Loa Brynjulfsdottir, Magnus Falk, Asma Jahngir och Saied Tagavi
Close
Loa Brynjulfsdottir, Magnus Falk, Asma Jahngir och Saied Tagavi möttes och samtalade om Iran – och kampen för att människor inte ska kastas i fängelse, torteras och förlora sina jobb för att de slåss för bättre arbetsvillkor.
Close

Facklig rätt lyftes med FN:s rapportör

Internationellt. Fackliga rättigheter är mänskliga rättigheter. Människor ska inte kastas i fängelse, torteras och förlora sina jobb för att de slåss för bättre arbetsvillkor. Med det budskapet träffade LO och Transport i dag FN:s särskilda rapportör för mänskliga rättigheter i Iran.

FN-rapportören Asma Jahngir har sin bas i Pakistan, en stridbar advokat som själv suttit i husarrest för sitt människorättsliga arbete. I Stockholm har hon två fullspäckade dagar som, förutom mötet med fackens representanter, bland annat innehåller träffar med utrikesminister Margot Wallström, svensk-iranier som flytt från Iran och anhöriga till dem, liksom Amnesty international.

Allt för att samla information om situationen i Iran.

Till dagens möte i LO-borgen vid Norra Bantorget i Stockholm kom eldsjälen och taxichauffören Saied Tagavi, laddad med papper, tillsammans med Transports internationella politiska sekreterare Magnus Falk och chefen för LO:s internationella enhet, Loa Brynjulfsdottir.

Saied Tagavi är projektledare för den fackliga plattform som arbetar för att fängslade fackliga aktivister ska släppas fria och få rätt att bygga upp fria, självständiga fackförbund i Iran. Ett stort problem i dag är att existerande fack styrs av företag och regering.

Vill ha fakta

Plattformen visade sig vid mötet vara på samma linje som FN:s särskilda sändebud, att sprida så mycket kunskap som möjligt om situationen för fackligt aktiva.

– Problemet i dag är att vi inte har så mycket statistik om övergrepp mot iranier som engagerar sig fackligt. Skicka oss uppgifter om enskilda fall och så mycket statistik som går att få fram. Och ge mig kontaktuppgifter till fackligt aktiva i Iran, uppmanade Asma Jahngir.

Med tillägget att all fakta måste vara korrekt.

– Vi kollar och dubbelkollar alltid alla uppgifter för att regimen inte ska kunna säga att vi har fel och misskreditera oss.

I Sverige ingår Transport, IF Metall, Kommunal, Lärarförbundet och LO i den fackliga plattformen. Man samarbetar också med den globala paraplyorganisationen ITUC, och siktet är inställt på en internationell organisation med större kraft.

Att få med situationen för fackligt engagerade i Iran i rapportörens återkommande rapporter mötte inget motstånd. Men det krävs ständiga uppgifter om aktuella kränkningar för att hon på allvar ska kunna trycka på regeringen, förklarade Asma Jahngir.

Bussförare i fängelse

Saied Tagavi berättade då om oron för bland annat busschauffören Reza Shahabi. Han sitter i styrelsen för bussförarfacket i Teheran och hungerstrejkar sedan nio dagar. I protest mot att han tvingats tillbaka till fängelset med ett nytt ettårigt straff för sitt fackliga arbete.

Det ska fogas till tidigare domar på fem år respektive fem månader.

– Reza släpptes mot borgen för att få behandling för sina skador i ryggen och nacken efter tortyr i fängelset. Tiden för läkarvård skulle dras av från hans fängelsestraff, i stället blev Reza beordrad tillbaka till fängelset och fick ett nytt straff, säger Saied Tagavi.

Men även om aktivister släpps ur fängelset fortsätter bevakningen och bestraffningen av dem, berättar han.

– Människor förbjuds att arbeta på sina tidigare jobb och döms till fattigdom för sig själva och sina familjer. Reza försökte försörja sig genom att sälja frukt och marmelad.

Skriver till Iran

De svenska facken fördömer behandlingen och har vid ett par tillfällen skickat uttalanden till Irans president och religiösa ledare om att frige alla fackliga fångar, lägga ner åtalen mot fackligt aktiva och respektera FN:s konventioner om rätten att få organisera sig och förhandla kollektivt i fackförbund.

– Iran har skrivit på konventionerna men följer dem inte. Fackliga aktivister vill inte störta regeringen. De vill ha trygga arbeten. Kunna arbeta och försörja sina familjer, säger Saied Tagavi.

Han beskriver Irans ekonomi som hårt ansträngd med privatiseringar av tidigare offentligägda företag. Vid konkurser ställs människor på bar backe, utan lön, pensioner eller stöd från staten, uppger Tagavi.

”Explosiv situation”

Demonstrationer och protester av människor som drabbas blossar upp i hela landet.

– Situationen är explosiv. Människor grips och kastas i fängelse. Ett exempel är en rörmokare som uppmanade sina kollegor att stå upp för sina rättigheter. Han blev anklagad för konspiration mot landets säkerhet och uppvigling mot den allmänna ordningen, dömdes till sex månaders fängelse och 30 piskrapp. Det är barbariskt, som medeltiden!

Kvinnorna har också en svår situation på arbetsmarknaden. Män med familjer har företräde till jobb. Välutbildade kvinnor tvingas stanna hemma och gifta sig för att bli försörjda.

Situationen förvärras ytterligare av Donald Trumps inträde som president i USA och  nya sanktioner mot Iran, efter att landet testat sina långdistansrobotar. Iran försvarar sig med att testerna sker enbart i självförsvar.

– Iran uppfattar FN som USA:s förlängda arm, godkänner inte och misskrediterar observatören för mänskliga rättigheter.

Något som hon vid sittande möte säger sig vara van vid. Och inte bekommas av.

Modiga människor

Saied Tagavi avrundar ändå med exempel på fackligt arbete som, trots motståndet, gror i Iran. Både han och Asma Jahngir berömmer modiga människor, som riskerar både liv och hälsa för att förbättra iraniernas situation.

Facktrion var nöjd efter mötet.

– Asma Jahngir var så intresserad och tydlig med att hon vill samarbeta. Vi kommer inte vidare om vi inte har starka fackförbund med jurister som jobbar, sa hon. Bara på så sätt kan man bygga upp fungerande civilsamhällen. Men. Det är alltid fackföreningsfolk, journalister och jurister som får ta smällen, säger LO:s Loa Brynjulfsdottir.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ikea samarbetar kring schysta villkor

Chaufförer. Ikea lovar att sträva efter schysta villkor för chaufförer – i transportkedjans alla led. Efter år av påtryckningar och kampanjer vågar Transports Magnus Falk och internationella transportfacket ITF hoppas på bättre villkor hos transportörer som kör Ikeas gods.

”Jag vill se förändring”

Mötet. Han har erfarenhet från Iran före revolutionen, kårhusockupationen i Stockholm och från att sent i yrkeslivet sadla om från akademiker till taxiförare. I juni är Saied Tagavi ombud på Transports kongress.

Ett steg närmare avtal för taxiförarna

Taxi. Den här veckan har fack och arbetsgivare förhandlat om ett nytt löneavtal för landets över 20 000 taxichaufförer. Vid 17-tiden på torsdagen avbröts överläggningarna. – Jag är försiktigt optimistisk. Vi har tagit ett steg mot ett avtal som faktiskt innehåller en fast månadslön för chaufförer som kör enbart samhällsbetalda resor, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Så påverkar statsbudgeten Transports medlemmar

Politik. Alkobommar, 1000 platser på yrkesförarutbildning för vuxna och pengar för att gods ska gå till havs i stället för på väg. Det är några av nyheterna i den statsbudget regeringen presenterade i dag.

Väktarjobb stoppades efter stenkastning och bilbrand

Bevakning. I stadsdelen Sylte i Trollhättan utsattes två väktare för stenkastning och deras bil sattes i brand. Transport svarade med skyddsstopp, med krav på poliseskort för väktare som ger sig in i området. Stoppet är nu hävt.

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.