Farlig sophämtning överklagas – ännu en gång

För att skona renhållarnas kroppar och förbättra säkerheten för kringboende ville Arbetsmiljöverket stoppa sophämtningen vid ett par krogar i Uppsala. Förvaltningsrätten gav verket rätt, men Samtek ger sig inte. Miljöföretaget överklagar igen, till kammarrätten.

Om Arbetsmiljöverket fått sin vilja igenom hade Samtek tvingats åtgärda problemen med farliga backvägar på smala gångvägar redan den 1 november förra året. Kombinerat med sopgubbarnas släpande av tunga kärl över trösklar och ojämn mark från restaurang Le Park och Gästrike-Hälsinglands nation i centrala Uppsala.

Om arbetsmiljön inte förbättrades hotade Arbetsmiljöverket med 100 000 kronor i vite.

Men i och med att Samtek nu går vidare och överklagar förvaltningsrättens dom har företaget skaffat sig ännu en tidsfrist. Sopgubbarna kan fortsätta arbeta som hittills, innan fallet tas upp igen och ny dom faller.

Annars hade företaget fått punga ut med böter eller vidta åtgärder senast i mitten av april nästa år.

Fast att rätta till bristerna med de svårtillgängliga soprummen, som äventyrar både miljöarbetarnas hälsa och Uppsalabornas säkerhet är ingen lätt uppgift, försvarar sig företaget. Det skulle kräva både dyrbara och ”omfattande ingrepp” på mark och byggnader, som bolaget inte uppfattar som rimliga eller genomförbara. Bland annat på grund av att Uppsala kommun står som ägare och att nationsbyggnaderna är kulturmärkta.

Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter om ergonomi och säkerhet ska transportvägen för kärlen vara jämn, plan och hårdgjord. Sopbilen ska kunna köra fram ”i omedelbar närhet” till uppställningsplatser och soprum, så att dragvägen blir så kort som möjlig.

Miljöarbetarna ska inte heller behöva riskera att köra på personer eller egendom i hämtningsområdet.

Samtek, som har renhållningsuppdrag i Uppsala, Västerås och Norrtälje, har nyligen bytt ägare till Karlsvik, en företagsgrupp i Roslagen. I en intervju med Transportarbetaren säger nya vd:n Per Nordin att bolaget på sikt vill ”fasa ut de kommunala uppdragen”, men att man inte har någon brådska.

Samteks förre vd, Göran Karlin, har tidigare uttalat sig i Transportarbetaren om tvisten med Arbetsmiljöverket:

– Vi vill att våra gubbar ska få så gynnsamma förhållanden som möjligt. Men då måste kommunen upplåta mark så att vi kan ha sopkärlen ute vid vägen. Det är enda lösningen vid de här krogarna.

Samtek har ett 40-tal anställda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett steg närmare avtal för taxiförarna

Taxi. Den här veckan har fack och arbetsgivare förhandlat om ett nytt löneavtal för landets över 20 000 taxichaufförer. Vid 17-tiden på torsdagen avbröts överläggningarna. – Jag är försiktigt optimistisk. Vi har tagit ett steg mot ett avtal som faktiskt innehåller en fast månadslön för chaufförer som kör enbart samhällsbetalda resor, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Så påverkar statsbudgeten Transports medlemmar

Politik. Alkobommar, 1000 platser på yrkesförarutbildning för vuxna och pengar för att gods ska gå till havs i stället för på väg. Det är några av nyheterna i den statsbudget regeringen presenterade i dag.

Väktarjobb stoppades efter stenkastning och bilbrand

Bevakning. I stadsdelen Sylte i Trollhättan utsattes två väktare för stenkastning och deras bil sattes i brand. Transport svarade med skyddsstopp, med krav på poliseskort för väktare som ger sig in i området. Stoppet är nu hävt.

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.