Close
Gösta Bågenholm kommer att prata om sjömansliv om han röstas fram som värd för P1:s program Sommar. Och om drömmar, längtan, om tidsandan och om oro för olyckor och död till sjöss. Här framför Eric Lundgrens motiv med Göteborgs hamn.
Close

Färgstark Transportare kan ta plats i P1:s Sommar

Fackligt. Sjöfartshistoria, fredskamp och uppväxten ombord på en båt. Nu tävlar Transportmedlemen Gösta Bågenholm om en plats som sommarpratare i radio.

Gösta Bågenholm är vice ordförande i pensionärssektion i Transports Göteborgsavdelning 3. Nyligen blev han utvald som en av åtta kandidater som kan bli värd för Sveriges Radio:s program ”Lyssnarnas sommar”.

– Programledaren ringde förra torsdagen, jag blev jätteglad, de hade fått 400 bidrag. Idén fick jag när jag hörde på radion att de sökte sommarpratare. Andra gången jag hörde efterlysningen tänkte jag ”kanske det ”och började fila och träna på mitt egobefläckade bidrag, säger Gösta Bågenholm.

Han är närmast född ombord på en båt. Så snart hans mamma skrivits ut från förlossningsavdelningen i Göteborg packades han ner i en korg och likt Bibelns Moses sjösattes den lille Gösta i korgen, inte på Nilen men väl ombord på Göta kanal-ångaren Sigurd av Lidköping.

– Där var pappa kapten, mamma var kocka. Ombord på en båt tillbringade jag och min syster alla våra förskoleår. På kvällarna sjöng mamma sånger som hon samlat i handskrivna visböcker. Hon läste också ofta högt, säger Gösta Bågenholm.
– Det är de sångerna, den stämningen, som jag vill dela med mig av – om längtan, om hamnar och om drömmar. Och om tidsandan, om döden på arbetsplatsen. Sjömanslivet var mycket farligt.

Under de första 18 efterkrigsåren sjönk 277 svenska lastfartyg. Orsakerna var skilda; nedisning, felnavigering, att fartygen gick på minor som blivit kvar från två världskrig. Gösta Bågenholm framhåller också den dåvarande, bristfälliga utbildningen av sjöbefäl som en orsak.

– Det har blivit mycket bättre, många av fartygen som då sjönk gjorde det inte i första hand för att de var dåliga utan för att de gick ut i för hårt väder, säger Gösta Bågenholm.
Han nämner också att rykten om att Sovjet kapade fartyg på Östersjön drabbade det ordinarie säkerhetsarbetet. Om Gösta Bågenholm blir sommarvärd kommer han i sitt program att ta upp några exempel på förlisningar som under kalla kriget gav upphov till sådana rykten om ryska och polska kapningar.

Bland annat fartyget Kinnekulle som vårvintern 1948 nedisat upptäcktes utanför danska kusten, ett spökskepp utan spår av den svenska besättningen.

– Efterlevande hoppades länge att besättningen tagits till fånga och fängslats i Sovjet. Pappa var med om att bärga båten till Helsingborg och ryktena om vad som hänt levde sedan länge vidare, inte minst bland Vänersjömän.
Gösta Bågenholm har i stort varit såväl hemmastaden Göteborg som sjön trogen i alla år, bortsett från nio år på Volvo i Torslanda. Från jungman på kanalbåt till befälhavare på lastfartyg, som främst trafikerade Östersjön, och tillbaka till Göta kanal. Han har även varit styrman på skolfartyg som seglat i Atlanten och Medelhavet.

– Först var jag med min pappa, jag trivdes med det. Det är ju långt ifrån alla söner som gör… Efter att han dog arbetade jag med fiske ett tag men längtade tillbaka ut till sjöss. Jag tog skepparexamen och utbildade mig för att kunna försörja mig som styrman och senare kapten.

Tidigare har Gösta Bågenholm aldrig arbetat med radio men skrivit har han gjort under många år. Han har också doktorerat i arkeologi och skrivit flera böcker, bland annat om den medeltida sandindustrin på Kinnekulle, ”Sjö-Lexikon” och ”Ett medeltida sjölexikon från Island” med gamla sjötermer översatta och tolkade.

– Jag gick i land 2011 och tänkte vila mitt otium, men väcktes ur vilan för att dra en lans för fred, säger Gösta, som är aktiv i nätverket Fredsam Göteborg, som arbetar för nedrustning och mänskliga rättigheter.

I samband med att Gösta Bågenholm gick i land – och i pension – bytte han fackförbund från Seko-Sjöfart till Transport. Tillsammans med en kamrat, Sven Olof Larsson, drog han igång en pensionärssektion i Göteborgsavdelningen. Kamraten hade varit buss- och lastbilschaufför, men båda hade tidigare seglat tillsammans, skrivit ihop och arbetat med fackliga frågor.

Det är lyssnarna som avgör vem som blir sommarvärd och får sommarprata i radio den 17 juli.  Fram till och med söndag den 26 maj pågår omröstningen via Sveriges Radios hemsida.
Det går också att lyssna på inledningen på Gösta och de andra sju kandidaternas bidrag hos SR: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2071&artikel=7204555

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Klimatet – en facklig fråga

Debatt. Vägen mot framtidens gröna jobb och hållbara ekonomi måste ha fokus på mänskliga rättigheter. Det gäller också inom det internationella biståndet.

Kampdagar ska locka nya medlemmar till facket

Däckarbete. – Vad gör Transport åt det snäva tidsfönstret då alla bilägare måste hinna byta från dubb- till sommardäck? I år är det bara nio arbetsdagar... Det var den stora frågan som mötte Transports uppsökare när de hälsade på gummiverkstäder i Sörmland under den första av en serie fackliga kampdagar.

Orättvist att lägga över ansvaret på arbetarna

Ordförandeord. Det är sista ”ordföranden har ordet” för året och vi har en händelserik höst bakom oss. Vi har åstadkommit mycket tillsammans och jag är enormt stolt över det här förbundet och våra medlemmar. Det märks att vi är ett kampförbund!

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombygnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Transport på plats på Pride

Festival. Det handlar om allas lika värde – och att ha kul. Stockholm Pride är i full gång. Transports folk finns på plats i LO-tältet på Östermalms IP, som i veckan är Pride Park.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.

Preem-mack

Smitningar fortsatt stort problem

Bensinmack. Närmare 40 000 smitningar om året. Så utsatta är landets bensinstationer. För många anställda innebär det daglig stress, för ägaren kan en enda smitning betyda att en hel dagsförtjänst på drivmedel går förlorad.