Close
Lennart Karlsson är trafikpolis i Värmland.
Close

Fler trafikpoliser i Värmland – inget tunga gruppen tror på

Åkeri. En handfull poliser ska övervaka all tung trafik i tre län – Värmland, Örebro och Dalarna. Fast till Dalarna får poliserna inte åka. Det blir för dyrt. Trafikpolis Lennart Karlsson gav en nattsvart bild när Transports Karlstadsavdelning bjöd in till öppet möte om fusk och osund konkurrens i transportsektorn.

En av huvudtalarna på mötet skulle ha varit EU-parlamentarikern Jens Nilsson (s), som avled hastigt i mitten av mars. Nu blev det i stället en rad andra gäster som trädde fram och beskrev situationen på vägarna.

Först ut var Tommy Jonsson från Transport. I flera år har han jobbat med förbundets projekt, Ordning och reda i åkeribranschen.

– Vi har hittat åkerier med 20 bilar som inte ens varit registrerade som arbetsgivare. Vi har även kartlagt Bring Slovakia. Företaget har 480 bilar, bara två finns i Slovakien. Många kör inrikestransporter i Sverige vecka efter vecka.

– Nu har vi anmält företaget på nytt, den här gången till tre olika myndigheter. Samma sak har vi gjort med Samskip van Dieren. Vi hävdar att de har utstationerat förare till Sverige. Transport har tröttnat på att Arbetsmiljöverket inte agerat, nu hoppas vi på Skattemyndigheten.

Tommy Jonsson beskrev möten med utländska chaufförer som haft löner på 269 euro i månaden, alltså omkring 2 700 svenska kronor. En tiondedel av en svensk avtalsenlig chaufförslön. Förarna har berättat att de bara fått åka hem två gånger per år.

För att förbättra läget anser Tommy Jonsson att EU måste skärpa cabotagereglerna och skrota bestämmelserna som kallas kombidirektivet. Direktivet öppnar för företag som vill fuska och köra ren inrikestrafik i andra EU-länder.

I Bergslagslänen är kombidirektivet en underordnad fråga för ordningsmakten. Lennart Karlsson har jobbat som trafikpolis ända sedan 1970-talet. Då bestod trafikpolisen av 60-70 personer, bara i Värmland. I dag är det sex, sju personer som ingår i tunga gruppen – med ansvar för yrkestrafiken i tre stora län.

Karlsson fick frågor från publiken, bland annat om utökade möjligheter att ”klampa” lastbilar. Är inte det en förbättring trots allt?

– Det gör ingen större skillnad, replikerade han. Det är en massa krångel hur som helst. När timmarna gått måste någon åka ut och låsa upp. Vem ska göra det? I Sverige blir ingenting ordentligt gjort, när politikerna väl beslutar om åtgärder. Vi skulle behövt möjlighet att klampa fordon i flera 24-timmarsperioder på varandra, om sanktionsavgifter inte betalas.

Är det ändå inte så att böterna oftast betalas, om det finns last på trailern, undrade någon.

– Nej, sa Lennart Karlsson. I stället kopplar man isär ekipaget och sedan kommer en ny dragbil och hämtar trailern. Det är ju bara dragbilen vi får låsa fast, inte trailern.

– Det är mycket slarv, och de svenska åkerierna är inte bättre än utländska. ADR fuskas det med. Kör- och vilotidsreglerna fungerar bättre. När vi stött på medvetet fusk är det ofta åkerier eller speditörer som pressat chauffören att fortsätta köra – för att godset måste fram till varje pris.

Nu bjuder ju de politiska partierna över varandra när det handlar om nya satsningar på polisen. Kommer det fler trafikpoliser i framtiden?

– Nä, återväxten är noll, sa Lennart Karlsson surt. Det är inte fint att vara trafikpolis. Alla tittar på Leif GW Persson på TV och vill bli mordutredare. Samtidigt är det sökande till polisutbildningen som inte ens klarar att fylla i sitt namn rätt på blanketten.

Näst i tur stod åkare som beskrev en pressad bransch med dålig lönsamhet. Lönekostnaden för svenska chaufförer ligger normalt på 35-55 procent av transporten, beroende på typ av körning. När det kommer in företag och dumpar fraktpriserna med 30 procent blir det svårt att klara konkurrensen, sa åkaren Håkan Wirén.

Flera debattörer efterlyste ett utökat beställaransvar för transportköpare. Det nya förslaget om vägslitageavgift gav blandade reaktioner:

– Om alla verkligen är med och betalar kan det kanske vara bra, sa en åkeriägare.

– Det förutsätter i så fall en avgiftsväxling. Att andra skatter minskar, annars förbättras inte konkurrenssituationen, anförde en annan åkare.

Flera riksdagsmän var anmälde till mötet, men efter ett par sena avhopp var det bara Lars Mejern Larsson (S) kvar. Han försvarade regeringens politik och radade upp besluten som kommit i och med den nya infrastrukturministern Tomas Eneroth.

Efter två timmar av anföranden och diskussioner klev Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson upp på podiet. Han sa:

– Industrin och transportköparna måste ta ett större ansvar. Det är långt bättre för miljön att köra med fullastade 25,25-metersekipage än dragbilar med halvtomma trailrar.

– Men vi kan också bli bättre i Transport. De kommer en massa utländska chaufförerna hit och kör. Vi borde kunna söka upp fler och rekrytera dem till facket. De är välkomna till oss.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Ikea borde kräva kollektivavtal hos sina transportörer”

Internationellt. I två dagar har en rad europeiska och internationella transportfack kraftsamlat på Transports förbundskontor. Syftet är att förmå Ikea och andra stora transportköpare att kräva kollektivavtal bland sina entreprenörer.

Ny duo vill bringa ordning och reda i transportsektorn

Åkeri. – Ska jag vara ärlig så klarar vi oss inte längre utan utländska chaufförer i Sverige. Men de ska ha samma lön och rättigheter som vi, säger Jimmy Ovesson. Han har tagit klivet in i Transports verksamhet för att försöka bringa ordning och reda i åkeribranschen.

Transportarbetarens logga

Danmark får behålla vassare cabotageregler

EU. Danmark har tagit strid för vassare cabotageregler mot EU-kommissionen och vunnit kampen. Efter en tvåårig strid ger EU-domstolen den danska regeringen rätt att komplettera reglerna med egna preciseringar. I ministerförhandlingarna om nya transportregler kan domen få stor betydelse.

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.