Micke Cronströms julafton börjar med julfrukost hemma hos chefen. Sen är det tomte för hela slanten som gäller ända fram till sena kvällen. Då åker han hem till en kompis för att käka julmiddag och tomta en sista gång för kompisfamiljens tonåringar.
Close
Micke Cronströms julafton börjar med julfrukost hemma hos chefen. Sen är det tomte för hela slanten som gäller ända fram till sena kvällen. Då åker han hem till en kompis för att käka julmiddag och tomta en sista gång för kompisfamiljens tonåringar.
Close

Finns det några snälla barn här?

Månadens medlem. Tomten, finns han? Jajamän. Han heter Micke Cronström och kör taxi. Bor du i Stockholm och har bokat en taxitomte på julafton kan det hända att det är Micke som kliver in och frågar om det finns några snälla barn.

Den 24 december ser Micke Cronströms arbetsdag minst sagt annorlunda ut. Då lämnar han taxiuniformen hemma och tar på sig tomtestassen. Skägg och hår sprejar han vitt. Innan han sätter sig i taxin … f’låt släden … går han igenom namnen på alla renar en sista gång. Tomten måste kunna svara som ett rinnande vatten när barnen frågar vad de heter: Rudolf, Blixten, Komet, Dunder och fem till. Han repeterar hur många tomtenissar tomten har, var han bor, hur tomtemor mår och var han har parkerat släden. Runt hörnet.

Det är Taxi Stockholm som erbjuder tjänsten till familjer som inte vill skicka ut någon att köpa tidningen precis när tomten ska komma. Bokar gör de i god tid och dan före dan ringer tomtarna upp familjerna och dubbelkollar så allt blir rätt. Namn och ålder på barnen, vilken dörr det ska knackas på och var säcken med klappar finns. Och så den obligatoriska entrén: Finns det några snälla barn här?

Ja, finns det några snälla barn Micke?

– Jo. De jag träffar är allt från bebisar till barn på nio, tio år. De har inte lärt sig att vara elaka än, säger han.

Det här är tredje julen Micke Cronström drar på sig tomteluvan. När han fick frågan första gången 2013 var han alldeles ny i branschen. Han hade jobbat med en rad olika saker, bland annat inom bilbranschen, på bensinstation, som snickare, inom försvarsmakten, i scouterna och som vakt. Men jultomte var nytt. Det lät ju som en kul grej! Dessutom, utan egen familj har julafton ingen större betydelse för Micke. Han kunde lika gärna jobba och förgylla dagen för andra.

Och Tomten Cronström gick all in. Sparade ut skägget. Det blir roligare för barnen om det är på riktigt, tänkte han. Hittills är det ingen som har avslöjat honom. Skägget är ju äkta. Alla i familjen är på plats. Och klapparna har han med sig. Det är idiotsäkert – och värdefullt.

– Det ger barnen något att tro på, säger Micke. I dagens IT-samhälle har vi så bråttom och stressar överallt. De kan behöva en lugn stund på julafton och få tro på något annat.

Taxitomtarna får en lista med adresser som ska besökas och får sen lägga upp slingan som det passar bäst. En halvtimme hos varje familj till ett fast pris – chauffören tjänar sin procentlön som vanligt – och däremellan ska det finnas tillräckligt med tid för att slippa stressa.

En gång, mitt emellan två julklappsutdelningar, ringde växeln. Ett litet barn hade brutit fingret och behövde åka till akuten. Micke befann sig i området och hade barnstol i bilen. Kunde han? Jorå. Barn och förälder blev glatt överraskade när tomten satt bakom ratten.

– Hon berättade för alla i väntrummet att hon fått åka med tomten, haha!

När Transportarbetaren träffar Micke är det mer än månad kvar till julafton. Än finns det ingen snö på Stockholms gator. Julskyltningen har inte kommit upp än. Att tomten nu dyker upp i innerstan får både parkeringsvakter och flyttgubbar att stanna till och ta upp sina mobiler.

– Kolla hit!

– Kan jag få ett leende?

– Hallå får jag ta en bild?

Micke Cronström är van. Även tomten måste ju gå på toa ibland och när han på julafton svänger in på bensinstationer och andra ställen för människor i nöd får han alltid lägga till lite extra tid för alla som vill ta en selfie eller sitta i knät.

Det gör inget. På julafton är det allt eller inget som gäller.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jessica är en riktig hönsmamma

Månadens medlem. Den kycklinguppfödande väktaren i Sala – visst låter det som en filmtitel. Riktigt sevärd blir rullen när Jessica Björkfall lyfter upp sina pipande och fluffiga små vaktelbebisar från kläckningsmaskinen på köksbordet.

Allt är inte Cartier som glimrar

Månadens medlem. Björn Larsson är mannen som aldrig kommer för sent. Han bär alltid armbandsur. Och har sisådär 21 000 klockor till hemma i Kallhäll.

Janne kör slakteriet hem till gården

Mobil verksamhet. Vad händer om slakteriet kommer till djuren i stället för tvärt om? Järvsöföretaget Hälsingestintan har Europas enda mobila slakteri för nötkreatur. Janne Overgaard är sedan ett drygt år chaufför och den som flyttar anläggningen.

Hallå där!
Magnus Thelander

Magnus Thelander

… som blir ny central ombudsman på Transport när Lars Mikaelsson valts in i verkställande utskottet. I dag är han ombudsman på avdelning 14 i Helsingborg.

Serieskaparen John Backder

Serieskapare om sopgubbsliv

Kultur. John Backderf är prisbelönt serieskapare. I den svenska debuten Sopigt berättar han om livet som sopgubbe i USA.

Ordförandebyte
Tommy Wreeth

”Jag tror på lagarbete”

Nye Transportbasen. Kongressen är avklarad och Transports nye ordförande, Tommy Wreeth, har knappt hunnit hämta andan. Var det något beslut som gladde honom extra mycket? – Framtidsutredningen. Det är väldigt positivt att vi utreder grundligt och sedan fattar genomtänkta beslut.

Kongress 2017
Eduardo Chagas, ETF

”Vi ska försöka stoppa nya kör- och vilotidsregler”

Talare. EU-kommissionen vill ändra reglerna inom transportsektorn. Men om den lagstiftning som finns följdes, smarta färdskrivare infördes snabbare och kontrollerna förbättrades, så skulle åkeribranschen fungera mycket bättre.

Kongress 2017

Vad är viktigaste frågan?

Enkät. Vi frågade fem transportare på kongressen: Vilken är den viktigaste fråga?

Kongress 2017

”Tillsammans är vi starka”

Mötet. Malin Sundberg är besatt av historia. Av berättelser om förgången tid och hur vi tagit oss dit där vi är i dag. I juni kliver hon upp i Transports talarstol, på sin första kongress.