Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.

– Vi hade ett givande möte i går. Nu jobbar Arbetsmiljöverket vidare med ärendet, berättar Jonathan Zidén, skyddsombud på ett taxiåkeri i Östersund.

Hans anmälan om arbetsmiljöproblemet gäller detta åkeri där förarna är anställda. Men själva problemet finns någon helt annanstans, nämligen på ett sjukhem som en färdtjänstkund regelbundet ska köras till.

I anmälan till Arbetsmiljöverket framgår att två chaufförer har hjälpts åt att bära kunden i trapporna. Detta medför stora risker, skriver skyddsombudet och refererar till en olycka som har inträffat: En chaufför halkade och tappade kunden. Chauffören slog i huvudet och skadade benet, kunden fick smärtor i ryggen.

Det är olika chaufförer som har haft uppdraget. ”Bärhjälpstjänst” ingår i deras avtal, men det har tidigare handlat om enstaka trappsteg. Inte upp och ner ett våningsplan flera gånger i veckan.

– Vi ser två lösningar på problemet, säger Charina Nordwall, regionalt skyddsombud för Transport som också har kopplats in i ärendet:

– Sjukhemmet borde se till att hissen blir lagad. Eller så kan de byta till en lokal i gatuplanet för kundens besök.

På Arbetsmiljöverket hanteras ärendet av Christer Brink:

– Själva bärningen ingår inte i uppdraget just nu, konstaterar han. Men vi ska titta på det som har hänt och har kontakt med chaufförernas arbetsgivare.

Nu gäller det att hänga med:

Taxiförarna jobbar på ett åkeri. Åkeriet är anslutet till en taxiväxel. Taxiväxeln har kontrakt med kollektivtrafikmyndigheten om att köra färdtjänstresor. I det aktuella fallet går resorna till ett sjukhem – som har en trasig hiss.

Christer Brink konstaterar att många parter är inblandade i fallet. Men att Arbetsmiljöverket bara kan driva chaufförernas arbetsmiljöproblem med åkeriet.

– Fast jag och en kollega ska besöka sjukhemmet i ett annat ärende, och då ska vi ta upp frågan om hissen också.

Transportarbetaren har inte lyckats nå någon ansvarig på sjukhemmet. Hos själva beställaren av färdtjänstresor, Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland, svarar däremot den häpna trafikchefen Erik Hedlund:

– Det där låter ju helt absurt. Men vi har inte hört något om saken, och arbetsmiljöfrågan ligger hos åkeriet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jens Östergaard Sven-Åke Österberg

”Vilda västern-kultur i färdtjänsten”

Debatt. Det finns i dag många exempel på att färdtjänsten är en central samhällsfunktion med mycket stora och allvarliga problem. Man kan med fog börja tala om kris!

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Mats Fredlund, SD

SD-politiker överklagar Transports uteslutning

Facket. Sverigedemokraten Mats Fredlund har riktat uppmärksamheten mot Transport. Han kommer att driva frågan om sin uteslutning rättsligt. En ledande arbetsrättsjurist konstaterar dock att även ett fack har rätt att utesluta den som motarbetar föreningen.

Miljöarbetare får väktare med sig i sopbilen

Miljöarbetare. En hotfull villaägare i Halmstad har tvingat miljöföretaget att anlita ett bevakningsbolag. Den hotade sopgubben har med sig en väktare i bilen när han kör den aktuella rundan.

Transport kräver avtal för utejobbarna som skiftar däck

Däckarbete. På parkeringsplatser runt om i Sverige står däckarbetare utomhus och byter hjul åt bilister. De jobbar för Däckskiftarna och saknar kollektivavtal och försäkringar. Personalen kommer från länder som Lettland och Vitryssland.

Överbefälhavarens ryggtavla – när han pratar med Vegard, Wilhelm och Anna.

Försvaret + bevakning = sant

Bevakning. Säkerhetsvakter kan gå direkt in på ett civilt jobb efter en militär utbildning. Och anställda på bevakningsföretagen får ledigt för militära inhopp. En vinnar-vinnar-situation, kallas upplägget på mässan Skydd 2018.

Slut på tidningsutdelning i skärgården

Tidningsbud. Efter 29 år är det slut. Karin Westberg delar ut tidningarna på Brännö, utanför Göteborg, sju dagar i veckan. Men från den 1 december får prenumeranterna själva hämta sina morgontidningar i en låda vid bryggan.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.