Corona

Färdtjänstförare kan få köra coronasmittade

Färdtjänst. Regioner och kommuner avgör nu själva om coronasmittade patienter ska transporteras med vanlig färdtjänsttaxi. I Dalarna har Transport anmält sex taxibolag för att de utsätter sina chaufförer för risker när de kör smittade.

Folkhälsomyndigheten ändrade i går sina rekommendationer kring transport av covid-19-sjuka patienter och personer med misstänkt coronasmitta. Fram till förra veckan skulle transporterna uttryckligen inte ske med taxi eller kommunala transportmedel. Då var det ambulans som gällde.

Från i går ska ”lokala rutiner” styra. Patienten/resenären ska förses med engångsnäsdukar och uppmanas att hosta i en näsduk.

Gustaf Järsberg
Gustaf Järsberg. Foto: Jan Lindkvist

– Det är givetvis inte vår hållning att transporter med misstänkta eller konstaterade fall av covid-19 ska gå till på det sättet. Vi måste säkerställa våra medlemmars hälsa, säger Gustaf Järsberg, central arbetsmiljösamordnare på Transport.

Han förutspår och befarar att region efter region nu kommer att fatta beslut om att sjuktransporter av coronasmittade ska ske i taxi. Han förmodar att bakgrunden till myndighetens ändrade rekommendation är att en del kommuner har upphandlat taxibolag för att sköta sjukresor, och inte längre har nog med ambulanstransporter.

Transportarbetaren har frågat Folkhälsomyndigheten om motivet till ändringen. Artikeln uppdateras så fort det kommer ett svar.

I Dalarna ställs frågan om coronatransporter på sin spets under de första veckorna i april. Transport kräver åtgärder och rutiner som ska skydda färdtjänstchaufförer från coronasmitta. Det handlar om riskgrupper, skyddsutrustning, hygien och samåkning. Det vill säga arbetsmiljöfrågor för förarna.

I fredags gjorde Joakim Hejenstedt, regionalt skyddsombud i Dalarna, och Peter Lindberg, chaufför och skyddsombud på Siljan buss, den så kallade 6:6a-anmälan. Sex olika taxibolag i länet fick kravlistan. Arbetsgivarna har till den 10 april på sig att svara. Om Transports skyddsombud inte är nöjda med svaret vänder de sig till Arbetsmiljöverket för att få saken prövad.

– Från början sa arbetsgivaren att varje chaufför skulle ta kontakt för rådgivning, berättar Peter Lindberg. Sedan kom nya direktiv och arbetsgivaren tyckte att vi skulle köra coronapatienter utan skyddsutrustning.

Vi frågar regionala skyddsombudet Joakim Hejenstedt hur chaufförer kan agera under de två veckor som arbetsgivarna har på sig att svara på kraven från Transport.

– Jag skulle inte riskera mitt liv och min hälsa, svarar han. Vår rekommendation är att inte köra om man känner att den egna hälsan riskeras. Det är få arbetsgivare som har kontroll över vilka anställda som är i någon riskgrupp.

Transportarbetaren har utan resultat sökt ansvariga för upphandlingen av färdtjänst och sjukresor på Region Dalarna. På Siljan buss, ett av företagen som fått en 6:6a-anmälan, svarar Mats Pettersson, taxiansvarig:

– Vi tar oron på fullaste allvar och ska svara senast den 10 april. Det är samhället som ska leda oss i den här situationen, och ingen vet hur samhället ser ut då.

Transports centrala arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg konstaterar att de här arbetsmiljöproblemen inom färdtjänst och sjuktransporter förekommer även i andra delar av landet.

– Men skyddsombuden i Dalarna reagerade snabbt och kraftfullt, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jouni:
    17 april, 2020

    Didi i Kina, Über liknande tjänst. Installerar skydd mellan förare och baksätet, desifinerar alla bilar dagligen och utrustar chaufförer med engångshandskar, alcogel.
    Väldigt få som åker Taxi i Kina just nu, de enda som har kunder är de Didi bilar som har just denna utrustning. Börjar installeras på många håll nu, bl a i Tyskland

  2. Zeke:
    15 april, 2020

    Situationen är extrem pga det rådande läget.
    Som taxiförare riskera man att transportera människor som bär på smittor, eller hälsotillstånd som kan påverka föraren, utan att bli informerad om risken.

  3. Kemal:
    2 april, 2020

    Taxi föraren är ingen doktor, det är bättre att kunder med Coronavirus åker hem med ambulans. Därför att taxiföraren kanske har också familj.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Peter Eriksson, färdtjänstförare

Vi vill också uppleva en morgondag

Min vardag. Vi färdtjänstförare är de som får vardagen att gå runt för många i landet. Ibland med livet som insats. Ta den tanken med er när ni möter oss i trafiken, skriver Peter Eriksson som kör åt ett litet bolag i Uddevalla .

Transportarbetarens logga

Ingen avgiftshöjning i a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa höjer inte avgiften. Flera andra kassor behöver ta ut en högre avgift än tidigare för att klara både anstormningen av arbetslösa och de högre ersättningar som betalas ut under coronatiden.

Corona.

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Corona

Ingen avgiftshöjning i a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa höjer inte avgiften. Flera andra kassor behöver ta ut en högre avgift än tidigare för att klara både anstormningen av arbetslösa och de högre ersättningar som betalas ut under coronatiden.

Las-utredningen

”En krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”

Arbetsrätt. Förslaget om moderniserad arbetsrätt får underkänt. Transports ordförande Tommy Wreeth talar om en hotande katastrof för svensk arbetsmarknad. Ett enigt LO sänker också förslaget.

Lättare att sparka

Arbetsrätt. Utredningen om en ”modernare” arbetsrätt presenterades i dag.

Trebent gul pall

Läs in dig om las

Arbetsrätt. Chefen för fackens juristbyrå Dan Holke jämför dagens las med en trebent pall.

Corona

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

Corona.
Arlanda, lastare

300–400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.

Cabonline begär tillstånd för 600 egna taxibilar

Taxi. Mitt under corona-krisen har taxijätten Cabonline Group ansökt om och fått tillstånd att sätta 600 egna taxifordon i trafik. Åtgärden skapar oro bland de hundratals anlitade åkare som hittills stått för alla bilar och chaufförer.

Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.

Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift

Miljöarbetare. I Malmö inför företaget Suez tvåskift för miljöarbetare som kör in hushållssopor. Trots att den kommunala upphandlingen i princip förbjuder det. Även Transport säger nej till tvåskift, men kördes över vid förhandlingsbordet.

Arbetsskador och sjukdomar ökar

Arbetsmiljö. Nära 35 000 personer råkade förra året ut för en olycka på jobbet som tvingade dem att vara borta från arbetet. Över 10 000 blev sjuka av jobbet. Lastbilschaufförer och truckförare tillhör de hårdast drabbade yrkena.

Corona

Här pratar Transport med film

Facket. När medlemmarna inte kan komma till facket får facket komma till medlemmarna. Åtminstone till medlemmarnas telefonskärmar. I går hade Transports avdelning i mellersta Norrland filmpremiär.

I juni 2017 varslar APM Terminals 160 tjänster vid containerhamnen i Göteborg. Varslet sades bero på minskade volymer på grund av den segdragna fackliga konflikten i Göteborgs hamn.

Transport: Klarhet krävs om portugisisk hamnkonflikt

Hamn. Lissabonkonflikten har anlöpt Göteborg. I hamnen ligger ett fartyg som sedan förra veckan är försatt i blockad av Hamnarbetarförbundet, som hävdar att strejkbrytare lastat i Portugal. Men innan det blir aktuellt med sympatiåtgärder vill Transport få klarhet i den portugisiska konflikten – och om den är laglig.