Fängelse för fusk med anställningar

Hårdare tag föreslås mot arbetsgivare som kringgår reglerna kring arbetskraftsinvandring. Fängelse kan hota den som upprättar rena skenkontrakt. Samma straff ska arbetsgivaren kunna dömas till om hen bryter mot villkoren som Migrationsverket och fackförbunden fått se.

Regeringens utredare Ingrid Utne presenterade i dag förslag på hårdare regler för arbetsgivare som anställer (eller låtsas anställa) människor från länder utanför EU. Hon har också kartlagt dagens situation och visar att arbetskraftsinvandrare utnyttjas på olika sätt av arbetsgivare.

Så här ser reglerna ut:

Ett företag som vill anställa någon som inte är EU-medborgare ska ansöka hos Migrationsverket. Det kan handla om alla möjliga yrken, från it-tekniker med specialkompetens till bärplockare på säsongsjobb. På ansökan ska det framgå vad den anställde kommer att få för lön och andra villkor.

Det fackförbund som organiserar i den aktuella branschen ska sedan granska ansökan och meddela Migrationsverket om företaget har kollektivavtal. Men också bedöma om de angivna villkoren motsvarar kollektivavtalet eller praxis i branschen.

Till Transport kommer de flesta ansökningarna om arbetskraftsinvandring från företag inom tidningsutbärning, taxi och åkeri.

– Det är alltid svårt att veta om arbetsgivarna tänker uppfylla villkoren, säger Emil Burman, utredare på Transport. Så det är bra om förslagen i den här utredningen kan förhindra att människor utnyttjas och konkurrensen snedvrids.

Utredarens granskning av förra årets cirka 23 000 ansökningar om arbetskraftsinvandring visar att 15 procent var rena skenkontrakt. Det vill säga att arbetsgivaren aldrig hade för avsikt att anställa personen.

– Det kan vara så att arbetsgivaren tar betalt för att människor ska kunna komma till Sverige och på falska grunder få uppehållstillstånd, säger Ingrid Utne. I vissa fall vet inte personen om det, utan betalar men blir lurad på jobben. Och andra gånger kan det vara ett sätt för arbetsgivaren att försöka få hit vänner eller släktingar.

Kontroller har också visat att arbetsgivare i en hel del fall har brutit mot villkoren i de anställningshandlingar som Migrationsverket har godkänt. Den anställde får lägre lön – eller ingen lön alls – och inga försäkringar.

Förslaget från Ingrid Utne är att arbetsgivare som bryter mot reglerna på dessa två sätt ska kunna dömas till fängelse i max ett år.

För den arbetskraftsinvandrare som har lurats hit av en falskspelande arbetsgivare har tre månader på sig – för att skaffa sig en annan anställning. Annars är det hemresa som gäller, både med dagens regler och utredningens förslag.

Utredningen ska snarast skickas ut på remiss. Sedan väntas ett skarpt lagförslag från regeringen som riksdagen ska ta ställning till.

– Det här är bra förslag, särskilt vill jag lyfta fram sanktioner mot arbetsgivaren sa justitieminister Morgan Johansson vid en pressträff i dag. När en arbetsgivare tar hit en person för att arbeta från andra sidan jorden kan det inte vara något hejsan svejsan, utan då måste det vara ordning och reda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Missnöjet pyr bland färdtjänstförarna

Färdtjänst. Är det sant att färdtjänstförare i Stockholm medvetet ”gömmer sig” för väntande resenärer för att komma undan dåligt betalda körningar? ”Det förekommer”, säger en chaufför på Sverigetaxi. ”Nej, det går inte. Växeln ser oss hela tiden på gps:en”, säger en kollega.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.

Transportarbetarens logga

Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

Mitträcken och fartkameror mot trafikdöden

Chaufförer. Trafikverkets vision om färre döda i trafiken ser avlägsen ut. Förra året omkom 72 fler än året innan. Myndighetens strategier för att hejda utvecklingen innebär förändringar för dig som har din arbetsplats på vägarna.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.