Facket möter unga sommarjobbare

Sommarjobb. Det handlar om rättigheter och skyldigheter på jobbet. Och det har blivit en sommartradition att LO besöker ungdomar som är ute i arbetslivet, kanske för första gången. För närvarande söker facket upp ungdomar runt om i landet för att informera och peppa.

Inget arbete regniga dagar, utebliven lön, inga anställningsbevis, svartjobb eller provjobb utan ersättning – unga sommarjobbare hör till dem som oftast drabbas av problem på arbetsmarknaden.

Veckan efter midsommar startade LO sin årliga uppsökande kampanj för att göra ungdomar medvetna om att lika villkor på jobbet också gäller dem.

Riccard Axtelius Jonatan Nordkvist
Riccard Axtelius och Jonatan Nordkvist. Foto: Avdelning 12

– Många kanske inte känner till så väl vad som gäller och det är en bra möjlighet att ge information. Det är också en väldigt bra chans att informera om facket, säger Jonatan Nordkvist från Transports Malmöavdelning.

Det är andra sommaren som han är uppsökare. Även Riccard Axtelius från avdelning 12 är med i Skånes LO-distrikts arbete, som pågår under en tvåveckorsperiod: Alla kommuner i Skåne ska få besök och tillsammans med uppsökare från andra förbund är de indelade i grupper.

– Vår grupp besöker kanske 20 arbetsplatser per dag, men det är olika – om vi är ute på landsbygden blir det mer köra och färre besök, säger Jonatan Nordkvist.
Hur många sommarjobbare de möter varierar också. Ibland kan det handla om en enda person på den arbetsplats de besöker. I uppdraget ingår också att besöka tillställningar, som festivaler, som lockar många unga. Eller kanske stanna till längs en väg där det står en ung jordgubbsförsäljare.

– Den arbetsplats med flest sommarjobbare vi besökt i år var en restaurang, de hade 16 extra i personalen, säger Jonatan Nordkvist.

Frågorna de får varierar också, en hel del handlar om kollektivavtal och semesterersättning. Arbetsgivarna är oftast positivt inställda till besöken och i de fall uppsökarna känner att något inte stämmer vid ett besök rapporterar de i LO:s system för saken.

Om du skulle ge ett råd till en ung sommarjobbare, vilket råd är det?

–Egentligen är det många… Men absolut viktigast är att se till att få ett anställningsbevis även om det kan kännas svårt att ställa det kravet. Det är både viktigt för framtiden, när man söker andra jobb, och en försäkran om att du är anställd på arbetsplatsen om något skulle hända, säger Jonatan Nordkvist, som själv arbetar med tidningsdistribution sedan tio år och nyligen börjat en tjänst som distributionsansvarig.

LO räknar med att fackets representanter kommer att samtala med mer än 50 000 unga under de fyra veckor uppsökeriet pågår. En annan del av sommarkampanjen är fackets hjälptelefon, som funnits i över 20 år.

– Vi är ju inte en kontrollorganisation. Skulle vi se något som är fel, som en 13-åring som hanterar en handkassa, skickar vi den informationen vidare. Vi varken kan eller får hantera ärendena, säger Meta Jarl, ungdomsansvarig på LO-distriktet i Skåne.
– De allra flesta arbetsgivare är superbra, de är glada att vi kommer. Väldigt få ifrågasätter det, vad jag känner till har det bara varit vid två tillfällen i år.

Meta Jarl hoppas att uppsökarna under informationskampanjen hinner besöka mellan 1 500 och 2 000 arbetsplatser i Skåne. I hela landet räknar LO med omkring 10 000 arbetsplatsbesök under juli.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tingsrätten fällde DSV för brott mot beställaransvaret

Åkeri. DSV Road har dömts att betala 50 000 kronor i företagsbot för brott mot beställaransvaret. Speditören la ut ett cabotageuppdrag på ett bulgariskt åkeri som innehöll åtta olika sändningar inom Sverige. DSV överväger nu om domen från Helsingborgs tingsrätt ska överklagas.

Fler får mer från a-kassan

A-kassan. Sex av tio arbetslösa får nu ut 80 procent av den tidigare lönen från a-kassan, tack vare de tillfälliga generösare regler som infördes i våras. Huvudförklaringen är ersättningstaket, som i ett slag höjdes från 20 020 till 26 400 kronor.

Cabotagestudien 2020
Lena Hunt Wiberg, Tommy Jonsson, Jimmy Ovesson och Jan Lendin.

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Känd taxikämpe laddar för ny fajt

Taxi. För sju år sedan tog Allonias Sebhatu upp kampen för bättre villkor för taxichaufförer i koncernen som i dag heter Cabonline. Han fick sparken. Nu startar han en ny fajt, den här gången mot Samtrans.

Kaos på Gate gourmet
Gate gourmet Arlanda

Cateringjättens anställda förtvivlade

Flygplats. Gate gourmet säger nu upp folk på löpande band. En del erbjuds deltidstjänster, andra får gå. Bolaget underkänner fackets las-lista med uppsägning efter tjänstgöringstid. Med motiveringen att den inte gäller eftersom företaget övergår till Hotell- och restaurangfackets avtal.

Från vänster Transports regionala skyddsombud Dan Holmberg, skyddsombud Thomas Belvén, Erik Johansson i klubbstyrelsen, klubbordförande Rikard Larsson, flygombudsman Johan Einarsson och vice klubbordförande Dadhy Makengo.

Transportare riskerar tusenlappar i lönetapp

Flygplats. Den globala cateringjätten Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill dumpa lönerna och villkoren för alla anställda som i dag arbetar på Transports avtal.

”Det här är ren avtalsshopping!”

Flygplats. – Vi ser Gate gourmets agerande som ren avtalsshopping för att få till ett billigare avtal. Så kommenterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren den omorganisation som företaget kallat till förhandling om.

”Vi gör de uppsägningar som behövs”

Flygplats. Avtalsshopping, kallar Transport cateringföretaget Gate gourmets avsikt att byta transportarbetarnas avtal till ett billigare. Planen är också att hyvla ner hel- till deltider. Från mediaavdelningen i Schweiz kommer företagets svar, med hänvisning till corona.

Böter trots fartspärr på lastbilen

Chaufförer. Vem talar sanning: polisens laser eller färdskrivaren? Chauffören Jörgen Broth fick böter då polisens laser visade minst 87 kilometer i timmen. Men lastbilen var spärrad på 80. Han ska försvara sig själv i domstol.

Västerås flygplats. Foto: Justina Öster

Västerås flygplats läggs ner – men först ska folkomröstning hållas

Flyg. Västerås flygplats läggs ner. Men först ska västeråsarna säga sitt i en folkomröstning. –Jag var med och lyssnade på debatten i kommunfullmäktige till nästan klockan fyra i natt. Nu är det viss uppförsbacke. Jag känner mig lite uppgiven, men avvaktar folkomröstningen.

Pandemin gör att Transport ställer in fackliga utbildningar

Transport. Med anledning av coronapandemin ställer Transport in alla fackliga studier under hösten. Beslutet gäller kurser på både lokal och central nivå där deltagarna träffas i ”fysisk” form. Samtidigt fortsätter förbundet med en restriktiv linje för möten och besök. Anställda som kan, uppmanas att jobba hemifrån.

Norvik har en enkel insegling, jämfört med Frihamnen i Stockholm som krävde timmar av lotsning.

Stockholms hamn skeppad till Nynäs

Hamn. Den nya containerhamnen i Nynäshamn söder om Stockholm är i drift sedan maj månad. Stockholmarna vill att Norvik tar upp kampen mot livsmedelsporten Helsingborg och klassiska hamnstaden Göteborg.

Gate gourmet vill byta avtal, sänka löner och införa deltider

Flyg. Cateringföretaget Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill säga upp alla anställda på Transports avtal. Nästa steg är att gå över till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal. För personalen skulle det innebära kraftigt sänkta löner. Företaget vill dessutom ”hyvla ner” till deltidstjänster.