Facket möter unga sommarjobbare

Sommarjobb. Det handlar om rättigheter och skyldigheter på jobbet. Och det har blivit en sommartradition att LO besöker ungdomar som är ute i arbetslivet, kanske för första gången. För närvarande söker facket upp ungdomar runt om i landet för att informera och peppa.

Inget arbete regniga dagar, utebliven lön, inga anställningsbevis, svartjobb eller provjobb utan ersättning – unga sommarjobbare hör till dem som oftast drabbas av problem på arbetsmarknaden.

Veckan efter midsommar startade LO sin årliga uppsökande kampanj för att göra ungdomar medvetna om att lika villkor på jobbet också gäller dem.

Riccard Axtelius Jonatan Nordkvist
Riccard Axtelius och Jonatan Nordkvist. Foto: Avdelning 12

– Många kanske inte känner till så väl vad som gäller och det är en bra möjlighet att ge information. Det är också en väldigt bra chans att informera om facket, säger Jonatan Nordkvist från Transports Malmöavdelning.

Det är andra sommaren som han är uppsökare. Även Riccard Axtelius från avdelning 12 är med i Skånes LO-distrikts arbete, som pågår under en tvåveckorsperiod: Alla kommuner i Skåne ska få besök och tillsammans med uppsökare från andra förbund är de indelade i grupper.

– Vår grupp besöker kanske 20 arbetsplatser per dag, men det är olika – om vi är ute på landsbygden blir det mer köra och färre besök, säger Jonatan Nordkvist.
Hur många sommarjobbare de möter varierar också. Ibland kan det handla om en enda person på den arbetsplats de besöker. I uppdraget ingår också att besöka tillställningar, som festivaler, som lockar många unga. Eller kanske stanna till längs en väg där det står en ung jordgubbsförsäljare.

– Den arbetsplats med flest sommarjobbare vi besökt i år var en restaurang, de hade 16 extra i personalen, säger Jonatan Nordkvist.

Frågorna de får varierar också, en hel del handlar om kollektivavtal och semesterersättning. Arbetsgivarna är oftast positivt inställda till besöken och i de fall uppsökarna känner att något inte stämmer vid ett besök rapporterar de i LO:s system för saken.

Om du skulle ge ett råd till en ung sommarjobbare, vilket råd är det?

–Egentligen är det många… Men absolut viktigast är att se till att få ett anställningsbevis även om det kan kännas svårt att ställa det kravet. Det är både viktigt för framtiden, när man söker andra jobb, och en försäkran om att du är anställd på arbetsplatsen om något skulle hända, säger Jonatan Nordkvist, som själv arbetar med tidningsdistribution sedan tio år och nyligen börjat en tjänst som distributionsansvarig.

LO räknar med att fackets representanter kommer att samtala med mer än 50 000 unga under de fyra veckor uppsökeriet pågår. En annan del av sommarkampanjen är fackets hjälptelefon, som funnits i över 20 år.

– Vi är ju inte en kontrollorganisation. Skulle vi se något som är fel, som en 13-åring som hanterar en handkassa, skickar vi den informationen vidare. Vi varken kan eller får hantera ärendena, säger Meta Jarl, ungdomsansvarig på LO-distriktet i Skåne.
– De allra flesta arbetsgivare är superbra, de är glada att vi kommer. Väldigt få ifrågasätter det, vad jag känner till har det bara varit vid två tillfällen i år.

Meta Jarl hoppas att uppsökarna under informationskampanjen hinner besöka mellan 1 500 och 2 000 arbetsplatser i Skåne. I hela landet räknar LO med omkring 10 000 arbetsplatsbesök under juli.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Unga transportare kraftsamlar inför avtalsrörelsen

Ung i facket. Osäkra anställningar och nya lönesystem. Dagens unga kliver rätt in i den nya plattformsekonomin. För att prata ihop sig träffas de nu på Transports ungdomsforum i Bommersvik, där avtalsrörelsen också är ett givet ämne.

Tidningsbudet Roger Sjöberg

Tidningsbuden tillbaka i Örnsköldsvik

Tidningsbud. 2018 blev Örnsköldsvik den första större staden i Sverige utan lokaltidningsbud. Men från den 1 oktober levereras papperstidningen återigen till morgonkaffet. Fem nya bud har anställts för att göra jobbet.

Även Bringchaufförer vittnar om farliga Ica-körningar

Åkeri. Det är inte bara på Tommy Nordberghs åkeri som chaufförer utsätts för livsfara vid lossning av Ica-gods. På Bring Frigo i Helsingborg rullar gamla trailrar med dubbelplan där förare berättar att låssystemet ofta krånglar.

Transport: Inkomstförsäkra nu!

Försäkring. Mer pengar varje månad för de flesta arbetslösa medlemmar. Och ökad trygghet för den som riskerar att förlora jobbet. Transport genomför en kampanj för att informera om förbundets inkomstförsäkring.

Anton Hedin och William Ekblad

Här kan du bli en ninja på lagret

Lager. Ett hjärta till den hjälpsamma arbetskamraten, en blixt till den som snabbt plockat en order. Truckförararen får direkt feedback på sin skärm. På Aditros terminal i Jönköping finns chans att snabbt nå högre nivåer och bli ninja.

Hela världen i aktion för klimatet

Klimat. I dag strejkar människor över hela jordklotet för klimatet. På Medborgarplatsen i Stockholm samlades tiotusentals personer. Transports ordförande var där och Transportarbetaren träffade också flera medlemmar.

Tusentals kurvor på de svenska vägarna är farliga

Trafik. Närmare 16 000 kurvor på Sveriges landsvägar är byggda på ett sådant sätt att förare har svårt att klara av dem i skyltad hastighet, visar en undersökning som SVT:s Uppdrag granskning gjort.

Full rulle med längre lastbilar

Åkeri. Trafikverket kom i våras fram till att 450 mil väg i Sverige klarar av längre ekipage. I Finland har 34,5 meter långa lastbilar rullat sedan årsskiftet. Nu ligger förslaget på remiss hos Transport.

Oklart vad som ligger bakom tankbilsförares död

Åkeri. Chauffören som på tisdagen hittades medvetslös vid en tankbil intill Vallviks bruk i Hälsingland har avlidit av skadorna. Varken åkeriet, som ligger i Gävle, eller facket vet i nuläget om föraren, en man i 50-årsåldern, skadat sig i arbetet eller drabbats av akut sjukdom.

Buden får hjälp att organisera sig

Europa. Cykelbud och andra plattforms-arbetare i olika länder ska coachas av Europafacket. – De behöver vårt stöd för att kräva bättre villkor, säger fackets Ignacio Doreste.

Nu startar slutförhandlingarna om vägpaketet

EU. Förslaget om nya EU-regler för åkeribranschen tog ett stort steg framåt i dag. Strax före halv elva blev det klart att förhandlingar ska inledas med ministrarna i Europeiska rådet och EU-kommissionen om vägpaketet.

Nina Frandes

Hon kämpar för rumänska chaufförer

Åkeri. Schysta villkor även för chaufförer från Rumänien, är målet för Nina Frandes. Hon är ordförande i fackförbundet SLT – och är här för att både värva medlemmar och hjälpa utsatta rumänska transportarbetare.

Johan Danielsson

EU:s vägpaket fick godkänt – igen

EU. EU:s vägpaket med nya regler för åkeribranschen lever fortfarande. Dagens omröstning i transportutskottet gick socialdemokraten Johan Danielssons väg. Själv har han fått den tunga posten som samordnare för S-gruppen i trafikfrågorna.