Finns det några alternativ till varslen?

Krönika. I höstas duggade varslen tätt på arbetsmarknaden. Det gällde inte enbart hos oss i Sverige. Inom den Europeiska unionen har arbetslösheten aldrig varit större än nu. Mer än 26 miljoner européer går utan jobb, varav 400 000 i vårt land.

Det är egentligen bara USA som kan visa på minskad arbetslöshet. Varför, är det många som frågar sig. Vad gör USA som inte Sverige och EU gör? Svaret är offentliga investeringar. President Obama genomför det som varje ansvarsfull politiker borde göra i tider av svag ekonomisk tillväxt.

Folk i allmänhet är bekanta med uttrycket ”man kan inte bromsa i uppförsbacke”. Gör man det står man snart stilla och i värsta fall börjar man rulla bakåt. Det är precis det som man gjort i Europa. Sverige kan kritiseras för att man inte satt i gång investeringar av nationellt intresse. Järnvägsnätet är i stort behov av underhåll, och nybyggnation och underhåll av vägnätet borde vara en prioriterad fråga för vilken regering som helst.

En annan sektor det inte talas så mycket om är el-distributionen. Det svenska el-nätet är hopplöst ålderdomligt och kräver stora resurser i framtiden. Vi har stor brist på bostäder. Framför allt hyreslägenheter saknas. Bland annat har universitetsstäderna svårt att erbjuda studenterna en bostad till en rimlig kostnad. Detta har resulterat i en omfattande svart marknad, där studenterna får betala höga hyror och husägarna får stora inkomster.

Och som om inte det skulle räcka finns det också ett enormt renoveringsbehov av miljonprogrammets bostäder.

Jag hoppas att en viss statsminister vaknar upp med ett ryck en morgon och säger till sig själv: Heureka, jag har det! Låt oss börja bygga fler bostäder så att de unga får en bra start i vuxenlivet! Låt oss bygga ut de dåliga vägarna, och då börjar vi med Europaväg 20 mellan Örebro och Göteborg. Därefter fixar vi till riksväg 40 och 45, under tiden som vi ökar arbetet med att underhålla de andra vägarna i landet.

Och eftersom alla medborgare och företag ska ha tillgång till billig el så bygger vi ut kapaciteten i el-nätet!

Lagom till frukosten kommer samma statsminister på att järnvägen helt enkelt måste fungera, och beslutar sig för att investera rejält i såväl nybyggnation som underhåll av befintligt järnvägsnät.

Tyvärr tror jag inte att ovanstående scenario kommer att ske, vare sig efter en god natts sömn eller till frukost. Men låt oss leka med tanken att det varit så. Investeringar i ovan nämnda sektorer skapar jobb och här talar vi om många arbetstillfällen. Aktiva åtgärder från regeringens sida i bostadspolitiken skulle också generera sysselsättning. Man brukar säga att en byggnadsarbetare generar arbeten till fyra andra.

Utbyggnad och underhåll av vägnätet är ett krav som många bilister och yrkesförare framfört. Inte minst Yrkesförarråden runt om i landet har pekat på behovet. Det är skandal att Europaväg 20 mellan Stockholm och Göteborg inte har acceptabel standard hela vägen. Även här kunde det skapas massor av arbetstillfällen.

Så det är klart att alternativet till varsel är investeringar. Det är regeringen som har det yttersta ansvaret för att detta sker. Den åtstramningspolitik som förts under flera år är direkt skadlig för Sverige.

Även om vårt land skulle gå ekonomiskt ”back” några år är det inte någon katastrof. Men att ha massarbetslöshet, på grund av att man inte använder de möjligheter som står till buds, är inte bara en katastrof utan dessutom oansvarigt.

Därför uppmanar jag er alla: kräv på alla upptänkliga sätt att de nödvändiga statliga investeringarna startas nu!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Dödligaste året på över ett decennium

Ledare. Året började kallt och med rejäla snösmockor i hela vårt avlånga land. Det ställde till det ordentligt på stora som små vägar. Vägsträckor där trafiken stått stilla i upp till ett dygn och där personer i närområdet kommit till undsättning med mat och varma filtar.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Stå upp för den svenska modellen!

Ordförandeord. Den svenska modellen utmanas på allvar av Elon Musk och hans företag Tesla. Det verkar som om företaget på riktigt tycker att man står över den i Norden gällande modellen med kollektivavtal, och parter som hanterar frågorna på arbetsmarknaden.

Varför vill Tidö-regeringen stryka fackligt samarbete i biståndet?

Debatt. Det svenska biståndet förändras i snabb takt. Nu har turen kommit till frågan om det svenska civilsamhällets deltagande i utvecklingssamarbetet med omvärlden. Regeringen gav för någon vecka sedan Sida i uppdrag att undersöka hur de kan ta över vidareförmedling av pengar ur biståndsbudgetens anslag för att stärka civilsamhället internationellt. Det har lett till att man nu sagt upp samtliga avtal med det svenska civilsamhället. Inklusive avtalen med Palmecentret och Union to Union.

Därför har vi inte sett de värsta cyberattackerna än

Debatt. Ingen organisation är immun mot cyberattacker. Ändå har vi bara sett en bråkdel av det som kan hända. Att samhällskritisk teknik kopplas upp innebär visserligen stora framsteg för effektivisering av verksamheter, men den ökande risken för cyberangrepp utgör samtidigt ett hot mot den operativa tekniken (OT) och kan äventyra säkerheten, ekonomin och driften hos verksamheter. Fredrik Olsson, Europachef på cybersäkerhetsföretaget NTT Security, listar fem avgörande åtgärder för transportsektorn.

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

”Vi måste jappa han!”

Klass. ”Du brur, du vet vi måste jappa han!” är ord man kan höra på hemresan från jobbet i pendeltågsvagnen. Dock inte på väg till jobbet för då är de inte vakna ”gangsta”-gängen. (Och ”jappa” betyder mörda.) De här grabbarna har ordförråd som en treåring och kommer helt säkert från något av de ”utsatta områdena”.

Enda kvinnan ombord

Jämställdhet. Bokläsandet minskar. Förlagen går back. Deras eviga strategimöten hjälper föga och de drar ner på personal och sparkar författare. Ljudböcker går lite bättre men där är avanserna så små att de knappt täcker sina kostnader.

Kollektivavtal eller slaveri

Den svenska modellen. På fackliga grundkurser är kursledarens första fråga så gott som alltid: – Vilken är lägstalönen i Sverige? Händerna som far upp i luften är många, liksom buden: Trettontusen, tjugosjutusen!

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Ica-handlarna tjänar storkovan

Svenska Hem. Den 8 november 1905 öppnade under stort tumult och pressuppbåd en liten matbutik vid Stureplan i Stockholm. Kvinnornas Andelsförening Svenska Hem var en kvinnlig kooperation som startades i protest mot livsmedelshandelns matfusk och lurendrejeri. Den ägdes av kvinnor och endast kvinnor fick handla i butiken.

Locket på är inte lösningen

Bevakning. Inom varje bransch finns det rötägg och bevakningsbranschen är inget undantag. Att använda ett eller ett par rötägg för att döma ut en hel yrkeskår är både lättvindigt och respektlöst. Men om det inte rör sig om några rötägg, utan hela avdelningar, kanske hela företag, kan vi inte sopa det under mattan.

Var lite snäll mot dig själv!

Självmedkänsla. De flesta av oss hyser medkänsla – att känna för någon utan att dela dennas känsla. Medkänsla ska inte förväxlas med empati som är förmågan att känna med andra (och kan vara slitsamt och inte alltid så konstruktivt).

Vi måste vara offensiva

Ordförandeord. Jag tänker personligen rätt ofta på förbundet och fackets framtid, och även om jag är relativt äldre enligt passet så gillar jag att fundera på framtiden och vilka val förbundet står inför och borde göra. Det jag alltid landar i är offensivt och framåt med klokskap. Den dagen man sitter nöjd och håller i bordskanten för att skydda det man har är det nog dags att logga ut och lämna över till nästa ordförande för förbundet.

En god arbetsmiljö bör alla få ha

Ledare. Inom Transport är det många arbetsplatser som är mansdominerande. En yrkeskår där det börjar synas en skillnad är lastbilschaufförer. Tya:s skolledarrapport som släpptes den 21 februari visar att det aldrig har varit så många tjejer som velat bli just lastbilschaufförer som nu. Det ser de genom antal sökande till gymnasieskolans transportprogram.

Samhällets problem blir folkrörelsernas utmaningar

Folkrörelser. Det är märkligt tyst. Tyst kring att folkbildningen är under attack. Den rörelse som byggt Sverige. Det Sverige vi varit så stolta över. Jag säger varit, för jag är inte så stolt nu när snus och plastpåsar blivit viktigare än folkbildning.

Enda kvinnan ombord

Davids krönika. Bokläsandet minskar. Förlagen går back. Deras eviga strategimöten hjälper föga och de drar ner på personal och sparkar författare. Ljudböcker går lite bättre men där är avanserna så små att de knappt täcker sina kostnader.

Nytt år och nya insatser

Ordförandeord. Visst är det så att uttrycket ”nytt år och nya insatser” är ett ganska vanligt uttryck. Till viss del kanske det stämmer även om det fackliga arbetet oftast består av envetet och målinriktat arbete.

Arbetaren ingen förbrukningsvara

Debatt. I skrivandes stund har hittills, enligt Arbetsmiljöverket, 65 arbetare dött i sitt arbete. Arbetare som gått till arbetet i vanlig ordning men som inte kommer hem igen. Familjer som väntar förgäves på att de ska sitta som en hel familj vid middagsbordet.

Dödligaste året på över ett decennium

Ledare. Året började kallt och med rejäla snösmockor i hela vårt avlånga land. Det ställde till det ordentligt på stora som små vägar. Vägsträckor där trafiken stått stilla i upp till ett dygn och där personer i närområdet kommit till undsättning med mat och varma filtar.