikpolis. Alla tittar på Leif GW Persson på TV och vill bli mordutredare. Samtidigt är det sökande till polisutbildningen som inte ens klarar att fylla i sitt namn rätt på blanketten.

Näst i tur stod åkare som beskrev en pressad bransch med dålig lönsamhet. Lönekostnaden för svenska chaufförer ligger normalt på 35-55 procent av transporten, beroende på typ av körning. När det kommer in företag och dumpar fraktpriserna med 30 procent blir det svårt att klara konkurrensen, sa åkaren Håkan Wirén.

Flera debattörer efterlyste ett utökat beställaransvar för transportköpare. Det nya förslaget om vägslitageavgift gav blandade reaktioner:

– Om alla verkligen är med och betalar kan det kanske vara bra, sa en åkeriägare.

– Det förutsätter i så fall en avgiftsväxling. Att andra skatter minskar, annars förbättras inte konkurrenssituationen, anförde en annan åkare.

Flera riksdagsmän var anmälde till mötet, men efter ett par sena avhopp var det bara Lars Mejern Larsson (S) kvar. Han försvarade regeringens politik och radade upp besluten som kommit i och med den nya infrastrukturministern Tomas Eneroth.

Efter två timmar av anföranden och diskussioner klev Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson upp på podiet. Han sa:

– Industrin och transportköparna måste ta ett större ansvar. Det är långt bättre för miljön att köra med fullastade 25,25-metersekipage än dragbilar med halvtomma trailrar.

– Men vi kan också bli bättre i Transport. De kommer en massa utländska chaufförerna hit och kör. Vi borde kunna söka upp fler och rekrytera dem till facket. De är välkomna till oss.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

A-krim. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Transportarbetarens logga

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Driving home for Christmas

Davids krönika. När jag körde av färjan härom kvällen i Helsingör såg jag något märkligt. En tom utländsk dragbil framför mig lämnade hamnområdet, vände i rondellen utanför och körde tillbaka in mot terminalen.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.