Fel kalla taxiaktioner ”strejk”

Hundratals förare i Taxi Kurir och Taxi 020 har de senaste veckorna protesterat mot arbetsvillkoren. Bolagen hotar nu både förare och åkare med sparken för att de "strejkar vilt". – Det är inte fråga om strejker, säger Anette Olofsson jurist på LO-TCO Rättsskydd.

I mars körde uppretade taxichaufförer i konvoj genom Stockholm. Missnöjet riktar sig främst mot betalningen för färdtjänstkörningar. Från den 1 februari gäller ett nytt avtal mellan Taxi Kurir/Taxi 020 och landstinget – en uppgörelse som sänkt förarnas löner med uppåt 3 000 kronor i månaden.

Direkt efter protestaktionerna gick de två taxiföretagen ut med information till alla åkare och förare. Där sägs ordagrant:

Taxi 020 har inga synpunkter på om anställda förare väljer att framföra sina synpunkter i ordnad form, i en ”laglig strejk”. Strejkrätten gäller alla arbetstagare som är anslutna till ett fackförbund. Men strejken ska då föregås av förhandlingar med arbetsgivaren och annonseras i förtid. I annat fall brukar man kalla det för en vild strejk. En transportör/åkare har dock ingen laglig rätt att strejka.

Alla anslutna åkerier/förare har alltid en skyldighet att utföra de köruppdrag som man tilldelas. Förare/åkare som vägrar utföra tilldelade köruppdrag riskerar att avtalet sägs upp och få sin 020-legitimation spärrad.

Informationen innehåller en rad fel och tveksamheter, konstaterar ombudsmän och arbetsrättsjurister som Transportarbetaren talat med:

  • Taxi 020 har inga anställda förare över huvud taget. Förarna är anställda hos hundratals underentreprenörer, åkare. Många åkare har själva deltagit i protesterna.
  • Strejker föregås inte alltid av förhandlingar, som Taxi 020 och Kurir antyder. De flesta av förarna i bolagen omfattas inte av kollektivavtal – eftersom bolagen vägrar teckna centralt avtal med Transport. Då finns heller ingen fredsplikt för de anställda.
  • Är protesaktionerna strejker i arbetsrättslig mening? Nej, säger arbetsrättsjurist Anette Olofsson. Strejk är en konfliktåtgärd som riktas mot arbetsgivare. Men Taxi 020 och Kurir är ju inte arbetsgivare. Snarast är det fråga om missnöjesyttringar som förare och åkare vidtagit.
  • Påståendet om vild strejk måste också ses mot bakgrund av att chaufförer som kör för de två bolagen inte har schemalagd arbetstid med lön för arbetade timmar. Förarna disponerar bilen, ofta 12–13 timmar i sträck, och har bara ersättning – en viss del av inkörda pengar – när det finns kund i bilen. Förarna har rätt att ta rast genom att logga ur systemet.
  • Anställda chaufförer är för visso skyldiga att utföra det jobb som arbetsgivaren anvisar. Men om arbetsgivaren – alltså åkaren – godkänner att föraren loggar ut från växeln och deltar i en demonstration på sin lediga tid, kan detta svårligen klassas som ”strejk”.

Å andra sidan visar tidigare erfarenheter att taxibolagen har stora möjligheter att sparka ut misshagliga förare. Det sker genom att bolagen tar ifrån personen de interna legitimationer som taxiväxlarna själva utfärdar.

Därmed förbjuds chauffören att logga in och åkaren har inte längre något jobb som den anställda kan utföra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.