Close
Gösta Bågenholm kommer att prata om sjömansliv om han röstas fram som värd för P1:s program Sommar. Och om drömmar, längtan, om tidsandan och om oro för olyckor och död till sjöss. Här framför Eric Lundgrens motiv med Göteborgs hamn.
Close

Färgstark Transportare kan ta plats i P1:s Sommar

Fackligt. Sjöfartshistoria, fredskamp och uppväxten ombord på en båt. Nu tävlar Transportmedlemen Gösta Bågenholm om en plats som sommarpratare i radio.

Gösta Bågenholm är vice ordförande i pensionärssektion i Transports Göteborgsavdelning 3. Nyligen blev han utvald som en av åtta kandidater som kan bli värd för Sveriges Radio:s program ”Lyssnarnas sommar”.

– Programledaren ringde förra torsdagen, jag blev jätteglad, de hade fått 400 bidrag. Idén fick jag när jag hörde på radion att de sökte sommarpratare. Andra gången jag hörde efterlysningen tänkte jag ”kanske det ”och började fila och träna på mitt egobefläckade bidrag, säger Gösta Bågenholm.

Han är närmast född ombord på en båt. Så snart hans mamma skrivits ut från förlossningsavdelningen i Göteborg packades han ner i en korg och likt Bibelns Moses sjösattes den lille Gösta i korgen, inte på Nilen men väl ombord på Göta kanal-ångaren Sigurd av Lidköping.

– Där var pappa kapten, mamma var kocka. Ombord på en båt tillbringade jag och min syster alla våra förskoleår. På kvällarna sjöng mamma sånger som hon samlat i handskrivna visböcker. Hon läste också ofta högt, säger Gösta Bågenholm.
– Det är de sångerna, den stämningen, som jag vill dela med mig av – om längtan, om hamnar och om drömmar. Och om tidsandan, om döden på arbetsplatsen. Sjömanslivet var mycket farligt.

Under de första 18 efterkrigsåren sjönk 277 svenska lastfartyg. Orsakerna var skilda; nedisning, felnavigering, att fartygen gick på minor som blivit kvar från två världskrig. Gösta Bågenholm framhåller också den dåvarande, bristfälliga utbildningen av sjöbefäl som en orsak.

– Det har blivit mycket bättre, många av fartygen som då sjönk gjorde det inte i första hand för att de var dåliga utan för att de gick ut i för hårt väder, säger Gösta Bågenholm.
Han nämner också att rykten om att Sovjet kapade fartyg på Östersjön drabbade det ordinarie säkerhetsarbetet. Om Gösta Bågenholm blir sommarvärd kommer han i sitt program att ta upp några exempel på förlisningar som under kalla kriget gav upphov till sådana rykten om ryska och polska kapningar.

Bland annat fartyget Kinnekulle som vårvintern 1948 nedisat upptäcktes utanför danska kusten, ett spökskepp utan spår av den svenska besättningen.

– Efterlevande hoppades länge att besättningen tagits till fånga och fängslats i Sovjet. Pappa var med om att bärga båten till Helsingborg och ryktena om vad som hänt levde sedan länge vidare, inte minst bland Vänersjömän.
Gösta Bågenholm har i stort varit såväl hemmastaden Göteborg som sjön trogen i alla år, bortsett från nio år på Volvo i Torslanda. Från jungman på kanalbåt till befälhavare på lastfartyg, som främst trafikerade Östersjön, och tillbaka till Göta kanal. Han har även varit styrman på skolfartyg som seglat i Atlanten och Medelhavet.

– Först var jag med min pappa, jag trivdes med det. Det är ju långt ifrån alla söner som gör… Efter att han dog arbetade jag med fiske ett tag men längtade tillbaka ut till sjöss. Jag tog skepparexamen och utbildade mig för att kunna försörja mig som styrman och senare kapten.

Tidigare har Gösta Bågenholm aldrig arbetat med radio men skrivit har han gjort under många år. Han har också doktorerat i arkeologi och skrivit flera böcker, bland annat om den medeltida sandindustrin på Kinnekulle, ”Sjö-Lexikon” och ”Ett medeltida sjölexikon från Island” med gamla sjötermer översatta och tolkade.

– Jag gick i land 2011 och tänkte vila mitt otium, men väcktes ur vilan för att dra en lans för fred, säger Gösta, som är aktiv i nätverket Fredsam Göteborg, som arbetar för nedrustning och mänskliga rättigheter.

I samband med att Gösta Bågenholm gick i land – och i pension – bytte han fackförbund från Seko-Sjöfart till Transport. Tillsammans med en kamrat, Sven Olof Larsson, drog han igång en pensionärssektion i Göteborgsavdelningen. Kamraten hade varit buss- och lastbilschaufför, men båda hade tidigare seglat tillsammans, skrivit ihop och arbetat med fackliga frågor.

Det är lyssnarna som avgör vem som blir sommarvärd och får sommarprata i radio den 17 juli.  Fram till och med söndag den 26 maj pågår omröstningen via Sveriges Radios hemsida.
Det går också att lyssna på inledningen på Gösta och de andra sju kandidaternas bidrag hos SR: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2071&artikel=7204555

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johnny Wiklund, RSO avd 18

Johnny finns där när skyddsombud saknas

Arbetsmiljöarbete. Johnny Wiklund är regionalt skyddsombud. Han för arbetstagarnas talan i arbetsmiljöfrågor när det inte finns något skyddsombud på arbetsplatsen.

Tommy Wreeth

Hållbara transporter inget för Ikea?

Ordförandeord. Jag har min bakgrund inom terminal och lager. Jag gillade mitt jobb och det var också det som lade grunden till mitt fackliga engagemang.

Södertälje hamn

Södertälje Hamn avskedar skyddsombud

Hamn. Södertälje Hamn sparkar stuveriarbetaren Patrick Hörstam, som också är klubbordförande och skyddsombud. Hörstam är inte bara uppsagd, utan avskedad med omedelbar verkan. Beskedet kom efter en långvarig tvist mellan Transport och hamnbolaget, om arbetsmiljön.

Corona

Fortbildning för vakter ställs in

Bevakning. Den fortbildning som krävs för väktare, ordningsvakter och skyddsvakter ställs in. En vakt vars behörighet är på väg att gå ut måste begära ett personligt undantag hos polisen.

Corona

Östkrav att skjuta på EU:s vägpaket

EU. Åtta länder vill skjuta på EU:s skarpare regler för lastbilstrafiken. De hänvisar till tuffa tider för åkerierna under coronakrisen. På gränsen till osmakligt, enligt svenska parlamentarikern Johan Danielsson (S).

Corona

Ansökningarna väller in till a-kassan

A-kassa. Medlemmarna strömmar till Transports a-kassa. Bara under tisdagen anslöt sig 2 000 personer. Rusningen tog fart med regeringens förslag att det ska bli lättare att kvalificera sig till ersättning.

Företag försöker tjäna pengar på dina försäkringar

Försäkringar. Transports medlemmar fick 77 miljoner kronor utbetalt från sina fackliga försäkringar förra året. Samtidigt varnar facket för företag som försöker tjäna pengar på medlemmarnas olyckor.

Corona

Många företag vill permittera

Arbetsmarknad. Taxiåkarna står först i kön för att permittera. En del av Transports lokala ombudsmän hinner inte andas mellan samtalen och mejlen.

Corona

Värmland utbildar förare för coronakörningar

Färdtjänst. I Värmland ska oförberedda färdtjänstförare inte riskera att få köra coronasmittade resenärer. Trafikbolaget ligger i tättruppen när det handlar om att dela upp resenärerna för att skydda chaufförer.

Corona

Färdtjänstförare kan få köra coronasmittade

Färdtjänst. Regioner och kommuner avgör nu själva om coronasmittade patienter ska transporteras med vanlig färdtjänsttaxi. I Dalarna har Transport anmält sex taxibolag för att de utsätter sina chaufförer för risker när de kör smittade.

Corona

Sänkta krav för att få a-kassa

A-kassa. Kraven för att få a-kassa sänks tillfälligt. Samtidigt tas karensdagarna bort. Ersättningen som en arbetslös kan få höjs under resten av året.

Tre värdetransporter rånades i fjol

Bevakning. Värdetransportrånens tid är förbi. I början på 2000-talet begicks uppåt 60 rån på ett år. Siffran för förra året är 3.

Corona

Över 3 700 varslade i transportbranschen

Arbetsmarknad. Aldrig förr har så många varslats om uppsägning som under denna coronasmittade mars. Över 3 700 i transportbranschen är drabbade. Det motsvarar 1,6 procent av de anställda.

corona
Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Corona
Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

corona

Förare vittnar om fusk när taxiföretag korttidspermitterar

Taxi. I den krisande taxibranschen är det många företag som utnyttjar möjligheten att permittera förare, genom korttidsarbete. Transport får nu vittnesmål om taxibolag som fuskar när staten går in och betalar delar av lönen.

Corona

Tusen nya medlemmar i Transports a-kassa

A-kassa. Krisen i coronavirusets spår får allt fler att gå med i a-kassan. Transports a-kassa har fått över 1 300 nya medlemmar under mars. Än så länge har inte utbetalningarna börjat öka.

Corona

Distribution har det tuffast bland åkerierna

Chaufförer. Hårdast drabbade av coronakrisen är distributionsåkerier – och därmed distributionschaufförerna. I hela åkeribranschen har de företagen hittills tappat flest uppdrag.