Facket råder chaufförer att nobba provanställning

Ofrivilliga företagare. Larmet gick i Karlstad. När Konsum lämnar över ansvaret för terminal, lagerhållning och transporter till Coop Sverige kommer det in åkerier som kräver att chaufförerna ska vara egna företagare. Efter ett par dagars fackligt arbete har de inblandade företagen försäkrat att det aldrig har varit planen. Transport protesterar dock mot åkeriets plan att provanställa chaufförerna. Nu gäller det att hänga med i svängarna.

Så här går det till när Konsum Värmland slutar med egna terminalare och chaufförer: Coop Sverige har gjort en upphandling. Företaget GDL fick uppdraget. Det anlitar i sin tur åkeriet HTL för lastbilstransporterna. Och HTL kan i vissa fall behöva hyra in andra åkerier för en del körningar.

– Vi har kollektivavtal och kräver det av andra åkerier som vi tar in, säger Peter Jönsson, delägare i HTL.

Han berättar att han blev förvånad när Transports ombudsman och lokala journalister hade fått uppgifter om att åkeriet tänker kräva F-skattsedel av chaufförer. Att de skulle vara falska egenföretagare.

– Avtalet med Coop är helt ”by the book”, säger han. Där finns inga konstigheter utan vi ska följa alla lagar och regler och ha vanligt anställda chaufförer.

Samma besked ger upphandlaren på Coop Sverige.

– Det är bra att både upphandlaren och entreprenören försäkrar att det inte ska förekomma några falska företagare, säger Transports ombudsman Mikael Ladman.

Däremot är han upprörd över att det nya åkeriet vill anställa de tidigare Konsumchaufförerna på prov. HTL:s plan är provanställningar för alla.

– Det är helt absurt att den som har kört för Konsum i 27 år ska få en provanställning bara för att jobbet ska göras för ett annat företag. Då kan chauffören åka ut efter fem och en halv månad – när han har hjälpt det nya företaget att komma i gång – och ersättas av en billigare förare, säger Mikael Ladman.

Peter Jönsson, däremot, anser att HTL ska kunna provanställa eftersom uppdraget är nytt för företaget. Han lutar sig mot lagen som öppnar för att arbetsgivare och arbetstagare kan komma överens om max sex månaders provanställning.

Mikael Ladman har rått chaufförerna att inte skriva under något kontrakt med provanställning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bättre villkor för Stockholms färdtjänstförare dröjer

Färdtjänst. I förra veckan jublade färdtjänstföraren Allonias Sebhatu och kollegorna. Landstinget i Stockholm slog upp portarna för bättre löner och villkor. I går slog de igen. Åtminstone till den sista mars 2019, kanske längre.

Skydd mot hyvling i flygtankningsavtalet

Flyg. Lönerna i flygtankningsavtalet höjs med 6,5 procent över tre år. Nytt i avtalet är också ett visst skydd mot hyvling.

Allonias Sebhatu

Högre lön för Stockholms färdtjänstförare

Färdtjänst. Sociala krav i nivå med kollektivavtalet ska ställas när Stockholms läns landsting upphandlar färdtjänst. Taxi- och färdtjänstföraren Allonias Sebhatu har i flera år stridit för schystare villkor och är jublande glad: – Jag har jättesvårt att tro att det verkligen har hänt, säger han.

Upprop mot sexuella trakasserier inom facket

Sexuella trakasserier. Rapporteringen om sexuella övergrepp, kränkningar och tystnadskultur har nu nått fackföreningsrörelsen. 1 501 kvinnor inom landets olika fackförbund samlas i uppropet #InteFörhandlingsbart i tidningen ETC.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.