Farlig sophämtning överklagas – ännu en gång

För att skona renhållarnas kroppar och förbättra säkerheten för kringboende ville Arbetsmiljöverket stoppa sophämtningen vid ett par krogar i Uppsala. Förvaltningsrätten gav verket rätt, men Samtek ger sig inte. Miljöföretaget överklagar igen, till kammarrätten.

Om Arbetsmiljöverket fått sin vilja igenom hade Samtek tvingats åtgärda problemen med farliga backvägar på smala gångvägar redan den 1 november förra året. Kombinerat med sopgubbarnas släpande av tunga kärl över trösklar och ojämn mark från restaurang Le Park och Gästrike-Hälsinglands nation i centrala Uppsala.

Om arbetsmiljön inte förbättrades hotade Arbetsmiljöverket med 100 000 kronor i vite.

Men i och med att Samtek nu går vidare och överklagar förvaltningsrättens dom har företaget skaffat sig ännu en tidsfrist. Sopgubbarna kan fortsätta arbeta som hittills, innan fallet tas upp igen och ny dom faller.

Annars hade företaget fått punga ut med böter eller vidta åtgärder senast i mitten av april nästa år.

Fast att rätta till bristerna med de svårtillgängliga soprummen, som äventyrar både miljöarbetarnas hälsa och Uppsalabornas säkerhet är ingen lätt uppgift, försvarar sig företaget. Det skulle kräva både dyrbara och ”omfattande ingrepp” på mark och byggnader, som bolaget inte uppfattar som rimliga eller genomförbara. Bland annat på grund av att Uppsala kommun står som ägare och att nationsbyggnaderna är kulturmärkta.

Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter om ergonomi och säkerhet ska transportvägen för kärlen vara jämn, plan och hårdgjord. Sopbilen ska kunna köra fram ”i omedelbar närhet” till uppställningsplatser och soprum, så att dragvägen blir så kort som möjlig.

Miljöarbetarna ska inte heller behöva riskera att köra på personer eller egendom i hämtningsområdet.

Samtek, som har renhållningsuppdrag i Uppsala, Västerås och Norrtälje, har nyligen bytt ägare till Karlsvik, en företagsgrupp i Roslagen. I en intervju med Transportarbetaren säger nya vd:n Per Nordin att bolaget på sikt vill ”fasa ut de kommunala uppdragen”, men att man inte har någon brådska.

Samteks förre vd, Göran Karlin, har tidigare uttalat sig i Transportarbetaren om tvisten med Arbetsmiljöverket:

– Vi vill att våra gubbar ska få så gynnsamma förhållanden som möjligt. Men då måste kommunen upplåta mark så att vi kan ha sopkärlen ute vid vägen. Det är enda lösningen vid de här krogarna.

Samtek har ett 40-tal anställda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Åkeri körde olagligt – nu stäms speditören

Åkeri. Kan speditören krävas på dryga företagsböter när det anlitade utländska åkeriet kör olagligt i Sverige? Det ska Uppsala tingsrätt ta ställning till i ett högintressant mål som handlar om beställaransvar.

Fartyget Navi Star

Blockaden mot ryska fartyget upphävd

Hamn. Sjömännen ombord på ryska Navi Star har fått kollektivavtal. Transport upphäver sin sympatiblockad i eftermiddag. Det betyder att fartygets last av armeringsjärn kan börja lossas i Köpings hamn.

Ardalan Shekarabi träffar taxichaufförer i Västerås.

Minister med koll på villkoren

Samhällsresor. En heldag bland taxiförare och transportare. Så såg civilminister Ardalan Shekarabis onsdag ut. Temat var offentlig upphandling, av till exempel färdtjänst.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.