Facket möter unga sommarjobbare

Sommarjobb. Det handlar om rättigheter och skyldigheter på jobbet. Och det har blivit en sommartradition att LO besöker ungdomar som är ute i arbetslivet, kanske för första gången. För närvarande söker facket upp ungdomar runt om i landet för att informera och peppa.

Inget arbete regniga dagar, utebliven lön, inga anställningsbevis, svartjobb eller provjobb utan ersättning – unga sommarjobbare hör till dem som oftast drabbas av problem på arbetsmarknaden.

Veckan efter midsommar startade LO sin årliga uppsökande kampanj för att göra ungdomar medvetna om att lika villkor på jobbet också gäller dem.

Riccard Axtelius Jonatan Nordkvist
Riccard Axtelius och Jonatan Nordkvist. Foto: Avdelning 12

– Många kanske inte känner till så väl vad som gäller och det är en bra möjlighet att ge information. Det är också en väldigt bra chans att informera om facket, säger Jonatan Nordkvist från Transports Malmöavdelning.

Det är andra sommaren som han är uppsökare. Även Riccard Axtelius från avdelning 12 är med i Skånes LO-distrikts arbete, som pågår under en tvåveckorsperiod: Alla kommuner i Skåne ska få besök och tillsammans med uppsökare från andra förbund är de indelade i grupper.

– Vår grupp besöker kanske 20 arbetsplatser per dag, men det är olika – om vi är ute på landsbygden blir det mer köra och färre besök, säger Jonatan Nordkvist.
Hur många sommarjobbare de möter varierar också. Ibland kan det handla om en enda person på den arbetsplats de besöker. I uppdraget ingår också att besöka tillställningar, som festivaler, som lockar många unga. Eller kanske stanna till längs en väg där det står en ung jordgubbsförsäljare.

– Den arbetsplats med flest sommarjobbare vi besökt i år var en restaurang, de hade 16 extra i personalen, säger Jonatan Nordkvist.

Frågorna de får varierar också, en hel del handlar om kollektivavtal och semesterersättning. Arbetsgivarna är oftast positivt inställda till besöken och i de fall uppsökarna känner att något inte stämmer vid ett besök rapporterar de i LO:s system för saken.

Om du skulle ge ett råd till en ung sommarjobbare, vilket råd är det?

–Egentligen är det många… Men absolut viktigast är att se till att få ett anställningsbevis även om det kan kännas svårt att ställa det kravet. Det är både viktigt för framtiden, när man söker andra jobb, och en försäkran om att du är anställd på arbetsplatsen om något skulle hända, säger Jonatan Nordkvist, som själv arbetar med tidningsdistribution sedan tio år och nyligen börjat en tjänst som distributionsansvarig.

LO räknar med att fackets representanter kommer att samtala med mer än 50 000 unga under de fyra veckor uppsökeriet pågår. En annan del av sommarkampanjen är fackets hjälptelefon, som funnits i över 20 år.

– Vi är ju inte en kontrollorganisation. Skulle vi se något som är fel, som en 13-åring som hanterar en handkassa, skickar vi den informationen vidare. Vi varken kan eller får hantera ärendena, säger Meta Jarl, ungdomsansvarig på LO-distriktet i Skåne.
– De allra flesta arbetsgivare är superbra, de är glada att vi kommer. Väldigt få ifrågasätter det, vad jag känner till har det bara varit vid två tillfällen i år.

Meta Jarl hoppas att uppsökarna under informationskampanjen hinner besöka mellan 1 500 och 2 000 arbetsplatser i Skåne. I hela landet räknar LO med omkring 10 000 arbetsplatsbesök under juli.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Nina Frandes

Hon kämpar för rumänska chaufförer

Åkeri. Schysta villkor även för chaufförer från Rumänien, är målet för Nina Frandes. Hon är ordförande i fackförbundet SLT – och är här för att både värva medlemmar och hjälpa utsatta rumänska transportarbetare.

Johan Danielsson

EU:s vägpaket fick godkänt – igen

EU. EU:s vägpaket med nya regler för åkeribranschen lever fortfarande. Dagens omröstning i transportutskottet gick socialdemokraten Johan Danielssons väg. Själv har han fått den tunga posten som samordnare för S-gruppen i trafikfrågorna.

Ny omröstning kan stoppa skärpta regler för lastbilstrafik i EU

Åkeri. I våras sa EU-parlamentet ja till nya regler som ska förbättra villkoren för lastbilschaufförer och skapa sundare konkurrens på vägarna. Men politikerna var splittrade och motståndarna gör nu allt för att stoppa regelpaket. I morgon hålls en omröstning som kan stjälpa år av arbete.

Arbetsmiljöverket kritiskt efter överfall på tidningsbud

Tidningsbud/Bensin. Arbetsgivaren har inte utrett hur det kommer sig att ett tidningsbud under sin utdelningsrunda överfölls, tillfångatogs och misshandlades. Arbetsmiljöverket efterlyser rutiner och riskbedömningar efter att budet i augusti utsattes för grovt våld, som utreds av polisen i Kristianstad.

Livsfara när chaufförer lossar ICA-gods?

Åkeri. På Tommy Nordberghs åkeri tvingas chaufförer lossa Ica-gods i tvåvånings lastbärare där takhöjden bara är 160 centimeter. För att minska påkänningarna på kroppen har en del förare hissat eller tryckt upp mellanplanet, som då bara hängt i vajrarna. En livsfarlig lösning, anser Transport.

Batterifabriken – huvudbry för facken

Facket. Bygget av den nya stora batterifabriken i Skellefteå blir en utmaning också för LO-facken. – Vi hade ett möte med de andra förbunden. Nästan alla fack blir ju involverade när en liten stad plötsligt får tusentals nya jobb, säger Christer Bengtsson, ombudsman på Transports avdelning i Umeå.

Externt företag har dragit fram sopor åtta år

Miljöarbetare. Under åtta år har det kommunala bolaget betalat ett företag för att dra fram sopkärl. Arbetsmiljöverket har stoppat arbetet för miljöarbetarna. Men från och med nu ska de runt 40 fastighetsägare själva dra fram sina sopkärl inför tömning.

Cykelåkeri tecknar avtal med Transport

Bud. Cykelbud med reglerad arbetstid och fast lön på 24 300 kronor i månaden. Finns det? I Göteborg har cykelåkeriet Pling transport gått i bräschen och tecknat kollektivavtal med Transport.

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Tobias Lundqvist

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

Danielsson jobbar med kör- och vilotider

EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.