Fel kalla taxiaktioner ”strejk”

Hundratals förare i Taxi Kurir och Taxi 020 har de senaste veckorna protesterat mot arbetsvillkoren. Bolagen hotar nu både förare och åkare med sparken för att de "strejkar vilt". – Det är inte fråga om strejker, säger Anette Olofsson jurist på LO-TCO Rättsskydd.

I mars körde uppretade taxichaufförer i konvoj genom Stockholm. Missnöjet riktar sig främst mot betalningen för färdtjänstkörningar. Från den 1 februari gäller ett nytt avtal mellan Taxi Kurir/Taxi 020 och landstinget – en uppgörelse som sänkt förarnas löner med uppåt 3 000 kronor i månaden.

Direkt efter protestaktionerna gick de två taxiföretagen ut med information till alla åkare och förare. Där sägs ordagrant:

Taxi 020 har inga synpunkter på om anställda förare väljer att framföra sina synpunkter i ordnad form, i en ”laglig strejk”. Strejkrätten gäller alla arbetstagare som är anslutna till ett fackförbund. Men strejken ska då föregås av förhandlingar med arbetsgivaren och annonseras i förtid. I annat fall brukar man kalla det för en vild strejk. En transportör/åkare har dock ingen laglig rätt att strejka.

Alla anslutna åkerier/förare har alltid en skyldighet att utföra de köruppdrag som man tilldelas. Förare/åkare som vägrar utföra tilldelade köruppdrag riskerar att avtalet sägs upp och få sin 020-legitimation spärrad.

Informationen innehåller en rad fel och tveksamheter, konstaterar ombudsmän och arbetsrättsjurister som Transportarbetaren talat med:

  • Taxi 020 har inga anställda förare över huvud taget. Förarna är anställda hos hundratals underentreprenörer, åkare. Många åkare har själva deltagit i protesterna.
  • Strejker föregås inte alltid av förhandlingar, som Taxi 020 och Kurir antyder. De flesta av förarna i bolagen omfattas inte av kollektivavtal – eftersom bolagen vägrar teckna centralt avtal med Transport. Då finns heller ingen fredsplikt för de anställda.
  • Är protesaktionerna strejker i arbetsrättslig mening? Nej, säger arbetsrättsjurist Anette Olofsson. Strejk är en konfliktåtgärd som riktas mot arbetsgivare. Men Taxi 020 och Kurir är ju inte arbetsgivare. Snarast är det fråga om missnöjesyttringar som förare och åkare vidtagit.
  • Påståendet om vild strejk måste också ses mot bakgrund av att chaufförer som kör för de två bolagen inte har schemalagd arbetstid med lön för arbetade timmar. Förarna disponerar bilen, ofta 12–13 timmar i sträck, och har bara ersättning – en viss del av inkörda pengar – när det finns kund i bilen. Förarna har rätt att ta rast genom att logga ur systemet.
  • Anställda chaufförer är för visso skyldiga att utföra det jobb som arbetsgivaren anvisar. Men om arbetsgivaren – alltså åkaren – godkänner att föraren loggar ut från växeln och deltar i en demonstration på sin lediga tid, kan detta svårligen klassas som ”strejk”.

Å andra sidan visar tidigare erfarenheter att taxibolagen har stora möjligheter att sparka ut misshagliga förare. Det sker genom att bolagen tar ifrån personen de interna legitimationer som taxiväxlarna själva utfärdar.

Därmed förbjuds chauffören att logga in och åkaren har inte längre något jobb som den anställda kan utföra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.