Fartyget Navi Star
Close
Navi Star i Köping.
Close

Fartyg i blockad – för bättre villkor ombord

Hamn. Ett ryskt fartyg som ligger i Köping har satts i blockad. Fartyget, Navi Star, är flaggat i Palau. Transport tog ut hamnarbetarna i blockad i fredags eftermiddag.

Seko, som organiserar sjömän, har krävt kollektivavtal ombord. Fackförbundet har fått veta att villkoren för de tolv sjömännen ombord är mycket dåliga. Kravet är att rederiet ska teckna ett kollektivavtal. Det handlar om ett avtal med miniminivåer.

– Det är ovanligt att fartyg som kommer till Sverige saknar ITF-avtal. Navi Star ägs av Navicor, ett ryskt rederi som är extremt motsträviga och som vägrat teckna avtal, trots att det gjorts försök i flera hamnar världen runt, säger Håkan André, ITF-inspektör på Seko, till Sekotidningen.

Med hjälp av Transports sympatiåtgärder finns den mesta lasten kvar på fartyget.

– Bollen ligger hos rederiet, säger Fredrik Brådd, ITF-inspektör på Transport. Jag hoppas att det återkommer under dagen.

Han berättar att Transportstyrelsen varit ombord på Navi Star under helgen. Och att myndigheten hittade brister och belade fartyget med nyttjandeförbud.

Eftersom detta var fartygets tredje anmärkning kommer det under en period inte att vara välkommet i de flesta europeiska hamnar.

ITF-inspektörer jobbar för – och får betalt från – Internationella Transportarbetarefederationen (ITF). Transport har två inspektörer i Sverige, och sjömännens fackförbund Seko har två.

Deras uppdrag är att kolla fartyg med bekvämlighetsflagg. Det vill säga fartyg som är registrerade i ett annat land än där ägaren finns. Ett syfte med bekvämlighetsflaggning är att få lägre skatter och lönekostnader än vad som gäller i rederiets hemland.

Förra året kollade de svenska ITF-inspektörerna 230 utländska fartyg i Sveriges hamnar. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Morgan Karlander:
    13 augusti, 2018

    Mycket bra. Funderar själv på att studera till Sjökapten och vill ha bra förhållanden ombord och i kontrakten som skrivs för personalen. Justa villkor på arbetet och en sjösäker båt, som tål kraftiga oväder/ stormar och orkaner.

Lästips:

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Tommy Wreeth

Det ljusnar på Ikea-fronten

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet är nära medlemmarna i vardagen; nära era lokala frågor, idéer, problem och ibland också konflikter. Vi svarar, tar tillvara och vi tar striden för schysta villkor på arbetsplatsen när det behövs.

Anna Ryding

… förbundskassören som ingick i Transports delegation på världskongressen i Singapore.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.

Mats Fredlund, SD

SD-politiker överklagar Transports uteslutning

Facket. Sverigedemokraten Mats Fredlund har riktat uppmärksamheten mot Transport. Han kommer att driva frågan om sin uteslutning rättsligt. En ledande arbetsrättsjurist konstaterar dock att även ett fack har rätt att utesluta den som motarbetar föreningen.

Miljöarbetare får väktare med sig i sopbilen

Miljöarbetare. En hotfull villaägare i Halmstad har tvingat miljöföretaget att anlita ett bevakningsbolag. Den hotade sopgubben har med sig en väktare i bilen när han kör den aktuella rundan.

Transport kräver avtal för utejobbarna som skiftar däck

Däckarbete. På parkeringsplatser runt om i Sverige står däckarbetare utomhus och byter hjul åt bilister. De jobbar för Däckskiftarna och saknar kollektivavtal och försäkringar. Personalen kommer från länder som Lettland och Vitryssland.