Close
Lennart Karlsson är trafikpolis i Värmland.
Close

Fler trafikpoliser i Värmland – inget tunga gruppen tror på

Åkeri. En handfull poliser ska övervaka all tung trafik i tre län – Värmland, Örebro och Dalarna. Fast till Dalarna får poliserna inte åka. Det blir för dyrt. Trafikpolis Lennart Karlsson gav en nattsvart bild när Transports Karlstadsavdelning bjöd in till öppet möte om fusk och osund konkurrens i transportsektorn.

En av huvudtalarna på mötet skulle ha varit EU-parlamentarikern Jens Nilsson (s), som avled hastigt i mitten av mars. Nu blev det i stället en rad andra gäster som trädde fram och beskrev situationen på vägarna.

Först ut var Tommy Jonsson från Transport. I flera år har han jobbat med förbundets projekt, Ordning och reda i åkeribranschen.

– Vi har hittat åkerier med 20 bilar som inte ens varit registrerade som arbetsgivare. Vi har även kartlagt Bring Slovakia. Företaget har 480 bilar, bara två finns i Slovakien. Många kör inrikestransporter i Sverige vecka efter vecka.

– Nu har vi anmält företaget på nytt, den här gången till tre olika myndigheter. Samma sak har vi gjort med Samskip van Dieren. Vi hävdar att de har utstationerat förare till Sverige. Transport har tröttnat på att Arbetsmiljöverket inte agerat, nu hoppas vi på Skattemyndigheten.

Tommy Jonsson beskrev möten med utländska chaufförer som haft löner på 269 euro i månaden, alltså omkring 2 700 svenska kronor. En tiondedel av en svensk avtalsenlig chaufförslön. Förarna har berättat att de bara fått åka hem två gånger per år.

För att förbättra läget anser Tommy Jonsson att EU måste skärpa cabotagereglerna och skrota bestämmelserna som kallas kombidirektivet. Direktivet öppnar för företag som vill fuska och köra ren inrikestrafik i andra EU-länder.

I Bergslagslänen är kombidirektivet en underordnad fråga för ordningsmakten. Lennart Karlsson har jobbat som trafikpolis ända sedan 1970-talet. Då bestod trafikpolisen av 60-70 personer, bara i Värmland. I dag är det sex, sju personer som ingår i tunga gruppen – med ansvar för yrkestrafiken i tre stora län.

Karlsson fick frågor från publiken, bland annat om utökade möjligheter att ”klampa” lastbilar. Är inte det en förbättring trots allt?

– Det gör ingen större skillnad, replikerade han. Det är en massa krångel hur som helst. När timmarna gått måste någon åka ut och låsa upp. Vem ska göra det? I Sverige blir ingenting ordentligt gjort, när politikerna väl beslutar om åtgärder. Vi skulle behövt möjlighet att klampa fordon i flera 24-timmarsperioder på varandra, om sanktionsavgifter inte betalas.

Är det ändå inte så att böterna oftast betalas, om det finns last på trailern, undrade någon.

– Nej, sa Lennart Karlsson. I stället kopplar man isär ekipaget och sedan kommer en ny dragbil och hämtar trailern. Det är ju bara dragbilen vi får låsa fast, inte trailern.

– Det är mycket slarv, och de svenska åkerierna är inte bättre än utländska. ADR fuskas det med. Kör- och vilotidsreglerna fungerar bättre. När vi stött på medvetet fusk är det ofta åkerier eller speditörer som pressat chauffören att fortsätta köra – för att godset måste fram till varje pris.

Nu bjuder ju de politiska partierna över varandra när det handlar om nya satsningar på polisen. Kommer det fler trafikpoliser i framtiden?

– Nä, återväxten är noll, sa Lennart Karlsson surt. Det är inte fint att vara trafikpolis. Alla tittar på Leif GW Persson på TV och vill bli mordutredare. Samtidigt är det sökande till polisutbildningen som inte ens klarar att fylla i sitt namn rätt på blanketten.

Näst i tur stod åkare som beskrev en pressad bransch med dålig lönsamhet. Lönekostnaden för svenska chaufförer ligger normalt på 35-55 procent av transporten, beroende på typ av körning. När det kommer in företag och dumpar fraktpriserna med 30 procent blir det svårt att klara konkurrensen, sa åkaren Håkan Wirén.

Flera debattörer efterlyste ett utökat beställaransvar för transportköpare. Det nya förslaget om vägslitageavgift gav blandade reaktioner:

– Om alla verkligen är med och betalar kan det kanske vara bra, sa en åkeriägare.

– Det förutsätter i så fall en avgiftsväxling. Att andra skatter minskar, annars förbättras inte konkurrenssituationen, anförde en annan åkare.

Flera riksdagsmän var anmälde till mötet, men efter ett par sena avhopp var det bara Lars Mejern Larsson (S) kvar. Han försvarade regeringens politik och radade upp besluten som kommit i och med den nya infrastrukturministern Tomas Eneroth.

Efter två timmar av anföranden och diskussioner klev Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson upp på podiet. Han sa:

– Industrin och transportköparna måste ta ett större ansvar. Det är långt bättre för miljön att köra med fullastade 25,25-metersekipage än dragbilar med halvtomma trailrar.

– Men vi kan också bli bättre i Transport. De kommer en massa utländska chaufförerna hit och kör. Vi borde kunna söka upp fler och rekrytera dem till facket. De är välkomna till oss.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Driving home for Christmas

Davids krönika. När jag körde av färjan härom kvällen i Helsingör såg jag något märkligt. En tom utländsk dragbil framför mig lämnade hamnområdet, vände i rondellen utanför och körde tillbaka in mot terminalen.

”Ikea borde kräva kollektivavtal hos sina transportörer”

Internationellt. I två dagar har en rad europeiska och internationella transportfack kraftsamlat på Transports förbundskontor. Syftet är att förmå Ikea och andra stora transportköpare att kräva kollektivavtal bland sina entreprenörer.

Ny duo vill bringa ordning och reda i transportsektorn

Åkeri. – Ska jag vara ärlig så klarar vi oss inte längre utan utländska chaufförer i Sverige. Men de ska ha samma lön och rättigheter som vi, säger Jimmy Ovesson. Han har tagit klivet in i Transports verksamhet för att försöka bringa ordning och reda i åkeribranschen.

Livsfara när chaufförer lossar ICA-gods?

Åkeri. På Tommy Nordberghs åkeri tvingas chaufförer lossa Ica-gods i tvåvånings lastbärare där takhöjden bara är 160 centimeter. För att minska påkänningarna på kroppen har en del förare hissat eller tryckt upp mellanplanet, som då bara hängt i vajrarna. En livsfarlig lösning, anser Transport.

Batterifabriken – huvudbry för facken

Facket. Bygget av den nya stora batterifabriken i Skellefteå blir en utmaning också för LO-facken. – Vi hade ett möte med de andra förbunden. Nästan alla fack blir ju involverade när en liten stad plötsligt får tusentals nya jobb, säger Christer Bengtsson, ombudsman på Transports avdelning i Umeå.

Externt företag har dragit fram sopor åtta år

Miljöarbetare. Under åtta år har det kommunala bolaget betalat ett företag för att dra fram sopkärl. Arbetsmiljöverket har stoppat arbetet för miljöarbetarna. Men från och med nu ska de runt 40 fastighetsägare själva dra fram sina sopkärl inför tömning.

Cykelåkeri tecknar avtal med Transport

Bud. Cykelbud med reglerad arbetstid och fast lön på 24 300 kronor i månaden. Finns det? I Göteborg har cykelåkeriet Pling transport gått i bräschen och tecknat kollektivavtal med Transport.

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Tobias Lundqvist

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

Danielsson jobbar med kör- och vilotider

EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.

Transportföretagen får ny vd

Förhandlingspart. Lösningsorienterad och pragmatisk. Det tycker Marcus Dahlsten själv är hans bästa sidor som förhandlare. Den 1 december tillträder han posten som vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, största motpart till Transport.

Stort sug efter chaufförer

Chaufförer. Madelene, Josefine, Linus, Lars, Rozerin, Alexander och Love får det bekräftat på en regnvåt grusplan i Borlänge: De har valt rätt utbildning. Suget efter lastbilschaufförer är större än vad skolorna kan leverera.

Södertälje hamn

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Amazon utnyttjar chaufförer

Chaufförer. Postorderföretaget Amazon pressar sina kontrakterade chaufförer hårt för att de ska leverera kundernas paket i tid. Men när de är inblandade i dödsolyckor frånsäger sig företaget allt ansvar. Det avslöjar New York Times i dagens nummer.

Cyklande matbud slås ihop

Matbud. Företag i matbudsbranschen slås samman. Hungrig, som anställt 600 bud i Sverige i år, går upp i Foodora. Ingen ska förlora jobbet, enligt det besked Transport Lars Karlsson har fått.