Loa Brynjulfsdottir, Magnus Falk, Asma Jahngir och Saied Tagavi
Close
Loa Brynjulfsdottir, Magnus Falk, Asma Jahngir och Saied Tagavi möttes och samtalade om Iran – och kampen för att människor inte ska kastas i fängelse, torteras och förlora sina jobb för att de slåss för bättre arbetsvillkor.
Close

Facklig rätt lyftes med FN:s rapportör

Internationellt. Fackliga rättigheter är mänskliga rättigheter. Människor ska inte kastas i fängelse, torteras och förlora sina jobb för att de slåss för bättre arbetsvillkor. Med det budskapet träffade LO och Transport i dag FN:s särskilda rapportör för mänskliga rättigheter i Iran.

FN-rapportören Asma Jahngir har sin bas i Pakistan, en stridbar advokat som själv suttit i husarrest för sitt människorättsliga arbete. I Stockholm har hon två fullspäckade dagar som, förutom mötet med fackens representanter, bland annat innehåller träffar med utrikesminister Margot Wallström, svensk-iranier som flytt från Iran och anhöriga till dem, liksom Amnesty international.

Allt för att samla information om situationen i Iran.

Till dagens möte i LO-borgen vid Norra Bantorget i Stockholm kom eldsjälen och taxichauffören Saied Tagavi, laddad med papper, tillsammans med Transports internationella politiska sekreterare Magnus Falk och chefen för LO:s internationella enhet, Loa Brynjulfsdottir.

Saied Tagavi är projektledare för den fackliga plattform som arbetar för att fängslade fackliga aktivister ska släppas fria och få rätt att bygga upp fria, självständiga fackförbund i Iran. Ett stort problem i dag är att existerande fack styrs av företag och regering.

Vill ha fakta

Plattformen visade sig vid mötet vara på samma linje som FN:s särskilda sändebud, att sprida så mycket kunskap som möjligt om situationen för fackligt aktiva.

– Problemet i dag är att vi inte har så mycket statistik om övergrepp mot iranier som engagerar sig fackligt. Skicka oss uppgifter om enskilda fall och så mycket statistik som går att få fram. Och ge mig kontaktuppgifter till fackligt aktiva i Iran, uppmanade Asma Jahngir.

Med tillägget att all fakta måste vara korrekt.

– Vi kollar och dubbelkollar alltid alla uppgifter för att regimen inte ska kunna säga att vi har fel och misskreditera oss.

I Sverige ingår Transport, IF Metall, Kommunal, Lärarförbundet och LO i den fackliga plattformen. Man samarbetar också med den globala paraplyorganisationen ITUC, och siktet är inställt på en internationell organisation med större kraft.

Att få med situationen för fackligt engagerade i Iran i rapportörens återkommande rapporter mötte inget motstånd. Men det krävs ständiga uppgifter om aktuella kränkningar för att hon på allvar ska kunna trycka på regeringen, förklarade Asma Jahngir.

Bussförare i fängelse

Saied Tagavi berättade då om oron för bland annat busschauffören Reza Shahabi. Han sitter i styrelsen för bussförarfacket i Teheran och hungerstrejkar sedan nio dagar. I protest mot att han tvingats tillbaka till fängelset med ett nytt ettårigt straff för sitt fackliga arbete.

Det ska fogas till tidigare domar på fem år respektive fem månader.

– Reza släpptes mot borgen för att få behandling för sina skador i ryggen och nacken efter tortyr i fängelset. Tiden för läkarvård skulle dras av från hans fängelsestraff, i stället blev Reza beordrad tillbaka till fängelset och fick ett nytt straff, säger Saied Tagavi.

Men även om aktivister släpps ur fängelset fortsätter bevakningen och bestraffningen av dem, berättar han.

– Människor förbjuds att arbeta på sina tidigare jobb och döms till fattigdom för sig själva och sina familjer. Reza försökte försörja sig genom att sälja frukt och marmelad.

Skriver till Iran

De svenska facken fördömer behandlingen och har vid ett par tillfällen skickat uttalanden till Irans president och religiösa ledare om att frige alla fackliga fångar, lägga ner åtalen mot fackligt aktiva och respektera FN:s konventioner om rätten att få organisera sig och förhandla kollektivt i fackförbund.

– Iran har skrivit på konventionerna men följer dem inte. Fackliga aktivister vill inte störta regeringen. De vill ha trygga arbeten. Kunna arbeta och försörja sina familjer, säger Saied Tagavi.

Han beskriver Irans ekonomi som hårt ansträngd med privatiseringar av tidigare offentligägda företag. Vid konkurser ställs människor på bar backe, utan lön, pensioner eller stöd från staten, uppger Tagavi.

”Explosiv situation”

Demonstrationer och protester av människor som drabbas blossar upp i hela landet.

– Situationen är explosiv. Människor grips och kastas i fängelse. Ett exempel är en rörmokare som uppmanade sina kollegor att stå upp för sina rättigheter. Han blev anklagad för konspiration mot landets säkerhet och uppvigling mot den allmänna ordningen, dömdes till sex månaders fängelse och 30 piskrapp. Det är barbariskt, som medeltiden!

Kvinnorna har också en svår situation på arbetsmarknaden. Män med familjer har företräde till jobb. Välutbildade kvinnor tvingas stanna hemma och gifta sig för att bli försörjda.

Situationen förvärras ytterligare av Donald Trumps inträde som president i USA och  nya sanktioner mot Iran, efter att landet testat sina långdistansrobotar. Iran försvarar sig med att testerna sker enbart i självförsvar.

– Iran uppfattar FN som USA:s förlängda arm, godkänner inte och misskrediterar observatören för mänskliga rättigheter.

Något som hon vid sittande möte säger sig vara van vid. Och inte bekommas av.

Modiga människor

Saied Tagavi avrundar ändå med exempel på fackligt arbete som, trots motståndet, gror i Iran. Både han och Asma Jahngir berömmer modiga människor, som riskerar både liv och hälsa för att förbättra iraniernas situation.

Facktrion var nöjd efter mötet.

– Asma Jahngir var så intresserad och tydlig med att hon vill samarbeta. Vi kommer inte vidare om vi inte har starka fackförbund med jurister som jobbar, sa hon. Bara på så sätt kan man bygga upp fungerande civilsamhällen. Men. Det är alltid fackföreningsfolk, journalister och jurister som får ta smällen, säger LO:s Loa Brynjulfsdottir.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Protester utanför EU-parlamentet.

Oklart läge för vägpaketet i EU

EU. Stämningen var hetsig både i EU-parlamentet och utanför i morse. Transportutskottet debatterade och röstade om det stora vägpaketet. Förhoppningar om EU-krav på schystare villkor grusades delvis. Men sista ordet är inte sagt än.

Transportarbetarens logga

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Utanför Din Transportpartner Nordens verkstad i Göteborgs hamn.

Osäkra villkor för arbetskraften från andra världsdelar

Arbetskraftsinvandring. På ett år har Transport fått över 1 000 ansökningar från företag som vill ta in arbetskraft från länder utanför EU. Vi har granskat 500 av dem. Tre av tio migranter kommer till företag utan kollektivavtal. Vanligaste jobbet är tidningsbud.

Hamnarbetarförbundet presskonferens

Hamnstrejken kan bli olaglig

Hamn. Hamnarbetarförbundet varslar om punktstrejker i nio hamnar och blockad mot övertid, inhyrning och nyanställning i ytterligare tre. Stridsåtgärderna startar den 23 januari. Mycket talar för att en konflikt med denna grund blir förbjuden den 1 januari nästa år.

Protester utanför EU-parlamentet.

Oklart läge för vägpaketet i EU

EU. Stämningen var hetsig både i EU-parlamentet och utanför i morse. Transportutskottet debatterade och röstade om det stora vägpaketet. Förhoppningar om EU-krav på schystare villkor grusades delvis. Men sista ordet är inte sagt än.

Lastbilstrailrar på tåg stoppas

Tåg. All trafik med lastbilstrailrar lastade på järnvägsvagn stoppas i Danmark efter olyckan som tog åtta liv. Ett fel på låsningsmekanismen som ska hålla fast lastbilssläpet på tåget har avslöjats.

Åtta av tio Uber-förare fuskade med taxametern

Taxi. Ett säkerhetsföretag åkte Uber-taxi 112 gånger. Det visade sig att åtta av tio förare knappade in för låga belopp i taxametern, enligt undersökningenen som Taxiförbundet genomfört.

Färdtjänstföretag lurar förare på lön

Taxi. Taxiraketen i Falkenberg blev stor vinnare när Hallandstrafiken upphandlade färdtjänst. Men många förare blev blåsta på lön och vid årsskiftet införde bolaget procentlön, rakt ackord, trots att upphandlaren kräver månadslön. Transport förhandlade nyligen fram ett kännbart skadestånd.

Väktare misshandlad och bunden

Bevakning. En ensamarbetande väktare i Ystad blev bunden, misshandlad och rånad i söndags kväll. Förövarna fick med sig en väska med pengar, som färgas och blir obrukbara när väskan öppnas. Väktaren har kommit hem från sjukhuset och ringt Transport.

Rekordmånga trafikanter anmälde viltolycka

Trafiksäkerhet. 2018 blev ett rekordår för viltolyckor. Polisen fick in totalt 63 641 anmälningar från trafikanter som kört på djur. Rådjur dominerar stort, med närmare 47 000 anmälningar. På andra plats kommer vildsvin, med drygt 6 900 påkörningar.

Vincent Verheyen spelade in en film.

Filmen där Vincent rasar mot lönen från SDR

Reklamutdelare. 40 spänn i timmen för att släpa runt på reklam i ett vinterkallt Västervik. Vincent Verheyen blev chockad när han såg sin lön – sedan spelade han in en film.

Dödsolyckor i jobbet ökade 2018

Arbetsmiljö. Under 2018 dog 48 arbetstagare i olyckor på jobbet. Sju av dem var lastbilschaufförer. En jobbade som lastbilsmekaniker. Ytterligare fyra personer klämdes till döds i arbete vid lastbilar eller med lastbilsgods.

Ännu en chaufför omkom på jobbet

Åkeri. Det nya året var bara 15 timmar gammalt när en lastbilschaufför dog i en arbetsplatsolycka. Mannen, som var i 55-årsåldern, omkom när han skulle lasta bilen med en truck på ICA:s stora lager i Helsingborg.

Konkursbesked väntar för skånskt taxibolag

Taxi. Ringduve taxi i Skåne har begärts i konkurs. Malmö stad har därför hävt avtalet i förtid och lägger över skolskjutsarna på Taxi Kurir. 270 elever i särskolan får nya chaufförer när terminen startar.

Psykpatient i bilen när taxiföraren kraschade

Färdtjänst. Många färdtjänstförare har kört kunder som varit våldsamma eller hotfulla. I början av 2018 dog en stökig psykpatient och en samåkande äldre kvinna när taxichauffören tappade kontrollen över bilen och kraschade in i ett träd. Föraren misstänktes först för vållande till annans död, men friades.

Hamnarbetarförbundet blir utan eget avtal

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, och Sveriges Hamnar har avbrutit förhandlingarna om ett separat kollektivavtal. Förbundet har varit avtalslöst sedan det bildades 1972.