”Fel med utökad cabotagetrafik”

EU. – Det är bra att kommissionen lyssnat på oss när det gäller att få slut på brevlådeföretagen. Men jag är skeptisk till att man ska få köra cabotage i fem dagar hur som helst, kommenterar Jens Nilsson (S) EU-kommissionens förslag.

Jens Nilsson
Jens Nilsson.

Enligt dagens regler för cabotage, inrikes resor av utländska bolag, tillåts tre körningar inom sju dagar. EU-kommissionen vill i stället utöka till ett obegränsat antal körningar inom fem dagar. Uppluckringen försvaras med att reglerna blir mer flexibla, enklare och mer realistiska att följa. Och att chaufförer och åkerier slipper räkna körningar.

De argumenten avvisades i går av Transports utredare Antti Vainio och biter heller inte på Jens Nilsson. Tre dagar är fullt tillräckligt för seriösa transportfirmor. Kanske kunde det räcka med två, resonerar Nilsson.

När det gäller bearbetningen av kommissionens förslag i EU-parlamentet kommer det att ta några veckor innan transportutskottet respektive sysselsättningsutskottet vet vad som landar på respektive utskotts bord, förklarar han.

– En hel del handlar om arbetsrätt. Det kommer att ta lite tid att få överblick över allt innehåll, men det är i alla fall bra att första delen av paketet är lagd och att frågan är på rull.

Jens Nilsson tippar att utskotten tar tag i vägförslagen på allvar först i höst.

Kombidirektivet med snåriga regler för kombinerade väg- och järnvägstransporter fanns inte med, konstaterar Nilsson. Socialdemokraterna och svenska Transport vill helst skrota det helt eftersom det anses näst intill omöjligt att följa. Och kontrollera.

– Men kommissionen håller inte med. Den har i stället sagt att den vill göra en översyn.

EU-kommissionen har dessutom gjort klart att man successivt kommer att släppa fler förslag inom transportsektorn under det kommande året.

”Soffan” på två nya toppjobb

Politik. Tidigare S-toppen Ann-Sofie Hermansson är tillbaka i hetluften. Hon gör en politisk nystart som statlig utredare. Och efter årsskiftet börjar hon också köra sopor, som timanställd chaufför åt Renova i Göteborg.

Plogbil i snöväder

Vid svår halka: Låt stå!

Väghållning Vintern har slagit till på många håll i landet. För chaufförer kan arbetsplatsen bli livsfarlig. Men yrkesförare har rätt att ställa bilen om riskerna är för stora.

Johan Danielsson

”Nu får fusk och lönedumpning ett slut”

EU. Efter åratal av utredande och förhandlande är nya, skarpare EU-regler för lastbilstrafiken i hamn. Johan Danielsson (S) är glad när de tre tunga EU-instanserna har kommit överens om vägpaketet. En förändring är att alla som kör inrikestrafik i Sverige ska ha svenska löner och villkor.

EU:s vägpaket gick igenom

EU. Det blir nya regler för vägtrafiken i Europa. De tre tunga instanserna i EU är överens om att mobilitetspaketet ska bli lag. EU-parlamentet, kommissionen och ministerrådet förhandlade om frågan till klockan halv sju i morse.

Catarina Barketorp

Hon ska utreda bättre kontroller på vägarna

Åkeri. Catarina Barketorp – lägg namnet på minnet. Hon ska reda ut hur yrkestrafiken kan bli sundare. Hur tung trafik ska kollas, hur lagarna bättre ska följas och hur förare kan få en bättre social situation.

Oklar fortsättning på förhandlingarna om las

Facket. De fem LO-förbund som lämnat förhandlingarna om las har gjort det efter att ha sett arbetsgivarnas förslag, enligt LO-förhandlaren. Nästa steg är att facken ska svara på arbetsgivarnas sammanfattning. Men efter avhoppen är LO:s förhandlingsmandat oklart.

Ryanairplan i luften

Stor ovisshet efter Ryanairs chockbesked för Skavsta

Flyg. Hundratals anställda berörs när Ryanair stänger sin bas i Skavsta. Transports flygavdelning har kallat ledningen för flygplatsen till förhandling för brott mot medbestämmandelagen. För oroliga medlemmar i flera fackföreningar väntar förhandlingar – och besked om hur många flighter som försvinner.

Samtal om kollektivavtal med Foodora

Matbud. Matbuden på Foodora är över 300 bara i Stockholm. I dag, tisdag, diskuterade Transport och arbetsgivarna kollektivavtal för dem och övriga Foodoraanställda i landet.

Många lurade chaufförer i Norrköpingshärva

Åkeri. Ägaren till åkeriet Direct Transport misstänks för grova bedrägerier. Bland förlorarna finns chaufförerna. Många blev blåsta på lön. De pengar som betaldes ut gick ofta rakt in på kontot, utan riktiga lönespecifikationer. Skatteverket kräver nu förarna på den löneskatt som åkeriet skulle ha betalat.

Fem fack hoppar av las-förhandlingarna

Facket. Fem LO-förbund lämnar förhandlingarna om hur anställningsskyddet ska ändras. ”Man har gått för långt på ett antal punkter”, säger avhopparen Sekos ordförande Valle Karlsson. Transport är kvar.

Arbetskunskap tillbaka till läroplanen?

Undervisning. Skolverket ser över sitt förslag till kursplaner igen efter kritik från bland annat Transport. Inom någon vecka kommer svaret på om undervisningen om arbetslivet skrivs in igen.

Försäkringsinformatör Matilda Olofsson informerar Urban Wärme med flera.

Så räddade facket hem över en miljard kronor till försäkrade

Facket försäkrar. Avdelningarnas uppsökande arbete har gett lysande resultat. Utan Transports informatörer hade närmare 156 miljoner kronor i försäkringspengar frusit inne. För LO-förbunden handlar det om totalt 1,1 miljard – pengar som räddats till anställda med kollektivavtal.

Lönegaranti i nästa vecka till Salimovicförare

Taxi. Chaufförerna på företaget som blivit av med samhällsresorna på västkusten får sina löner från staten. Advokat Anders Aspegren berättar vad det betyder att Taxi 201 201 har beviljats rekonstruktion. Och vad som händer om rekonstruktionen fortsätter.

Transport kräver lön till förare i Salimovicföretag

Taxi. Färdtjänstbolaget som sagts upp av Västtrafik har beviljats rekonstruktion i dag – till en början under två veckor. Transport har samlat in fackmedlemmarnas lönefordringar och skickat en anmaning till företaget att betala dem.