Fackligt dilemma fråga för forskningen

Facken jobbar för att organisera så många som möjligt. Samtidigt står de för ideologin att alla människor har lika värde. Då kan det bli en kollision när en femtedel av medlemmarna sympatiserar med Sverigedemokraterna – och lika stor andel har utländsk bakgrund.

Analysen är Anders Neergaards. Han är biträdande professor vid Linköpings universitet och ska ägna de närmaste tre åren åt att forska kring hur facken hanterar den motsättningen.

– Facken har ett tufft val, säger han.

– Jag ska undersöka vad som är viktigast för dem. Om det är organisering till vilket pris som helst eller om det är solidaritetsprincipen med allas lika rätt och värde som gäller.

Han ska titta på hur fem olika LO-förbund agerar, på lokal, regional och nationell nivå. Facken ska väljas ut utifrån hur stor andel som sympatiserar med Sverigedemokraterna och hur stor andel av medlemmarna som har utländsk bakgrund. Men också hur andelen kvinnor respektive män ser ut.

Anders Neergaard har dubbelt fokus med projektet. Den andra frågan är hur fackförbunden gör för att engagera arbetare med utländsk bakgrund, både som medlemmar och som fackligt aktiva.

Transports linje är att den som är aktiv inom Sverigedemokraterna (SD) inte får vara medlem i förbundet. Fackets argument är att Transport i sina stadgar slår fast sin grunduppgift att verka för ”alla människors lika värde”, medan Sverigedemokraternas stadgar börjar med partiets syfte att ”värna det svenska folket och den svenska nationens bestånd”.

– Vi förutsätter att den som företräder SD i ett fullmäktige eller någon annan politisk församling också står på partiets linje när det gäller etnicitet och invandring. Och då går det inte att förena det engagemanget med vår grundsyn att alla människor är lika mycket värda, sa Transports ordförande Lars Lindgren vid den senaste uppmärksammade uteslutningen av en aktiv SD:are.

Fotnot: Forskningsprojektet finansieras av Riksbankens jubileumsfond. Det genomförs på Institutet för forskning om migration, etnicitet och samhälle inom Linköpings universitet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Helena Jahncke

Här forskas för friskare arbetsliv

5 frågor. Helena Jahncke är ny chef för forskningsavdelningen på Afa Försäkring, bolaget som finansieras genom dina kollektivavtal.

Helena Jahncke, Afa

Pengar till forskning om corona och jobbet

Arbetsliv. Försäkringsbolaget Afa vill ge pengar till forskningsprojekt som undersöker hur corona påverkar arbetslivet.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.

Uber fick länder att ändra lagen

Taxi. Plattformen Ubers etablering i Norden ledde till lagändringar och liberaliseringar av taxinäringen i fyra länder. Men när Danmark inte gick tillräckligt långt i sin avreglering av taximarknaden lämnade företaget landet, visar en rapport till Nordiska rådet.