Färdtjänst i Sörmland.
Close
Många av färdtjänstbilarna i Sörmland har trasig luftkonditionering. Både chaufförer och resenärer lider, uppger förare som vill vara anonyma. Bilden är tagen i annat sammanhang och föraren är inte intervjuad.
Close

Färdtjänstförare rädda att somna vid ratten

En färdtjänstförare på omskrivna Nävertorp specialtransport i Nyköping slår larm. Bilarnas luftkonditionering fungerar inte. – Man ser hur de stackars gamla och sjuka lider i värmen, säger chauffören. Själv är han rädd att somna vid ratten.

För att hålla sig vaken dricker föraren massor av kaffe och energidrycker, berättar han. Vi kan kalla honom Assan. Han vill vara anonym, av rädsla för repressalier.

– Man blir så trött av värmen!

Något som även Arbetsmiljöverket varnar för i ett avsnitt om arbetsklimat på sin hemsida: ”Den bristande komforten kan öka risken för olyckor.”

Allmänt kan sägas att värme är påfrestande för kroppen och att mycket stark värme kan vara farligt. Värme sänker prestationsförmågan och arbetstakten, försämrar koncentrationen, uppmärksamheten och omdömet. Det kan medföra risker för andra, enligt Arbetsmiljöupplysningen (se fotnot).

Alla färdtjänstresenärer i Assans fordon klagar inte, men chauffören ser ändå på deras minspel att de inte mår bra. Han är rädd att vara en trafikfara: Tänk om han somnar vid ratten?

– Det handlar om trafiksäkerhet, poängterar Assan.

Enligt chauffören rör det sig om minst åtta fordon bland 20 på färdtjänstbolaget Nävertorp specialtransport, som har problem med luftkonditioneringen eller ingen alls.

– I en del fordon är ac:n helt slut, i andra funkar den i förar- men inte i passagerarsätet, och tvärtom.

Problemen inom färdtjänsten i Sörmland har gång på gång skildrats i Transportarbetaren och andra medier. Det har rört sig om skatteskulder och konkurser. Bilar som rullat, trots körförbud, och chaufförer som inte fått lön i tid på Nävertorp.

En ny upphandling av transporterna av gamla, sjuka och funktionshindrade gjordes nyligen. Kollektivtrafikmyndigheten i Sörmland gav uppdraget att köra färdtjänst i Nyköping och Flen till företaget K-holm vård och omsorg.

Det startades 2014 och drivs av Usnija Salimovic. Hon är gift med Sultan Saliimovic, som driver Nävertorp specialtransport där Assan jobbar. Upphandlingen har dock överklagats av en konkurrent och stannat av inför en rättslig prövning.

Ombudsman Kjell Arbestål på Transports avdelning i Södermanland suckar tungt när han får höra om den trasiga ac:n i färdtjänstbilarna. Just i kväll ska han träffa oroliga chaufförer som undrar hur det ska bli med jobben efter upphandlingen.

– Luftkonditioneringen ska självklart fungera såna här varma dagar! Jag ska prata med avdelningens regionala skyddsombud som just nu är upptagen på annat håll, säger Kjell Arbestål.

En möjlighet är att lägga skyddsstopp, men det är för tidigt att uttala sig om, förklarar han.

Men chaufförerna är plikttrogna – och rädda för straff från chefen?

– Ja, de tänker på brukarna. Tänk på er själva också, har jag sagt till dem. Men de talar om den ena personen som måste på dialys och den andra som ska till sjukhus… Kanske skulle det hända något om förarna hällde lite grus i maskineriet men de tänker inte så, säger Kjell Arbestål.

Transports centrala arbetsmiljöombudsman, Martin Miljeteig, pekar på arbetsgivarens huvudansvar för anställdas arbetsmiljö, som även omfattar klimatet. Miljeteig lyfter anställdas rätt att avbryta jobbet – om man upplever att arbetet är så farligt att det riskerar personalens liv och hälsa.

– Men då måste man genast underrätta arbetsgivaren. En arbetsmiljö där det är så varmt att chaufförer sitter och tuppar av vid ratten, av värmeslag, ska man självklart inte godta. Det tyder på att arbetsgivaren har allvarliga brister i sitt arbetsmiljöarbete, betonar Martin Miljeteig.

Katarina Olsson är verksamhetschef på Sörmlands kollektivtrafikmyndighet som anlitar Nävertorp specialtransport.

– Att bolaget använder bilar utan fungerande klimatsystem är förstås inte bra, varken ur arbetsmiljösynpunkt eller för resenärerna, säger hon.

Under gårdagen gjorde kollektivtrafikmyndigheten en fordonskontroll i Nyköping och då upptäcktes flera bilar utan fungerande luftkonditionering.

– Vi har nu påtalat för transportören att det behöver åtgärdas.

Om någon tidsgräns satts för detta känner Katarina Olsson inte till.

Det är inte första gången klagomål riktas mot Nävertorp specialtransport?

– Nej, men som jag förstått det var gårdagens kontroll inte föranledd av klagomål utan som en del i vår avtalsuppföljning.

Vet du om någon olycka inträffat på grund av trafikfarliga färdtjänstbilar?

– Nej, det gör jag inte, svarar Katarina Olsson.

Sultan Salimovic driver Nävertorp specialtransport. Han hävdar att han inte känner till att hans fordon stoppats med trasiga klimatsystem och hänvisar tillbaka till Sörmlands kollektivtrafikmyndighet.

– Det får du prata med dem om.

Ytterligare frågor besvaras med:

– Jag har inget att säga, tyvärr.

 

Fotnot. Arbetsmiljöupplysningen ägs av Prevent, en ideell förening med Svenskt näringsliv, LO och PTK som ägare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Sopkonflikten i Malmö

Malmös sopgubbar delade i två läger

Renhållning. Tidigt på torsdagsmorgonen träffade Reno Nordens ledning sopgubbarna i Malmö. Där är personalen splittrad i två läger efter attacken på Transports skyddsombud. – Jag fick bekräftelse på att det pågår en namninsamling för att avsätta mig och Zoltan Cikos som skyddsombud. Det känns ledsamt, säger Kim Jensen.

Sopkonflikten i Malmö

Namninsamling mot skyddsombud på Reno Norden

Renhållning. Efter angreppet på skyddsombudet Zoltan Cikos på Reno Norden i Malmö är stämningen infekterad på arbetsplatsen. Många stödjer Zoltan, men en namninsamling har också startat bland miljöarbetarna där kravet är att Zoltan och huvudskyddsombudet Kim Jensen ska avsättas från sina fackliga uppdrag.

Oro för sopkaos även i Malmö

Renhållning. I Malmö sprider sig oron för sopkaos, om de anställda på Reno Norden lägger ner arbetet eller fortsätter jobba strikt efter arbetsmiljöreglerna. Strejkhotet som uttalades efter attacken på skyddsombudet Zoltan Cikos fick kommunalrådet Andreas Schönström (S) att skriva ett brev till VA Syd som ansvarar för sophämtningen.

Sopkonflikten i Stockholm

Besvikna sopgubbar manar till bojkott

Renhållning. Bojkotta Reno Norden! Uppmaningen kommer från miljöarbetarna på Reno Norden som alltjämt vägrar gå tillbaka till jobbet. Omkring 70 anställda har dessutom sagt upp sig. Det gör att det är oklart om de strejkar eller bara vägrar jobba under uppsägningstiden.

Sopkonflikten i Stockholm

Konflikten fortsätter på Reno Norden

Renhållning. I Stockholm fortsätter konflikten inom sophämtningen. Miljöarbetarna på Reno Norden går inte tillbaka till arbetet, trots fredagens utslag i Arbetsdomstolen. Men tidigt i dag på måndagsmorgonen avbröt sopgubbarna på Liselotte Lööf sin sympatiaktion.

Sopkonflikten i Stockholm

Gå tillbaka till jobbet – i dag kom besked från AD

Strejk. Efter tre timmars förhandling beslutade Arbetsdomstolen att 29 miljöarbetare på Reno Norden ska gå tillbaka till arbetet. Beskedet kan möjligen ses som en paradox. De flesta renhållarna är sjukskrivna och har dessutom sagt upp sig själva.

Chef på Reno Norden attackerade skyddsombud

Miljöarbete. På Reno Norden i Malmö överföll en arbetsledare ett av Transports skyddsombud i dag, på fredagsmorgonen. Arbetsledaren uppges ha tagit stryptag på skyddsombudet som nyligen genomgått en hjärtoperation. Ambulans och polis tillkallades.

Sopkonflikten i Stockholm

Det här handlar striden om

Renhållning. ”Ingen kör sopor för att det är roligt och stimulerande. Man gör det för att bli klar och för att man tjänar hyggligt.” Ungefär så beskriver många av Stockholms sopgubbar sitt arbete.

Sopkonflikten i Stockholm

Striden om sophämtningen fortsätter

Strejk. I Stockholm fortsätter miljöarbetarna att strejka vilt. I går trappades striden upp, när ett 50-tal sopgubbar på stadens andra stora avfallsaktör, Liselotte Lööf, la ner arbetet i sympati med kollegorna på Reno Norden.

Sopkonflikten i Stockholm

”Lönesänkningar – en trend”

Renhållning. Joakim Guttman, ombudsman på Transport, är frustrerad över utvecklingen i sopkonflikten: – Det är tragiskt att våra medlemmar blev så pressade att de tog till åtgärder som vild strejk och massuppsägning. Som fackförbund står vi inte bakom olovliga stridsåtgärder, men den är tvisten borde kunna ha lösts på annat sätt.

Sopkonflikten i Stockholm

Risk för sopkaos när 150 miljöarbetare strejkar

Renhållning. Uppåt 150 miljöarbetare, de flesta med lång erfarenhet, har lagt ner arbetet. Beslutet att utvidga strejken kom efter att Reno Norden stängt dörren för all diskussion om löner och arbetsvillkor. – Vi erbjöd företaget att gå ner i lön. Men det räckte inte, säger en besviken miljöarbetare.

Missnöje med Reno Norden även i Malmö

Renhållning. Bland Malmös miljöarbetare pyr också missnöjet över Reno Norden. I våras tog företaget över all sophämtning och i delar av staden tvingas renhållarna jobba uppåt 12-13 timmar, för att hinna med turerna. Nu överväger de anställda att ta till sympatiåtgärder för kollegorna i Stockholm.

Sopkonflikten i Stockholm

Paus i sopstriden

Renhållning. Det är tillfällig vapenvila i den infekterade sopkonflikten i Stockholm. På tisdagsmorgonen åkte miljöarbetarna på Liselotte Lööf ut med sopbilarna. De strejkande kollegorna på Reno Norden fortsätter aktionen. Klockan 12 i dag ska de ha ett möte med företagsledningen.