Fängelse för fusk med anställningar

Hårdare tag föreslås mot arbetsgivare som kringgår reglerna kring arbetskraftsinvandring. Fängelse kan hota den som upprättar rena skenkontrakt. Samma straff ska arbetsgivaren kunna dömas till om hen bryter mot villkoren som Migrationsverket och fackförbunden fått se.

Regeringens utredare Ingrid Utne presenterade i dag förslag på hårdare regler för arbetsgivare som anställer (eller låtsas anställa) människor från länder utanför EU. Hon har också kartlagt dagens situation och visar att arbetskraftsinvandrare utnyttjas på olika sätt av arbetsgivare.

Så här ser reglerna ut:

Ett företag som vill anställa någon som inte är EU-medborgare ska ansöka hos Migrationsverket. Det kan handla om alla möjliga yrken, från it-tekniker med specialkompetens till bärplockare på säsongsjobb. På ansökan ska det framgå vad den anställde kommer att få för lön och andra villkor.

Det fackförbund som organiserar i den aktuella branschen ska sedan granska ansökan och meddela Migrationsverket om företaget har kollektivavtal. Men också bedöma om de angivna villkoren motsvarar kollektivavtalet eller praxis i branschen.

Till Transport kommer de flesta ansökningarna om arbetskraftsinvandring från företag inom tidningsutbärning, taxi och åkeri.

– Det är alltid svårt att veta om arbetsgivarna tänker uppfylla villkoren, säger Emil Burman, utredare på Transport. Så det är bra om förslagen i den här utredningen kan förhindra att människor utnyttjas och konkurrensen snedvrids.

Utredarens granskning av förra årets cirka 23 000 ansökningar om arbetskraftsinvandring visar att 15 procent var rena skenkontrakt. Det vill säga att arbetsgivaren aldrig hade för avsikt att anställa personen.

– Det kan vara så att arbetsgivaren tar betalt för att människor ska kunna komma till Sverige och på falska grunder få uppehållstillstånd, säger Ingrid Utne. I vissa fall vet inte personen om det, utan betalar men blir lurad på jobben. Och andra gånger kan det vara ett sätt för arbetsgivaren att försöka få hit vänner eller släktingar.

Kontroller har också visat att arbetsgivare i en hel del fall har brutit mot villkoren i de anställningshandlingar som Migrationsverket har godkänt. Den anställde får lägre lön – eller ingen lön alls – och inga försäkringar.

Förslaget från Ingrid Utne är att arbetsgivare som bryter mot reglerna på dessa två sätt ska kunna dömas till fängelse i max ett år.

För den arbetskraftsinvandrare som har lurats hit av en falskspelande arbetsgivare har tre månader på sig – för att skaffa sig en annan anställning. Annars är det hemresa som gäller, både med dagens regler och utredningens förslag.

Utredningen ska snarast skickas ut på remiss. Sedan väntas ett skarpt lagförslag från regeringen som riksdagen ska ta ställning till.

– Det här är bra förslag, särskilt vill jag lyfta fram sanktioner mot arbetsgivaren sa justitieminister Morgan Johansson vid en pressträff i dag. När en arbetsgivare tar hit en person för att arbeta från andra sidan jorden kan det inte vara något hejsan svejsan, utan då måste det vara ordning och reda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Missnöjet pyr bland färdtjänstförarna

Färdtjänst. Är det sant att färdtjänstförare i Stockholm medvetet ”gömmer sig” för väntande resenärer för att komma undan dåligt betalda körningar? ”Det förekommer”, säger en chaufför på Sverigetaxi. ”Nej, det går inte. Växeln ser oss hela tiden på gps:en”, säger en kollega.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.

Transportarbetarens logga

Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.