Vincent Verheyen spelade in en film.
Close
Vincent Verheyen spelade in en film om sin låga lön.
Close

Filmen där Vincent rasar mot lönen från SDR

Reklamutdelare. 40 spänn i timmen för att släpa runt på reklam i ett vinterkallt Västervik. Vincent Verheyen blev chockad när han såg sin lön – sedan spelade han in en film.

Vincent Verheyen
Vincent Verheyen.

Vincent Verheyen hade under lång tid drömt om att flytta till Sverige. Han tilltalades av allt från politik med höga skatter och omfördelning till en bra miljö.

– Jag har till och med tittat på satellitbilder för att jämföra luftföroreningar.

Så han flyttade till Västervik från Antwerpen i Belgien, där han jobbat med att bära rissäckar i Chinatown. I den asiatiska matbutiken fick han en lön som var en bit över den lagstadgade minimilönen på nio euro i timmen. Han kom till Sverige i december. Bland det första han gjorde var att besöka SFI. Där såg han en lapp där Svensk Direktreklam sökte reklamutdelare.

– Jag hörde av mig en dag och fick börja jobba nästa. Jag var väldigt glad över att det gått så fort att hitta ett arbete.

Han förstod redan från början att lönen skulle vara prestationsbaserad.

– Men jag blev väldigt förvånad när jag såg hur lite jag skulle tjäna.

– Jag kontaktade min chef som sa att de skulle titta på det, och kanske göra något åt saken. Men ingen gjorde något och ingen återkom.

Då kontaktade han företaget och sa att det inte var värt att jobba för mindre än 40 kronor i timmen och att han ville säga upp sig. Han fick då veta att han hade två veckors uppsägningstid.

Men i stället för att bara fortsätta jobba och sedan gå vidare med livet, valde Vincent Verheyen att spela in en film (se den under texten).

Där visar han hur han först sorterar flera tunga buntar reklam, för att sedan haka fast cykeln på kärran och börja sin utdelningsrunda.

Lönerna varierade litet, men låg i snitt på mindre än 40 kronor kronor i timmen. Vid ett tillfälle fick han 141 kronor för att sortera och dela ut sju buntar med 200 trycksaker i varje, med en totalvikt av 66 kilo.

– Jag kan kinesiska och har jobbat i Taiwan. Jag jobbade på en hamburgerrestaurang och tjänade lite mer där än med att dela ut reklam i Sverige.

– Jag visste att Sverige inte har minimilön, men jag trodde att facken hade förhandlat fram bättre löner, säger Vincent Verheyen.

Vincent Verheyen hoppas nu att fler reklamutdelare visar upp sina löner och protesterar.

– Jag läste att den som delar ut reklam har rätt att begära tidmätning, eftersom man då kan få en timlön. Jag tror inte att många använder sig av det. Så nu utnyttjas människor i Sverige för en väldigt låg lön.

Reklamutdelare får i regel prestationslön. Den är baserad på hur svåra distrikten är, antalet hushåll, vikten på försändelserna och ett sorteringstillägg. Kollektivavtalet med Transport anger att lönen vid en normal prestation utifrån avtalets parametrar bör ge en person under 18 år minst 76,10 kronor i timmen. Den som har fyllt 18 år och har jobbat i tio veckor ska ha en timlön på 86,53 kronor. Enligt avtalet ska det vid oenighet om tidsåtgång ske en gemensam tidmätning.

Svensk Direktreklam brukar säga att reklamutdelning ska ses som ett extrajobb för ungdomar. Det argumentet ger Vincent Verheyen inte mycket för.

– Jag hittade själv jobbet på Svenska för invandrare, och där går inga barn. De riktar in sig på att rekrytera invandrare och flyktingar som är har en svagare position och är lättare att exploatera.

Ytterst få reklamutdelare har ren timlön. Men för de som har en sådan är lönen betydligt högre. Vincent Verheyen som är 26 år gammal hade då fått en lön på 149,22 i timmen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. André Bengtsson:
    19 mars, 2019

    Fruktansvärt! Hur kan ICA, Coop, Jysk etc anlita ett företag som utnyttjar de redan svaga i samhället? Fyfan!

  2. Peter Jansson:
    4 januari, 2019

    Allt handlar bara om att tjäna pengar på att utnyttja andra.SDR är ett företag som inte lever upp till mina förväntningar på ett modernt företag.Man ser till att ta betalt av sina kunder så att man kan betala sina anställda bra,i annat fall skall man inte driva företag med anställda.

  3. Sven-Åke:
    3 januari, 2019

    Den lön som Transport skrivit under är på ett normaldistrikt 20,53 öre per utdelat reklamlägg, alltså 205 kronor för tusen utdelningar, ca 8-10 timmars jobb. Till det kommer vikttillägget på 4,16 öre per utdelade 100 gram. Om reklamen per lägg väger 200 gram tillkommer alltså 80 kronor för 1000 utdelningar. Reklamdistributionsavtalet är förmodligen Europas i särklass sämsta kollektivavtal om man ser till prisnivån i landet.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Ringduve taxi begärs i konkurs – ännu en gång

Taxi. Transport har skickat in en konkursansökan mot Ringduve taxi, som inte betalat ut lön till uppåt 100 förare. Samma dag som ansökan kom in till tingsrätten begärde bolaget att än en gång att få byta företrädare i styrelsen. Revisorn har redan hoppat av.

Transportarbetarens logga

Chaufförer utan lön på taxiföretag i Skåne

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har miljonskulder till Skatteverket och sina anställda. I slutet av förra veckan begärdes företaget i rekonstruktion. – Vi fick ingen lön men är tvungna att jobba vidare. Nu måste jag skramla pengar för att betala mat till familjen, säger en chaufför.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Krogvakt skottskadad – polisen utreder hämndmotiv

Bevakning. I söndags kväll blev en ordningsvakt beskjuten i Västerås. Skottet träffade i axeln och vakten fördes till sjukhus. Enligt uppgifter till Aftonbladet har ordningsvakten jobbat i en krogdörr och avvisat kriminella personer. Polisen vill inte kommentera vilka motiv som kan finnas bakom dådet.

Örebro och Nynäshamn går vidare i kampen om ny testväg med el

Åkeri. E 20 söder om Örebro och väg 73 från Nynäshamn. Det är två pilotsträckor som Trafikverket valt ut för fortsatta försök med elvägar. Tanken är att bygga två, tre mil långa provsträckor – antingen med lufttrådar eller elskenor i marken.

Allt fler underkänns vid Trafikverkets taxiförarprov

Taxi. Färre än var tredje elev får godkänt på Trafikverkets körprov för taxiförarlegitimation. Lika dåligt går det på teoridelen som handlar om gällande lagstiftning. Bara en tredjedel klarar testet.

Slut med våld på jobbet – enligt ILO

Världen. Våld och trakasserier på jobbet ska bekämpas i 187 av världens länder. FN:s arbetslivsorgan konstaterar att våldet kan vara ett brott mot de mänskliga rättigheterna – och antog under sitt 100-årsfirande en konvention som länderna ska skriva under.

Ylva Johansson

”Varje dödsolycka ska noga utredas”

Arbetsolyckor. Arbetsmiljöverket ska gå på djupet och ingående granska varje dödsolycka som sker på jobbet. Fokus ska ligga på de värst drabbade branscherna där transport ligger högt. – Slutsatserna ska leda till konkreta rekommendationer, sa arbetsmarknadsminister Ylva Johansson på en pressträff.

Klart med avtal för flygtrafik i norr

Flyg. Nu är det klart med de tre operatörer som ska säkra flygtrafiken på sju flyglinjer i norr de närmaste åren. Ett positivt besked för flera flygplatser som drabbades av Nextjets konkurs förra året.

Avtal på gång med skånskt åkeri

Åkeri. Efter fackets påtryckningar kom beskedet från ett åkeri i Malmö i midsommarveckan: Visst ska vi teckna kollektivavtal med Transport.

Begränsningar i strejkrätten införs i augusti

Facket. Den 1 augusti införs den nya omdebatterade lagen som gör det svårare att använda strejkvapnet mot arbetsgivare som redan har kollektivavtal. Beslutet klubbades i riksdagen i går.

Fall för AD: Fick ryggproblem – sades upp

Arbetsdomstolen. Facket hävdar att chauffören var tillsvidareanställd. Arbetsgivaren hävdar att det rör sig om en tidsbegränsad anställning – och sade upp mannen efter att det stod klart att hans ryggproblem skulle innebära dyr anpassning av fordon. Nu har LO-TCO Rättsskydd stämt arbetsgivaren för Transports räkning.

Löneskillnaden krymper mellan män och kvinnor

Löner. Löneskillnaden minskar mellan män och kvinnor. Trenden med krympande gap har pågått de senaste elva åren. Men fortfarande finns en oförklarad skillnad på 4,4 procent.

Carl-Bertil Essebro, Lycksele flygplats.

Flygplatser i norr kompenseras för flygskatt

Flyg. Nu ska Trafikverket utreda vilka flygplatser i Norrland som kan få statligt stöd. Det är en kompensation för flygskatten. – Vi får verkligen hoppas att de betalar tillbaka, säger Carl-Bertil Essebro, Transports förtroendeman på Lycksele flygplats.

Martin Bjurhem, vd på Bya.

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist från klubbstyrelsen på DHL

Varslet på DHL minskar till tio uppsagda

Lager. Av 36 varslade slutar det med uppsägning för tio. Ytterligare sex slutar efter en ekonomisk uppgörelse med arbetsgivaren. Skräckbeskedet på DHL:s lager i Örebro blev betydligt mildare efter förhandlingarna med Transport.

Föraren till skenande lastbil utreds av polis

Åkeri. Inget tekniskt fel. Inga tecken på att chauffören bromsat. Dramat med den skenande lastbilen har landat hos polisen som utreder om föraren gjort sig skyldig till falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Niklas Andersson lastsäkrar

Allt du vill veta om lastsäkring

Chaufförer. Lasten får inte glida, tippa, vandra eller rulla på lastbilsflaket. Ett självklart grundkrav när det gäller lastsäkring. I dagarna har Tya tagit fram en branschnorm som ska hjälpa dig att säkra lasten på rätt sätt.