Facket ska tåla granskning

Ledare. Ingen har väl undgått rabaldret kring krogar och lägenheter i Kommunal. Ett av de mest pinsamma inslagen handlar om utrikesminister Margot Wallströms utbrott när det avslöjades att hon fått en lägenhet. En takvåning på 89 kvadratmeter med terrass.

Wallström anklagade Kommunals ledare för att ljuga. Hon hävdade att hon aldrig skulle ha tagit emot en lägenhet om det innebar att hon skulle ”gå före i någon kö”.

Oj, finns det en egen kö för statsråd och toppolitiker? Eller tror Margot Wallström på fullt allvar att vanliga kommunalare med ett halvårs kötid kan få en takvåning i Stockholm? Låt vara att det först hette att det bara var fråga om ett korttidskontrakt. Ett hyresavtal som sedan visade sig gälla så länge hon har kvar ministerjobbet.

Har Margot Wallström ingen aning om den katastrofala brist på bostäder som råder i huvudstadsregionen? En brist som politiker bär ansvaret för och som driver upp bostadspriserna till sinnessjuka nivåer.

En fråga som dröjer sig kvar i mitt huvud är själva avslöjandet. När det nu fanns missförhållanden hade jag gärna sett att det skett först i Kommunals medlemstidning, Kommunalarbetaren.

Om Kommunalarbetaren tidigt känt till och berättat för medlemmarna om lägenheter och annat som kan äventyra medlemmarnas förtroende hade skadeverkningarna blivit mindre.

Det finns fackliga ledare som hävdar att medlemstidningen inte ska vara revisor i förbundet. Facket har ju redan sådana. Valda eller externa.

Aftonbladets avslöjande visar att en journalistisk granskning behövs, vid sidan av det vanliga revisionsarbetet. Fackliga tidningar bör tydligt tilldelas den uppgiften av sina uppdragsgivare, ytterst medlemmarna.

Vad gäller för lägenheter i Transport? Förbundet äger inga hyresfastigheter, men väl åtta små bostadsrätter i Stockholm. De hyrs ut till anställda på förbundskontoret som veckopendlar från andra orter i Sverige. Lägenheterna ska lämnas tillbaka när anställningen upphör.

I ett fall har det inte skett. Transports tidigare förbundsordförande Hans Wahlström vägrar fortfarande – 14 år efter avgången – lämna ifrån sig bostaden, en HSB-tvåa i Bandhagen.

lägenheten en gång köptes in av Transport fick den inte ägas av en ideell organisation – utan bara av privatpersoner. Därför skrevs den formellt på förbundets ordförande.

Transportarbetaren skrev om lägenhetstvisten i november 2009.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Om sopor – och en och annan sopa

Debatt. Det gamla ordspråket ” Den som tiger han samtycker” ligger som ett skitigt täcke över många offentliga verksamheter, som i sin iver att anpassa sig släpper tyglarna och säljer bort samhällsviktig service och omsorg till internationella marknadskrafter vars mål är att tjäna så mycket slantar som möjligt till sina ägare.

Jag vill ge en ros till …

Agneta Larsson på Transports a-kassa, för trevligt och varmt bemötande när jag kontaktade a-kassan för första gången!

Välkomna till oss så tar vi ansvar tillsammans!

Ordförandeord. Kamrater, ni har förmodligen hört talas om problemen i Göteborgs hamn och att dessa också är huvudanledningen till att regeringen påbörjat en utredning av konflikträtten. En del av er såg kanske också Uppdrag Granskning som handlade om detta.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Därför tror jag inte på självgående lastbilar

Krönika. Alla är på tå: ingenjörer, logistikforskare, trafikplanerare, biltillverkare och allsköns konsulter. För nu är de på gång, de självkörande bilarna och framför allt lastbilarna!

Metoo i retur

Krönika. För oss som varit med ett tag är inte Metoo-upproret någon nyhet. Den stora kvinnokampen startade i slutet av sextiotalet och var som starkast på sjuttiotalet då varje del av samhället deltog.

Hur svårt kan det va?

Krönika. När jag började min chaufförsbana – för ett bra tag sen – körde jag en lastbil med tipp och kran som hette Volvo Raske. Så rask var den dock inte med sina knappt hundra hästkrafter. Styrservot satt i armmusklerna.

Landsvägens Nobelpris

Krönika. Vägen till Klockrike och Kärlek i Europa är boktitlar som är så vackra att bara de gör att man vill läsa böckerna. Den första är av Harry Martinsson, en gång nobelpristagare, och handlar om luffaren Bolle och hans liv efter vägarna vid förrförra sekelskiftet.

Lösa förbindelser

Krönika. Trots att jag är bemanningsanställd trivs jag rätt bra med mitt jobb. Visserligen kan den arbetsgivare jag varit inlejd hos i närmare sex år ge mig sparken på dagen. Men bemanningsjobbet är lite spännande, lite gambling – man vet aldrig var man hamnar.

Vem är fackpamp?

Ledare. I januari tog tv-programmet Uppdrag granskning upp konflikten i Göteborgs hamn, som primärt utkämpas mellan containerjätten APM Terminals och Hamnarbetarförbundet. Men även Transport har en nyckelroll i tvisten.

Ge medlemmarna betald utbildning om avtalet

Insändare. Jag önskar att facket skulle börja anordna regelbundna, återkommande fortbildningskurser i transportavtalet (löner, arbetstid, kör och vilotid osv) på betald arbetstid.

Metoo mobilskärm

Gärna tuff jargong, men ge fan i sexism och rasism

Debatt. Alltså. På tal om #metoo och #banaväg (som jag i skrivande stund inte vet vart det landar) och alla andra fantastiska hashtags och upprop mot sexuella trakasserier och övergrepp: Hör jag någon mer yppa orden ”äsch, jag tar det inte på allvar” eller ”jag kan stå upp för mig själv” – då kommer jag kräkas. Kaskadkräkas.

Orättvist att lägga över ansvaret på arbetarna

Ordförandeord. Det är sista ”ordföranden har ordet” för året och vi har en händelserik höst bakom oss. Vi har åstadkommit mycket tillsammans och jag är enormt stolt över det här förbundet och våra medlemmar. Det märks att vi är ett kampförbund!

Det som aldrig kom fram i AD

Ledare. I december stod närmare 50 sopgubbar inför skranket i Arbetsdomstolen. De krävs på ett rekordstort skadestånd, 5 000 kronor per person, efter sommarens uppmärksammade konflikt.

”Lägg den fackliga splittringen bakom er”

Debatt. Den 10 december öppnar världens största automatiserade hamnanläggning, Yangshangs djuphavshamn i Shanghai. Förarlösa kranar och automatiska godsflöden innebär inte att personalbehovet blir noll.

Nu räcker det!

Debatt. Tvister mellan kvinnliga kollegor ska lösas med oljebrottning, manliga kollegor diskuterar storleken på sina kvinnliga kollegors bröst, fulla manliga kollegor tar sina kvinnliga kollegor på brösten, skämt om att slå sin partner och att kvinnor hör hemma under frukostbordet där de ska suga av mannen.

Det här är inte bara kvinnornas strid

Ordförandeord. Inom facket är det nästan tjänstefel att säga att man är nöjd med ett avtal. Men när det gäller det taxiavtal vi nu har skrivit under är jag faktiskt både stolt och nöjd.