TMA-skyddet är nedfällt.

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

– Beslutet var inte oväntat, men ändå tråkigt. Det innebär att det blir mindre säkert att jobba längs vägarna. Det behövs väl ett par dödsfall för att Arbetsmiljöverket ska ändra inställning, säger Mattias af Malmborg, jurist på LO-TCO Rättsskydd.

Malmborg har företrätt Transport i den långa tvisten om krav på TMA-bilar på riskklassade vägar.

Historien börjar för några år sedan när Arbetsmiljöverket bedömde att bärgare och andra vägjourarbetare utsattes för stora risker. Med start i fem län sökte myndigheten upp hundratals företag och fattade beslut om obligatoriskt krav på TMA-skydd på större, riskklassade vägar.

Bland bärgarna blev glädjen kortvarig. På Arbetsmiljöverket blev det oenighet och i stället för att fortsätta på den inslagna vägen beslutade verksledningen om en återgång till den gamla ordningen. Det innebär att det generella TMA-kravet skrotas och i stället ska företagen göra vanliga riskbedömningar.

Transport har motsatt sig verkets totala omsvängning. Facket överklagade flera ärenden, i ett försök att få domstolarna med sig.

När också det misslyckades valde Transport överklaga till högsta instans. I onsdags, den 8 maj, beslutade Högsta förvaltningsdomstolen att inte bevilja prövningstillstånd.

Transports centrala arbetsmiljöombudsman, Martin Miljeteig, är både besviken och förbannad över den utveckling som hela TMA-frågan tagit:

– Det är trist att varken myndigheter eller jurister ser allvaret. Arbetet på vägarna har blivit otroligt mycket farligare på senare år. Arbetsmiljöverket har redan börjar riva upp de generella beslut man tidigare fattat. Risken är uppenbar att vi får fler olyckor där arbetstagare skadas eller omkommer.

– Nu är det alltså riskbedömningar som gäller. Inför varje bärgningsuppdrag. Vi har redan sett hur det brister. Brister som orsakat minst en allvarlig olycka. Nu måste vi börja bearbeta ansvariga politiker.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Nils sand:
    11 maj, 2019

    Låt dom som tog väck tma vara med på vägarna så kanske dom ändrar sig

Lästips:

Arbetsmiljöverket: 1,6 meter är okej takhöjd vid lastning och lossning

Åkeri. Arbetsmiljöverket har sagt sitt. Tommy Nordberghs åkeri måste fixa rutiner och utbildning för dubbeldäckade lastbilar. Däremot är 1,6 meters takhöjd vid lastning och lossning okej även i fortsättningen.

Transportarbetarens logga

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.

En av fem som dör på jobbet är chaufför

Dödsolyckor. 48 människor miste livet när de arbetade förra året. Tio var lastbilschaufförer. En var däckarbetare.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv terminaljobb räddade i Örebro

Terminal. Tjugo terminalanställda hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.

Tredje trädet stoppade tidningsbud

Tidningsbud. Lotta Ringius som delar ut tidningar på Dalarö fick vägen blockerad av tre träd under natten. Tidningsbuden är bland de första som möter farorna med ett oväder som Ciara.

Värdehanterare får behålla vilkoren

Bevakning. Loomis och Nokas värdehantering slås ihop till ett bolag när storaffären har gått igenom. Det betyder att alla anställda behåller sina anställningsår och villkor.

rabatt medlemsavgift

Transport värvar matbud med rabatt

Matbud. Matbuden på Foodora får rabatt av Transport. De som går med i facket slipper första avgiften på ungefär en hundralapp. Efter ett halvår får de dessutom pengar tillbaka.

Nya rutiner för deklarationen

Deklarationsdags. Funderar du på vart kontrolluppgiften har tagit vägen? Arbetsgivaren brukar skicka över en sådan långt innan det är dags att deklarera. Var lugn.

Sjukhus byter vaktbolag

Bevakning. Vaktbolaget Avarn uppfyller inte kraven. Efter att en väktare blev knivskuren utanför Norrtälje sjukhus säger kommunens vårdbolag upp avtalet med Avarn. Och tecknar nytt avtal med Securitas.