Close
Victor Figueroa är chefsutredare på det globala transportfacket, ITF.
Close
Almedalen

Facket oroas om e-handelsjätte kommer till Sverige

Facket. Victor Figueroa, chefsutredare på det globala transportfacket ITF, varnar Sverige – ifall e-handelsjätten Amazon etablerar sig i Sverige. Energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) håller inte med. Det svenska facket kan hantera Amazon, anser han.

I Almedalen arrangerar Transport två seminarier. Det första hölls under måndagen och handlar om Amazon.

Det är ett gigantiskt e-handelsföretag som satt press på priser, konkurrenter och inte minst de omkring 300 000 anställda världen över. Många vittnesmål finns om extremt hårt arbetstempo, arbetsskador och arbetare som till och med tvingas kissa i vuxenblöjor eller flaskor – när de nekats pauser.

Transport hade bjudit in Victor Figueroa till seminariet. Han är utredare på den Internationella transportarbetarefederation (ITF).

Han fick frågan om vi bör oroa för att Amazon etablerar sig i Sverige. Kunder kan redan beställa varor från Amazon, men än finns inget varuhus/lager här.

– Det beror på vem du är. Som konsument får du lägre priser. Men som företagare får du hård konkurrens och som anställd på Amazon får du räkna med att bli övervakad och att arbetsmiljön och arbetsvillkoren försämras.

– Företaget är också fientligt inställt till fackföreningar och fackliga rättigheter. Gör du ett misstag på jobbet blir du varnad. Gör du två riskerar du sparken.

Figueroa berättade om möten med Amazonarbetare i andra länder. Om en kvinna som beskrev hur arbetet kändes som att vara instängd i en grotta. Efter ett par månader uttalade hon att det vore bättre att vara död än anställd på e-handelsjätten.

Amazon har infört långt driven automatisering. Omkring 200 000 robotar plockar varor på lagren. Digitalisering är också en hörnsten i verksamheten. Kunderna kartläggs noga. Samma sak gäller för de anställda. Plockhastigheten analyseras löpande och den som inte klarar målet sitter löst.

Victor Figueroa påpekade det finns fler stora e-handelsföretag, men Amazon är det som drivit rationaliseringen längst. Han är övertygad om att Amazon har siktet inställt även på Sverige. Han uppmanade fack och myndigheter att vara förberedda.

I det ingår bland annat att införa regler för övervakning och datahantering och se till att skattefrågorna klaras ut. Och att eventuellt ge stöd till andra företag som riskerar att slås ut.

Efter Victor Figueroas inledning klev statsrådet Anders Ygeman upp på scenen. Moderatorn frågade: Hur står sig den svenska modellen i dag? Och blir Amazons ankomst lika negativ för arbetstagarna, som i Tyskland?

– Den svenska modellen står sig mycket bra, svarade Ygeman. Det finns en rad exempel på multinationella företag som fått vika sig och teckna svenskt kollektivavtal när de kommer hit.

Är det inte naivt att resonera så, undrade moderatorn.

Ygeman sa:

– Risker finns alltid. Men vi har inte minijobs, som i Tyskland. Och vi har starka fackliga rättigheter, som rätten att vidta sympatiåtgärder.

Anders Ygeman utgår från att det bara är en tidsfråga innan Amazon slår ner bopålarna i Sverige. På en rak fråga svarade han att han välkomnar etableringen.

Har Sverige den kontrollapparat som krävs då, frågade moderatorn?

– Feltänkt! svarade Ygeman. I Sverige är det arbetsmarknadens parter som säkerställer de anställdas villkor.

Samma åsikt hade andra deltagare i seminariets debattpanel. Stefan Koskinen, förbundsdirektör i arbetsgivarorganisationen Almega, sa:

– Om Amazon kommer hit ska vi göra som vi alltid gör. Det blir ett led i utvecklingen. Tidigare låg våra butiker i centrum, sedan kom stora affärscentra utanför städerna. Efter det kom e-handeln. Det gäller att hänga med och anpassa sig.

Mattias Dahl, vd för Transportgruppen och utsedd till ny vice vd i Svensk Näringsliv, gick emot Victor Figueroa och sa bestämt nej till statliga subventioner till företag som hotas av Amazon.

Även Dahl anser att den svenska modellen står stark:

– Vi lägger redan ner mycket tid på att förklara för utländska företag hur arbetsmarknaden fungerar i Sverige. Farhågorna som lyfts här bygger på att facket helt skulle misslyckas med att organisera Amazons personal. Och att riksdagen avskaffar en massa lagar om exempelvis arbetsmiljö. Jag har svårt att se att det skulle bli så.

Transport internationella sekreterare Peter Lövkvist ingick i debattpanelen. Han är skeptisk till Amazon:

– Transport är emot monopol. Risken finns att Amazon tar över allt. Vi får inte vara naiva och tro att allt kommer att lösa sig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.