corona

Fler kollektivavtal förlängda

Avtalsrörelsen. Stora grupper inom Transport arbetar redan på avtal som egentligen löpt ut. För andra kommer nuvarande kollektivavtal att förlängas och gälla till årets sista dag. Förhandlingarna har flyttat fram till hösten.

Peter Winstén
Peter Winstén. Foto: Jan Lindkvist

Som avtalssekreterare skulle Peter Winstén lett Transportarbetareförbundets avtalsrörelse under våren. Samtliga 27 kollektivavtal ska förnyas under året.

Den 14 januari växlade Transports delegation krav med Biltrafikens Arbetsgivareförbund, och då gällde det transportavtalet.

Sedan kom coronakrisen. Det förändrade totalt förutsättningarna för avtalsrörelse.

– Det kan man lugnt säga. Det eskalerade, i slutet av mars kändes det inte längre som läge för avtalsförhandlingar, säger Peter Winstén två månader senare.

Förhandlingarna kom i stället att handla om korttidspermitteringar och varsel om uppsägningar.

De gällande kollektivavtalen prolongerades – förlängdes – i stället med sju månader, till den sista oktober. Först för bland andra lastbilschaufförer, terminalarbetare och miljöarbetare.

Nya avtal i höst

Avtalen för bland andra mackanställda och hamnarbetare, som löpte ut den 30 april, är förlängda till den sista november.

Förra veckan kom så Transport överens med arbetsgivarparterna om att prolongera bevakningsavtalet, taxitelefonistavtalet och hyrverksavtalet året ut.

– Jag tycker att vi tagit ett stort ansvar som valt att prolongera avtalen i den här situationen, säger Peter Winstén.

Han räknar med att leda Transports förhandlingar i höst.

– Just nu utgår jag från att vi ska förhandla som vanligt. Om det ändras får vi hantera det senare.

Med ”som vanligt” menar Transports avtalssekreterare att delegationerna möts ”på riktigt”. Peter Winstén tycker att mötesformerna under våren i många fall blivit effektivare, en positiv konsekvens av restriktionerna. Digitaliseringen har påskyndats och det har ofta gått bra att diskutera via länk.

– Men det är stor skillnad på möten och möten. Jag har svårt att se att det skulle fungera med avtalsförhandlingar där delegationer möts på länk i stället för fysiskt.

De kollektivavtal som Transport kommit överens med arbetsgivarparterna om att prolongera har alla förlängts med sju månader. De avtal som löper ut den sista maj är prolongerade till den sista december.

Samtliga nya avtal ska förhandlas fram i år. Kollektivavtalet för bland andra taxichaufförer löper ut mitt i sommaren och flera avtal för flyget under hösten.

Peter Winstén medger att det finns en risk att det blir problem att hinna få samtliga kollektivavtal klara före årsskiftet, men att förlänga fler avtal med sju månader är inget förbundet tagit ställning till.

Peter Winstén tar inte för givet att de nya avtalen kommer att innebära retroaktiv lön, att den framförhandlade lönen kommer att gälla från att det gamla avtalet löpte ut:
– Det kan vi inte utgå från innan vi förhandlat. Men självklart kommer vi att ha det som krav.

Framflyttade förhandlingar
Samtliga Transports 27 kollektivavtal ska förnyas under 2020. Avtalen löper alla ut under året, men vid olika tidpunkt. Flera avtal har prolongerats, förlängts, som en följd av coronaviruset.
*Bemanningsavtalet 30 april – förlängt till 30 november (förhandlas av LO för samtliga förbund)
*Bensin- och garageavtalet 30 april – förlängt till 30 november
*Bevakningsavalet 31 maj – förlängt till 31 december
*Bilvårdsavtalet-KFO 30 april – förlängt till 30 november
*Bilvårdsavtalet-Almega 30 juni
*Bussbranschavtalet 30 september
*Bärgningsavtalet 31 mars – förlängt till 31 oktober
*Depåavtalet 31 mars – förlängt till 31 oktober
*Flygmekanikeravtalet 30 september
*Flygplatsavtalet 31 mars – förlängt till 31 oktober
*Flygriksavtalet 30 september
*Flygtankningsavtalet 31 mars – förlängt till 31 oktober
*Flygteknikeravtalet 31 oktober
*Fraktflygflygavtalet 30 september
*Gummiverkstadsavtalet 31 mars – förlängt till 31 oktober
*Hamn- och stuveriavtalet 30 april – förlängt till 30 november
*Hyrverkstadsavtalet 31 maj – förlängt till 31 december
*Miljö- och flygavtalet Pacta 30 april – förlängt till 30 november
*Miljöarbetaravtalet 31 mars – förlängt till 31 oktober
*Reklamdistributörsavtalet 30 juni
*Taxiföraravtalet 30 juni
*Taxitelefonistavtalet 31 maj – förlängt till 31 december
*Terminalavtalet 30 april – förlängt till 30 november
*Tidningsdistributörsavtalet 30 april – förlängt till 30 november
*Transportavtalet 31 mars – förlängt till 31 oktober
*Utlandsavtalet 31 mars – förlängt till 31 oktober
*Återvinningsavtalet 31 mars – förlängt till 31 oktober

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.