Fast nykterhetskontroll föreslås i 23 hamnar

Alkokontroller. Öresundsbron plus 23 hamnar förses med fasta, automatiska nykterhetskontroller. Särskilt utbildade kontrollanter kan också behövas. Trafikverket har just levererat ett omfattande förslag om hur berusade chaufförer ska hejdas när de rullar av med sitt fordon i en hamn. Öresundsbron och Karlshamns hamn hamnar först i genomförandet, om utredarna får igenom sina förslag.

– Bra, tycker Lasse Olsson, hamnarbetare och förtroendeman för Transport i Karlshamns hamn. Det är alldeles för vanligt att berusade chaufförer kör av färjorna och ut på vägarna.

Det svänger på statliga Trafikverket.  För ett drygt år sedan sågade verket idén med alkobommar i svenska hamnar. Men den utredningen togs inte emot särskilt positivt av regeringen.

Trafikverket fick bakläxa. I april förra året fick myndigheten i stället i uppdrag att föreslå och förbereda upphandling av nykterhetskontroll i tre till fem lämpliga hamnar.

Och i går kom den nya utredningen: Trafikverket föreslår att 23 hamnar – från Umeå i norr till Trelleborg och Ystad i söder – ska ha anläggningar för nykterhetskontroll. Det innebär att alla hamnar med fordonsfärjor ska förses med nykterhetskontroller.

Hur det i praktiken ska gå till vill myndigheten snarast få svara på genom en marknadsundersökning. Flera olika lösningar, varav alkobommar är en, kan bli aktuella.

Bland förslagen finns också att yrket trafiknykterhetskontrolland återinförs. Personer som utbildas och får en särskild behörighet ska därmed kunna ersätta poliser i vissa situationer.

Visionen är att det under nästa år ska kunna införas alkobommar, av en modell som tidigare testats i Stockholm och Göteborg, i några hamnar. Resten skulle följa efter under 2019. Och på sikt vill Trafikverket utöka verksamheten till andra gränsövergångar, stora parkeringsplatser och kontrollplatser långs vägarna.

– Vi håller med om utredningens förslag i stort, säger Lars-Olov Sjöström, trafiksäkerhetschef på Motorförarnas helnykterhetsförbund som länge har lobbat för alkobommar. Om kontrollerna räddar ett liv var tredje år har hela investeringen betalat sig.

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) har inte hunnit kommentera förslaget än.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ministern nöjd med förslag om alkobommar

Nyktra hamnar. Vilka hamnar som ska förses med alkobommar vill regeringen återkomma till. Liksom i vilken takt nykterhetskontrollerna ska byggas ut. Men i stort är infrastrukturminister Anna Johansson nöjd med förslagen från Trafikverket. December 2016. En rattfull lastbilschaufför stoppades av tullen när han anlände till Trelleborg med en Tysklandsfärja.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.