Lars Göran Mellberg i däckverkstaden
Close
Lars Göran Mellberg i däckverkstaden.
Close

Farliga lyft i däckbytarbranschen

Däckarbetare. Sex värktabletter om dagen. Lars Göran Mellberg är ett levande exempel på hur det står till med landets däckarbetare. Nio av tio verkstäder måste åtgärda arbetsmiljön visar Arbetsmiljöverkets senaste drive i gummibranschen.

– Situationen på däcksidan är alarmerande, säger Heli Aarnipuro, som lett Arbetsmiljöverkets (AV) riktade insats.

Under förra året inspekterades 350 arbetsplatser. Utöver specialiserade gummiverkstäder kontrollerades även bilverkstäder, bilhandlare och företag som sätter upp sina anläggningar när det är däckbytessäsong.

Inspektörerna såg arbetsställningar som kan ge belastningsskador, lyfthjälpmedel som var undanställda, brister i det systematiska arbetsmiljöverket. Nio av tio verkstäder får eller har fått återbesök då de ska bevisa att fel och brister har åtgärdats.

Efter en liknande drive för tio år sedan noterade AV flera förbättringar i arbetsmiljön på gummiverkstäderna. Då investerade företagen i lyftanordningar. Men i den nya insatsen kritiseras alltså arbetsmiljön igen.

Lars Göran Mellberg.
Lars Göran Mellberg. Foto: John Antonsson

Gummiarbetaren Lars Göran Mellberg, 62 år, har själv inte märkt ett dugg av att branschen skulle ha utvecklats med fler och bättre lyftanordningar.

– Kroppen är helt slut efter 40 år, säger han som sväljer sex värktabletter om dagen för att klara av sitt arbete.

– Och här har då ingenting hänt som gjort jobbet mindre slitigt. Jag använder spett och lyfter hela dagarna.

Lars Göran Mellberg jobbar på Sundsvalls gummiverkstad. Hans nisch är tunga fordon: lastbilar, entreprenadmaskiner, stora truckar. Dels inne i verkstaden, dels på jourjobb längs vägarna och ute på arbetsplatser. Han hoppas att denna vårvinter blir hans sista högsäsong.

– Jag ska ringa pensionsmyndigheten efter sommaren. Om jag haft råd skulle jag ha gått i pension för länge sedan.

Heli Aarnipuro på Arbetsmiljöverket konstaterar att gummibranschen missar en hel del när det gäller kunskapskrav och arbetsmiljöarbetet. Men bristerna varierar mellan företagen.

De stora kedjorna har tagit till sig myndighetens kritik centralt, enligt Heli Aarnipuro. Och den kedja av däckbytare som driver sin verksamhet bara under bytessäsong har skaffat sig bättre lyftanordningar det senaste året. Ändå beskriver hon läget som alarmerande.

Jan Arvidsson är arbetsmiljöexpert på arbetsgivarorganisationen Transportföretagen. Han noterar resultatet från AV:s drive i däckbytarbranschen.

– Vi samverkar med Transport för att förbättra arbetsmiljön i ett branschråd för däck, säger han. Vid nästa drive från Arbetsmiljöverket ska fler av våra verkstäder sköta sig, men samtidigt är det ju ingen hemlighet att antalet tillfälliga däckverkstäder som inte tillhör oss växer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Arne Classon:
    4 april, 2019

    Jag skulle vilja se vad Arbetsmiljöverket säger om dom besöker en tung lastbilsverkstad där bakre kardan ska tas ur på en tandemdriven timmerbil under vinterhalvåret. Skulle tro dom gick hem och grät.

  2. Maria Johansson:
    1 april, 2019

    Det är bara att beklaga att vi arbetare fortfarande skall behöva slita ut oss.Det borde finnas "obegränsat" med hjälpmedel i dagens samhälle,men så länge det är billigare att slita ut arbetstagarna än att se till att investera i hjälpmedel för att hålla arbetstagarna friska,så kommer detta att fortgå och arbetstagarna bara anses vara som utbytbara för kapitalet/ägarna som bestämmer/tjänar pengar på de som utför arbetet.

Lästips:

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.

Gustaf Järsberg och Martin Miljeteig

Många tankevurpor om skyddsombuden

Debatt. Om inte facken utser skyddsombuden, vem ska då driva deras ärende om de motarbetas, hindras eller trakasseras? Gustaf Järsberg och Martin Miljeteig, Transport, svarar på Svenskt Näringslivs och Företagarnas debattinlägg i SvD.

Transportarbetarens logga

Oklart vad som ligger bakom tankbilsförares död

Åkeri. Chauffören som på tisdagen hittades medvetslös vid en tankbil intill Vallviks bruk i Hälsingland har avlidit av skadorna. Varken åkeriet, som ligger i Gävle, eller facket vet i nuläget om föraren, en man i 50-årsåldern, skadat sig i arbetet eller drabbats av akut sjukdom.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.