Facket råder chaufförer att nobba provanställning

Ofrivilliga företagare. Larmet gick i Karlstad. När Konsum lämnar över ansvaret för terminal, lagerhållning och transporter till Coop Sverige kommer det in åkerier som kräver att chaufförerna ska vara egna företagare. Efter ett par dagars fackligt arbete har de inblandade företagen försäkrat att det aldrig har varit planen. Transport protesterar dock mot åkeriets plan att provanställa chaufförerna. Nu gäller det att hänga med i svängarna.

Så här går det till när Konsum Värmland slutar med egna terminalare och chaufförer: Coop Sverige har gjort en upphandling. Företaget GDL fick uppdraget. Det anlitar i sin tur åkeriet HTL för lastbilstransporterna. Och HTL kan i vissa fall behöva hyra in andra åkerier för en del körningar.

– Vi har kollektivavtal och kräver det av andra åkerier som vi tar in, säger Peter Jönsson, delägare i HTL.

Han berättar att han blev förvånad när Transports ombudsman och lokala journalister hade fått uppgifter om att åkeriet tänker kräva F-skattsedel av chaufförer. Att de skulle vara falska egenföretagare.

– Avtalet med Coop är helt ”by the book”, säger han. Där finns inga konstigheter utan vi ska följa alla lagar och regler och ha vanligt anställda chaufförer.

Samma besked ger upphandlaren på Coop Sverige.

– Det är bra att både upphandlaren och entreprenören försäkrar att det inte ska förekomma några falska företagare, säger Transports ombudsman Mikael Ladman.

Däremot är han upprörd över att det nya åkeriet vill anställa de tidigare Konsumchaufförerna på prov. HTL:s plan är provanställningar för alla.

– Det är helt absurt att den som har kört för Konsum i 27 år ska få en provanställning bara för att jobbet ska göras för ett annat företag. Då kan chauffören åka ut efter fem och en halv månad – när han har hjälpt det nya företaget att komma i gång – och ersättas av en billigare förare, säger Mikael Ladman.

Peter Jönsson, däremot, anser att HTL ska kunna provanställa eftersom uppdraget är nytt för företaget. Han lutar sig mot lagen som öppnar för att arbetsgivare och arbetstagare kan komma överens om max sex månaders provanställning.

Mikael Ladman har rått chaufförerna att inte skriva under något kontrakt med provanställning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Värna om kollektivavtalet

Insändare. Det är dags att kämpa för tryggare anställningar inom transportbranschen.

Glöm inte att kolla lönebeskedet!

Lön. Vill du ha några hundralappar till i plånboken? Grattis! Den 1 april gick lönen upp för många av Transports medlemmar.

Bättre villkor för Stockholms färdtjänstförare dröjer

Färdtjänst. I förra veckan jublade färdtjänstföraren Allonias Sebhatu och kollegorna. Landstinget i Stockholm slog upp portarna för bättre löner och villkor. I går slog de igen. Åtminstone till den sista mars 2019, kanske längre.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.