Ferbe är fackens utsända till Iran

Samarbete som mål. En statsminister och en handelsminister, flera myndighetsfolk, uppåt 20 svenska storföretag – och en representant för de svenska facken – åker till Iran. Det handlar om handel och samarbete med ett land där fackföreningsfolk sitter fängslade. – Hoppas jag får en chans att träffa representanter för de fria fackföreningarna, säger Anders Ferbe, ordförande i IF Metall och LO-fackens utsända till Iran.

I morgon, fredag, lyfter planet från Arlanda. Anders Ferbe ingår i den delegation som leds av statsminister Stefan Löfven. Inbjudan till denna weekendtripp kommer från president Hassan Rouhani.

– Det är viktigt att få en inblick i situationen för arbetare och lägre tjänstemän i ett land som Iran, säger Anders Ferbe.

Utrikespolitiska institutet beskriver Iran som en religiös diktatur där oppositionen tystas brutalt med fängelse, tortyr, spöstraff eller avrättning. Och i oppositionen inräknas de fackförbund som inte är knutna till regimen.

När representanterna för företag som Scania, Volvo, ABB och Ericsson reser dit tillsammans med de svenska ministrarna handlar det om att bygga upp förbindelser som kan resultera i affärer. När LO kan skicka med Anders Ferbe finns det andra syften:

– Jag hoppas att det finns en möjlighet att träffa folk från de fria fackföreningarna utan att de drabbas när vi åker därifrån. Men man kan inte vara nog försiktig när det gäller fackföreningsfolk i totalitära stater.

Ett andra motiv för Anders Ferbes deltagande är att få i gång en dialog med de svenska investerare som är beredda att satsa på Iran.

– Jag utgår från att de kommer att behandla anställda i Iran på samma sätt som de gör i Sverige och andra demokratiska länder.

Han kommer också att medverka i ett rundabordssamtal med bland annat Iraks premiärminister. Temat är kvinnans ekonomiska ställning.

– Jag kommer att prata ur ett fackligt perspektiv, säger Anders Ferbe. Det handlar om vikten av lika villkor och jämställdhet på arbetsplatserna, men också i landets välfärdssystem.

Saied Tagavi är projektledare i den fackliga plattform som engagerar sig och sprider kunskap om situationen i Iran. Till vardags kör han taxi och är därtill engagerad på flera nivåer i Transport.

– Jag är emot isolering av diktaturer. Det är viktigt att ha kontakter och ställa krav på regimerna, säger han inför den svenska delegationens Iranresa.

Själv tvingades han lämna Iran 1965. I dag kräver han och den fackliga plattformen att alla fackliga ledare ska friges från fängelserna.

– Vi vädjar till dem som ingår i den svenska delegationen att vara observanta. Och jag har meddelat kamraterna i Iran att de själva måste avgöra hur de kan träffa svenskarna på ett säkert sätt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Anna Ryding

… förbundskassören som ingick i Transports delegation på världskongressen i Singapore.

Ny duo vill bringa ordning och reda i transportsektorn

Åkeri. – Ska jag vara ärlig så klarar vi oss inte längre utan utländska chaufförer i Sverige. Men de ska ha samma lön och rättigheter som vi, säger Jimmy Ovesson. Han har tagit klivet in i Transports verksamhet för att försöka bringa ordning och reda i åkeribranschen.

Transportarbetarens logga

Danmark får behålla vassare cabotageregler

EU. Danmark har tagit strid för vassare cabotageregler mot EU-kommissionen och vunnit kampen. Efter en tvåårig strid ger EU-domstolen den danska regeringen rätt att komplettera reglerna med egna preciseringar. I ministerförhandlingarna om nya transportregler kan domen få stor betydelse.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Kongressen kostade 600 000 kronor

Facket. En lyxig konferensresa för facktoppar? Eller en internationell kongress där Transport deltar tillsammans med fackförbund från 140 länder?

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.