Micke Cronströms julafton börjar med julfrukost hemma hos chefen. Sen är det tomte för hela slanten som gäller ända fram till sena kvällen. Då åker han hem till en kompis för att käka julmiddag och tomta en sista gång för kompisfamiljens tonåringar.
Close
Micke Cronströms julafton börjar med julfrukost hemma hos chefen. Sen är det tomte för hela slanten som gäller ända fram till sena kvällen. Då åker han hem till en kompis för att käka julmiddag och tomta en sista gång för kompisfamiljens tonåringar.
Close

Finns det några snälla barn här?

Månadens medlem. Tomten, finns han? Jajamän. Han heter Micke Cronström och kör taxi. Bor du i Stockholm och har bokat en taxitomte på julafton kan det hända att det är Micke som kliver in och frågar om det finns några snälla barn.

Den 24 december ser Micke Cronströms arbetsdag minst sagt annorlunda ut. Då lämnar han taxiuniformen hemma och tar på sig tomtestassen. Skägg och hår sprejar han vitt. Innan han sätter sig i taxin … f’låt släden … går han igenom namnen på alla renar en sista gång. Tomten måste kunna svara som ett rinnande vatten när barnen frågar vad de heter: Rudolf, Blixten, Komet, Dunder och fem till. Han repeterar hur många tomtenissar tomten har, var han bor, hur tomtemor mår och var han har parkerat släden. Runt hörnet.

Det är Taxi Stockholm som erbjuder tjänsten till familjer som inte vill skicka ut någon att köpa tidningen precis när tomten ska komma. Bokar gör de i god tid och dan före dan ringer tomtarna upp familjerna och dubbelkollar så allt blir rätt. Namn och ålder på barnen, vilken dörr det ska knackas på och var säcken med klappar finns. Och så den obligatoriska entrén: Finns det några snälla barn här?

Ja, finns det några snälla barn Micke?

– Jo. De jag träffar är allt från bebisar till barn på nio, tio år. De har inte lärt sig att vara elaka än, säger han.

Det här är tredje julen Micke Cronström drar på sig tomteluvan. När han fick frågan första gången 2013 var han alldeles ny i branschen. Han hade jobbat med en rad olika saker, bland annat inom bilbranschen, på bensinstation, som snickare, inom försvarsmakten, i scouterna och som vakt. Men jultomte var nytt. Det lät ju som en kul grej! Dessutom, utan egen familj har julafton ingen större betydelse för Micke. Han kunde lika gärna jobba och förgylla dagen för andra.

Och Tomten Cronström gick all in. Sparade ut skägget. Det blir roligare för barnen om det är på riktigt, tänkte han. Hittills är det ingen som har avslöjat honom. Skägget är ju äkta. Alla i familjen är på plats. Och klapparna har han med sig. Det är idiotsäkert – och värdefullt.

– Det ger barnen något att tro på, säger Micke. I dagens IT-samhälle har vi så bråttom och stressar överallt. De kan behöva en lugn stund på julafton och få tro på något annat.

Taxitomtarna får en lista med adresser som ska besökas och får sen lägga upp slingan som det passar bäst. En halvtimme hos varje familj till ett fast pris – chauffören tjänar sin procentlön som vanligt – och däremellan ska det finnas tillräckligt med tid för att slippa stressa.

En gång, mitt emellan två julklappsutdelningar, ringde växeln. Ett litet barn hade brutit fingret och behövde åka till akuten. Micke befann sig i området och hade barnstol i bilen. Kunde han? Jorå. Barn och förälder blev glatt överraskade när tomten satt bakom ratten.

– Hon berättade för alla i väntrummet att hon fått åka med tomten, haha!

När Transportarbetaren träffar Micke är det mer än månad kvar till julafton. Än finns det ingen snö på Stockholms gator. Julskyltningen har inte kommit upp än. Att tomten nu dyker upp i innerstan får både parkeringsvakter och flyttgubbar att stanna till och ta upp sina mobiler.

– Kolla hit!

– Kan jag få ett leende?

– Hallå får jag ta en bild?

Micke Cronström är van. Även tomten måste ju gå på toa ibland och när han på julafton svänger in på bensinstationer och andra ställen för människor i nöd får han alltid lägga till lite extra tid för alla som vill ta en selfie eller sitta i knät.

Det gör inget. På julafton är det allt eller inget som gäller.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jessica är en riktig hönsmamma

Vaktar vaktlar. Den kycklinguppfödande väktaren i Sala – visst låter det som en filmtitel. Riktigt sevärd blir rullen när Jessica Björkfall lyfter upp sina pipande och fluffiga små vaktelbebisar från kläckningsmaskinen på köksbordet.

Allt är inte Cartier som glimrar

Månadens medlem. Björn Larsson är mannen som aldrig kommer för sent. Han bär alltid armbandsur. Och har sisådär 21 000 klockor till hemma i Kallhäll.

Janne kör slakteriet hem till gården

Mobil verksamhet. Vad händer om slakteriet kommer till djuren i stället för tvärt om? Järvsöföretaget Hälsingestintan har Europas enda mobila slakteri för nötkreatur. Janne Overgaard är sedan ett drygt år chaufför och den som flyttar anläggningen.

Månadens klubb
Avarnklubbens styrelse i Gävle

”Facket är inte någon annan”

Avarnklubben Gävle. – Just nu njuter vi nästan. Klubben startades ursprungligen för att vi hade jobbiga chefer. Nu har vi fått en bra platschef. En som faktiskt vill ha dialog och inte bara ser facket som en stoppkloss.

Månadens medlem
Sonja Chyle Kauko

Mångsysslare ställer ut

Debutant. Väktaren Sonja Chyle Kauko hittade tillbaka till måleriet på en kurs. I januari var hon med på sin första utställning – Runö Vintersalong.

Hallå där!

Bengt Holmer

… som fick både B- och C-körkortet indragna på grund av grön starr. Men sedan fick B-behörigheten tillbaka genom ett bidrag från Elin och Charleys Lindleys stiftelse vid Transport.

Hallå där!

Åsa Forsman

... Åsa Forsman, forskare som undersökt om lastbilschaufförer och bussförare som är inblandade i dödsolyckor var berusade vid tillfället.

5 tycker till
Karl-Petter Thorwaldsson, Tove Winiger, Tommy Wreeth, Li Jansson och Marita Ulvskog

Önskelista för 2019

Enkät. Klimatet och bostadsbyggandet. Trygghet på gatorna och oschyst konkurrens på vägarna. Se där några frågor som en kommande regering kommer att ta tag i om den här panelen får bestämma.

Månadens medlem
Katja Wide Johansen och Hasse Johansen

De raggar hjälp åt hemlösa

Hjälparbete. De tigger vinterjackor, tält och sovsäckar. De samlar pengar till julklappar, mat och fika. Hasse och Katja Wide Johansen har fått med sig raggare i hjälparbetet för hemlösa. Nu utmanar de åkare och chaufförer.

Månadens klubb
Klubbstyrelsen på NSR: Jann Thomasen, ordförande, Dennis Samuelsson, försäkringsinformatör, och Stefan Beardsall, skyddsombud. På bilden saknas Joel Hallkvist, sekreterare och mesta medlemsrekryteraren, samt Toiwo Henriksson, vice ordförande och huvudskyddsombud.

”Vi jobbar mycket med samverkan”

NSR-klubben Helsingborg. Ett mål är att alla i styrelsen ska få skyddsombudsutbildning. Sopgubbsklubben på NSR tror på kunskap och aktivitet. Och på att suga upp medlemmarnas åsikter, till exempel när förbundsledningen åker på dyra flygbiljetter till en kongress i Singapore.

Santiago Bautista

”Appen är min chef”

Mötet. Santiago Bautista försörjer sig med att cykla ut mat till hungriga kunder. Han för också en envis kamp mot sin arbetsgivare för att göra jobbet säkrare.

Hallå där!

Jessica Thorzén

… som utsetts till årets lastbilschaufför av den europeiska organisationen Kvinnor inom livemusiken.

Hallå där!

Roger Blom

... som är vd på åkeriet Ernsts Express i Avesta.

Månadens medlem
Sofia Sjunfors

Starkaste kvinnan i Dalsjöfors

Strongwoman. Blåmärken på över- och underarmar, lår, ja, lite varstans. Senaste tävlingen har satt tydliga spår på terminalarbetaren Sofia Sjunfors kropp. Men det får man räkna med om man siktar på att bli stark, säger hon. Riktigt stark.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.

Hallå där!

Marcel Carlstedt

… som slutade som förbundsjurist på Transport förra sommaren, mellanlandade på Frösunda, och är nytillträdd förhandlingschef på Securitas.