Loa Brynjulfsdottir, Magnus Falk, Asma Jahngir och Saied Tagavi
Close
Loa Brynjulfsdottir, Magnus Falk, Asma Jahngir och Saied Tagavi möttes och samtalade om Iran – och kampen för att människor inte ska kastas i fängelse, torteras och förlora sina jobb för att de slåss för bättre arbetsvillkor.
Close

Facklig rätt lyftes med FN:s rapportör

Internationellt. Fackliga rättigheter är mänskliga rättigheter. Människor ska inte kastas i fängelse, torteras och förlora sina jobb för att de slåss för bättre arbetsvillkor. Med det budskapet träffade LO och Transport i dag FN:s särskilda rapportör för mänskliga rättigheter i Iran.

FN-rapportören Asma Jahngir har sin bas i Pakistan, en stridbar advokat som själv suttit i husarrest för sitt människorättsliga arbete. I Stockholm har hon två fullspäckade dagar som, förutom mötet med fackens representanter, bland annat innehåller träffar med utrikesminister Margot Wallström, svensk-iranier som flytt från Iran och anhöriga till dem, liksom Amnesty international.

Allt för att samla information om situationen i Iran.

Till dagens möte i LO-borgen vid Norra Bantorget i Stockholm kom eldsjälen och taxichauffören Saied Tagavi, laddad med papper, tillsammans med Transports internationella politiska sekreterare Magnus Falk och chefen för LO:s internationella enhet, Loa Brynjulfsdottir.

Saied Tagavi är projektledare för den fackliga plattform som arbetar för att fängslade fackliga aktivister ska släppas fria och få rätt att bygga upp fria, självständiga fackförbund i Iran. Ett stort problem i dag är att existerande fack styrs av företag och regering.

Vill ha fakta

Plattformen visade sig vid mötet vara på samma linje som FN:s särskilda sändebud, att sprida så mycket kunskap som möjligt om situationen för fackligt aktiva.

– Problemet i dag är att vi inte har så mycket statistik om övergrepp mot iranier som engagerar sig fackligt. Skicka oss uppgifter om enskilda fall och så mycket statistik som går att få fram. Och ge mig kontaktuppgifter till fackligt aktiva i Iran, uppmanade Asma Jahngir.

Med tillägget att all fakta måste vara korrekt.

– Vi kollar och dubbelkollar alltid alla uppgifter för att regimen inte ska kunna säga att vi har fel och misskreditera oss.

I Sverige ingår Transport, IF Metall, Kommunal, Lärarförbundet och LO i den fackliga plattformen. Man samarbetar också med den globala paraplyorganisationen ITUC, och siktet är inställt på en internationell organisation med större kraft.

Att få med situationen för fackligt engagerade i Iran i rapportörens återkommande rapporter mötte inget motstånd. Men det krävs ständiga uppgifter om aktuella kränkningar för att hon på allvar ska kunna trycka på regeringen, förklarade Asma Jahngir.

Bussförare i fängelse

Saied Tagavi berättade då om oron för bland annat busschauffören Reza Shahabi. Han sitter i styrelsen för bussförarfacket i Teheran och hungerstrejkar sedan nio dagar. I protest mot att han tvingats tillbaka till fängelset med ett nytt ettårigt straff för sitt fackliga arbete.

Det ska fogas till tidigare domar på fem år respektive fem månader.

– Reza släpptes mot borgen för att få behandling för sina skador i ryggen och nacken efter tortyr i fängelset. Tiden för läkarvård skulle dras av från hans fängelsestraff, i stället blev Reza beordrad tillbaka till fängelset och fick ett nytt straff, säger Saied Tagavi.

Men även om aktivister släpps ur fängelset fortsätter bevakningen och bestraffningen av dem, berättar han.

– Människor förbjuds att arbeta på sina tidigare jobb och döms till fattigdom för sig själva och sina familjer. Reza försökte försörja sig genom att sälja frukt och marmelad.

Skriver till Iran

De svenska facken fördömer behandlingen och har vid ett par tillfällen skickat uttalanden till Irans president och religiösa ledare om att frige alla fackliga fångar, lägga ner åtalen mot fackligt aktiva och respektera FN:s konventioner om rätten att få organisera sig och förhandla kollektivt i fackförbund.

– Iran har skrivit på konventionerna men följer dem inte. Fackliga aktivister vill inte störta regeringen. De vill ha trygga arbeten. Kunna arbeta och försörja sina familjer, säger Saied Tagavi.

Han beskriver Irans ekonomi som hårt ansträngd med privatiseringar av tidigare offentligägda företag. Vid konkurser ställs människor på bar backe, utan lön, pensioner eller stöd från staten, uppger Tagavi.

”Explosiv situation”

Demonstrationer och protester av människor som drabbas blossar upp i hela landet.

– Situationen är explosiv. Människor grips och kastas i fängelse. Ett exempel är en rörmokare som uppmanade sina kollegor att stå upp för sina rättigheter. Han blev anklagad för konspiration mot landets säkerhet och uppvigling mot den allmänna ordningen, dömdes till sex månaders fängelse och 30 piskrapp. Det är barbariskt, som medeltiden!

Kvinnorna har också en svår situation på arbetsmarknaden. Män med familjer har företräde till jobb. Välutbildade kvinnor tvingas stanna hemma och gifta sig för att bli försörjda.

Situationen förvärras ytterligare av Donald Trumps inträde som president i USA och  nya sanktioner mot Iran, efter att landet testat sina långdistansrobotar. Iran försvarar sig med att testerna sker enbart i självförsvar.

– Iran uppfattar FN som USA:s förlängda arm, godkänner inte och misskrediterar observatören för mänskliga rättigheter.

Något som hon vid sittande möte säger sig vara van vid. Och inte bekommas av.

Modiga människor

Saied Tagavi avrundar ändå med exempel på fackligt arbete som, trots motståndet, gror i Iran. Både han och Asma Jahngir berömmer modiga människor, som riskerar både liv och hälsa för att förbättra iraniernas situation.

Facktrion var nöjd efter mötet.

– Asma Jahngir var så intresserad och tydlig med att hon vill samarbeta. Vi kommer inte vidare om vi inte har starka fackförbund med jurister som jobbar, sa hon. Bara på så sätt kan man bygga upp fungerande civilsamhällen. Men. Det är alltid fackföreningsfolk, journalister och jurister som får ta smällen, säger LO:s Loa Brynjulfsdottir.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Saied Tagavi

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.

Jens Nilsson pratar med Reidor Wennström.

Nilsson: Undersökningen visar att det finns stöd för lika löner

EU. Tre fjärdedelar vill att svenska löner ska gälla för dem som jobbar tillfälligt i Sverige. Det visar en opinionsundersökning från Sifo, beställd av Socialdemokraterna i EU-parlamentet.

Transportarbetarens logga

Lika lön för utstationerade – transporter undantas

EU. EU:s ministrar är överens om ett förslag som innebär bättre villkor för utstationerad arbetskraft. Förslaget kan börja gälla efter fyra år. Men reglerna för dem som jobbar med transporter skjuts till en annan uppgörelse.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.

Vinnaren Herman Borring

Han tog guldet för yrkesförare

Chaufförer. Bästa yrkesföraren? I år är det Herman Borring från Skänninge i Östergötland. Åtminstone bland de riktigt unga förarna – eftersom de flesta tävlande i SM för yrkesarbetare fortfarande går i gymnasiet.

Nattens hjältar – vi fann dem i Ljungby

Uppsökeri. Vad säger transportarbetare om facket, löner, arbetsvillkor och arbetsmiljö? Transportarbetaren följde med förbundets Halmstadsavdelning ut på nattligt uppsökeri. Missa inte filmen.