Färdtjänstbolag med obetald skatt sägs upp

Taxi. Två Salimovicägda taxibolag blir av med Västtrafiks uppdrag inom färdtjänst och sjukresor. Obetalda skatter och arbetsgivaravgifter ligger bakom uppsägningen. Enligt uppgifter till Transportarbetaren vill företagen få en rekonstruktion, som alternativ till konkurs.

Företagen K-holm vård o omsorg samt Taxi 201 201 har kört samhällsresor i Uddevalla, Trollhättan, Vänersborg och Lidköping sedan juni förra året. Den 21 december klockan sex på morgonen upphör avtalet med Västtrafik, uppsagt i förtid.

– Vi var oroliga redan när vi gjorde upphandlingen, medger Mikael Olsson, trafikchef på Västtrafik.

Oron grundade sig bland annat i att företag drivna av Sultan Salimovic tidigare blivit av med uppdrag för kollektivtrafiken i Sörmland. Företag har gått i konkurs, företagaren själv har dömts till fängelse för grovt skattebrott, bokföringsbrott och för att ha försvårat Skatteverkets kontroller. Sultan Salimovic har näringsförbud.

Företagen som under ytterligare några veckor har cirka 30 bilar som kör färdtjänst och sjukresor på västkusten ägs i stället av Usnija Salimovic, gift med Sultan Salimovic.

– Vi kände till hela Sörmlandsresan och våra jurister tittade ordentligt på företagen, säger Mikael Olsson.

Anbuden från de två företagen som Usnija Salimovic driver uppfyllde då kraven. Mikael Olsson berättar att Västtrafik gör återkommande kontroller av de företag som har upphandlats. Och att det i de två taxibolagen har avslöjats så stora summor i obetalda skatter och arbetsgivaravgifter att avtalet har sagts upp.

– Det handlar om över en halv miljon kronor och det handlar om i år, säger han och tillägger att det finns ett antal företag som har ”förbättringspotential”.

I båda företagens årsredovisningar för 2018 påpekar den auktoriserade revisorn att skatt, sociala avgifter och mervärdesskatt vid flera tillfällen inte har betalats i rätt tid.

För Västtrafiks räkning innebär detta att ett eller flera nya företag måste ta över trafiken. En direktupphandling, som ska gå snabbt, har startats. Processen är dock överklagad av de Salimovicägda bolagen.

– Våra resenärer ska inte drabbas, säger Mikael Olsson väl medveten om att färdtjänstintensiva jul- och nyårshelger närmar sig.

Västtrafik räknar med att andra bolag tillfälligt ska kunna öka sin trafik om upphandlingen inte hinner bli klar.

Om företagen får rekonstruktion beviljad av tingsrätten kan anställda chaufförer få statlig lönegaranti för löner som arbetsgivaren inte betalar. Företagsrekonstruktion är ett alternativ för till att gå i konkurs för företag som har ekonomiska problem men på sikt kan överleva.

Transportarbetaren har sökt Usnija Salimovic för en kommentar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders Bengtsson:
    19 december, 2019

    Var har hänt med konkurrens på lika villkor? Staten och samhället snedvrider konkurrensen till de kriminellas fördel.

Lästips:

Insänt-logga till webben

”Transport tar steg i rätt riktning”

Insändare. Vi i Transportarbetareförbundet är medvetna om de orättvisa lönerna inom sjuk- och färdtjänstresor, skriver Transports ombudsman Mats Andersson i ett svar på en insändare från en missnöjd färdtjänstchaufför.

Transportarbetarens logga

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.

Transportarbetarens logga

Taxibolag får köra vidare trots skatteskulder

Taxi. Salimovicägda bolaget Taxi 201 201 får leva vidare. Trots skatteskulder, uppsagt färdtjänstuppdrag och att taxitillstånd saknas räknar tingsrätten med att företaget ska komma på fötter igen.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.