Farlig sophämtning överklagas – ännu en gång

För att skona renhållarnas kroppar och förbättra säkerheten för kringboende ville Arbetsmiljöverket stoppa sophämtningen vid ett par krogar i Uppsala. Förvaltningsrätten gav verket rätt, men Samtek ger sig inte. Miljöföretaget överklagar igen, till kammarrätten.

Om Arbetsmiljöverket fått sin vilja igenom hade Samtek tvingats åtgärda problemen med farliga backvägar på smala gångvägar redan den 1 november förra året. Kombinerat med sopgubbarnas släpande av tunga kärl över trösklar och ojämn mark från restaurang Le Park och Gästrike-Hälsinglands nation i centrala Uppsala.

Om arbetsmiljön inte förbättrades hotade Arbetsmiljöverket med 100 000 kronor i vite.

Men i och med att Samtek nu går vidare och överklagar förvaltningsrättens dom har företaget skaffat sig ännu en tidsfrist. Sopgubbarna kan fortsätta arbeta som hittills, innan fallet tas upp igen och ny dom faller.

Annars hade företaget fått punga ut med böter eller vidta åtgärder senast i mitten av april nästa år.

Fast att rätta till bristerna med de svårtillgängliga soprummen, som äventyrar både miljöarbetarnas hälsa och Uppsalabornas säkerhet är ingen lätt uppgift, försvarar sig företaget. Det skulle kräva både dyrbara och ”omfattande ingrepp” på mark och byggnader, som bolaget inte uppfattar som rimliga eller genomförbara. Bland annat på grund av att Uppsala kommun står som ägare och att nationsbyggnaderna är kulturmärkta.

Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter om ergonomi och säkerhet ska transportvägen för kärlen vara jämn, plan och hårdgjord. Sopbilen ska kunna köra fram ”i omedelbar närhet” till uppställningsplatser och soprum, så att dragvägen blir så kort som möjlig.

Miljöarbetarna ska inte heller behöva riskera att köra på personer eller egendom i hämtningsområdet.

Samtek, som har renhållningsuppdrag i Uppsala, Västerås och Norrtälje, har nyligen bytt ägare till Karlsvik, en företagsgrupp i Roslagen. I en intervju med Transportarbetaren säger nya vd:n Per Nordin att bolaget på sikt vill ”fasa ut de kommunala uppdragen”, men att man inte har någon brådska.

Samteks förre vd, Göran Karlin, har tidigare uttalat sig i Transportarbetaren om tvisten med Arbetsmiljöverket:

– Vi vill att våra gubbar ska få så gynnsamma förhållanden som möjligt. Men då måste kommunen upplåta mark så att vi kan ha sopkärlen ute vid vägen. Det är enda lösningen vid de här krogarna.

Samtek har ett 40-tal anställda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Inget stopp för ensamjobb bland Loomis värdetransportörer

Värdetransporter. Arbetsmiljöverket gick först på huvudskyddsombudets och Transports linje: Loomis ska dubbelbemanna sina värdetransporter. Efter visst juridiskt krångel vänder myndigheten nu på klacken. Värdeväktarna får arbeta ensamma.

”Transport är landets största hamnfack”

Hamn. På onsdagskvällen sände Uppdrag granskning ett timslångt inslag om konflikten i Göteborgs hamn. Transports avtalssekreterare Peter Winsten är besviken: – Tyvärr var programmet väldigt tendentiöst. Reportrarna brydde sig inte ens om att klargöra att Transport faktiskt är det största hamnfacket i Sverige.

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.