Färdtjänst i Sörmland.
Close
Många av färdtjänstbilarna i Sörmland har trasig luftkonditionering. Både chaufförer och resenärer lider, uppger förare som vill vara anonyma. Bilden är tagen i annat sammanhang och föraren är inte intervjuad.
Close

Färdtjänstförare rädda att somna vid ratten

En färdtjänstförare på omskrivna Nävertorp specialtransport i Nyköping slår larm. Bilarnas luftkonditionering fungerar inte. – Man ser hur de stackars gamla och sjuka lider i värmen, säger chauffören. Själv är han rädd att somna vid ratten.

För att hålla sig vaken dricker föraren massor av kaffe och energidrycker, berättar han. Vi kan kalla honom Assan. Han vill vara anonym, av rädsla för repressalier.

– Man blir så trött av värmen!

Något som även Arbetsmiljöverket varnar för i ett avsnitt om arbetsklimat på sin hemsida: ”Den bristande komforten kan öka risken för olyckor.”

Allmänt kan sägas att värme är påfrestande för kroppen och att mycket stark värme kan vara farligt. Värme sänker prestationsförmågan och arbetstakten, försämrar koncentrationen, uppmärksamheten och omdömet. Det kan medföra risker för andra, enligt Arbetsmiljöupplysningen (se fotnot).

Alla färdtjänstresenärer i Assans fordon klagar inte, men chauffören ser ändå på deras minspel att de inte mår bra. Han är rädd att vara en trafikfara: Tänk om han somnar vid ratten?

– Det handlar om trafiksäkerhet, poängterar Assan.

Enligt chauffören rör det sig om minst åtta fordon bland 20 på färdtjänstbolaget Nävertorp specialtransport, som har problem med luftkonditioneringen eller ingen alls.

– I en del fordon är ac:n helt slut, i andra funkar den i förar- men inte i passagerarsätet, och tvärtom.

Problemen inom färdtjänsten i Sörmland har gång på gång skildrats i Transportarbetaren och andra medier. Det har rört sig om skatteskulder och konkurser. Bilar som rullat, trots körförbud, och chaufförer som inte fått lön i tid på Nävertorp.

En ny upphandling av transporterna av gamla, sjuka och funktionshindrade gjordes nyligen. Kollektivtrafikmyndigheten i Sörmland gav uppdraget att köra färdtjänst i Nyköping och Flen till företaget K-holm vård och omsorg.

Det startades 2014 och drivs av Usnija Salimovic. Hon är gift med Sultan Saliimovic, som driver Nävertorp specialtransport där Assan jobbar. Upphandlingen har dock överklagats av en konkurrent och stannat av inför en rättslig prövning.

Ombudsman Kjell Arbestål på Transports avdelning i Södermanland suckar tungt när han får höra om den trasiga ac:n i färdtjänstbilarna. Just i kväll ska han träffa oroliga chaufförer som undrar hur det ska bli med jobben efter upphandlingen.

– Luftkonditioneringen ska självklart fungera såna här varma dagar! Jag ska prata med avdelningens regionala skyddsombud som just nu är upptagen på annat håll, säger Kjell Arbestål.

En möjlighet är att lägga skyddsstopp, men det är för tidigt att uttala sig om, förklarar han.

Men chaufförerna är plikttrogna – och rädda för straff från chefen?

– Ja, de tänker på brukarna. Tänk på er själva också, har jag sagt till dem. Men de talar om den ena personen som måste på dialys och den andra som ska till sjukhus… Kanske skulle det hända något om förarna hällde lite grus i maskineriet men de tänker inte så, säger Kjell Arbestål.

Transports centrala arbetsmiljöombudsman, Martin Miljeteig, pekar på arbetsgivarens huvudansvar för anställdas arbetsmiljö, som även omfattar klimatet. Miljeteig lyfter anställdas rätt att avbryta jobbet – om man upplever att arbetet är så farligt att det riskerar personalens liv och hälsa.

– Men då måste man genast underrätta arbetsgivaren. En arbetsmiljö där det är så varmt att chaufförer sitter och tuppar av vid ratten, av värmeslag, ska man självklart inte godta. Det tyder på att arbetsgivaren har allvarliga brister i sitt arbetsmiljöarbete, betonar Martin Miljeteig.

Katarina Olsson är verksamhetschef på Sörmlands kollektivtrafikmyndighet som anlitar Nävertorp specialtransport.

– Att bolaget använder bilar utan fungerande klimatsystem är förstås inte bra, varken ur arbetsmiljösynpunkt eller för resenärerna, säger hon.

Under gårdagen gjorde kollektivtrafikmyndigheten en fordonskontroll i Nyköping och då upptäcktes flera bilar utan fungerande luftkonditionering.

– Vi har nu påtalat för transportören att det behöver åtgärdas.

Om någon tidsgräns satts för detta känner Katarina Olsson inte till.

Det är inte första gången klagomål riktas mot Nävertorp specialtransport?

– Nej, men som jag förstått det var gårdagens kontroll inte föranledd av klagomål utan som en del i vår avtalsuppföljning.

Vet du om någon olycka inträffat på grund av trafikfarliga färdtjänstbilar?

– Nej, det gör jag inte, svarar Katarina Olsson.

Sultan Salimovic driver Nävertorp specialtransport. Han hävdar att han inte känner till att hans fordon stoppats med trasiga klimatsystem och hänvisar tillbaka till Sörmlands kollektivtrafikmyndighet.

– Det får du prata med dem om.

Ytterligare frågor besvaras med:

– Jag har inget att säga, tyvärr.

 

Fotnot. Arbetsmiljöupplysningen ägs av Prevent, en ideell förening med Svenskt näringsliv, LO och PTK som ägare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.

Transport lämnar finska Nordea

Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.

Så resonerar Ikea kring schysta villkor

Chaufförer. Lön, arbetstider och raster kommer först när Ikea ska jobba för schysta villkor i alla led av företagets transportkedjor. Överläggningar med internationella transportfacket fortsätter.

sopkonflikten i Stockholm

AD-processen mot sopgubbarna skjuts upp

Renhållning. Stockholms sopgubbar får vänta innan de ställs inför skranket i Arbetsdomstolen (AD). Huvudförhandlingen var ursprungligen tänkt att hållas den 2 oktober. Nu är den uppskjuten till mitten av december, preliminärt.