Färdtjänstbolag med obetald skatt sägs upp

Taxi. Två Salimovicägda taxibolag blir av med Västtrafiks uppdrag inom färdtjänst och sjukresor. Obetalda skatter och arbetsgivaravgifter ligger bakom uppsägningen. Enligt uppgifter till Transportarbetaren vill företagen få en rekonstruktion, som alternativ till konkurs.

Företagen K-holm vård o omsorg samt Taxi 201 201 har kört samhällsresor i Uddevalla, Trollhättan, Vänersborg och Lidköping sedan juni förra året. Den 21 december klockan sex på morgonen upphör avtalet med Västtrafik, uppsagt i förtid.

– Vi var oroliga redan när vi gjorde upphandlingen, medger Mikael Olsson, trafikchef på Västtrafik.

Oron grundade sig bland annat i att företag drivna av Sultan Salimovic tidigare blivit av med uppdrag för kollektivtrafiken i Sörmland. Företag har gått i konkurs, företagaren själv har dömts till fängelse för grovt skattebrott, bokföringsbrott och för att ha försvårat Skatteverkets kontroller. Sultan Salimovic har näringsförbud.

Företagen som under ytterligare några veckor har cirka 30 bilar som kör färdtjänst och sjukresor på västkusten ägs i stället av Usnija Salimovic, gift med Sultan Salimovic.

– Vi kände till hela Sörmlandsresan och våra jurister tittade ordentligt på företagen, säger Mikael Olsson.

Anbuden från de två företagen som Usnija Salimovic driver uppfyllde då kraven. Mikael Olsson berättar att Västtrafik gör återkommande kontroller av de företag som har upphandlats. Och att det i de två taxibolagen har avslöjats så stora summor i obetalda skatter och arbetsgivaravgifter att avtalet har sagts upp.

– Det handlar om över en halv miljon kronor och det handlar om i år, säger han och tillägger att det finns ett antal företag som har ”förbättringspotential”.

I båda företagens årsredovisningar för 2018 påpekar den auktoriserade revisorn att skatt, sociala avgifter och mervärdesskatt vid flera tillfällen inte har betalats i rätt tid.

För Västtrafiks räkning innebär detta att ett eller flera nya företag måste ta över trafiken. En direktupphandling, som ska gå snabbt, har startats. Processen är dock överklagad av de Salimovicägda bolagen.

– Våra resenärer ska inte drabbas, säger Mikael Olsson väl medveten om att färdtjänstintensiva jul- och nyårshelger närmar sig.

Västtrafik räknar med att andra bolag tillfälligt ska kunna öka sin trafik om upphandlingen inte hinner bli klar.

Om företagen får rekonstruktion beviljad av tingsrätten kan anställda chaufförer få statlig lönegaranti för löner som arbetsgivaren inte betalar. Företagsrekonstruktion är ett alternativ för till att gå i konkurs för företag som har ekonomiska problem men på sikt kan överleva.

Transportarbetaren har sökt Usnija Salimovic för en kommentar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders Bengtsson:
    19 december, 2019

    Var har hänt med konkurrens på lika villkor? Staten och samhället snedvrider konkurrensen till de kriminellas fördel.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Värmland utbildar förare för coronakörningar

Färdtjänst. I Värmland ska oförberedda färdtjänstförare inte riskera att få köra coronasmittade resenärer. Trafikbolaget ligger i tättruppen när det handlar om att dela upp resenärerna för att skydda chaufförer.

Transportarbetarens logga

Färdtjänstförare kan få köra coronasmittade

Färdtjänst. Regioner och kommuner avgör nu själva om coronasmittade patienter ska transporteras med vanlig färdtjänsttaxi. I Dalarna har Transport anmält sex taxibolag för att de utsätter sina chaufförer för risker när de kör smittade.

Raster och arbetstider – förarnas ansvar

Färdtjänst. Kristianstad taxi och buss avlönar förarna enligt de regler som gällde när kontraktet skrevs med Blekingetrafiken 2015. Att chaufförer jobbar uppåt 270 timmar i månaden är deras eget ansvar, anser företagets vd Phong Orrgren.

Corona

Många företag vill permittera

Arbetsmarknad. Taxiåkarna står först i kön för att permittera. En del av Transports lokala ombudsmän hinner inte andas mellan samtalen och mejlen.

Corona

Värmland utbildar förare för coronakörningar

Färdtjänst. I Värmland ska oförberedda färdtjänstförare inte riskera att få köra coronasmittade resenärer. Trafikbolaget ligger i tättruppen när det handlar om att dela upp resenärerna för att skydda chaufförer.

Corona

Färdtjänstförare kan få köra coronasmittade

Färdtjänst. Regioner och kommuner avgör nu själva om coronasmittade patienter ska transporteras med vanlig färdtjänsttaxi. I Dalarna har Transport anmält sex taxibolag för att de utsätter sina chaufförer för risker när de kör smittade.

Corona

Sänkta krav för att få a-kassa

A-kassa. Kraven för att få a-kassa sänks tillfälligt. Samtidigt tas karensdagarna bort. Ersättningen som en arbetslös kan få höjs under resten av året.

Tre värdetransporter rånades i fjol

Bevakning. Värdetransportrånens tid är förbi. I början på 2000-talet begicks uppåt 60 rån på ett år. Siffran för förra året är 3.

Corona

Över 3 700 varslade i transportbranschen

Arbetsmarknad. Aldrig förr har så många varslats om uppsägning som under denna coronasmittade mars. Över 3 700 i transportbranschen är drabbade. Det motsvarar 1,6 procent av de anställda.

corona
Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Corona
Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

corona

Förare vittnar om fusk när taxiföretag korttidspermitterar

Taxi. I den krisande taxibranschen är det många företag som utnyttjar möjligheten att permittera förare, genom korttidsarbete. Transport får nu vittnesmål om taxibolag som fuskar när staten går in och betalar delar av lönen.

Corona

Tusen nya medlemmar i Transports a-kassa

A-kassa. Krisen i coronavirusets spår får allt fler att gå med i a-kassan. Transports a-kassa har fått över 1 300 nya medlemmar under mars. Än så länge har inte utbetalningarna börjat öka.

Corona

Distribution har det tuffast bland åkerierna

Chaufförer. Hårdast drabbade av coronakrisen är distributionsåkerier – och därmed distributionschaufförerna. I hela åkeribranschen har de företagen hittills tappat flest uppdrag.

corona

Åkerier drabbas hårt när Volvo stänger ner

Åkeri. På torsdagsmorgonen stängde Volvo ner de stora bilfabrikerna i Göteborg. Bland de drabbade finns flera åkerier som kör Volvogods. På Lundby åkeri står ett 30-tal chaufförer utan jobb.

Corona

Transport säger nej till permitteringslön för uppsagda

Facket. Önskemål om permittering strömmar i till Transport. I första hand är det företag inom taxi och flyg som tillfälligt vill skicka hem personal. Transport har i dag satt ner foten – och nekar arbetsgivare som vill ha statliga pengar till permittering för anställda som de samtidigt säger upp.