Färdtjänstföretag lurar förare på lön

Taxi. Taxiraketen i Falkenberg blev stor vinnare när Hallandstrafiken upphandlade färdtjänst. Men många förare blev blåsta på lön och vid årsskiftet införde bolaget procentlön, rakt ackord, trots att upphandlaren kräver månadslön. Transport förhandlade nyligen fram ett kännbart skadestånd.

Taxiraketen, som formellt heter Bud och taxi stjärnraketen AB, har omkring 100 bilar. De samhällsbetalda resorna står för en stor del av omsättningen.

Vid upphandlingen ställde Hallandstrafiken ovanligt skarpa krav på taxibolagen som lämnade anbud. Förarna ska ha fast månadslön eller timlön i nivå med kollektivavtalet, plus avtalsenlig ob- och övertidsersättning.

I höstas fick Transport indikationer på att lönerna var felaktiga i Taxiraketen. I många fall saknades 1 000–1 500 kronor per förare och månad.

Ombudsman Martin Jonsson började driva lönekravet. Taxiraketen kontrade med ett Facebook-upprop till alla förare. Ledningen uttryckte missnöje med att anställda kontaktat facket, och skrev: ”Hoppas bara att ingen sätter käppar i hjulet, nu när vi är på väg mot målet att bli Sveriges bästa taxiföretag.”

Påtryckningarna gjorde att chaufförerna backade från sina lönekrav. Skulle även Transport vika ner sig?

– Nej, säger Martin Jonsson. Taxiraketen skrämde folk till tystnad. Men som fackförening kan vi inte acceptera att företag bryter mot ingångna avtal.

Parterna förhandlade. Bolaget medgav brister och gick till slut med på att betala ett rejält skadestånd.

Martin Jonsson vill inte avslöja exakt hur stort skadestånd blev. Men han är

allt annat än nöjd:

– Det känns som ett misslyckande när anställda inte vågar kräva sin rätt. Nu går pengarna till Transport i stället. Dessutom införde Taxiraketen procentlön, tvärtemot kravet i Hallandstrafikens upphandling.

Transportarbetaren kontaktade Taxiraketens vd Fredrik Nilsson redan i december och frågade om bolaget hade för avsikt att införa procentlön. Svaret kom via mejl och löd:

”Det ligger inte någon sanning i detta.”

Från årsskiftet gäller ändå procentlön. Taxiraketen har infört en garantilön som ligger lite högre än kollektivavtalets. Men det utgår ingen ob- och övertidsersättning.

Hur ser kommunerna på att Taxiraketen inte följer upphandlingskraven?

Daniel Bernhardt är enhetschef på Hallandstrafiken:

– Jag har hört sådana rykten, men inte hunnit sätta mig in i problematiken. I nuläget har jag ingen kommentar.

Transportarbetaren har sökt Taxiraketen på nytt via telefon och mejl, utan att få svar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. ERik anterwing:
    14 januari, 2019

    Chaufförer stå på er och kräv rätt lön

  2. Anon:
    13 januari, 2019

    Inte bara Taxiraketen som försöker skrämma sina medarbetare till tystnad, ett annat taxiföretag gjorde exakt likadant men gick steget längre och tog till mobbing och utfrysning när facket blandades in i vad som föregick i deras verksamhet.

  3. Sofie ljungkvist:
    10 januari, 2019

    Ta reda på fakta innan ni publicerar felaktig information. Blir väldigt frustrerad när ni skriver ner ett bolag och vinklar det till att låta som något helt annat än faktiska fakta! Jag har jobbat på detta företaget sen det startade och jag är stolt över det vi har uppnått, jag är stolt över att jobba för Fredrik. Vore rätt kul om ni faktiskt hade hört oss anställda innan om situationen och vad vi tycker och upplever!

  4. Anställd:
    8 januari, 2019

    Fullständigt vinklad artikel fullt med felaktiga påståenden som är helt utan substans. Hur vore det att kommunicera med och känna av pulsen hos de anställda innan ni publicerar något sådant här? Skäms...

Lästips:

Transportarbetarens logga

Kronofogden beslagtar taxibolags bilar

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har tidigare blivit av med skolskjutsuppdrag på grund av en hotande konkurs. I dag på morgonen började Kronofogden beslagta företagets leasade bilar.

Transportarbetarens logga

Konkursbesked väntar för skånskt taxibolag

Taxi. Ringduve taxi i Skåne har begärts i konkurs. Malmö stad har därför hävt avtalet i förtid och lägger över skolskjutsarna på Taxi Kurir. 270 elever i särskolan får nya chaufförer när terminen startar.

Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

”Ska man klara sig måste man fuska, muta och trixa”

Färdtjänst. – Vi är pressade från alla håll. Av förarna. Facket. Beställningscentralen. Färdtjänsten. Det känns som om politikerna glömt taxibranschen. Fler och fler åkare pratar om konkurs som enda utväg.

”Högt pris för högersväng”

Politik. Klockan 09:57 kom flashen från TT: Stefan Löfven (S) har röstats fram som Sveriges statsminister av riksdagen. Men ingen som har följt med i medierna de senaste 131 dagarna blev särskilt förvånad.

Sveriges Hamnar varslar om lockout som svar på strejkhot

Hamn. Sveriges Hamnar varslar nu om lockout mot Hamnarbetarförbundet (HF). Stridsåtgärden, som stänger hamnarbetarna ute från arbetsplatserna, är ett svar på de korta punktstrejker som HF inleder den 23 januari.

Fula knep när budföretag tvistar om matutkörning

Matbud. Företaget T Group logistics kör ut tusentals matportioner varje vecka för Hungrig.se. Nu har företaget hamnat i blåsväder genom att skicka ett avtal som liknar utpressning till en underentreprenör i Umeå. Avtalet är illa skrivet, med en logga stulen från en känd dansk advokatfirma.

Kronofogden beslagtar taxibolags bilar

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har tidigare blivit av med skolskjutsuppdrag på grund av en hotande konkurs. I dag på morgonen började Kronofogden beslagta företagets leasade bilar.

Hamnarbetarförbundet presskonferens

Hamnstrejken kan bli olaglig

Hamn. Hamnarbetarförbundet varslar om punktstrejker i nio hamnar och blockad mot övertid, inhyrning och nyanställning i ytterligare tre. Stridsåtgärderna startar den 23 januari. Mycket talar för att en konflikt med denna grund blir förbjuden den 1 januari nästa år.

Protester utanför EU-parlamentet.

Oklart läge för vägpaketet i EU

EU. Stämningen var hetsig både i EU-parlamentet och utanför i morse. Transportutskottet debatterade och röstade om det stora vägpaketet. Förhoppningar om EU-krav på schystare villkor grusades delvis. Men sista ordet är inte sagt än.

Lastbilstrailrar på tåg stoppas

Tåg. All trafik med lastbilstrailrar lastade på järnvägsvagn stoppas i Danmark efter olyckan som tog åtta liv. Ett fel på låsningsmekanismen som ska hålla fast lastbilssläpet på tåget har avslöjats.

Åtta av tio Uber-förare fuskade med taxametern

Taxi. Ett säkerhetsföretag åkte Uber-taxi 112 gånger. Det visade sig att åtta av tio förare knappade in för låga belopp i taxametern, enligt undersökningenen som Taxiförbundet genomfört.

Väktare misshandlad och bunden

Bevakning. En ensamarbetande väktare i Ystad blev bunden, misshandlad och rånad i söndags kväll. Förövarna fick med sig en väska med pengar, som färgas och blir obrukbara när väskan öppnas. Väktaren har kommit hem från sjukhuset och ringt Transport.

Rekordmånga trafikanter anmälde viltolycka

Trafiksäkerhet. 2018 blev ett rekordår för viltolyckor. Polisen fick in totalt 63 641 anmälningar från trafikanter som kört på djur. Rådjur dominerar stort, med närmare 47 000 anmälningar. På andra plats kommer vildsvin, med drygt 6 900 påkörningar.

Vincent Verheyen spelade in en film.

Filmen där Vincent rasar mot lönen från SDR

Reklamutdelare. 40 spänn i timmen för att släpa runt på reklam i ett vinterkallt Västervik. Vincent Verheyen blev chockad när han såg sin lön – sedan spelade han in en film.

Dödsolyckor i jobbet ökade 2018

Arbetsmiljö. Under 2018 dog 48 arbetstagare i olyckor på jobbet. Sju av dem var lastbilschaufförer. En jobbade som lastbilsmekaniker. Ytterligare fyra personer klämdes till döds i arbete vid lastbilar eller med lastbilsgods.

Ännu en chaufför omkom på jobbet

Åkeri. Det nya året var bara 15 timmar gammalt när en lastbilschaufför dog i en arbetsplatsolycka. Mannen, som var i 55-årsåldern, omkom när han skulle lasta bilen med en truck på ICA:s stora lager i Helsingborg.