Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

När någon bryter mot reglerna kring cabotage och kombinerade transporter kan polis eller bilinspektör på plats ta ut en så kallad sanktionsavgift, i praktiken är det böter. När Transportstyrelsen har tagitsbeslut om sanktionsavgift får polisen klampa fast bilen, om frågan först har prövats hos Transportstyrelsen. Fram till den 1 juli i år var maxtiden för klampning  24 timmar, numera är den 36.

Det åkeri som kört en internationell transport till Sverige har under vissa förutsättningar rätt att köra ett antal nationella transporter innan bilen lämnar landet, det kallas cabotage. Kombinerade transporter är när åkerier som har yrkestrafiktillstånd i ett annat EU-land utför begränsade transporter på väg i Sverige efter att godset har kommit in på sjö eller järnväg.

Transportarbetaren har begärt ut siffror för hur många som fått sanktionsavgift under årets och förra årets första sex månader. I fjol rörde det sig om 13 sanktionsavgifter mellan den 1 januari och den 30 juni, i år 132. Under hela förra året hade Transportstyrelsen 65 ärenden kopplade till cabotage och kombinerade transporter.

Ökningen kan till en börja verka radikal. Men det finns flera saker som är bra att veta.

För det första. De regler som gällde fram till och med den 30 juni 2017 var formulerade på ett sådant sätt att Polisen och Transportstyrelsen gjorde olika tolkningar om när och hur sanktionsavgift skulle tas ut. Konsekvensen var att polisen nästan helt slutade kräva in sanktionsavgifter. Den 1 juli i fjol gick en så kallad författningsändring igenom, det kom helt enkelt nya och tydligare regler. Utifrån de nya reglerna gjorde Transportstyrelsen i höstas också ny vägledning om när och hur sanktionsavgifter ska tas ut.

Men den kanske största förklaringen är att trafikpoliser under våren har fått utbildning om hur och när sanktionsavgift kan tas ut. Under den perioden har de också haft praktik, och därmed haft något större fokus på brott mot reglerna för cabotage och kombinerade transporter.

– Det är lite svårt att säga så mycket om de här siffrorna. Mycket har hänt under perioden med ny vägledning och en utbildningsinsats för trafikpoliserna. Klart är att Transportstyrelsen har tagit emot betydligt fler ärenden av denna sort under våren 2018. Men det kommer att ta ett tag att se hur utvecklingen egentligen går, säger Jonas Lindvall som är utredare på Transportstyrelsen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Transportarbetarens logga

Varför ingen löneförhandling förrän i höst?

Insändare. Hej. Läste Transportarbetaren i dag. Och jag blev både förvånad och besviken då löneavtalen för 2020 förlängts till den 31 oktober, på grund av corona. Innebär det att vi blir blåsta på minst sju månaders löneförhöjning?

Göteborgs åkerisektion

”Våga stå upp för era rättigheter!”

Göteborgs åkerisektion. Åkerisektionen med de fyra J:na finns i Göteborg. Ett gäng chaufförer inriktade på att värva nya medlemmar, upplysa om rättigheter och skapa lika lön och villkor inom åkeribranschen. Mottot är att visa att facket finns.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.