Fast nykterhetskontroll föreslås i 23 hamnar

Alkokontroller. Öresundsbron plus 23 hamnar förses med fasta, automatiska nykterhetskontroller. Särskilt utbildade kontrollanter kan också behövas. Trafikverket har just levererat ett omfattande förslag om hur berusade chaufförer ska hejdas när de rullar av med sitt fordon i en hamn. Öresundsbron och Karlshamns hamn hamnar först i genomförandet, om utredarna får igenom sina förslag.

– Bra, tycker Lasse Olsson, hamnarbetare och förtroendeman för Transport i Karlshamns hamn. Det är alldeles för vanligt att berusade chaufförer kör av färjorna och ut på vägarna.

Det svänger på statliga Trafikverket.  För ett drygt år sedan sågade verket idén med alkobommar i svenska hamnar. Men den utredningen togs inte emot särskilt positivt av regeringen.

Trafikverket fick bakläxa. I april förra året fick myndigheten i stället i uppdrag att föreslå och förbereda upphandling av nykterhetskontroll i tre till fem lämpliga hamnar.

Och i går kom den nya utredningen: Trafikverket föreslår att 23 hamnar – från Umeå i norr till Trelleborg och Ystad i söder – ska ha anläggningar för nykterhetskontroll. Det innebär att alla hamnar med fordonsfärjor ska förses med nykterhetskontroller.

Hur det i praktiken ska gå till vill myndigheten snarast få svara på genom en marknadsundersökning. Flera olika lösningar, varav alkobommar är en, kan bli aktuella.

Bland förslagen finns också att yrket trafiknykterhetskontrolland återinförs. Personer som utbildas och får en särskild behörighet ska därmed kunna ersätta poliser i vissa situationer.

Visionen är att det under nästa år ska kunna införas alkobommar, av en modell som tidigare testats i Stockholm och Göteborg, i några hamnar. Resten skulle följa efter under 2019. Och på sikt vill Trafikverket utöka verksamheten till andra gränsövergångar, stora parkeringsplatser och kontrollplatser långs vägarna.

– Vi håller med om utredningens förslag i stort, säger Lars-Olov Sjöström, trafiksäkerhetschef på Motorförarnas helnykterhetsförbund som länge har lobbat för alkobommar. Om kontrollerna räddar ett liv var tredje år har hela investeringen betalat sig.

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) har inte hunnit kommentera förslaget än.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ministern nöjd med förslag om alkobommar

Nyktra hamnar. Vilka hamnar som ska förses med alkobommar vill regeringen återkomma till. Liksom i vilken takt nykterhetskontrollerna ska byggas ut. Men i stort är infrastrukturminister Anna Johansson nöjd med förslagen från Trafikverket. December 2016. En rattfull lastbilschaufför stoppades av tullen när han anlände till Trelleborg med en Tysklandsfärja.

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).