corona

Fler hamnar i syd permitterar

Hamn. Stopp för virkesexport och pausad bilimport. Kommunala bolaget Hallands Hamnar korttidspermitterar ett femtiotal anställda till följd av coronapandemin.

Hamnsektorn såg i början av coronakrisen ut att klara sig förhållandevis väl, jämfört med andra transportnäringar. Men passagerartrafiken har i stort upphört och i april ledde också nedgång i godstrafik till korttidspermitteringar vid flera hamnar.

Jörgen Wärja är ordförande för Transports hamnavdelning Syd- och Västsverige. I hans ”hemmahamn” Trelleborg är målet att slippa permittera över huvud taget.

– Vi märker av en nedgång, men är inte så hårt drabbade som andra. Vi har ju framför allt ett godsflöde här – trailertrafik som kan variera från vecka till vecka, säger Jörgen Wärja.

Den senaste veckan har han fått några samtal från Varberg, som rör permitteringarna vid hamnen:

– Det handlar om att man tar in blixt, fast den fast anställda personalen är korttidspermitterad.

Hallands Hamnar har från den 1 maj korttidspermitterat de anställda, 32 hamnarbetare med kollektivavtal och 17 tjänstemän. De arbetar vid hamnarna i Halmstad respektive Varberg.

– Vi vill säkerställa att vi går med vinst och att våra anställda har ett jobb att gå tillbaka till. Det innebär att vi tar ansvar för vår ekonomi, säger bolagets vd Björn Alvengrip, till Hallands Nyheter.

Han förklarar nedgången med minskad export av sågade trävaror, samt att bilimporten varit pausad sedan mars.

Minskad efterfrågan

Även hamnen i Mönsterås har drabbats av kraftigt minskad efterfrågan på virke från utlandet. I mitten av april permitterades 30 anställda och jobbar nu bara 40 procent av sin vanliga arbetstid.

Bara en dag tidigare kom beskedet att Malmö hamn säger upp 40 anställda. Egna sparpaket och statligt stöd räckte inte för att rädda alla jobb vid Skandinaviens största bilhamn.

Patrik Östbjerg är ombudsman på Transports andra hamnavdelning, Hamn-Norrland/Mellansverige. På fredag ska han förhandla med Mönsterås hamn. Eventuellt kan det bli tal om att utöka permitteringsgraden, till nu tillåtna 80 procent, som innebär att de anställda bara jobbar 20 procent.

Godstrafiken i övriga ostkusthamnar har också gått ner, men i varierande grad. I Gävle hamn fortsätter arbetet än så länge som vanligt utan permitteringar.

– Det kan ändras från vecka till vecka, mycket händer väldigt snabbt. Men framför allt är det ju kryssningar som corona slagit mot. Finlandsfärjorna har ju ingen persontrafik alls, säger Patrik Östbjerg.

– Extra känsligt är det för Eckerölinjen. Där ligger färjorna i hamn, det finns inget jobb att göra.

De anställda vid bolaget, som trafikerar linjen Grisslehamn – Eckerö på Åland, är korttidspermitterade och arbetar från den 1 maj bara 20 procent.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Viktor Andersson och Petri Perälä, avdelning 46. Foto: Justina Öster

”Våra förtroendevalda är vår styrka”

Flyget. Coronavåren var extrem med permitteringar, varsel och uppsägningar. På Transports flygavdelning 46 i Märsta har de anställdas arbetsdagar gått från panik­mycket att göra till mer hanterliga: massor av jobb.

Snabbkoll: Riskbedömning corona. Illustration: Mattias Käll

Är din arbetsplats coronasäker?

Riskbedömning. Jag jobbar på ungefär som vanligt, trots corona. Inte oroar jag mig varje dag, men tanken finns där ändå: Tänk om jag drar hem smittan? Min chef verkar inte ta så allvarligt på covid-19. Vad ska jag göra? Vad kan jag begära av min arbetsgivare?

Tommy Wreeth

Ovissheten består

Ordförandeord. När jag skriver detta har regeringen precis lagt sin höstbudget. En budget som definitivt inte är som förr, på gott och ont. Den här budgeten är ett stort steg framåt jämfört med tidigare under mandatperioden, inte minst fördelningspolitiskt.

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Kaos på Gate gourmet

Nya förhandlingar på Gate gourmet

(UPPDATERAD) Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Therese Thörner

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Långtradare i kö

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.