Fängelse för fusk med anställningar

Hårdare tag föreslås mot arbetsgivare som kringgår reglerna kring arbetskraftsinvandring. Fängelse kan hota den som upprättar rena skenkontrakt. Samma straff ska arbetsgivaren kunna dömas till om hen bryter mot villkoren som Migrationsverket och fackförbunden fått se.

Regeringens utredare Ingrid Utne presenterade i dag förslag på hårdare regler för arbetsgivare som anställer (eller låtsas anställa) människor från länder utanför EU. Hon har också kartlagt dagens situation och visar att arbetskraftsinvandrare utnyttjas på olika sätt av arbetsgivare.

Så här ser reglerna ut:

Ett företag som vill anställa någon som inte är EU-medborgare ska ansöka hos Migrationsverket. Det kan handla om alla möjliga yrken, från it-tekniker med specialkompetens till bärplockare på säsongsjobb. På ansökan ska det framgå vad den anställde kommer att få för lön och andra villkor.

Det fackförbund som organiserar i den aktuella branschen ska sedan granska ansökan och meddela Migrationsverket om företaget har kollektivavtal. Men också bedöma om de angivna villkoren motsvarar kollektivavtalet eller praxis i branschen.

Till Transport kommer de flesta ansökningarna om arbetskraftsinvandring från företag inom tidningsutbärning, taxi och åkeri.

– Det är alltid svårt att veta om arbetsgivarna tänker uppfylla villkoren, säger Emil Burman, utredare på Transport. Så det är bra om förslagen i den här utredningen kan förhindra att människor utnyttjas och konkurrensen snedvrids.

Utredarens granskning av förra årets cirka 23 000 ansökningar om arbetskraftsinvandring visar att 15 procent var rena skenkontrakt. Det vill säga att arbetsgivaren aldrig hade för avsikt att anställa personen.

– Det kan vara så att arbetsgivaren tar betalt för att människor ska kunna komma till Sverige och på falska grunder få uppehållstillstånd, säger Ingrid Utne. I vissa fall vet inte personen om det, utan betalar men blir lurad på jobben. Och andra gånger kan det vara ett sätt för arbetsgivaren att försöka få hit vänner eller släktingar.

Kontroller har också visat att arbetsgivare i en hel del fall har brutit mot villkoren i de anställningshandlingar som Migrationsverket har godkänt. Den anställde får lägre lön – eller ingen lön alls – och inga försäkringar.

Förslaget från Ingrid Utne är att arbetsgivare som bryter mot reglerna på dessa två sätt ska kunna dömas till fängelse i max ett år.

För den arbetskraftsinvandrare som har lurats hit av en falskspelande arbetsgivare har tre månader på sig – för att skaffa sig en annan anställning. Annars är det hemresa som gäller, både med dagens regler och utredningens förslag.

Utredningen ska snarast skickas ut på remiss. Sedan väntas ett skarpt lagförslag från regeringen som riksdagen ska ta ställning till.

– Det här är bra förslag, särskilt vill jag lyfta fram sanktioner mot arbetsgivaren sa justitieminister Morgan Johansson vid en pressträff i dag. När en arbetsgivare tar hit en person för att arbeta från andra sidan jorden kan det inte vara något hejsan svejsan, utan då måste det vara ordning och reda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Han ska få fuskåkerier att betala

Viktigt uppdrag. Fuskande åkerier klarar sig ofta undan medan deras lastbilschaufförer straffas med några tusenlappar i böter. Med en ny åklagarsatsning ska företagen själva få betala en betydligt dyrare nota. Uppdraget är Mikael Bäckströms.

Misstänkta falska F-skattare vid Boråsbygge

Fusk. Facken och Borås kommunala energibolag är överens om att det stora värme- och avloppsverket ska byggas av arbetare med schysta villkor. Transporterna ska skötas av chaufförer från seriösa åkerier. Ändå kallar riksdagspolitiker till presskonferens med rubriken: Missbruk av svenska modellen i Borås?

Fruktkontroll.

Överlast ger dryga böter för varubilsförare

Mängder av lätta lastbilar rullar omkring med överlass. Bland de värsta syndarna finns varubilarna som kör ut frukt och grönsaker från partihallarna i Stockholm. – Fusket är systematiskt. Inte en enda bil vi stoppat hittills har följt reglerna, säger arbetsmiljöinspektör Mikael Roos.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?