Facket ska tåla granskning

Ledare. Ingen har väl undgått rabaldret kring krogar och lägenheter i Kommunal. Ett av de mest pinsamma inslagen handlar om utrikesminister Margot Wallströms utbrott när det avslöjades att hon fått en lägenhet. En takvåning på 89 kvadratmeter med terrass.

Wallström anklagade Kommunals ledare för att ljuga. Hon hävdade att hon aldrig skulle ha tagit emot en lägenhet om det innebar att hon skulle ”gå före i någon kö”.

Oj, finns det en egen kö för statsråd och toppolitiker? Eller tror Margot Wallström på fullt allvar att vanliga kommunalare med ett halvårs kötid kan få en takvåning i Stockholm? Låt vara att det först hette att det bara var fråga om ett korttidskontrakt. Ett hyresavtal som sedan visade sig gälla så länge hon har kvar ministerjobbet.

Har Margot Wallström ingen aning om den katastrofala brist på bostäder som råder i huvudstadsregionen? En brist som politiker bär ansvaret för och som driver upp bostadspriserna till sinnessjuka nivåer.

En fråga som dröjer sig kvar i mitt huvud är själva avslöjandet. När det nu fanns missförhållanden hade jag gärna sett att det skett först i Kommunals medlemstidning, Kommunalarbetaren.

Om Kommunalarbetaren tidigt känt till och berättat för medlemmarna om lägenheter och annat som kan äventyra medlemmarnas förtroende hade skadeverkningarna blivit mindre.

Det finns fackliga ledare som hävdar att medlemstidningen inte ska vara revisor i förbundet. Facket har ju redan sådana. Valda eller externa.

Aftonbladets avslöjande visar att en journalistisk granskning behövs, vid sidan av det vanliga revisionsarbetet. Fackliga tidningar bör tydligt tilldelas den uppgiften av sina uppdragsgivare, ytterst medlemmarna.

Vad gäller för lägenheter i Transport? Förbundet äger inga hyresfastigheter, men väl åtta små bostadsrätter i Stockholm. De hyrs ut till anställda på förbundskontoret som veckopendlar från andra orter i Sverige. Lägenheterna ska lämnas tillbaka när anställningen upphör.

I ett fall har det inte skett. Transports tidigare förbundsordförande Hans Wahlström vägrar fortfarande – 14 år efter avgången – lämna ifrån sig bostaden, en HSB-tvåa i Bandhagen.

lägenheten en gång köptes in av Transport fick den inte ägas av en ideell organisation – utan bara av privatpersoner. Därför skrevs den formellt på förbundets ordförande.

Transportarbetaren skrev om lägenhetstvisten i november 2009.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fortkörning bara en del av problemet i taxi

Debatt. I tidningen Transportarbetaren den 4 september 2018 kan man läsa att "Många yrkesförare kör för fort och värsta fartsyndarna är taxi". Vidare läser man att Folksam gjort hastighetsmätningar som visar att 73 procent av taxiförarna kör för fort. Näst sämst är renhållningsbranschen, med 71 procent. Bäst klarar sig bussförarna.

Överväger att lämna

Insändare. Jag är en 70-årig medlem, jobbar 60 procent och tänker så göra fem år till, om kroppen hänger med. På årsmötet fick jag diplom för 50-årigt medlemskap i Transport!

Det är allvar nu, mina vänner

Ordförandeord. Den 9 september är det val och det valet handlar om vilken typ av samhälle vi vill ha framöver. På riktigt. Aldrig har det varit så tydligt att valet står mellan trygghet för människor och ett samhälle med mer tillfälliga anställningar och lägre löner; ett samhälle där var och en får klara sig själv i allt större utsträckning.

Las, en avgörande fråga för mig i valet

Ledare. Det finns politiska frågor som är så viktiga att de ensamma skulle kunna avgöra var jag lägger min röst. En sådan är lagen om anställningsskydd (las).

Hur kan (S) lyfta frågan om strejkrätt i valtider?

Insändare. Vädjan till Socialdemokratiska arbetarpartiets arbetsutskott. Med stigande oro ser vi hur Socialdemokratiska arbetarepartiet förlorar i opinionsundersökningar och i sympati hos LO-folket.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

På den tiden det regnade om somrarna

Krönika. Människor är egon och kanske är jag ett av de största. Vi är oss själva närmast och samarbetar bara om vi är absolut säkra på att vinna på det. Kanske är det ändå dags att lyfta blicken och tänka ett varv till (eller första varvet). Att klimatet förändras så att isbjörnar dör bryr vi oss såklart inte om. Få har ändå varit i närheten av dem och de som verkligen varit det har blivit uppätna.

Och så sorgen

Krönika. Förr var jag ofta ledsen. Jag kunde känna en melankoli komma smygande för att så småningom slå rot i själen. Det var inte någon direkt obehaglig känsla, bara en lång eller kort period av att mest vara för sig själv. Som i en slags långsam berg- och dalbana.

Moderata kommunister

Krönika. Alla kanske inte känner till det, men det finns faktiskt moderata kommunister. En bekant meddelade på nätet att han, som kommunist, tänker rösta på Moderaterna. Han hade tappat förtroendet för riksdagspartierna och röstar bara för en fråga: nej till höghastighetstågen.

Rädda svensk åkerinäring!

Ordförandeord. Svensk åkerinäring blöder, och dess chaufförer lider. Branschen är hårt drabbad av den osunda konkurrensen och den olagliga utländska inrikestrafiken som vi dagligen ser på vägarna.

Tillbaka till fackets rötter

Ledare. I juli är det precis 110 år sedan tre ungsocialister sprängde fartyget Amalthea i Malmö hamn. Båten användes som förläggning för engelska strejkbrytare som kallats in för att utföra arbete som de ordinarie hamnarbetarna lagt ner.

Gör a-kassan tillgänglig för fler

Debatt. Gör a-kassan tillgänglig för fler så skapar vi en värdigare situation för både anställda och anställningslösa.

Värna om kollektivavtalet

Insändare. Det är dags att kämpa för tryggare anställningar inom transportbranschen.

Även svenskar är utsatta för lönedumpning

Insändare. Jag ser i senaste tidningen att ni skriver om lönedumpning bland öststatare med mera. Det är inte bara där det lönedumpas, utan även svenskar är utsatta för detta.

Det är hög tid att stoppa taxifusket

Ordförandeord. Vi har tagit oss in i en fantastisk försommar och jag ser bilder på hur avdelningarna är ute och träffar medlemmar och blivande medlemmar över en kopp kaffe på eftermiddagen, eller över en grillad korv under arbetspasset mitt i natten. Vi pratar om sådant som är viktigt för att få både jobb och privatliv att fungera och vara tryggt.