Lars Göran Mellberg i däckverkstaden
Close
Lars Göran Mellberg i däckverkstaden.
Close

Farliga lyft i däckbytarbranschen

Däckarbetare. Sex värktabletter om dagen. Lars Göran Mellberg är ett levande exempel på hur det står till med landets däckarbetare. Nio av tio verkstäder måste åtgärda arbetsmiljön visar Arbetsmiljöverkets senaste drive i gummibranschen.

– Situationen på däcksidan är alarmerande, säger Heli Aarnipuro, som lett Arbetsmiljöverkets (AV) riktade insats.

Under förra året inspekterades 350 arbetsplatser. Utöver specialiserade gummiverkstäder kontrollerades även bilverkstäder, bilhandlare och företag som sätter upp sina anläggningar när det är däckbytessäsong.

Inspektörerna såg arbetsställningar som kan ge belastningsskador, lyfthjälpmedel som var undanställda, brister i det systematiska arbetsmiljöverket. Nio av tio verkstäder får eller har fått återbesök då de ska bevisa att fel och brister har åtgärdats.

Efter en liknande drive för tio år sedan noterade AV flera förbättringar i arbetsmiljön på gummiverkstäderna. Då investerade företagen i lyftanordningar. Men i den nya insatsen kritiseras alltså arbetsmiljön igen.

Lars Göran Mellberg.
Lars Göran Mellberg. Foto: John Antonsson

Gummiarbetaren Lars Göran Mellberg, 62 år, har själv inte märkt ett dugg av att branschen skulle ha utvecklats med fler och bättre lyftanordningar.

– Kroppen är helt slut efter 40 år, säger han som sväljer sex värktabletter om dagen för att klara av sitt arbete.

– Och här har då ingenting hänt som gjort jobbet mindre slitigt. Jag använder spett och lyfter hela dagarna.

Lars Göran Mellberg jobbar på Sundsvalls gummiverkstad. Hans nisch är tunga fordon: lastbilar, entreprenadmaskiner, stora truckar. Dels inne i verkstaden, dels på jourjobb längs vägarna och ute på arbetsplatser. Han hoppas att denna vårvinter blir hans sista högsäsong.

– Jag ska ringa pensionsmyndigheten efter sommaren. Om jag haft råd skulle jag ha gått i pension för länge sedan.

Heli Aarnipuro på Arbetsmiljöverket konstaterar att gummibranschen missar en hel del när det gäller kunskapskrav och arbetsmiljöarbetet. Men bristerna varierar mellan företagen.

De stora kedjorna har tagit till sig myndighetens kritik centralt, enligt Heli Aarnipuro. Och den kedja av däckbytare som driver sin verksamhet bara under bytessäsong har skaffat sig bättre lyftanordningar det senaste året. Ändå beskriver hon läget som alarmerande.

Jan Arvidsson är arbetsmiljöexpert på arbetsgivarorganisationen Transportföretagen. Han noterar resultatet från AV:s drive i däckbytarbranschen.

– Vi samverkar med Transport för att förbättra arbetsmiljön i ett branschråd för däck, säger han. Vid nästa drive från Arbetsmiljöverket ska fler av våra verkstäder sköta sig, men samtidigt är det ju ingen hemlighet att antalet tillfälliga däckverkstäder som inte tillhör oss växer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Arne Classon:
    4 april, 2019

    Jag skulle vilja se vad Arbetsmiljöverket säger om dom besöker en tung lastbilsverkstad där bakre kardan ska tas ur på en tandemdriven timmerbil under vinterhalvåret. Skulle tro dom gick hem och grät.

  2. Maria Johansson:
    1 april, 2019

    Det är bara att beklaga att vi arbetare fortfarande skall behöva slita ut oss.Det borde finnas "obegränsat" med hjälpmedel i dagens samhälle,men så länge det är billigare att slita ut arbetstagarna än att se till att investera i hjälpmedel för att hålla arbetstagarna friska,så kommer detta att fortgå och arbetstagarna bara anses vara som utbytbara för kapitalet/ägarna som bestämmer/tjänar pengar på de som utför arbetet.

Lästips:

Camilla Ländin

Lär dig hantera härskarteknik

8 frågor. ”Har du ingen humor? Jag skämtade bara.” Känns det igen? Organisationskonsulten Camilla Ländin hjälper oss upptäcka, hantera och i bästa fall förebygga härskarteknik.

Johnny Wiklund, RSO avd 18

Johnny finns där när skyddsombud saknas

Arbetsmiljöarbete. Johnny Wiklund är regionalt skyddsombud. Han för arbetstagarnas talan i arbetsmiljöfrågor när det inte finns något skyddsombud på arbetsplatsen.

Transport har 36 regionala skyddsombud

Regionala skyddsombud under attack

Arbetsmiljöarbete. Regeringen försökte stärka de regionala skyddsombuden. Svaret blev massiv kritik. Nu hotas fackens rätt att välja regionala skyddsombud på allvar.

Corona

Sänkta krav för att få a-kassa

A-kassa. Kraven för att få a-kassa sänks tillfälligt. Samtidigt tas karensdagarna bort. Ersättningen som en arbetslös kan få höjs under resten av året.

Tre värdetransporter rånades i fjol

Bevakning. Värdetransportrånens tid är förbi. I början på 2000-talet begicks uppåt 60 rån på ett år. Siffran för förra året är 3.

Corona

Över 3 700 varslade i transportbranschen

Arbetsmarknad. Aldrig förr har så många varslats om uppsägning som under denna coronasmittade mars. Över 3 700 i transportbranschen är drabbade. Det motsvarar 1,6 procent av de anställda.

corona
Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Corona
Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

corona

Förare vittnar om fusk när taxiföretag korttidspermitterar

Taxi. I den krisande taxibranschen är det många företag som utnyttjar möjligheten att permittera förare, genom korttidsarbete. Transport får nu vittnesmål om taxibolag som fuskar när staten går in och betalar delar av lönen.

Corona

Tusen nya medlemmar i Transports a-kassa

A-kassa. Krisen i coronavirusets spår får allt fler att gå med i a-kassan. Transports a-kassa har fått över 1 300 nya medlemmar under mars. Än så länge har inte utbetalningarna börjat öka.

Corona

Distribution har det tuffast bland åkerierna

Chaufförer. Hårdast drabbade av coronakrisen är distributionsåkerier – och därmed distributionschaufförerna. I hela åkeribranschen har de företagen hittills tappat flest uppdrag.

corona

Åkerier drabbas hårt när Volvo stänger ner

Åkeri. På torsdagsmorgonen stängde Volvo ner de stora bilfabrikerna i Göteborg. Bland de drabbade finns flera åkerier som kör Volvogods. På Lundby åkeri står ett 30-tal chaufförer utan jobb.

Corona

Transport säger nej till permitteringslön för uppsagda

Facket. Önskemål om permittering strömmar i till Transport. I första hand är det företag inom taxi och flyg som tillfälligt vill skicka hem personal. Transport har i dag satt ner foten – och nekar arbetsgivare som vill ha statliga pengar till permittering för anställda som de samtidigt säger upp.

Corona

Lastbilsmässan Elmia gör paus i år

Lastbilar. 35 000 personer får vänta. Årets upplaga av lastbilsmässan Elmia skjuts fram till 2021. Ännu ett evenemang som coronaviruset stoppar.

Hallå där!
Sofia Södergren Poikulainen 6

Sofia Södergren Poikulainen

... ordförande i Transports Stockholmsavdelning, som i går höll sitt årsmöte digitalt. Annars skulle coronaviruset ha tvingat dem att skjuta fram det.

corona

Full ruljans på Lysekils återvinningscentral

Miljöarbete. – Här är en jäkla ruljans! Det har definitivt inte blivit mindre att göra. Folk har väl mer tid att slänga skräp nu. Och så fort de kört in genom grindarna försvinner allt sunt förnuft.