Debatt

Fler trafikpoliser behövs

Debatt. Det finns en gräns för när någon måste sätta ner foten och säga ifrån mot åtgärder som skjuter en verksamhet i sank. En livsviktig företagsnäring dessutom, som påverkar alla i vårt land.

De senaste besluten från regeringens sida äventyrar chaufförens möjligheter att kunna utföra sitt arbete på ett trafiksäkert och lagenligt sätt. De föranleder detta högst personliga ställningstagande för bättre villkor, en hållbar miljöutveckling, rättvis konkurrens och fler arbetstillfälle i Sverige.

Till detta kan vi sedan lägga beslut om att ”fasa ut” antalet utbildade trafikpoliser inom tung trafik genom att låta dessa övergå i lokala organisationer.

I strax trettio år har jag varit verksam inom Europas transportnäring och delvis, tråkigt nog, bidragit till dess tvivelaktiga utveckling. Med erfarenhet och djup insikt i frågeställningen säger jag därför att rådande transportpolitik är i akut behov av direkta operativa åtgärder.

Genom åren har teknik öppnat upp för bättre utnyttjande av ledig kapacitet och därmed lägre utsläpp och färre tom-mil. Samma teknik har tyvärr även bjudit in lyckosökare och dagsländor i en bransch som genomgår en negativ förändring framför våra ögon utan att någon reagerar.

Något som personer i beslutsfattande ställning inte är sena att utnyttja. Kör- och vilotider, cabotage och lastoptimering är inte något nytt. Att företag och enskilda personer bryter mot regler är heller ingen nyhet, det sker varje dag, varje timme.

Det är däremot nytt att brott får fortsätta, ostraffat, och att ingen lyfter på ögonbrynen när vederbörande inte hålls ansvarig, trots att både polis och tulltjänstemän får ingripa.

Etik, moral och företagande med individen i fokus har fått stå tillbaka för slutkonsumenternas begär till kortare ledtider, fler avgångar, större urval och högre krav på lägre priser till maximerad servicegrad utan avvikelser.

På nittiotalet ville uppdragsgivare/transportbeställare och transportleverantör ha ett givande samarbete och långsiktigt utveckla sina verksamheter tillsammans.

Vi fick vara med att skapa ett nytt Transporteuropa i det nya EU och gladdes åt alla förenklingar och möjligheter till ”bättre” affärer. Vi fick, tyvärr, också uppleva krisen i Baltikum, på Balkan, den svenska bankkrisen vid millenniumskiftet och en kraftig reducering av tillgängliga fordon under en längre tid.

Vi ser utveckling, ny teknik och en möjlighet att utveckla kompetens och mänskligt kapital. Men vi ser också att man inte drar sig för att utnyttja andra, tänja och göra vidlyftiga tolkningar av avtalsregler för att vinna fördelar och en ”billigare” lösning.

Vad har vi då vunnit, med all denna ”utveckling”, och vad är ”billigt”?

Vill vi eftersträva ett samhälle där man systematiskt utnyttjar den ”billigaste” arbetskraften, utan att se till att befintliga lagar följs? Så det kortsiktiga tankesättet skapar en skev och oetisk marknad, där den sociala statusen ogenerat byts mot ”lägsta pris”?

Givetvis måste vi ta ämnet om rättvis konkurrens och hållbara arbetsförhållande för mannen/kvinnan bakom ratten i beaktande.

Utan lastbilen stannar Europa. Utan regler och lagar blir det snabbt anarki, och mottot ”endast den starkaste överlever” blir den nya ledstjärnan. Behovet av kontroller och/eller poliser är stort, och det finns samhällsfördelar i hur man arbetar inom både GAD och GITD.

Genom liknande arbete på våra vägar får man även en positiv miljöaspekt och behovet av investeringar inom landsvägsslitage kan avsevärt reduceras. Denna besparing kan läggas på andra insatser som gäller järnväg och övrig transportinfrastruktur i stället.

Man behöver inte längre förhala den allmänna kännedomen i branschen. Förutom den kunskap som finns hos branschbolag så finns det åtskilliga enskilda rapporter, utredningar och analyser, många beställda av er direkt, som alla pekar på samma sak: Följ de lagar och regler som redan finns, de är tillräckliga, om de efterlevs!

Se över hur bemanningsföretag i EU, med verksamhet i Sverige, följer arbetsmarknadsmässiga lagar och regelverk. Se över näringsdepartementets arbete med intermodala noder i det svenska godstransportsystemet, som mer är ett hinder än ett verktyg att skapa europeisk konkurrens för en utökning av miljötransporter.

Inför trafikinspektörer i Sverige för att avlasta polis och tulltjänstemän som behöver prioritera sina resurser på övrig verksamhet.

Se över möjlighet att använda DUO-ekipage i våra sydsvenska korridorer, eftersom både vägar och broar är kapabla att hantera belastningen. Det framgår även av de testresor som ett holländskt bolag utfört mellan Skåne och Stockholm.

Satsa på hållbara miljövänliga åtgärder som främjar svensk transportnäring och som bidrar till anpassad konsumtion, fler arbetstillfälle och som visar att Sverige inte tvekar att ta täten i EU när det gäller en rättvis och hållbar transportnäring.

Färre fordon med bättre kapacitet sänker transportkostnaderna och reducerar emissionerna.

Bättre utbildad personal sänker antalet dödsoffer i trafiken. Rättvisa förhållanden stärker den enskilde och företagsklimatet i Sverige och bidrar till en hållbar näringsverksamhet i Sverige och i EU.

Sverige kan inte tveka om att ta täten i EU när det gäller den viktiga verksamheten som sätter mat på våra bord och som fyller våra hem med varor från olika delar av vår värld.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Nollvision – för vem?

Debatt. I fjol fick 58 personer sätta livet till på jobbet och hittills i år är det åtta personer som omkommit på arbetet. Det är skrämmande. Fortsätter trenden hela 2019 pekar siffrorna mot närmare 100 döda!

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

En strömlös ledning

Efter stormen. Jag somnade inte förrän vid fyratiden på morgonen när orkanen Alfrida drog in. Stugan i skärgården skakade och de lösa nockplåtarna som jag borde satt fast i höstas hamrade och slog.

Driving home for Christmas

Åkeri. När jag körde av färjan härom kvällen i Helsingör såg jag något märkligt. En tom utländsk dragbil framför mig lämnade hamnområdet, vände i rondellen utanför och körde tillbaka in mot terminalen.

Världens uslaste Europaväg

Vägar. I slutet av artonhundratalet byggdes en elektrisk järnväg från Stockholm till Djursholm. Den var så dålig att den kallades ”Världens uslaste järnväg”. Dagens motsvarighet i landsvägstrafiken är E4:ans 2+1-väg utanför Ljungby.

Jag väntar mig politisk turbulens

Ledare. Efter månader av politiskt käbbel har vi fått en rödgrön regering. En vänsterregering som till betydande delar ska driva högerpolitik.

Högt pris för en röd-grön regering

Ordförandeord. Det är bra att Sverige nu har en regering och det är bra att statsministern heter Stefan Löfven. Det som inte är bra är att priset för den överenskommelse som har slutits mellan S, C, L och MP riskerar att bli alldeles för högt.

Jag orkar snart inte mer!

Insändare. Har jobbat skift i snart 14 år. Kört lastbil dag som natt. Känns som att jag aldrig är ledig. Hinner aldrig återhämta mig.

Gör fackkurser obligatoriska!

Insändare Tycker att facken generellt gör ett bra jobb i Sverige, men man måste bli mycket bättre på att utbilda sina arbetare.

Debatt: Facket & framtiden

På en död planet finns inga jobb

Ulf Jarnefjord: Utsläppen av växthusgaser måste minskas drastiskt för att den globala uppvärmningen ska hejdas. Detta är en ödesfråga också för fackföreningsrörelsen.

Biltvätt

Vår förbannade skyldighet

Bengt Sandberg: Fackföreningsrörelsen i Sverige har tagit ställning för att ta kamp för de papperslösa. Därför startades i september 2008 Fackligt center för papperslösa. Centret ska vara en motor bland förbunden mot att människor utnyttjas på svenska arbetsplatser.

Så lyfter vi facket

Johan Eriksson: En fackförening utan aktiva medlemmar är en fackförening utan kraft! Arbetarrörelsen måste bli en rörelse igen. Vi måste våga titta framåt. Inte fastna i en romantisk bild av vad vi en gång varit och med sorgsen blick förlamat konstatera omöjligheter och problem.

Det handlar om världsbilden

Jesper Bengtsson: Jag tror att valet i september kan sammanfattas med fyra ord: Det handlar om världsbilden. Jag är dessutom övertygad om att de fackliga organisationernas största utmaning under de kommande åren är att klara av att forma och etablera sin egen bild av vilket samhälle vi lever i.

När alla tänker som chefen …

Krönika. Det var en gång en liten, liten chef på ett litet, litet taxibolag. Vi kan kalla honom Loffe. Företaget finns i kustbandet men ägs av Stora bolaget i storstaden. Vi kan kalla det Skärgårdstaxi. Här utövar Loffe sin egen version av ledarskap.

David Ericsson

Driving home for Christmas

Davids krönika. När jag körde av färjan härom kvällen i Helsingör såg jag något märkligt. En tom utländsk dragbil framför mig lämnade hamnområdet, vände i rondellen utanför och körde tillbaka in mot terminalen.

Döden blir oftast bara en liten notis

Ledare. Vasagatan i centrala Stockholm. En vit lätt lastbil från en flyttfirma parkerar i lastzonen vid trottoarkanten. Föraren och två medhjälpare hoppar ur och fäller ner bakgavellyften.