Facket råder chaufförer att nobba provanställning

Ofrivilliga företagare. Larmet gick i Karlstad. När Konsum lämnar över ansvaret för terminal, lagerhållning och transporter till Coop Sverige kommer det in åkerier som kräver att chaufförerna ska vara egna företagare. Efter ett par dagars fackligt arbete har de inblandade företagen försäkrat att det aldrig har varit planen. Transport protesterar dock mot åkeriets plan att provanställa chaufförerna. Nu gäller det att hänga med i svängarna.

Så här går det till när Konsum Värmland slutar med egna terminalare och chaufförer: Coop Sverige har gjort en upphandling. Företaget GDL fick uppdraget. Det anlitar i sin tur åkeriet HTL för lastbilstransporterna. Och HTL kan i vissa fall behöva hyra in andra åkerier för en del körningar.

– Vi har kollektivavtal och kräver det av andra åkerier som vi tar in, säger Peter Jönsson, delägare i HTL.

Han berättar att han blev förvånad när Transports ombudsman och lokala journalister hade fått uppgifter om att åkeriet tänker kräva F-skattsedel av chaufförer. Att de skulle vara falska egenföretagare.

– Avtalet med Coop är helt ”by the book”, säger han. Där finns inga konstigheter utan vi ska följa alla lagar och regler och ha vanligt anställda chaufförer.

Samma besked ger upphandlaren på Coop Sverige.

– Det är bra att både upphandlaren och entreprenören försäkrar att det inte ska förekomma några falska företagare, säger Transports ombudsman Mikael Ladman.

Däremot är han upprörd över att det nya åkeriet vill anställa de tidigare Konsumchaufförerna på prov. HTL:s plan är provanställningar för alla.

– Det är helt absurt att den som har kört för Konsum i 27 år ska få en provanställning bara för att jobbet ska göras för ett annat företag. Då kan chauffören åka ut efter fem och en halv månad – när han har hjälpt det nya företaget att komma i gång – och ersättas av en billigare förare, säger Mikael Ladman.

Peter Jönsson, däremot, anser att HTL ska kunna provanställa eftersom uppdraget är nytt för företaget. Han lutar sig mot lagen som öppnar för att arbetsgivare och arbetstagare kan komma överens om max sex månaders provanställning.

Mikael Ladman har rått chaufförerna att inte skriva under något kontrakt med provanställning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bättre villkor för Stockholms färdtjänstförare dröjer

Färdtjänst. I förra veckan jublade färdtjänstföraren Allonias Sebhatu och kollegorna. Landstinget i Stockholm slog upp portarna för bättre löner och villkor. I går slog de igen. Åtminstone till den sista mars 2019, kanske längre.

Skydd mot hyvling i flygtankningsavtalet

Flyg. Lönerna i flygtankningsavtalet höjs med 6,5 procent över tre år. Nytt i avtalet är också ett visst skydd mot hyvling.

Allonias Sebhatu

Högre lön för Stockholms färdtjänstförare

Färdtjänst. Sociala krav i nivå med kollektivavtalet ska ställas när Stockholms läns landsting upphandlar färdtjänst. Taxi- och färdtjänstföraren Allonias Sebhatu har i flera år stridit för schystare villkor och är jublande glad: – Jag har jättesvårt att tro att det verkligen har hänt, säger han.

Uppdrag granskning anmäls för inslag om hamnkonflikten

Hamn. Uppdrag gransknings timslånga avsnitt om hamnkonflikten i Göteborg har anmälts till Granskningsnämnden för radio och tv. Tre olika anmälningar har skickats in och personerna bakom anser att inslaget var partiskt och ensidigt.

lastbilar i kö efter dikeskörning

Vägen är blockerad

Chaufförer. I fyra timmar stod trafiken stilla. Vägen var blockerad av en lastbil som behövde bärgas upp ur diket – och som sedan inte kunde komma i gång för egen maskin. Strax därpå gick nästa trailerdragare ner i diket.

Sverige kritiserar EU-förslag om arbetsrätt

EU. Det är viktigt att skapa tydliga och förutsägbara arbetsvillkor. Men EU ska inte tassa in på enskilda länders system, som den svenska modellen där parterna gör upp om villkoren. Det anser den svenska riksdagens arbetsmarknadsutskott.

Flygplatskontrollanterna jobbar kvar

Bevakning. Nokas är färdig med sin utredning. Tre myndigheter har tillfrågats. Resultatet är att flygplatskontrollaterna som ägnar sig åt kampsport och skytteträning på sin fritid jobbar vidare som förut.

Kampdagar med värvning ska göra Transport starkare

Facket. Under 2018 ska Transport satsa extra på medlemsvärvning. Förbundets avdelningar stänger kontoren två dagar i månaden för att ägna all kraft åt att besöka transportarbetare ute på arbetsplatserna.

AD-dom i sopkonflikten skjuts upp på nytt

Renhållning. Arbetsdomstolen (AD) skjuter upp domen som rör sommarens stora sopkonflikt ytterligare en gång. Utslaget, som gäller 49 miljöarbetare på Renonorden, skulle ha kommit den 7 februari. AD förlängde fristen – först till den 28 februari. Och nu till den 7 mars.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.