Close
Gösta Bågenholm kommer att prata om sjömansliv om han röstas fram som värd för P1:s program Sommar. Och om drömmar, längtan, om tidsandan och om oro för olyckor och död till sjöss. Här framför Eric Lundgrens motiv med Göteborgs hamn.
Close

Färgstark Transportare kan ta plats i P1:s Sommar

Fackligt. Sjöfartshistoria, fredskamp och uppväxten ombord på en båt. Nu tävlar Transportmedlemen Gösta Bågenholm om en plats som sommarpratare i radio.

Gösta Bågenholm är vice ordförande i pensionärssektion i Transports Göteborgsavdelning 3. Nyligen blev han utvald som en av åtta kandidater som kan bli värd för Sveriges Radio:s program ”Lyssnarnas sommar”.

– Programledaren ringde förra torsdagen, jag blev jätteglad, de hade fått 400 bidrag. Idén fick jag när jag hörde på radion att de sökte sommarpratare. Andra gången jag hörde efterlysningen tänkte jag ”kanske det ”och började fila och träna på mitt egobefläckade bidrag, säger Gösta Bågenholm.

Han är närmast född ombord på en båt. Så snart hans mamma skrivits ut från förlossningsavdelningen i Göteborg packades han ner i en korg och likt Bibelns Moses sjösattes den lille Gösta i korgen, inte på Nilen men väl ombord på Göta kanal-ångaren Sigurd av Lidköping.

– Där var pappa kapten, mamma var kocka. Ombord på en båt tillbringade jag och min syster alla våra förskoleår. På kvällarna sjöng mamma sånger som hon samlat i handskrivna visböcker. Hon läste också ofta högt, säger Gösta Bågenholm.
– Det är de sångerna, den stämningen, som jag vill dela med mig av – om längtan, om hamnar och om drömmar. Och om tidsandan, om döden på arbetsplatsen. Sjömanslivet var mycket farligt.

Under de första 18 efterkrigsåren sjönk 277 svenska lastfartyg. Orsakerna var skilda; nedisning, felnavigering, att fartygen gick på minor som blivit kvar från två världskrig. Gösta Bågenholm framhåller också den dåvarande, bristfälliga utbildningen av sjöbefäl som en orsak.

– Det har blivit mycket bättre, många av fartygen som då sjönk gjorde det inte i första hand för att de var dåliga utan för att de gick ut i för hårt väder, säger Gösta Bågenholm.
Han nämner också att rykten om att Sovjet kapade fartyg på Östersjön drabbade det ordinarie säkerhetsarbetet. Om Gösta Bågenholm blir sommarvärd kommer han i sitt program att ta upp några exempel på förlisningar som under kalla kriget gav upphov till sådana rykten om ryska och polska kapningar.

Bland annat fartyget Kinnekulle som vårvintern 1948 nedisat upptäcktes utanför danska kusten, ett spökskepp utan spår av den svenska besättningen.

– Efterlevande hoppades länge att besättningen tagits till fånga och fängslats i Sovjet. Pappa var med om att bärga båten till Helsingborg och ryktena om vad som hänt levde sedan länge vidare, inte minst bland Vänersjömän.
Gösta Bågenholm har i stort varit såväl hemmastaden Göteborg som sjön trogen i alla år, bortsett från nio år på Volvo i Torslanda. Från jungman på kanalbåt till befälhavare på lastfartyg, som främst trafikerade Östersjön, och tillbaka till Göta kanal. Han har även varit styrman på skolfartyg som seglat i Atlanten och Medelhavet.

– Först var jag med min pappa, jag trivdes med det. Det är ju långt ifrån alla söner som gör… Efter att han dog arbetade jag med fiske ett tag men längtade tillbaka ut till sjöss. Jag tog skepparexamen och utbildade mig för att kunna försörja mig som styrman och senare kapten.

Tidigare har Gösta Bågenholm aldrig arbetat med radio men skrivit har han gjort under många år. Han har också doktorerat i arkeologi och skrivit flera böcker, bland annat om den medeltida sandindustrin på Kinnekulle, ”Sjö-Lexikon” och ”Ett medeltida sjölexikon från Island” med gamla sjötermer översatta och tolkade.

– Jag gick i land 2011 och tänkte vila mitt otium, men väcktes ur vilan för att dra en lans för fred, säger Gösta, som är aktiv i nätverket Fredsam Göteborg, som arbetar för nedrustning och mänskliga rättigheter.

I samband med att Gösta Bågenholm gick i land – och i pension – bytte han fackförbund från Seko-Sjöfart till Transport. Tillsammans med en kamrat, Sven Olof Larsson, drog han igång en pensionärssektion i Göteborgsavdelningen. Kamraten hade varit buss- och lastbilschaufför, men båda hade tidigare seglat tillsammans, skrivit ihop och arbetat med fackliga frågor.

Det är lyssnarna som avgör vem som blir sommarvärd och får sommarprata i radio den 17 juli.  Fram till och med söndag den 26 maj pågår omröstningen via Sveriges Radios hemsida.
Det går också att lyssna på inledningen på Gösta och de andra sju kandidaternas bidrag hos SR: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2071&artikel=7204555

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Klimatet – en facklig fråga

Debatt. Vägen mot framtidens gröna jobb och hållbara ekonomi måste ha fokus på mänskliga rättigheter. Det gäller också inom det internationella biståndet.

Kampdagar ska locka nya medlemmar till facket

Däckarbete. – Vad gör Transport åt det snäva tidsfönstret då alla bilägare måste hinna byta från dubb- till sommardäck? I år är det bara nio arbetsdagar... Det var den stora frågan som mötte Transports uppsökare när de hälsade på gummiverkstäder i Sörmland under den första av en serie fackliga kampdagar.

Orättvist att lägga över ansvaret på arbetarna

Ordförandeord. Det är sista ”ordföranden har ordet” för året och vi har en händelserik höst bakom oss. Vi har åstadkommit mycket tillsammans och jag är enormt stolt över det här förbundet och våra medlemmar. Det märks att vi är ett kampförbund!

Carl-Bertil Essebro, Lycksele flygplats.

Flygplatser i norr kompenseras för flygskatt

Flyg. Nu ska Trafikverket utreda vilka flygplatser i Norrland som kan få statligt stöd. Det är en kompensation för flygskatten. – Vi får verkligen hoppas att de betalar tillbaka, säger Carl-Bertil Essebro, Transports förtroendeman på Lycksele flygplats.

Martin Bjurhem, vd på Bya.

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist från klubbstyrelsen på DHL

Varslet på DHL minskar till tio uppsagda

Lager. Av 36 varslade slutar det med uppsägning för tio. Ytterligare sex slutar efter en ekonomisk uppgörelse med arbetsgivaren. Skräckbeskedet på DHL:s lager i Örebro blev betydligt mildare efter förhandlingarna med Transport.

Föraren till skenande lastbil utreds av polis

Åkeri. Inget tekniskt fel. Inga tecken på att chauffören bromsat. Dramat med den skenande lastbilen har landat hos polisen som utreder om föraren gjort sig skyldig till falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Niklas Andersson lastsäkrar

Allt du vill veta om lastsäkring

Chaufförer. Lasten får inte glida, tippa, vandra eller rulla på lastbilsflaket. Ett självklart grundkrav när det gäller lastsäkring. I dagarna har Tya tagit fram en branschnorm som ska hjälpa dig att säkra lasten på rätt sätt.

Uppsägningar på lager i Örebro

Lager. DHL Supply chain i Örebro varslar 40 anställda om uppsägning. 36 av dem tillhör Transport. Enligt facket vill DHL frångå turordningsreglerna som säger först in – sist ut.

Ylva Johansson intervjuas

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Nyvalda
Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Marcela Velarde

”Hej, jag heter Marcela”

Facket. Medlemsmöten var temat för veckans kurs på Transports förbundskontor. Ett gäng aktiva trimmades i att värva nya medlemmar. Plus möta dem som redan är med.

Transportarbetaren granskar
Movare i Göteborg

Stora prisskillnader för en och samma flytt

Flyttupphandling. Drygt 234 000 för en kontorsflytt. Eller knappt 48 000 kronor. Försvarsmakten valde det billigaste. Bakom det låga priset finns en flyttkoncern som skapat stora rubriker genom åren.

Rickard Biguet, Rexab

”Ärlighet vinner inga kontrakt”

Flyttupphandling. I 20 års tid har flyttföretagaren Rickard Biguet slagits för en seriösare bransch och för offentliga upphandlingar som inte uppmuntrar till fusk. Samtidigt har han anpassat sig till spelreglerna.

Västerås flyttningsbyrå

Domstolsbeslut sätter stopp för prisgolv

Flyttupphandling. Noll kronor i timmen för en flyttbil med chaufför. Erfarna flyttföretagare skakar på huvudet. Ett försök att motverka prisdumpningen gick i stöpet när landets högsta jurister grep in.

Henrik Sternberg

Sternberg drar i gång ny granskning av cabotagetrafiken

Åkeri. Logistikforskaren Henrik Sternberg startar en ny stor cabotagestudie i Sverige. Även den här gången är tanken att allmänheten ska rapportera in utländska lastbilar. Transport bidrar med drygt en miljon kronor.