Facket möter unga sommarjobbare

Sommarjobb. Det handlar om rättigheter och skyldigheter på jobbet. Och det har blivit en sommartradition att LO besöker ungdomar som är ute i arbetslivet, kanske för första gången. För närvarande söker facket upp ungdomar runt om i landet för att informera och peppa.

Inget arbete regniga dagar, utebliven lön, inga anställningsbevis, svartjobb eller provjobb utan ersättning – unga sommarjobbare hör till dem som oftast drabbas av problem på arbetsmarknaden.

Veckan efter midsommar startade LO sin årliga uppsökande kampanj för att göra ungdomar medvetna om att lika villkor på jobbet också gäller dem.

Riccard Axtelius Jonatan Nordkvist
Riccard Axtelius och Jonatan Nordkvist. Foto: Avdelning 12

– Många kanske inte känner till så väl vad som gäller och det är en bra möjlighet att ge information. Det är också en väldigt bra chans att informera om facket, säger Jonatan Nordkvist från Transports Malmöavdelning.

Det är andra sommaren som han är uppsökare. Även Riccard Axtelius från avdelning 12 är med i Skånes LO-distrikts arbete, som pågår under en tvåveckorsperiod: Alla kommuner i Skåne ska få besök och tillsammans med uppsökare från andra förbund är de indelade i grupper.

– Vår grupp besöker kanske 20 arbetsplatser per dag, men det är olika – om vi är ute på landsbygden blir det mer köra och färre besök, säger Jonatan Nordkvist.
Hur många sommarjobbare de möter varierar också. Ibland kan det handla om en enda person på den arbetsplats de besöker. I uppdraget ingår också att besöka tillställningar, som festivaler, som lockar många unga. Eller kanske stanna till längs en väg där det står en ung jordgubbsförsäljare.

– Den arbetsplats med flest sommarjobbare vi besökt i år var en restaurang, de hade 16 extra i personalen, säger Jonatan Nordkvist.

Frågorna de får varierar också, en hel del handlar om kollektivavtal och semesterersättning. Arbetsgivarna är oftast positivt inställda till besöken och i de fall uppsökarna känner att något inte stämmer vid ett besök rapporterar de i LO:s system för saken.

Om du skulle ge ett råd till en ung sommarjobbare, vilket råd är det?

–Egentligen är det många… Men absolut viktigast är att se till att få ett anställningsbevis även om det kan kännas svårt att ställa det kravet. Det är både viktigt för framtiden, när man söker andra jobb, och en försäkran om att du är anställd på arbetsplatsen om något skulle hända, säger Jonatan Nordkvist, som själv arbetar med tidningsdistribution sedan tio år och nyligen börjat en tjänst som distributionsansvarig.

LO räknar med att fackets representanter kommer att samtala med mer än 50 000 unga under de fyra veckor uppsökeriet pågår. En annan del av sommarkampanjen är fackets hjälptelefon, som funnits i över 20 år.

– Vi är ju inte en kontrollorganisation. Skulle vi se något som är fel, som en 13-åring som hanterar en handkassa, skickar vi den informationen vidare. Vi varken kan eller får hantera ärendena, säger Meta Jarl, ungdomsansvarig på LO-distriktet i Skåne.
– De allra flesta arbetsgivare är superbra, de är glada att vi kommer. Väldigt få ifrågasätter det, vad jag känner till har det bara varit vid två tillfällen i år.

Meta Jarl hoppas att uppsökarna under informationskampanjen hinner besöka mellan 1 500 och 2 000 arbetsplatser i Skåne. I hela landet räknar LO med omkring 10 000 arbetsplatsbesök under juli.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Avtal 2020
Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.

Lönekampen i gång igen för miljöarbetarna

Miljöarbete. Förhandlingarna om ett nytt avtal för miljöarbetarna är i gång på nytt. De påbörjades i november, men pausades. Transport har de första sittningarna med arbetsgivarna under torsdag förmiddag.

Avtal 2020

Nytt avtal på gång för Transports taxitelefonister

Taxitelefonister. – Vi är i princip överens med arbetsgivarna om ett nytt löneavtal för taxitelefonisterna. Och för hyrverksförarna är en uppgörelse redan undertecknad. Nu återstår bara taxiförarna. Det säger Mats H Andersson, central ombudsman och förhandlare på Transport.

Avtal 2020

Avtalet för tidningsbuden dröjer

Tidningsbud. Efter två dagars förhandlingar är inget avtal i sikte för tidningsbuden. – Det går extremt trögt. Mycket trögare än på andra avtalsområden där vi förhandlat, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Avtal 2020
Kristoffer Nilsson

Nya förhandlingar för tidningsbud och telefonister under onsdagen

Taxi. Tidningsbud. Transport pausar förhandlingarna om nya avtal för taxitelefonister, tidningsbud och hyrverksförare. En ny runda väntar i morgon, onsdag. – Så här långt har förhandlingarna varit konstruktiva, säger förbundsordförande Tommy Wreeth som förhandlat om nytt taxitelefonistavtal.

Avtal 2020

Förhandlingar i gång för tidningsbud och taxitelefonister

Taxi. Tidningsbud. På tisdagen inleder Transport förhandlingar för ytterligare tre yrkesgrupper. Förutom tidningsbud och telefonister i taxibranschens beställningscentraler gäller det ett fåtal hyrverksförare som kör limousin.

Arbetsmiljö
Chauffören Vasile ville inte köra godset. Han ansåg inte att det var säkert och han saknade rätt utbildning. Efter 60 kilometer upptäckte han att spännbanden lossnat och att metallkonstruktionen började svaja. När han försökte lösa problemet fick han diskbråck.

Skulle du köra det här?

Åkeri. Den rumänske chauffören Vasile skadade ryggen när han försökte rädda en kollapsad lastsäkring. Företaget nekar till inblandning i skadan.

Företaget nekar till ansvar för skadan

Åkeri. Enligt Trans4you har Vasile inte skadat sig på jobbet. Att han saknade kompetens för godstypen eller att det var dålig lastsäkring stämmer inte heller, enligt företagets representant.

Transport vill ha ny myndighet

EU-regler. Trots beslut om lika löner och nya lagpaket som tröskats genom EU jobbar tusentals chaufförer i Sverige med låg lön under usla förhållanden. De flesta omfattas inte av utstationeringsdirektivet och det är oklart vem som ska se till att reglerna i mobilitetspaketet följs.

Avtal 2020
Göteborgs hamn

Nytt avtal i hamn för stuveriarbetarna

Hamn. Landets omkring 3 000 stuveriarbetare är på väg att få ett nytt avtal. Efter bitvis hårda förhandlingar är Transport och Sveriges Hamnar överens om en uppgörelse som ger sammanlagt 1605 kronor i lönehöjning på 29 månader.

Handslag

”Bra förhandlat i tuffa tider”

Hamn. Ett bra avtal i pandemins tid – och helt okej att inte kräva retroaktiv lön från maj. Det är ett par medlemmars röster om nya stuveriavtalet.

Rekordmånga paket på macken

Bensinstation. Pandemi och explosionsartad utveckling för e-handeln. Allt fler klickar hem klappar och hämtar hos ombud. Hos OKQ8 i Kolsva började högarna växa redan i mitten av november.

Avtal 2020
Eddie Prüss

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri/Terminal/Lager. Lönehöjningarna är bra och tidigare inbetalningar till ungas pensioner efterlängtat. Men i framtiden måste vi sätta större tryck på arbetstidsförkortning. Så tycker några medlemmar om det nya avtalet som skrevs på i går.